Side 3 av 12 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 119
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk

De siste svar fra meg baserte jeg på det jeg husket om TSH-verdien din - og av en eller anenn grunn så husket jeg 0,44 ???
    Hvorfor vet jeg ikke.....

Jeg rullet tilbake til første spørsmålet ditt og det burde jeg gjort før.
    Ikke fordi jeg vil endre så mye på selve tankerekken min - 0.88 er også lavt i denne forbindelse, men ikke så lavt som jeg vurderte ut ifra.
    Referanseverdier en lab opererer med er langt videre enn ens personlige variasjoner. Da måler man jo en rekke mennesker som er i alle livets faser, og får mye større variasjoner enn ens personlige.
    Dessuten, og det er viktig : TSH står jo alltid iforhold til fT4/fT3, og skal man vurdere, må man se på om forholdet er rimelig.
    Som sagt, så kan du ha for lavt stoffskifte selv om fT4=15 (hvis du er vant til å ha feks. 20)
    Jeg vil ikke vurdere som rimelig at du har symptomer på lavt stoffskifte med så lav TSH. Det er ikke logisk.
    Om det er riktig, så bør man undersøke sentrale forhold.

TSH på 0,88 kan godt være innen dine variasjoner, men da burde du ikke ha symptomer på lavt, og fT4 ville som du antyder være i ditt normalleie (tipp : omkring 20).
    Har du flere prøveresultater av TSH ?

Så leste jeg spørsmålet ditt : "ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin, kan ikke noen av symptomene mine bedres når blodverdiene blir normale da?"

Og det kan de - hvis disse er så lave at de skaper problemer.
    Nå har det jo gått en tid, merker du ingen effekt av vitaminene ?

De siste fire linjene dine syne jeg peker på nesten det samme svaret :
    En får desverre ikke besvart alle sine spørsmål. Det burde man få, og bare en grundigere utredning av hvert tilfelle vil kunne bedre mitt intrykk av for dårlig utredning av oss.
    Utsagnet "Spiller vel kanskje ingen rolle hva årsaken er om behandlingen likevel er den samme????" - er nok desverre for mye brukt og blitt en slags sovepute. Det er meget viktig å finne ut om dette er eller blir behandlingstrengende.
    Er fallet behandlingstrengende, er det som du sier, samme hvor feilen er - behandlingen er den samme.

Men om det bare skal litt jod eller noen vitaminer til da.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

n'Finn, joda, vitaminer og mineraler kan jo hjelpe de.. Hvem vet?

Men når man har prøvd det, og det ikke hjelper.. Da er det klart at man har Hypotyreose og trenger behandling!

Uansett hva blodprøven sier.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ja, det er igrunnen akkurat hva jeg mener Thomas.
    For de som ikke måler antistoffer og likevel har for lav produksjon syns jeg det er viktig å prøve alle tenkelige muligheter før man gir hormontilskudd.

Og jeg syns også det må være en helt annen aktivitet fra behandlermiljøet i den fasen, enn den som på det jevne tilbys idag.

Man kan anta at mange fler har hypothyreose enn det som er registrert eller som mistenkes å ha det. Man kan også anta at mange av dem ikke har den tradisjonelle typen man kjenner godt, der årsaken er sykdom i kjertelen.

Og det krever litt nye måter å tenke på og andre innledende grep.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

Jeg tenker og reflekterer masse over de fakta jeg blir presentert her. Noen av mine symptomer kan kanskje tilskrives vit d3 mangel, b12 mangel og lavt kalsium, men kan kraftige menstruasjoner og vektoppgang bedres av at disse vitaminnivåene blir normale????

Jeg har også i følge legen min et noe høyt homocystein-nivå, 11,2 ref 5-15
    og lavt ferritin 32 ref 15-200

Vil homocysteinnivået synke med vitamintilskuddene?
    Ferritin , har det med jern å gjøre? burde jeg ha jerntilskudd også??

vekta mi går bare en vei, nemlig oppover og etter et par uker med vitamintilskudd er jeg fremdeles like uopplagt.

Ser at leger som behandler folk for lavt stoffskifte uten at det kan påvises med blodprøver kommer i trøbbel med helsetilsynet, jeg blir engstelig av sånt......selv om jeg gjerne vil ha tilbake meg selv, nå er jeg mer eller mindre borte under et lag med fett hehe

mitt tsh var kanskje noe høyere før noen målinger har vist rundt 0.90, den nest siste 0,44 og den siste 0,88......

jeg har vært hos fastlegen min iallfall fem ganger for å få målt stoffskiftehormoner de siste fire årene, men han blir nesten irritert, så derfor har jeg nå funnet en annen lege

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg så at homocysteinen var høy, og det er den ved feks lavt stoffskifte.
    Det er slike markører jeg synes det er godt å støtte en tolking på, for de reflekterer hvorddan kroppen har det.

Ferritinen tildels også. Dette er jo et akuttfaseprotein også, så en må utelukke endel før en kan stole på verdien,særlig varsomhet med denne når den er høy.
    For oss som spiser stoffskiftehormoner bør denne være over 70 for å sikkre at symptomene ikke kommer fra effekte av at denne er for lav.
    Og du er jo blodfattig så denne rimer.

Om du bør ta jern ?
    hvis du spiser jernrik kost, og passer nøye på at du inntar C-vitamin FØR du spiser, så vil denne komme seg. Om nok, eller fort nok jo et spørsmål.....
    Det er også viktig at du får de andre på plass.

Og stoffskiftet ditt er sikker for lav i forhold til hvordan du ar det når du ikke har symptomer.
    Og - dette kan selvfølgelig skyldes andre ting enn sykdom i kjertelen - feks mangel på essensielle vitaminer som trengs i produksjonen av stoffskftehormoner.
    Alle B-vitaminer inngår i stoffskiftet på en eller annen måte.
    Man vet ikke så mye om hva D3 gjør der, men jeg kan love deg at min egenerfaring sier meg at der skjer det saker og ting.

Vektøkning kan sikkert skyldes for lavt stoffskifte (kanskje pga vitaminmangel)

TSH 0,44 - da var jeg ikke helt utafor og det er alt for lite når fT4 ikke er høyere enn 15. Det står jeg fast på.
    Men, for all del - det kan jo skyldes vitaminene.
    Det er bare å begynne å knaske, og med slik mangel kan du knaske MYE.

Byttet lege ?
    Var det så lurt - trur den du hadde var bra jeg da. På dette iallfall ?

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

takk for nok et utfyllende svar....jeg vil gjerne oppklare at jeg byttet lege fra han som ikke mente det var noe problem med hormoner eller stoffskifte til han jeg har nå som har funnet ut av hva jeg mangler og mener jeg kanskje kan vinne noe på å prøve medisin mot lavt stoffskifte.

Fastlegen min tok aldri noen prøver som viste at jeg mangler noe, han bare ga meg diagnosen fibromyalgi og sa jeg hadde panikkangst og depresjon og burde bruke lykkepiller.....

ikke rart jernet mitt er lavt så store blødninger som jeg har kanskje, tror ikke jeg klarer å spise mer jernrik kost.....men den legen jeg har nå reagerte ikke på at det var lavt ferritin......han sa ingenting om at jeg burde få opp jerninnholdet....

Det er virkelig plagsomt meg alle muskelsmerter og blødninger og ikke minst kjipt å føle seg som en oppblåst ballong hele tiden.....håper og ber om at vitamintilskudd skal bedre tilstanden.

bruker omega 3 tippel inntill videre, skal se å få bestillt ren d3.....men det er vel bedre å ta noe enn å ikke ta noe inntill jeg får tak i d3???

kroppen min er ikke min lenger, det er plagsomt og nå vil jeg til bunns i denne saken, er lei av å bli kimset av som en annen hypokonder, til tider har jeg også trodd at jeg kanskje er hypokonder og tåler mye mindre enn andre folk gjør.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Skjønner deg godt jeg mojavi.
    Jeg gikk slik selv i mange år - men en tydelig hypokondermistanke.....
    Hos meg endte det opp med stoffskiftemedisin - som jeg ikke er HELT sikekr på var nødvendig - og den tanken slipepr meg visst aldri.....

Det jeg mener er at men bør begynne i rette enden og ta alle de prøver som går an før en prøver stoffskiftemedisin.
    Hvis du tar det nå, er det ganske så sansynlig at du vil føle deg bedre, men det er enda bedre å sette kjertelen istand til å gjøre den jobben......

Ren D3 kan du få på Apotek.
    den har liten dose, men det er bare å ta mange nok.
    NycoPlus D-vitamin 10µg - står det på boksen.
    Koster sånn 75.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

da skal jeg kjøpe nycoplus d vitamin i morgen bestille på nett senere...vet noen forresten om synsforstyrrelser kan være et symptom på noen av de manglene jeg har? Jeg hadde migrene med synsforstyrrelser som aura i yngre år, og nå har jeg fått synsforstyrrelsene tilbake uten migrenen etter mange år med fri fra sånt.....synsforstyrrelsene tok til for et halvt år siden omtrent på samme tid som vektøkningen begynte...jeg var tjukkere før når jeg hadde migrene og har tenkt tanken på at det kanskje er vekta mi som gjør at jeg får sånne forstyrrelser, men med mangler på mangt kan man kanksje få sånne symptomer også???

hvor lang tid bør jeg forresten gå på vitaminer før jeg tar nye prøver??? Jeg har legetime i slutten av august, er det for tidlig tro????

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Det er helt greit å gå på vitaminer i 2 måneder og så ta en blodprøve.

Iherb.com har alt du trenger av vitaminer.

Og så var det det med å behandle symptomer med vitaminer, og andre medisiner, når man EGENTLIG bare trenger stoffskiftehormon, da... Da gjennopprettes jo kroppens naturlige funksjoner til nettopp å ta opp vitaminer, bla.

Langt flere trenger stoffskiftehormon enn vi aner.

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    78

skjønner at det er litt motstridende meninger ute å går sånn jeg ser det har jeg to valg..

det ene valget er å forsøke å behandle mine symptomer med vitamintilskudd

det andre å la meg behandle med levaxin og et annet middel legen anbefaler

for meg blir valget ganske lett......

hvis vitaminene ikke funker på mine symptomer kan jeg prøve stoffskiftebehandling.....

har tidligere brukt bil som eksempel......hvis jeg har en bil som ikke går og verkstedet mener jeg bør bytte clutch, girkasse og motor samt vindusviskere, tror jeg at jeg begynner med vindusviskerne. så kan jeg bytte de andre tingene dersom det ikke hjelper å bytte vindusviskere.

Klarer ikke helt å se noen grunn til å bytte alt på en gang hvis det kanskje holder å bare bytte noe...

derfor velger jeg midelertidig å se om vitaminene hjelper, selv om det er veldig fristende å si ja til stoffskiftehormoner.....jeg er veldig i tvil....og de motstridende meningene her på forumet gjør jo egentlig at jeg blir usikker, men magefølelsen sier at behandling med levaxin ikke bare er noe man eksprimenterer med før man er helt sikker på at noe annet ikke hjelper....

tar gjerne imot flere meninger her jeg.....så kan forvirringen bli helt total hehe.....

Side 3 av 12 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose type 2
    Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-13, 12:14
  2. Hypotyreose Type 2
    Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-10, 14:06
  3. Bilder: FØR og ETTER Levaxinbehandling (Hypotyreose Type 2)
    Av Thomas W H i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 2
    Siste melding: 29-09-08, 14:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn