Fra Ruth Roland:

Til deg som vil være med på utstillingsprosjektet «Lille sommerfugl»

Jeg er veldig glad for at du har sagt deg villig til å delta.
Det er flere som har sagt ja enn jeg har plass til å ha med.
Fordi jeg gjerne vil ha med et stort spekter av thyreoideaproblematikk på utstillingen, ber jeg deg om å svare på alle spørsmålene nedenfor. Det vil være en hjelp for meg til å få et så rikt spekter som mulig ut av ti deltagere på utstillingen. Det er ikke snakk om riktige eller gale svar her, eller å svare på en lur eller flink måte. Vær ærlig og beskriv hvordan du har det! Du kan delta på utstillingen som anonym eller med fullt navn. Det velger du selv.
Frist for å svare er 30. april 2009

Spørsmål:

Deg selv:
Hvor gammel er du?
Kvinne eller mann?
Bosted og land?
Hvilken diagnose har du? (har du flere sykdommer enn i thyreoideakjertelen, kan du gjerne si litt om dem hvis du ønsker)
Har du hatt en operasjon i forbindelse med din thyreoidea?
Hva slags medisiner tar du for din thyreoideasykdom?
Hvor lenge har du hatt sykdommen?
Hvordan vil du karakterisere din helsetilstand?
Gjør din thyreoideasykdom deg mer redusert enn andre friske mennesker? Beskriv
Har du partner/kone/mann/samboer?
Har du barn?
Hva slags yrke har du?
Eller er du skoleelev/student?
Hobbyer?
Trener du, og i såfall hva slags trening?
Deltar du i noen sosiale fora som arbeider med thyreoideaproblematikk? (thyreoideaforening, forum på nett, lokalforening eller annet)
Hvorfor vil du være med på «Lille sommerfugl»?

Du og din doktor/lege:
Er du fornøyd med informasjonen legen din gir deg om sykdommen din?
Hvis du er misfornøyd, si gjerne litt om det.
Hvis legen din ikke ga deg tilstrekkelig informasjon, hvor fikk du tak i informasjon da?
Hvor opplever du at du får god informasjon om sykdommen din? (eks. venner, din vanlige lege, sykepleier, spesialist/endokrinolog, bøker, nettsteder, spesialforum etc). Nevn gjerne flere hvis du har flere svar.

Annet:
Er det noe annet du vil si om deg selv, så si det!

Konfidensielt:
Jeg bruker disse svarene du gir til å finne ut hvem som skal bli med. Når du blir valgt, kommer jeg til å bruke dem som en måte å bli kjent med deg på. I tillegg kommer vi til å kommunisere mer underveis. Så sletter jeg opplysningene. Dette som du svarer på blir mellom deg og meg. Dette du svarer på her, blir altså IKKE en del av utstillingen med mindre du velger det selv.

Arbeidsprosessen:
Jeg tenker meg at noe av prosessen blir slik:
Når vi jobber mot utstillingen, får de som blir med, en digital diktafon i posten. Den har du i en periode ( for eksempel 14 dager). Har du en dårlig dag, eller flere, kan du snakke med diktafonen, beskrive hvordan du har det. Og har du en god dag, eller flere, gjør du det samme. Det er du som styrer historien om deg selv. Hva du vil ha med i portrett om deg og din sykdom. Så sender du diktafonen til meg. Jeg lagrer materialet du har snakket inn. Jeg sender diktafonen videre til nestemann.
Det du har snakket inn, er høyest sannsynlig alt for mye å ha med på utstillingen.

Jeg forsøker å finne en kjerne som jeg tar med videre.
Mye av et slikt arbeid som jeg har satt i gang nå, handler om penger. Jo mer av de pengene jeg har søkt forskjellige instanser om, som kommer, jo mer kan gjøres!

Jeg håper at det er penger til en musiker/komponist. Hun/han vil jeg samarbeide med. Tanken er at musiker/komponist hjelper meg med historiene til de ti. Til at det kan bli et spennende lydbilde. I tillegg drømmer jeg om at det er mulig å få til en liten komposisjon som handler om kroppene våre!

Jeg vil jobbe med portretter av dere ti som velges ut. Dere trenger ikke bli gjenkjennelige hvis dere ikke vil. Bildet jeg lager av deg kan ta mange veier. Hvor det ender vet jeg ikke, jeg har jo ikke begynt å bli kjent med deg. Noen av dere kommer jeg kanskje til å møte underveis. Andre bor så langt borte at mine portretter av deg baseres på foto.

Min tanke er at denne utstillingen kan vises mange steder. det er ikke alltid lett å få utstillingsplasser. men jeg håper at «Lille sommerfugl» kanskje kan vises i flere nordiske land. Jeg har nettopp søkt flere steder, så må jeg bare vente på svar.

Send svaret til ruthroland alfakrøll gmail.com

Ruth er nå registrert bruker og kan også motta PM