Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Standard Hvor fort endres verdiene? Bør jeg ta ny prøve denne uka?

Har altså lavt stoffskifte og går på Levaxin og har fungert utmerket fram til for 2 mnd siden. Kan nevne at jeg prøver å bli gravid og har prøvd siden februar.

For 2 mnd siden var verdiene: TSH: 0,66, Fritt T4:11, Fritt T3: 4,4.
    Endokrinologen mente verdiene var perfekte og ville ta meg helt av Levaxin 1 måned for å se om verdiene holdt seg stabile. Her er resultatet 1 mnd senere:
    TSH: 34, Fritt T4:6, Fritt T3: 4. Altså gått ned til helt lavt stoffskifte igjen.
    Ergo må jeg gå på Levaxin hele livet.
    Legen satte meg på 100 mg Levaxin i 2 uker for så å ta nye prøver. De var:
    TSH: 1,3, Fritt T4: 15, Fritt T3: 4,7. Legen mener verdiene er perfekte og vil holde meg på 100 mg med kontroll til høsten. Han mener vi har funnet rett dosering. (Dette var 4. juni)

Problemet er at i vinter når jeg også gikk på 100 mg ble stoffskiftet for høyt og vi ble enige om å gå ned til 50 mg. Etter noen måneder på 50 mg ble verdiene perfekte og det var da han tok meg helt av Levaxinen. Jeg mener dermed at 50 mg er riktig dosering, og ikke 100 mg. Så fikk mast meg til nye blodprøver nå 1 måned etter siste. De skal tas om ca. 2 uker. Problemet er at jeg merker på kroppen at doseringen er for høy, og jeg tror stoffskiftet er på full fart opp. Har fått økt forbrenning plutselig, veldig rastløs, varm osv.
    Lurer på om jeg kanskje bør gå og ta nye prøver allerede denne uka istedetfor å vente til neste? Hvor fort kan egentlig verdiene svinge?
    Har eggløsning om 1 uke og håper ikke verdiene har stiget så mye at det ødelegger.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Hvor fort endres verdiene? Bør jeg ta ny prøve denne uka?

Som du selv ser kan prøver endre seg relativt mye på 2-4 uker, men det er stor doseendring som ligger til grunn for det i ditt tilfelle. Gjøres derimot økning/redusering av dose mer forsiktig, blir endringene mindre.

Jeg tror ikke det er noe avgjørende om du tar prøven om en eller 2 uker med tanke på eggløsningen din og forsøk på å bli gravid, da det er vanskelig å bremse et stoffskifte på en uke. Dette selv om blodprøvene skulle vise endringer i verdier. Kroppen trenger tid for å følge etter, altså bremse ned. For din egen del med tanke på ikke å evnt tippe over i høyt og plages av dette kan det være greit å se om blodprøvene viser en endring i form av retning for høyt snarest mulig, da du mener selv at du merker at det er i ferd med å bli høyt.

Jeg synes det ser ut til å gå fort i svingene for deg med tanke på dosering. Fra 50 til ingenting og fra ingenting til 100 er etter min vurdering litt for store doseendringer og at du kanskje hadde vært mer tjent med å først bli satt på 50 igjen og deretter en gradvis økning for å nærme deg en stabil dose og at kroppen får tid til å vende seg til endringer. Du skal ikke behøve å mase deg til prøver heller i mine øyne. Det er altfor mange leger i dag som mener det er nok med blodprøver et par ganger i året og det er etter min mening helt feil når vi ikke er tilnærmet stabilisert. Når vi derimot er det og samtidig begynner å bli kjent med hvordan kroppen reagerer på medisin og doseendring og vi lærer symptomer å kjenne er det ikke nødvendigvis så viktig med blodprøver så ofte. Da kan vi dosere litt opp og ned etter symptomer hvis vi selv føler oss trygge på det. Men er vi selv i behov av blodprøver på grunn av usikkerhet rundt dose og symptomer synes jeg prøver skal tas når vi ønsker det.

Selv ringer jeg bare lege når jeg vil ta ulike blodprøver, han sender arket og jeg krysser av på det jeg ønsker å ha fulgt opp og jeg tar blodprøvene på nærmeste lab. Han ringer meg når svarene foreligger. Så enkelt kan det faktisk gjøres

Ta prøvene hvis du føler behovet og du får endret dose raskest mulig hvis stoffskiftet er stigende. Det kan være at symptomene du merker er relatert til Levaxinen og ikke sykdommen. Altså at det blir litt for rask økning som fører til symptomene og ikke et reellt for høyt stoffskifte. Vi trenger ofte å stå på en dose en tid for å merke det faktiske resultatet. For mye opp- og nedjustering betyr ofte at det tar lengre tid enn nødvendig å finne sin korrekte dose og gjerne er dette fulgt av plagsomme symptomer. Min erfaring er at små endringer er det beste. Det kan du jo ha i bakhodet fremover. En startdose fra 0 til 100 er kanskje litt i overkant basert på din erfaring med 50 som kanskje var litt for lite når man ser på din FT4.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    106

Hei, og takk for langt svar.
    Grunnen til at legen satte meg på 100mg fra 0 var for å få stoffskiftet kjapt opp med tanke på graviditet. Han sa jeg skulle ta den dosen i 2 uker bare og regna med at han kom til å sette meg på 50 mg etter det. Derfor jeg stussa litt siden han ville fortsette på 100 mg etter de 2 ukene, og jeg ba om ny blodprøve etter 1 måned.
    Tror likevel jeg kommer til å ta blodprøver denne uka (altså 1 uke før jeg egentlig skal).

Du sier at 50 mg kanskje var litt lite med tanke på min FT4. Legen sa verdiene var perfekte når de var: TSH: 0,66, FT4: 11, FT3: 4,4. Og da jeg gikk jeg på 50 mg. Mener du at FT4 var for lav?
    Hva er egentlig perfekte verdier?? Legen sa nemlig også at verdiene var perfekte på: TSH: 1,3, FT4: 15, FT3: 4,7. Blir bare forvirret av disse greiene her hehe. Trodde jeg kunne stole på en endokrinolog..

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei igjen lady90

Jeg synes du gjør lurt i å ta den blodprøven og jeg tror du i fremtiden gjør lurest i å stole på deg selv

En del leger og endokrinologer er av den oppfatning at innenfor referanseverdier er perfekt og det er langt fra sannheten når det kommer til hva vi stoffskiftesyke opplever. På dine verdier ville jeg hatt symptomer på lavt stoffskifte. Jeg trenger en FT4 på 17-18 og en FT3 helst over 5.5 for å fungere optimalt. Optimalt betyr for meg nesten symptomfri....Og det er der jeg ønsker å ligge selvsagt

Derfor har jeg for lenge siden innsett viktigheten av å notere litt dagsform og resultater av blodprøver for å finne frem til hvilke blodverdier som er optimale for meg. Og doserer da litt forsiktig opp og ned når blodverdier synker eller stiger, som de gjør deler av året hos meg. Dette gjør jeg for å i størst mulig grad unngå symptomer. Er stoffskiftet stigende eller synkende på prøver vet jeg at symptomene på sykdom kommer i kjølvannet (de nærmeste ukene).

Det kan godt hende dine verdier på inntak av 50 er optimale for deg, det kjenner du best på kroppen (symptomfri) og energinivået ditt. Har du tilnærmet ingen symptomer eller er symptomfri er du i hvertfall rett i nærheten av din dose. Men kanskje 75 2 dager i uka og 50 resterende er det "perfekte"? Altså at du feks på den dosen ville ha litt ekstra energi? Her må vi prøve og feile litt underveis. Og rett og slett bli kjent med på hvilke verdier vi har det best både psykisk og fysisk.

Du har en sykdom du skal leve med resten av livet og jeg vil anbefale deg å sette deg litt inn i dette på egenhånd med tanke på at resten av ditt liv med denne sykdommen skal bli best mulig For ingen andre enn deg selv, hverken endoer, leger eller vi her inne vet hva optial dosering eller optimale blodprøver er for deg. Dette er svært individuelt. Det vi vel kan være enige om er at vi ønsker å leve et tilnærmet optimalt liv, med minst mulig symptomer og et normalt energinivå. Da er det godt å være til

Jeg kan derfor bare gi deg råd om å ta det litt forsiktig ved doseendringer når du nærmer deg tilnærmet stabil dose. Jeg aner ikke om du hadde noen symptomer på 50? Hadde du det er det mest nærliggende kanskje å redusere til 75 hvis blodprøvene nå viser at du tipper litt mot høyt? Som sagt ovenfor er det mange alternative doseringer mellom 50 og 100. Selv bruker jeg 75 5 dager ene uken og 6 andre uken. Og 62.5 de andre dagene. Jeg er fintfølende på Levaxin, det behøver jo ikke du være. Derfor blir det viktig at du finner din vei her. Det er også viktig å stå på en dose en stund før det gjøres endringer, da symptomer kan være årsaksbetinget av Levaxin og for stor tilførsel eller reduksjon på en gang, like gjerne som at du faktisk er over/underdosert. Altså finnes det ingen fasitsvar på dette Lady90 Vi merker som regel symptomer på for høyt og for lavt og vedvarer disse over en del uker er det nærliggende å prøve en lite doseendring i den ene eller andre retningen. Jeg vil derfor si at kroppen og psyken din er de viktigste indikatorene på om du har rett dose og ikke blodprøveresultatene (selv om de kan guide oss litt).

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg har ikke rukket å lese det de andre har skrevet over, men når man har en økning på hele 100 mg, merker man vanligvis overdoseringssymptomer uansett om det er riktig dose eller ikke. Selv om du kanskje haster med å bli gravid, ville det kanskje vært mer fornuftig å ta en litt mer gradvis økning. For eksempel prøve 50 mikrogram en måned, så 100 eller 75. Da vet dere i hvert fall hva som er nogenlunde riktig dose, og ikke bare ta sjansen på at 100 vil gjøre deg gravid.

Lignende tråder

1. Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 13
    Siste melding: 29-04-08, 22:37
  2. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  3. Hvor fort merker man virkning på levothyroksin?
    Av såga i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 09-08-07, 13:40
  4. nå har jeg fått verdiene
    Av serafina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-05, 11:02

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg