Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Sv: Føler meg hyper, men på vei ned??

Sitat Opprinnelig skrevet av NoraH Vis post
    Dette er jo ganske vanskelig å svare på, ettersom blodprøvene tilsier at stoffskiftet ikke er for høyt, og heller er på vei mot lavt stoffskifte.

Når det er sagt, så kan flere av symptomene ved høyt stoffskifte være like som ved lavt stoffskifte, som f.eks. søvnproblemene som du nevner, men det er vanskelig å vite om plagene dine kommer pga dette.

Mange med høyt stoffskifte kan oppleve at det etterhvert utvikler seg til å bli lavt, og mange med lavt stoffskifte har gjerne (ofte uten at de vet det selv) hatt en periode med høyt stoffskifte før det blir lavt.

Jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn dette, men råder deg til å ta blodprøver ofte for å følge med på utviklingen, i tilfelle du skulle være på vei mot lavt stoffskifte. Det kan selvfølgelig være mange andre grunner til at du har det slik, men dette er bare et tips.
    Tusen takk for svar NoraH :-)

Forstår at det ikke er noe fasitsvar på dette med stoffskiftet ja.. skal inn å ta nye prøver i slutten av mai og ha "ringetime" med endokrinologen på sykehuset - sist tok jeg prøver hos fastlegen - ser også at det laboratoriet fastlegen bruker har "høyere ref områder (9-22) enn det sykehuset jeg går ved opererer med - mener de har FT4 på 11-23 så da kan det jo hende de hadde sagt at jeg var blitt lav eller i hvertfall på vei Men vi får se hva de sier og håpe at man blir litt klokere etter å snakket med endokrinologen... utrolig slitsomt å ikke være i form og det vet jo alle her inne noe om desverre....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Det du har tatt er mengdeprøver av stoffskiftehormoner i blodet.
    Det er noe rart med den siste prøven TSH skulle vært mye høyere når fT4 er så lav som på minimums-streken.

En forklaring kan være tidsforsinkelsen - det kan ta tid før TSH reagerer.

Det som jo er meget viktig, er kjertelens helsetilstand. Antistoffprøver sier mye mer om denne enn mengdeprøver gjør. Be om at det tas TRAS og anti-TPO.
    TRAS kjenner du sikkert til når du har hatt hyperthyreose, men denne prøven reagere også på en sjelden variant som gjør lavt stoffskifte (blokkerende TRAS)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det du har tatt er mengdeprøver av stoffskiftehormoner i blodet.
    Det er noe rart med den siste prøven TSH skulle vært mye høyere når fT4 er så lav som på minimums-streken.

En forklaring kan være tidsforsinkelsen - det kan ta tid før TSH reagerer.

Det som jo er meget viktig, er kjertelens helsetilstand. Antistoffprøver sier mye mer om denne enn mengdeprøver gjør. Be om at det tas TRAS og anti-TPO.
    TRAS kjenner du sikkert til når du har hatt hyperthyreose, men denne prøven reagere også på en sjelden variant som gjør lavt stoffskifte (blokkerende TRAS)
    Hei og takk for svar n`Finn - uff er nok ikke så veldig inne i dette med hva som er hva av blodprøver må jeg innrømme, men nå er jeg jo litt "fersk" her. Har liksom mest vært opptatt av FT4, FT3 og TSH.

Tar de vanligvis ikke TRAS og anti-TPO? Eller pleier de ikke å opplyse om dette når du får svar på prøvene? Jeg skal i hvertfall be om det neste gang da, (hvis man kan det når man først har kommet dit da?) Skal forresten ringe fastlegen og høre om de verdiene jeg ikke har fått opplyst også jeg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Det tas nok endel antistoffprøver, men såvidt jeg kan registrere er man ikke garantert dette. Det kan kanskje hende at de har tatt dem, men ikke sagt noe ?
    Det kan være lurt å be om å få med seg en utskrift. Ikke lett å få med seg alt i et kort møte.

Stoffskiftet påvirker hele organismen.
    Og hvordan, kan man se i blodprøver som ikke har noe med stoffskiftet å gjøre, men som likevel blir påvirket av det.
    Kolesterol har en tendens til å øke når kroppen har lavt stoffskifte.
    Karotener også.
    Det finnes mange fler slike, og disse gir noen ganger tydeligere beskjed om hvordan kroppen aksepterer det stoffskiftet den lever under.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Da fikk jeg snakket med legekontoret i går og de hadde tatt TRAS og Anti-TPO sist jeg tok prøver den 30.4, men de var visst helt normale.

TRAS 0,8 ref: > 1
    Anti-TPO under 35 ref: >35

Så da får vi bare se hvordan de neste prøvene blir da, noe er ihvertfall ikke i orden med skrotten

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Gulden Vis post
    Da fikk jeg snakket med legekontoret i går og de hadde tatt TRAS og Anti-TPO sist jeg tok prøver den 30.4, men de var visst helt normale.

TRAS 0,8 ref: > 1
    Anti-TPO under 35 ref: >35

Så da får vi bare se hvordan de neste prøvene blir da, noe er ihvertfall ikke i orden med skrotten
    Hmm, da har jeg fått svar fra prøvene jeg tok i slutten av mai på sykehuset - iflg legen er jeg nå "frisk". (Eller i hvertfall var prøvene fine)
    FT4 var på 12,3 (for 1 mnd siden 10,6)
    TSH var på 1,32 (1,4 for 1 mnd siden
    FT var bra sa han....
    Anti-TPO målte de ikke denne gangen.

Ble egentlig litt overrasket da formen langt i fra er bra men han mente at det tar tid før kroppen stabiliserer seg så da får man bare vente å se - Sliter bl.annet med et ben som er veldig hovent, 3 cm større i omkrets enn det andre men det har ingen ting med stoffskiftet sa legen. ??

skal ta nye prøver igjen om 3 måneder hos fastlegen. Så får vi bare håpe at jeg har sluppet "billig" unna i forhold til mange andre her inne.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Jeg har både Graves og Hashimotos
    Av Lissa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 30-10-07, 21:58
  2. Jeg føler meg mislykket
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 32
    Siste melding: 23-09-06, 19:16
  3. endelig føler jeg meg ganske så bra:) :)
    Av isa1 i forumet Solskinnshistorier
    Siste melding: 23-09-06, 08:09
  4. Føler at andre ser på meg som en unnasluntrer
    Av liten i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 02-10-05, 09:40
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn