Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Kalsium-løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Erik Kirchheiner har bl.a. skrevet en bok om osteoporose, hvor jeg, forbløffende nok, har fundet en hel beskrivelse af, hvad overdosering med calcium gør ved vores helbred. Lige som Thompson skrev bogen "The Calcium Lie", skrev Kirchheiner det samme nogen tid forinden. (...)

Jeg havde aldrig troet at en bog om osteoporose kan være så spændende at læse og jeg har heller ikke regnet med, at jeg hermed har fundet vores egen, nordisk pandang til "Løgnen om Calcium". At Kirchheiner går længere endnu og tager tilløb til det næste emne "Løgnen om Jern" lover en hel del, igen os kvinder, der næst efter calcium ofte ordineres jern, der lader til ej heller være en velsignelse i de mængder vi får besked på at indtage....

Erik Kirchheiners bog "Hvad gør jeg ved knogleskørhed?" kan hentes som pdf-fil på Mayday-info.dk
    Eller lige herunder
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Standard Overflødig kalsium i kroppen fører til en kaskade av negative effekter

Listen er hentet fra dr. Robert Thompsons The Calcium Lie - A Letter from Doctor to Doctor,

CHAPTER 9 Doctor to Doctor:
    An Impassioned Plea

The Calcium Cascade (side fire i brevet)

Her følger en oversettelse:

Kalsium kaskaden

Overflødig kalsium i kroppen fører til en kaskade av negative effekter som har
    enorme negative konsekvenser for vår helse.
    Denne prosessen kan ikke diagnostiseres gjennom standard blodprøver.
    Det kreves et pålitelig og kompetent laboratorium til å gjennomføre en hårmineralanalyse.

Du har overflødig kalsium i kroppen

SOM FØRER TIL

at kalsium søker mer magnesium for å opprettholde mineralbalanse i kroppen

SOM FØRER TIL

en relativ magnesiummangel i forhold til kalsium

SOM FØRER TIL

økt muskelspenning, ”nerveskudd” og
    andre ”elektriske” funksjoner i kroppen som ikke fungerer

OG

I sitt behov for mer magnesium, undertrykker kroppen binyrefunksjonen
    for å beholde mer magnesium,
    for å kompensere for det høye kalsiumnivået som forårsaket
    at tap av natrium og kalium går ut i urinen

OG SOM FØRER TIL

en kontinuerlig nedbryting av natrium og kalium som er lagret inne i
    billioner av kroppens celler

SOM IGJEN FØRER TIL

tap av natrium og klorid som trengs for å produsere magesyre og for å fordøye protein

OG

Dette øker forekomst av halsbrann og andre fordøyelsesproblemer
    og bruken av reseptbelagte legemidler
    som har ytterligere ødeleggende effekter og hemmer fordøyelsen;

kroppen mister gradvis sin evne til å fordøye protein og
    å absorbere de essensielle aminosyrene som er byggesteinene i protein.

OGSÅ

natriumtapping fører til svikt i natriumpumpen
    - mekanismen som fører essensielle aminosyrer og glukose inn i våre celler,
    unntatt i fettceller.

EN VIDERE

dramatisk nedgangen i kaliumverdiene fører til tyroidea resistens og nedsatt stoffskifte

alle cellene (unntatt fettcellene) blir sultet for glukose

SOM RESULTERER I

økt higen etter glukose og mineraler som igjen fører til mer higen

OGSÅ

mangler av natrium, kalium og essensielle aminosyrer fører til mer higen

OG SLUTTRESULTATET BLIR:

Flere metabolske forstyrrelser, inkludert fedme, hjertesykdom,
    hypotyreose type 2, diabetes type 2, angst, migrene, depresjon, høyt blodtrykk

og listen fortsetter og fortsetter….

Les flere innlegg om kalsumløgnene fra The Calcium Lie
    Sist endret av Elbeth; 12-08-11 kl 10:27 Begrunnelse: Jeg har hektet på lenke til tråd fra 2009 i forumet

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Standard Sv: Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.

Jeg har tatt magnesiumtilskudd før - har gått tom og glemt det helt bort...
    men nå skal jeg forsøke meg på Magnesiumolje (spray)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.

Viktig å huske på å sjekke magnesium når du tar tilskudd. Sist jeg var hos legen fikk jeg vite at magesium nå lå for høyt, hele tiden har det ligget for lavt. Mener det samme gjelder for andre tilskudd av vitaminer og mineraler: få det sjekket med jevne mellomrom
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Viktig å huske på å sjekke magnesium når du tar tilskudd. Sist jeg var hos legen fikk jeg vite at magesium nå lå for høyt, hele tiden har det ligget for lavt. Mener det samme gjelder for andre tilskudd av vitaminer og mineraler: få det sjekket med jevne mellomrom
    Hei - har også opplevd litt varierende resultater på magnesium når det måles i blod. Magnesium finnes stort sett intracellulært i kroppen (ca. 25g) halvparten i bein resten i muskler og bløtvev. Ekstremt sjelden med Mg overskudd. Ville fått kontrollsjekket blodprøven for å se at det virkelig stemte før jeg kuttet Mg-tilskudd. Feil% på alle blodprøver er stor.... Overskudd av Mg skilles veldig fort ut med urinen..

Forøvrig helt enig i at det bør måles med jevne mellomrom - både om man tar - og ikke tar tilskudd

H:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg må jo innrømme at jeg hade glemt hele resultatet av den siste blodprøven, så jeg fortsatte å ta magnesium. Det er jo skremmende at blodprøvene kan vise så stor feilmargin, de tas jo så nøye av legene, som om de viser den totale sannheten...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    ..
    Magnesium finnes stort sett intracellulært i kroppen (ca. 25g) halvparten i bein resten i muskler og bløtvev. Ekstremt sjelden med Mg overskudd.
    Ville fått kontrollsjekket blodprøven for å se at det virkelig stemte før jeg kuttet Mg-tilskudd. Feil% på alle blodprøver er stor....
    Overskudd av Mg skilles veldig fort ut med urinen..

..1
    I Dagbladets torsdagsbilag 3/11 står referert hva Dag Schiøtt sier om (bl.a) magnesium:
    "Dr. Schiøtt har i en årrekke analysert blodprøver som viser at uansett om man følger myndighetenes kostholdsråd,
    med mye frukt og grønt, har de færreste høye nok verdier på selen, sink og magnesium.
    Dette er tre av de mest grunnleggende essensielle stoffer vi trenger å få i oss tilstrekkelig av hver dag,
    for at kroppen skal få gjort jobben sin. Schiøtt mener at mye av maten har mistet sitt næringsinnhold
    på grunn av sprøyting og utarming av jorden."

finner ikke artikkelen på nettet, dessverre
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    I Dagbladets torsdagsbilag 3/11 står referert hva Dag Schiøtt sier om (bl.a) magnesium:
    "Dr. Schiøtt har i en årrekke analysert blodprøver som viser at uansett om man følger myndighetenes kostholdsråd,
    med mye frukt og grønt, har de færreste høye nok verdier på selen, sink og magnesium.
    Dette er tre av de mest grunnleggende essensielle stoffer vi trenger å få i oss tilstrekkelig av hver dag,
    for at kroppen skal få gjort jobben sin. Schiøtt mener at mye av maten har mistet sitt næringsinnhold
    på grunn av sprøyting og utarming av jorden."

finner ikke artikkelen på nettet, dessverre
    Her er den

Jeg skrev om mye av det samme i kosthold hvordan bygge fundament en gang for lenge siden.
    Hvorfor er ikke riktig mat nok:
    Først, frukt og grønnsaker får sin næring fra jorden de vokser i og tapper jorda for næringsstoffer og mineraler. Kunstgjødselen som foretrekkes av landbruksindustrien gjenoppretter ikke tapte mineraler i jordsmonnet. Død jord kan ikke legge til næringsstoffer i våre grønnsaker og frukt når den ikke har noenting å gi. En annen ting er genmanipulering av frø slik at produkter gror raskere og beholder ett friskt utseende lenger. En tomat varer ”nesten evig” i vårt kjøleskap, på bekostning av næring.

Noen eksempler?
    Fra 1941 til 1979 sank fosfor i spinat med 70%, jern med 60%, kalium med 53%, og kobber med 76%. Siden 1975, samtidig som nedgangen i spinaten fortsatte, tapte epler 41% av deres vitamin A. Brokkoli mistet 50% av kalsium og vitamin A. Og så videre.

Som om det ikke er ille nok, finnes det hybridversjoner. La oss ta brokkoli som et eksempel. Mens standard brokkoli tapte 50% av kalsium og vitamin A sin siden 1975, mistet "normal" hybrider minst 50% mer enn det. Og "Maraton" hybrid mistet 35% mer! Ved hjelp av oppdiktede tall for å vise progresjon, kan vi si at dersom brokkoli en gang hadde 100 mg kalsium og 100mcg vitamin A, har den nå 50 av hver, "normal" hybrider har 25 og "Maraton" har 16.25mg kalsium og vitamin A 16.25mcg som betyr igjen at den inneholder bare 16% av næringen den pleide å ha for mange år siden. Jeg kunne gå på med andre frukt og grønnsaker, biff, fjørfe,whatever, men du skjønner poenget. Mat alene kan ikke få jobben gjort.
    H :-)

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Her er den

Jeg skrev om mye av det samme i kosthold hvordan bygge fundament en gang for lenge siden.

H :-)
    Mange av oss har for lave nivåer av enkelte vitaminer og mineraler i kroppen, mener Dag Schiøth som er lege ved Heggeli Helhetsmedisin i Oslo.
    (hentet fra artikkelen som du viser til i Dagbladet God Torsdag 3/11-11)

Mineraler

Også selen-, sink- og magnesiumnivåene i den norske befolkningen er lave, ifølge Schiøth.

- Jeg har aldri sett noen som ligger høyt på sink, selen og magnesium bare ved å spise et normalt kosthold.
    De fleste her i landet ligger helt nederst i referanseområdet, sier Schiøth.

Han mener noe av årsaken er å finne i den kommersielle matproduksjonen.

- Det er flere ganger vist at innholdet av antioksidanter i banan og tomat er veldig lavt på grunn av mangel på sollys og modning, fordi mer modning gir mer fargestoffer og dermed mer antioksidanter.

Dessuten er det en utarming av jordsmonnet, så veldig mange ligger lavt på selen, sink, magnesium selv med et normalt, gjennomsnittlig kosthold.
    Enkelte stoffer i grønnsaker, for eksempel brokkoli, produseres ikke av planten når den blir dyrket uten at planten blir angrepet av miljøets mikroorganismer.
    Dette stoffet er et av de viktigste helsefrembringende stoffene i grønnsaker, og er kreftbekjempende.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Kalsium og Levaxin
    Av Monja i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 23-03-10, 20:31
  2. Smerter og kalsium
    Av NoraH i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 3
    Siste melding: 14-01-10, 16:09
  3. Kalsium i mat. Forslag??
    Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 8
    Siste melding: 17-04-08, 22:27
  4. Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
    Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 2
    Siste melding: 17-07-07, 21:22
  5. For høy kalsium
    Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-07, 22:33

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn