Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Har jeg bare vært veldig heldig tro?

Heisann. Jeg er helt fersk på dette jeg så nå må jeg høre med dere erfarne her inne og håper dere kan komme med noen betraktninger

Jeg er en "jente" på 44 år som i slutten av mai fikk konstatert høyt stoffskifte. Hadde lenge gått med mange plager som jeg ikke kunne forstå, bla hvilepuls på over 100, veldig hjertebank, særlig om kvelden, sov dårlig om natten, ble veldig fort andpusten og visnet i armene når jeg ble andpusten, hovnet opp i det ene benet, veldig deprimert, meget hissig i temperamentet med mer. Mange av disse tingene koblet jeg til at jeg hadde sluttet å røyke for ca 1,5 år siden, men da jeg bare ble verre og verre i pusten måtte jeg ta kontakt med legen min.

Så den 26.mai tok jeg alle mulige slags prøver og noen dager etter ringte legen meg og sa at jeg hadde forhøyet stoffskifte, da var FT4 på 26,7. Ref: 9-22 FT3 var på 6 mener jeg å huske med ref: 2,3 - 5,7. TSH tror jeg var på 0,01 ref: 0,20-4,0, men ikke helt sikker på denne.

Så noen dager etter dette, den 2. juni hovnet jeg veldig opp i det ene benet. Fikk time hos legen dagen etter da det har vært en del hjertehistorier i min familie. Legen hørte en bilyd på hjertet og jeg fikk time på sykehuset dagen etter der igjen. Der sjekket de dette samt tok nye blodprøver. De fant ingen bilyd på hjertet på sykehuset , men jeg fikk Diural vanndrivende for benet . Prøvene jeg tok på sykehuset fikk jeg svar på den 10.juni og da var FT4 hoppet til 38,8 Ref: 11,0-23,0 - da begynte jeg på 30 mg Neo-Mercazole samt Pranolol for hjertebank og jeg ble sykemeldt i 14 dager.
    Jeg har ikke merket noen særlige bivirkninger på noen av tablettene og jeg synes at formen ble noe bedre. ( Roligere dager uten jobb og stress.).

17.juni tok jeg nye blodprøver og da var FT4 gått tilbake til 27,2 Ref: 9-22 - fortsatte på samme medisinering. Fremdeles sykemeldt. Den 26.juni var jeg nok en gang på sykehuset og tok nye prøver og når endokrinologen ringte meg i går den 2.juli var FT4 på 16 så den har jo svingt veldig fort og er det noen som har slike erfaringer som har hatt høyt stoffskifte?? Er jeg på vei til å få lavt? Jeg skulle i følge endokrinologen kutte ut Pranolol, kutte ut Diruval og Sifrol som jeg har tatt pga av Restless legs syndrom samt halvere Neo-mercazole.

Skulle også ta nye prøver om 4 uker igjen ..Tenker litt på om det fortsetter å gå nedover siden jeg skal fortsette med Neo Mercazole? Er dette en stabiliseringsdose? Har jeg vært heldig siden dette har forandret seg så fort ?

Dette er medisindosene jeg har gått på siden 10.juni:
    30 mg Neo-Mercazole
    40 mg Diural
    30 mg Pranolol
    Samt 0,088 mg Sifrol for Restless legs syndrom.

Hadde vært veldig fint å få noen tilbakemeldinger fra dere som har mer erfaring med dette enn meg.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Standard

Mye av det høres ut som meg.... Sleit veldig med hodepine, og når alle rundt meg (familie, kollegaer, venner) reagerte på dette (jeg går sjelden til lege) fikk jeg legetime i begynnelsen på april (hadde sliti med dette siden romjula). Jeg hadde også mye andre "endringer" i kroppen som blant annet at jeg hadde gått fra alltid å fryse, til alltid å være varm/svette, ble fort sliten/anpusten og at jeg hadde blitt mye svakere (muskelstyrke). Det viste seg at hvilepulsen min lå på 130, så jeg ble sendt rett hjem til sofan med Pranolol (som jeg forøvrig fikk yme bivirkninger av).

Jeg kom raskt (2 uker) til endokrinologen og hun konstanterte Graves (pga TRAS). Jeg begynte på Neo-Mercazole med det samme, og trappet ned Pranolol i løpet av et par uker. De første to ukene gikk jeg på 20 mg Neo-Mercazole, de neste tre på 10 mg før jeg ble dosert ned til 5 mg. Legen hadde regnet med at jeg skulle halvere dosen etter nye fire uker, men da hadde verdiene økt igjen, så jeg får fortsatt på 5 mg.

Jeg ble mye bedre etter et par uker på Neo-Mercazole. Så ble jeg helt bra. Nå begynner jeg å kjenne det i hodet igjen, og pulsen øker sakte men sikkert, men det kan jo være at verdiene øker igjen også... skal ta nye blodprøver neste uke, så da får jeg se.

Selv føler jeg at alt "gikk på skinner" når jeg ble dårlig. Jeg har skrytt masse til endokrinologen, hun syntes det var hyggelig å få positive tilbakemeldinger, men mente jeg burde takke fastlegen for at hun fanga det opp så tidlig (første gang jeg kontaktet henne om dette) og insisterte på at jeg skulle komme raskt til spesialist.

Hildemor Gjest

Standard

Her er det vel bare og følge med via blodprøver. Behandling av høyt stoffskifte er gjerne en tidkrevende prosess og det viktigste blir jo hvordan man føler seg og agere etter det.

Selv gikk det hos meg i starten av behandlingen slik det gjør med deg nå. Rask ned i normale verdier, men så tok kroppen av igjen. Det endre til slutt med radiaktiv jodbehandling etter noen år.

Men ja jeg vil si at du er heldig som føler deg bedre allerede Jeg var helt på sparebluss når sykdommen ble oppdaget og det tok derfor laaaaang tid før jeg følte bedring.

Lykke til med videre behandling og nyt gode dager

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard

Hei og takk for tilbakemeldinger
    Ja blir spennende å se på de neste prøvene. Kjenner jo at formen ikke er på topp med diverse men samtidig veldig deilig at den er mye bedre
    Har nå vært 2 dager uten Pranolol, Diural og Sifrol, kun tatt Neo-m, det kan jo være tilfeldig men jammen i meg har jeg sovet som en sten de 2 siste nettene også. Merket litt hjertebank når jeg hadde lagt meg men så langt ikke plagsomt så får vi se om det vedvarer...

Så en ting til, jeg er nå sykemeldt ut juli og tenker litt på det med å begynne å jobbe igjen - tilbake til stress og mas - hva slags erfaringer har dere her inne med dette? - orker dere å jobbe?, er dere sykemeldt evt. hvor lenge er/har vært? - forstår at det kan være veldig individuelt, men greit å høre andres erfaringer også.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Standard

Jeg var først 100% sykemeldt i 3 uker. Prøvde deretter å jobbe 100%, men merka at det ikke holdt. 20% sykemelding hjalp masse, jeg fikk tatt det mye roligere om morgenen og det gjorde underverker. Etter 3 uker med 20% var jeg tilbake i full jobb.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Standard Re: Har jeg bare vært veldig heldig tro?

Kanskje ikke vært så heldig som jeg trodde først?

Nå har det gått en stund siden jeg skrev sist og ting har forandret seg en del føler jeg...begynte som jeg skriver over i beg av juni på 30 mg Neo pr dag, deretter 15 mg siden begynnelsen av juli... så tok jeg nye prøver den 1.august og da var FT4 på 9,4 ref 11-23 og jeg fikk beskjed om å gå ned til 5 mg Neo om dagen og skal ta nye prøver i beg av sept. Men det som er så rart er at jeg føler at jeg er høy.... veldig urolig i kroppen - det har vært en del stress i jobben i en periode og jeg har ikke fått sovet om natten, sovner ganske lett men våkner etter kort tid og ligger som en spent stålfjær i timesvis.... slitsomt :(

Til tross for at jeg har sovet dårlig om natten har jeg følt på dagtid at jeg bare går og går og går og går..... Har noen her erfaringer med at man kan være lav på blodprøvene men allikevel føler seg helt hyper? Har også merket hodepine, noe skjelving på hendene og litt hjertebank om kvelden når jeg har lagt meg. Kan dette komme om man er lav også?
    Takknemlig for tilbakemeldinger

Hildemor Gjest

Ja, jeg har samme erfaring. Det første året med behandling av det høyt stoffskiftet - følte jeg meg høy hele tiden, selv med lave verdier. Men de lave verdiene varte som regel kortvarig, ved neste måling var de høyere igjen (selv om de ikke var utenfor normalverdi). Da får ikke kroppen tid til å stabilisere seg. Blodprøver kan svinge fort - det gjør ikke en kropp som har gått på høygir en stund. Den trenger tid. Du vil føle deg bedre - men det tar gjerne litt lengre tid enn man i utgangspunktet forventer. Lykke til med videre behandling

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    25

Heisann Hildemor. Godt å høre å høre at dette kan være "normalt" da Blir spennende å se på neste prøvesvar i september.
    Har uansett fått innsovingstabletter av legen slik at jeg har disse i reserve om det blir helt ille. Kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke få sove :( Jeg har også fått diagnostisert restless legs og tar Sifrol for dette - har du eller noen andre erfaring med om høyt stoffskifte og restless legs har en sammenheng?? Endokrinologen sa på en ringetime at jeg skulle kutte ut Sifrol men jeg har prøvd og det gikk ikke særlig bra synes jeg. Fastlegen min sier jeg må kjenne på dette selv og det er jo enda godt. Han er veldig allright å forholde seg til og hører veldig på det jeg sier. Har forstått at ikke alle leger er like enkle i forhold til dette med stoffskifte.

Uansett takk for tilbakemelding.
    Hilsen "Duracellkaninen"

Hildemor Gjest

Hei igjen Jeg regner med at du har sjekket deg for diabetes og jernmangel som kan gi restless legs? Jeg har det til tider selv, men jeg fulgte min mors anbefalinger med å knyte ulltråder rundt anklene, og tro det eller ei, borte blir det. Glemmer jeg trådene etter dusjing dukker det opp igjen. Det er jo verdt et forsøk for deg også. Jeg bruker de hele døgnet Bedre enn å behøve å bruke enda mer medisiner er det i hvertfall. Noen sier at E-vitaminer kan ha effekt, det hjalp meg når jeg var gravid og hadde dette, men har ikke forsøkt det denne gangen siden ulltrådene gjorde susen

Mangel på søvn kan man bli helt tussete av - huff! Nå sover jeg 8-9 timer i døgnet, men når jeg var høy var det grusomt, en time søvn, en time våken. Var jeg heldig fikk jeg 3-4 timer sammenhengende. Men det har heldigvis roet seg. Jeg håper det gjør det for deg også, for dette påvirker oss i så stor grad.

Ja jeg forstår at du er spent på prøvene dine, jeg skal selv ha nye om en mnds tid. Men husk at prøvene ikke er det viktigste, selv om de gir en indikasjon på hva som foregår med stoffskiftet ditt i forhold til justering av Levaxin, det viktige er hvordan du føler deg Godt du har en god lege - det er viktig når man har denne sykdommen. De behøver nødvendigvis ikke ha kunnskap om alt det merkelige som foregår med oss, men de bør være lydhøre

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Har lavt stoffskifte og restless legs - hvis det er det jeg har da. Jeg har ingen diagnose.
    Det er jo noe uro der hele tia og det går i krampe ganske ofte.
    Har hatt det lenge og forsøkt diverse mot det. :
    Kinin har en viss effekt, iallfall på nattekramper.
    Salt er mye bedre - det stopper kramper hurtig. En klype flaksalt er nok. Natriumredusert salt virker ikke !
    D-vitamin er enda bedre - det stopper det permanet og jeg trenger ikke spise salt.

I fjor målte jeg d-vitamin til snautt 100 (1,25...) Jeg tenkte at jeg likevel ville teste om det hjalp, man det ble akutt krampe i begge leggene kort tid etter at jeg tok 50µg D3. Jeg forsøkte flere ganger med samme resultat.
    Jeg tok det som et tegn på at det iallfall ikke var mangel på d-vitamin.

I år startet jeg med 10µg/dag en uke, neste uke 20 - neste uke 30 og da forsvant krampene og jeg merker ikke noe til leggene. Ikke etter trening - ikke om natta.
    Jeg har altid observert rykkninger i hudoverflaten på leggene. De har vært der konstant og til undring for mange. Nå syns jeg det er blitt mindre av det også.
    Om det er D-vitaminmangel har jeg hatt det i flere tiår.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har både Graves og Hashimotos
    Av Lissa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 30-10-07, 21:58
  2. Jeg føler meg mislykket
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 32
    Siste melding: 23-09-06, 19:16
  3. endelig føler jeg meg ganske så bra:) :)
    Av isa1 i forumet Solskinnshistorier
    Siste melding: 23-09-06, 08:09
  4. Føler at andre ser på meg som en unnasluntrer
    Av liten i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 02-10-05, 09:40
  5. Levende død,noen som føler det samme?
    Av meg i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Siste melding: 06-08-05, 22:17

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn