Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    10

Standard Hevelse i hendene og sterk kløe?

Hei, dere.

Kan dere fortelle meg hvorvidt hevelse i hendene og sterk kløe er vanlige symptomer? Jeg har merket gradvis mer og mer hevelse i hender og legger de siste månedene, men det som er verst (i tillegg til at ringene mine snart ikke passer lenger) er en vannvittig kløe oppå hendene. Det har blitt mye verre de siste ukene.

Jeg mistenker at noe av skylda kan være soleksem, men det har aldri vært så ille før! Huden er rød og har begynt å bli litt vablete. Bruker solkrem faktor 50 så jeg tror ikke det bare er sola. Har ikke vært borti sterke vaskemidler eller kjemikalier eller noe slikt heller.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Hevelse i hendene og sterk kløe?

Hej Anita

Det er meget muligt, at dine hudsymptomer stammer fra hypothyreose. Det er velkendt, at sygdommen følges tæt af hudproblemer, selv om det ikke er alle syge, der bliver ramt af dem.

Hvis du prøver at klikke på her - vil du ved selvsyn kunne konstatere, at din beskrivelse af hudplager passer fint med nogle af de kendte hudsymptomer på sygdom i skjoldbruskkirtlen.

Det er selvfølgelig også muligt at få eksem eller lignende uafhængigt af hypothyreose, men hvis den behandling (for stofskifte) du evt. får ordineret af lægen ikke virker eller virker svagt, kan det sagtens være at det er kirtelen, problemet stammer fra. Og det er kirtlen, der bør behandles bedre, før hudsymptomer letter. Det er som sagt ikke til at sige med sikkerhed, men hvis du kigger på linket - og kan genkende de beskrevede hudsymptomer, er det måske en ide at gå til lægen og forlange at blive henvist til en endokrinolog, fordi den behandling du får øjensynligt ikke virker godt nok... Værd at overveje?

Det er derimod ikke en god ide, at blive sat i længeværende behandling med hydrocortisoncreme, da denne vil yderligere svække huden og øge hudens modtagelighed for inflammatoriske reaktioner/allergi/svamp osv. - selv om det akut hjælper meget fint og får kløen til at stilne af.

Hvis du ikke kan koncentere dig om at læse engelsk, kan du prøve at klikke her på Google Oversett. Kopier så linket ind og klik på Oversett, så skulle websitet gerne komme frem med norsk tekst på, selv om det ikke vil være en perfekt oversættelse.

Håber du kan finde lidt info til trøst og hjælp.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei!
    Jeg har også problemer med kløe.
    Har misstanke om at det særlig slår ut når jeg øker levaxin dosen, da blir det mye værre.
    Har laget en tråd om det her : http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...0010#post70010

Det er i hvertfall veldig slitsomt. Jeg har nå tatt allergi medisin (atarax) mot kløen og det hjalp. Bruker også en krem som heter Eurax.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    25

Vel, har du sjekket symptomene mot elveblest? (urticaria). Stadig flere varianter av dette avsløres nå som autoimmune sykdommer, i likhet med Hashimotos. Ikke morsomt, ettersom det kan være vanskelig å behandle, men absolutt en mulighet.

Du kan jo prøve å kjøpe reseptfrie allergitabletter, og se om det hjelper. I så fall KAN det være elveblest. Det kan det også være selv om ikke akkurat den allergimedisinene hjelper også....
    Gisa

Lignende tråder

1. Råd mot kløe
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 28
    Siste melding: 17-10-07, 01:18
  2. Ondt i halsen - og kløe i håret! :o)
    Av gitteh i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 13
    Siste melding: 15-03-07, 18:09

Bokmerker

Regler for innlegg