Viser søkeresultater 1 til 2 av 2

Tråd: Thyronajod ®

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Thyronajod ®

Jeg har læst om en dansk patient, der har fået opereret ½ skjoldbruskkirtel bort pga. kolde knuder. Så vidt jeg kunne forstå, har vedkommende (endnu?) ikke udviklet lavt stofskifte og efterbehandles nu med et kombinationspræparat (Levothyroxin+jod) Thyronajod® fra Sanofi Aventis, der kan læses om her (på tysk).

Jeg har ikke hørt om dette kombi-præparat før og ved derfor ikke om det ordineres kun efter operationer for kolde knuder, eller også når der ikke opereres (kolde knuder er som regel godartede og opereres kun, hvis de er til fysisk gene for patienten, så vid jeg har forstået).

Har lidt svært ved at forstå denne kombination af levothyroxin og jod, når man på den ene side halverer en skjoldbruskkirtel og undertrykker hormondannelsen i restkirtlen gennem indgift af levothyroxin, og på den anden side - stimuleres hormondannelsen i samme restkirtel gennem indgift af jod. Medmindre der er noget her jeg har misforstået....
    Sist endret av Mod; 11-04-15 kl 18:46
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Thyronajod ®

Det lader til at hypothyreose med/uden struma, forårsaget af jodmangel behandles (i Tyskland) med Thyronajod ®. Da tyskerne er også flinke til at behandle hypothyreose ved "uhørt" lave TSH-tal - er det med til at styrke min tillid til deres ekspertise.

Problemet (for os) er blot, at i Skandinavien er prøverne jod-i-døgnurin eller Radioactive Iodine Uptake Test ikke standard. Prøven i døgnurin tages som regel efter pres fra patienten, mens Radioactive Iodine Uptake Test kender jeg ingen som har fået tilbudt. Dvs. at behandling af jodmangel-induceret hypothyreose kan ikke rettes til med Thyronajod og sygdommen vil derfor være kun ensidigt behandlet.

Det er simpelthen SÅ utroligt, at skolemedicinen ikke kun afviser organisk Thyroid, men også gør ophævelser (ignorerer) mod alternative syntetiske lægemidler undtagen Levothyroxin/T4.

Liothyronin/T3 ignoreres gerne. Thyrolar T3/T4 ignoreres endnu mere. Dextro-thyroxine har ingen læger jeg kender hørt om, og nu også Thyronajod, der vist nok mest bruges i Tyskland...

Es geht um Thyronajod, ein Kombinationspräparat mit dem Schiddrüsenhormon L-Thyroxin und Jod. Thyronajod hilft beim Kropf
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn