Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard vondt i leddene og hovne fingre

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000. Tok prøver da og det viste faktisk lavt stoffskifte, men dette ble aldri fulgt opp av en eller annen grunn. Jeg fant nylig et brev fra legen fra januar 2001 om dette, men som jeg ikke husker å ha åpnet... Så det er vel delvis min feil at jeg ikke fulgte opp den gangen. Ble drastisk verre i februar 2006 da jeg sluttet å røyke. Fikk kreket meg til legen i oktober samme år og da var verdiene min helt på styr! Fikk Levaxin, ble sykmeldt og først nå ett år etter og etter jeg startet med liothyronin i tillegg føler jeg meg bedre. (30.11.2007/ForumInfo)
    Hei.

Jeg har i det siste hatt så vondt i leddene, i hele kroppen, men spesielt i fingrene. Er også hoven og det kjennes ut som jeg har mye væske i kroppen. Jeg tar 150 Levaxin og ca 10 liothyronin daglig. Blodprøvene mine har vært stabile det siste året, tok prøve sist i desember.

Føler også alt er tungt for tiden og føler meg tung i kroppen.
    Kan dette være overdosering? Eller er det tegn på underdosering?

Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: vondt i leddene og hovne fingre

"Har du symptomer er du underdosert" - pleier jeg å si.
    Det er jo nesten bare høy hjertefrekvens + hjertebank som er symptom på overdosering. Om doseringen bare er litt for høy, er det ikke sikkert du opplever hjertebanken, men kan være urolig og føle deg stresset.
    Det kan komme av at binytebarken ikke klarer å levere nok stresshormoner når dosen er høy.
    Og da er det ikke stort mer men kan oppleve når dosen er i høyeste laget.

For lav dosering kan også gi uro og stress, og ubehandlet kan man også få hjertebank, men da er pulsen lav.

Så med nevnte forbehold tror jeg det er riktig å si : har du symptomer, så har du for lav dose.

Men, men enda et forbehold.
    Det kan være at du ikke tåler så høy dose som du må ha for å føle deg bra.
    Det er en oppdagelse mange gjør etter noen år. Så øker de dosen og føler seg bra - en tid - så øker de igjen, og tilslutt får man hjertebank og må ned i dose. Med det resultat at man ikke blir kvitt symtomer - Levaxinen evner ikke å fjerne dem.

Da kan man prøve en tilleggsdose med Liothyronin.
    Flere sier at det hjelper, og kan forklares ut fra at kroppens omdanningssystem (de-jodinasen) ikke lager nok T3 selv om T4-dosen er rikelig.

Så er det de (vi) som ikke noe av dette virker på, og som får det bedre på naturthyroxin - feks Armour eller Westroid.
    Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har det mye bedre nå.
    Bare så synd at legene ikke har et objektivt forhold til denne medisinen.

Et forhold som har stor innvikning er D-vitaminstatusen.
    Jeg syns alle som må ha Levaxin også bør prøve om D-vitamin virker positivt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Jeg er også plaget av vondt i leddene og hovne fingre. Legen min sa at det var vanlig å få leddgikt og Sjøgrens også når man først har hypotyreose, og at jeg kunne få medisiner for det når fingrene ble skikkelig ille. Så jeg sitter her og venter på forfallet! Nei da, jeg prøver å ikke tenke så mye på det, og ber heller andre hjelpe meg med å gjøre de tingene som gjør vondt i fingrene. Man må bare akseptere at det er ting man ikke kan gjøre lenger.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    56
    Meldinger
    911

Hei Siriusen

Jeg synes du skal ta en tur til legen å be om en blodprøve jeg da, det vil kanskje avdekke hva som foregår i kroppen din akkurat nå som gir deg de ubehagene du nevner. Be om Tsh, FT4 og FT3 (som jeg antar er spesielt viktig å måle ved bruk av Lio og dessverre sjelden blir målt hvis man ikke ber spesifikt om det).

Symptomene du nevner hører hos meg hjemme både i over- og underdosert, dvs jeg kan ha de både som høy og lav. Men leddsmerter er for meg symptomatisk med høyt. Lavt så verker muskulaturen. Men her tror jeg vi er svært ulike alle mann. Høy puls er vanlig for meg når jeg er "høy", spesielt øker den i unormal grad ved aktivitet. Jeg kan ha grei hvilepuls, men bare å reise seg opp er nok til at den flyr i været og gir utslag i tung pust og svimmelhet. Men så kan jeg også være svimmel ved lav, så det finnes hos meg ikke noe entydg svar på om jeg er over- eller underdosert. Derfor synes jeg blodprøver kan være en hjelp på veien av og til.

Har jeg leddsmerter, høy puls ved aktivitet, løper ofte på do, maurfølelse/kribling i kroppen, vondt i hodet, sover et par timer og våkner urolig og svetter mer enn vanlig da er jeg garantert høy.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei Siriusen

Jeg synes du skal ta en tur til legen å be om en blodprøve jeg da, det vil kanskje avdekke hva som foregår i kroppen din akkurat nå som gir deg de ubehagene du nevner. Be om Tsh, FT4 og FT3 (som jeg antar er spesielt viktig å måle ved bruk av Lio og dessverre sjelden blir målt hvis man ikke ber spesifikt om det).

Symptomene du nevner hører hos meg hjemme både i over- og underdosert, dvs jeg kan ha de både som høy og lav. Men leddsmerter er for meg symptomatisk med høyt. Lavt så verker muskulaturen. Men her tror jeg vi er svært ulike alle mann. Høy puls er vanlig for meg når jeg er "høy", spesielt øker den i unormal grad ved aktivitet. Jeg kan ha grei hvilepuls, men bare å reise seg opp er nok til at den flyr i været og gir utslag i tung pust og svimmelhet. Men så kan jeg også være svimmel ved lav, så det finnes hos meg ikke noe entydg svar på om jeg er over- eller underdosert. Derfor synes jeg blodprøver kan være en hjelp på veien av og til.

Har jeg leddsmerter, høy puls ved aktivitet, løper ofte på do, maurfølelse/kribling i kroppen, vondt i hodet, sover et par timer og våkner urolig og svetter mer enn vanlig da er jeg garantert høy.
    Hei.

Takk for tilbakemelding Det spørs om jeg er litt høy ja, kjenner meg veldig igjen i det du sier. Skal ta meg en tur til legen snart. Men tenkte jeg skulle prøve å redusere litt på egenhånd først. Tenkte å ta halv tablett en dag i uka til å begynne med for å se om det kan ha noen virkning. Det er vel greit å prøve litt selv eller?
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Lignende tråder

1. Hovne øyne/røde lokk
    Av Marianne i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 7
    Siste melding: 06-03-09, 05:34
  2. Svar: 7
    Siste melding: 19-04-07, 08:01
  3. Veldig hovne øyne
    Av liten i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 2
    Siste melding: 18-12-06, 13:24
  4. Fingre som sovner