Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Re: Har jeg bare vært veldig heldig tro?

Takk for tilbakemeldinger:-) .
    Hildemor: Jeg har heldigvis ikke fått konstatert diabetes så langt i livet... men stor fare er det vel at jeg kan få det da både bestemor og mor har det. Men der har jeg sjekket meg jevnlig de siste årene da da jeg desverre også er en STOR godtegris Jernlageret var kanskje noe lavt sist jeg sjekket.
    Skal absolutt prøve ulltråden rundt bena ja, om man kan kutte ned på noe medisiner er det jo topp. I dag har jeg elers hatt en dag hvor jeg har vært helt tappet for energi så jammen i meg går det opp og ned i formen.

n'finn: jeg har heldigvis ikke kramper i bena, kun en ubendig trang til å måtte bevege bena (særlig det ene) når jeg ellers prøver å slappe av enten det er seg å sitte foran TV'n på kvelden eller man skal sove :( ... hender faktisk også at det går i armene også men det er sjeldnere.
    Har du prøvd Hildemors råd du da med ulltråden? jeg kommer ihvertfall til å prøve, så får vi se om det hjelper på meg også

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Ang restless legs og prøve en ulltråd rundt bena om natten som Hildemor har god erfaring med, så hjalp det desverre ikke noe på meg :( ... men det var jo forsøket verdt da - så får nok bare fortsette med Sifrolen min som ihvertfall hjelper selv om det er noe shit å putte i seg tabletter for alt så veier en god natts søvn opp for mye

Hildemor Gjest

En god natts søvn er viktig, men har du gitt opp ulltråden allerede? Du må ha den på hele tiden, ikke bare om natten og vil nok ikke merke virkning før etter en uke eller 2. Men det er selvsagt ingen garanti for at dette virker på deg, selv om det hjelper meg

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Upps, litt utålmodig er jeg kanskje ja... kjent for det - har prøvd 3 netter og ga opp ved 1-2 tiden når jeg var like urolig. Har gått med de om dagen også og trodde i mitt "blonde" hode at det ville skje noe med en gang nesten . Tok for sikkerhets skyld en på hvert ben også. He he. Vi prøver igjen vi så får jeg være litt mer tålmodig denne gang.

Hildemor Gjest

Hehehe tålmodighet er en dyd sies det, og det er vel fordi nettopp mange av oss forventer at ting skal skje fortfort Vel, det er et "kjerringråd", så du får ta det for det det er. Fungerer det, så er det jo supert. Fungerer det ikke har du bare flydd med litt tråd rundt bena en stund hehe. Jeg har også en på hvert ben og bruker forskjellige farger. Kan jo lage en ny trend ut av detta hvis jeg henger på litt dill og dall ;)

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Sv: Har jeg bare vært veldig heldig tro?

Hallo igjen - det var jammen en stund siden jeg har vært her inne nå.

Har siden sist tatt 3 nye blodprøver i okt, nov og januar og alle har vært stabile og fine - FT4 har ligget på ca 14,7 de siste gangene og jeg har nå gått fra å ta 6NeoM 5 mg pr dag, til 3, og 1 og nå tar jeg 1 annenhver dag. Formen er ikke helt på topp alikevel føler jeg men dette tar vel tid...

Men så til en ting jeg lurer på. For ca 3 uker siden merket jeg en veldig hevelse i høyre ben, og veldig smerter rett bak kulen nede på ankelen. Fikk heldgivis time hos lege samme dag da de tenkte litt på blodpropp - men hadde ikke symptomer på det ved undersøkelse så legen kom frem til at jeg hadde en betennelse i bløtvevet rett bak "ankelkulen" uten at jeg overhodet har noen formening om hvordan jeg skal hå fått det Fikk så Voltaren som jeg har gått på i ca 15-16 dager - men hevelsen er ikke blitt mindre, tvert om.
    Ringte med legen etter en uke på Voltaren og ingen endring i hevelse men fikk beskje om å prøve en uke til..... uff man føler seg jo litt masete med å ringe legen hele tiden også

Så det jeg lurer på er om det kanskje kan ha en sammenheng med at jeg har trappet ned på medisinene?? .... hadde en veldig hevelse i benet i sommer også men det var i andre benet og fikk da Diural for det ......er det noen her inne har vært borti det samme??

Uansett hyggelig med tilbakemeldinger

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Sv: Svir og klør på hender og føtter

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Hei dere!
    Etter at jeg startet med opptrapping av Levaxin for 1 uke siden har jeg fått en utrolig slitsom "kløe". Jeg vill egentlig beskrive det mer som at det svir og brenner, veldig intenst. Under og på siden av føttene, mellom fingrene og i håndflatene. Det er fryktelig ubehagelig og kommer i anfall, bølger eller hva man nå skal kalle det. Våkner 2-3 ganger på natten av at det plutselig svir og klør. Det har pågått i 3-4 dager. Hvis jeg skulle sammenligne dette med noe så føles det som å bli brent av brennesle, eller bitt av sånne gule maur (****emaur kaller vi det her men ) , føles som om det etser nesten. Har kjøpe Eurax krem mot kløe men det hjelper lite.
    Er det noen andre som kjenner igjen dette? Er det en bivirkning av levaxinøkningen? Hvor lenge kan jeg regne med at dette kommer til å pågå - skal trappe opp minst 3 ganger til... blir nesten sprø av det.
    I tillegg merker jeg at jeg er veldig hoven rundt øynene, særlig på morgenen, og har fått endel verk i kroppen. Er dette også levaxinen? Eller er det hypothyreosen?

Ikke lett å bli klok på dette... Men denne kløen må forsvinne før jeg blir sprø! Klarer ikke å jobbe engang... så sitter bare på jobben å irriterer meg over at det klør og gjør vondt!
    Heisann - jeg kjenner meg igjen her - men det som er rart er at jeg var/er hyper.... (det er kanskje sånn at man har samme symptomer??) I perioder har jeg en sinnsyk kløe innimellom fingre, på håndflaten, bak på ryggen, på hoften etc og dette kommer plutselig - klør noe voldsomt intenst i 20-30 min, blir rødt og hovent og så går det plutslige over der, så kan det komme igjen etter noen timer et annet sted. Har også opplevd å være hoven i øynene innimellom. Særlig innerst mot neseryggen....

Jeg fikk diagnosen i juni ifjor har gått på NeoM frem til 25 mars i år, først 30 mg pr dag i en periode og siden har jeg redusert dosen med jevne mellomrom frem til denne dato.. da mener endkrinologen på sykehuset at jeg er frisk og får beskjed om å slutte helt med NeoM. Jeg har siden januar gått med et veldig hovent ben men legen på sykehuset mener at dette ikke har med stoffskiftet å gjøre så jeg vet da søren Har sjekket for blodpropp og det var det heldigvis ikke - men jeg heller til at dette faktisk har med stoffskiftet å gjøre men vet ikke helt hva man skal gjøre med disse tingene.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Svir og klør på hender og føtter

Sitat Opprinnelig skrevet av Gulden Vis post
    Heisann - jeg kjenner meg igjen her - men det som er rart er at jeg var/er hyper.... (det er kanskje sånn at man har samme symptomer??) I perioder har jeg en sinnsyk kløe innimellom fingre, på håndflaten, bak på ryggen, på hoften etc og dette kommer plutselig - klør noe voldsomt intenst i 20-30 min, blir rødt og hovent og så går det plutslige over der, så kan det komme igjen etter noen timer et annet sted. .
    Hei! Ja, sånn er det hos meg og. Og jeg har pendlet endel mellom å være hyper/hypo siden kjerteln virker litt til og fra... har derfor endel symptomer på hyper også. Kanskje det er der denne kløen kommer fra da... Har i hvertfall funnet en ting som hjelper veldig, allergi medisinen Atarax. Nå kløen er som værst tar jeg 1-2 sånne på kvelden og da sover jeg godt - uten kløe.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Føler meg hyper, men på vei ned??

Jeg skrev et innlegg i fjor høst under tittelen ”har jeg bare vært heldig tro” og det er slik (for å få litt bakgrunn.

Jeg er en ”jente”på 44 år som i slutten av mai 2008 fikk konstatert høyt stoffskifte. Hadde da lenge gått med mange plager som jeg ikke kunne forstå, bla hvilepuls på over 100, veldig hjertebank, særlig om kvelden, sov dårlig om natten, ble veldig fort andpusten og visnet i armene når jeg ble andpusten, hovnet opp i det ene benet, veldig deprimert, meget hissig i temperamentet med mer. Mange av disse tingene koblet jeg til at jeg hadde sluttet å røyke for ca 1,5 år siden, men da jeg bare ble verre og verre i pusten måtte jeg ta kontakt med legen min.

Så den 26.mai tok jeg alle mulige slags prøver og noen dager etter ringte legen meg og sa at jeg hadde forhøyet stoffskifte, da var FT4 på 26,7. Ref: 9-22 FT3 var på 6 mener jeg å huske med ref: 2,3 - 5,7. TSH tror jeg var på 0,01 ref: 0,20-4,0, men ikke helt sikker på denne.
    Så noen dager etter dette, den 2.juni hovnet jeg veldig opp i det ene benet. Fikk time hos legen dagen etter da det har vært en del hjertehistorier i min familie. Legen hørte en bilyd på hjertet og jeg fikk time på sykehuset dagen etter der igjen. Der sjekket de dette samt tok nye blodprøver. De fant ingen bilyd på hjertet på sykehuset , men jeg fikk Diural vanndrivende for benet . Prøvene jeg tok på sykehuset fikk jeg svar på den 10.juni og da var FT4 hoppet til 38,8 Ref: 11,0-23,0 - da begynte jeg på 30 mg Neo-Mercazole samt Pranolol for hjertebank og jeg ble sykemeldt i 14 dager.
    Jeg har ikke merket noen særlige bivirkninger på noen av tablettene og jeg synes at formen ble noe bedre. ( Roligere dager uten jobb og stress.).

17.juni tok jeg nye blodprøver og da var FT4 gått tilbake til 27,2 Ref: 9-22 - fortsatte på samme medisinering. Fremdeles sykemeldt. Den 26.juni var jeg nok en gang på sykehuset og tok nye prøver og når endokrinologen ringte meg i går den 2.juli var FT4 på 16 så den har jo svingt veldig fort - er det noen som har slike erfaringer som har hatt høyt stoffskifte?? Er jeg på vei til å få lavt? Jeg skulle i følge endokrinologen kutte ut Pranolol, kutte ut Diural og Sifrol som jeg har tatt pga av Restless legs syndrom samt halvere Neo-mercazole. ”

Etter begynnelsen av behandling har jeg hele høsten 2008 tatt prøver hver måned frem til november 2008, etter det ble jeg sjekket i januar. Frem til januar 2009 har jeg gått på disse dosene: Begynte med 6 stk 5 mg NeoM pr dag, deretter 3 pr dag, så 1 pr dag, 1 annenhver dag fra januar 2009 og sluttet helt med alle tabletter i mars 2009.

Her er mine prøver:
    26.mai.2008:
    FT4: 26,7 , ref 9-22
    FT3: 6 ,0, ref: 2,3-5,7
    TSH: 0,01 ref: 0,20-4,0

10.juni 2008:
    FT4: 38,8 , ref 11-23
    FT3: ?? , ref: 2,3-5,7
    TSH: ??

17.juni 2008:
    FT4: 27,2, ref 11-23
    FT3: ??

26.juni 2008
    FT4: 16,0, ref 11-23
    FT3: ??

Fra august 2008 til januar 2009 har alle prøver ligget på rundt 14-16 på FT4. De andre husker jeg rett og slett ikke. I mars 2009 mente legen at det hadde vært stabilt så lenge at jeg skulle slutte helt med tablettene. Gjorde så det (uten nedtrapping for øvrig). Har etter dette følt meg i ganske fin form, men den siste måneden har jeg begynt å føle meg litt hyper igjen. Diverse symptomer som jeg kjente igjen fra i fjor som, hjertebank, urolig i kroppen, hevelse i det ene benet, det er sjekket for blodpropp og det var det heldigvis ikke, søvnproblemer, problemer med å sovne om kvelden, hodepine, blir veldig lett andpusten og også litt på humøret selv om det ikke er så ille som det var.

Så tok jeg nye prøver den 30.4.09 uke og ble litt overrasket over svaret:
    FT4: 10,8 ref 9-22
    FT3: 4,2
    TSH: 1,4.

Jeg har liksom tenkt at siden jeg ikke tar medisiner i det hele tatt så er det på vei oppover igjen med tanke på formen men det var feil Så nå skjønner jeg ingen ting jeg.... Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger
    Sist endret av Admin; 13-05-09 kl 14:05 Begrunnelse: Link til gammel tråd tilføjet

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: Føler meg hyper, men på vei ned??

Dette er jo ganske vanskelig å svare på, ettersom blodprøvene tilsier at stoffskiftet ikke er for høyt, og heller er på vei mot lavt stoffskifte.

Når det er sagt, så kan flere av symptomene ved høyt stoffskifte være like som ved lavt stoffskifte, som f.eks. søvnproblemene som du nevner, men det er vanskelig å vite om plagene dine kommer pga dette.

Mange med høyt stoffskifte kan oppleve at det etterhvert utvikler seg til å bli lavt, og mange med lavt stoffskifte har gjerne (ofte uten at de vet det selv) hatt en periode med høyt stoffskifte før det blir lavt.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn dette, men råder deg til å ta blodprøver ofte for å følge med på utviklingen, i tilfelle du skulle være på vei mot lavt stoffskifte. Det kan selvfølgelig være mange andre grunner til at du har det slik, men dette er bare et tips.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har både Graves og Hashimotos
    Av Lissa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 30-10-07, 21:58
  2. Jeg føler meg mislykket
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 32
    Siste melding: 23-09-06, 19:16
  3. endelig føler jeg meg ganske så bra:) :)
    Av isa1 i forumet Solskinnshistorier
    Siste melding: 23-09-06, 08:09
  4. Føler at andre ser på meg som en unnasluntrer
    Av liten i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 02-10-05, 09:40
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn