Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 38
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Jente25 Vis post
    Hei,

Jeg har også oppdaget at jeg mangler ANTI-TPO og TRAS prøvene.
    Jeg vill nok si at disse 2 er helt vesentlige - jeg hadde ikke fått behandling for lavt stoffskifte på en god stund enda om ikke jeg hadde hatt utslag på Anti-TPO. Jeg hadde også stoffskifteprøver innenfor "normalen" men når antistoffene endelig ble testet så man jo hele bildet, og jeg fikk diagnosen hashimotos tyreoiditt.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    22

Unhappy Sv: Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!

Hei,

Jeg kom nettopp hjem fra fastlegen og som alltid er jeg litt skuffet.

Det virker som legen min har bestemt seg at jeg ikke har lavt stoffskifte.

Da jeg lurte på om jeg måtte ta nye blodprøver reagerte han veldig.
    Jeg spurte om han har tatt med Anti-TPO, Anti-TG og TRAS?

Som vannlig prøver han å finne andre årsaker til jeg er slapp, trett og har gått nærmere 20 kg i vekt. Denne gangen kom Kyssesyken i bildet. Han sa at det kunne være det. Helt ærlig, har jeg ingen tegn på Kyssesyken og ingen symptomer heller.

Hvorfor er det så vanskelig å diagnootisere Hypotyreosen? Opplever andre også at det er vanskelig å snakke med legen om det?
    Hva kan man argumentere med når legen sier at verdiene ligger innenfor referanseområdet?

Er medisinene veldig farlige, siden de ikke vil gi et forsøk, eller kanskje det er veldig strenge regler på dem? Vet noen om det?

Jeg har aldri tenkt på symptomene mine, siden de kom gradvis og jeg ble vant til å leve med de, men man kan jo ikke være slitten hele tiden, og uten forklaring.

Jeg føler meg nedstemt, men ingen tegn på depresjon. Jeg er veldig fornøyd med mitt liv.

Har hatt litt problemer med å sove, og føler at jeg trenger mer søvn, og føler meg slitten i noen timer på morningen. Jeg prøvde å finne en forklaring og eneste jeg kom på var kaffen, eller koffeinen.

Når det kommer til fordøyelsen så har jeg treg mage, plages av forstopelse også. '

Jeg fryser mye, selv om det er varmt i rommet eller ute.

Som sagt, har jeg 95% av symptomene på lavt stoffskifte, men legen vil ikke behandle meg :-(

Det blir spennede å se hva de siste resultatene visser, ....

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    22

Standard Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

Hei,

Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

B-HB 14,1

S-RS 10

S-JERN 21,8

S-FERRIT 52

S-KOBALA 532

S-ASAT 74* (10-45)
    Kommentar til S-ASAT -> Kan ikke analyseres pga hemolyse

S-GT 15

S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)

S-FT4 18,4

Setter stor pris om noen kunne tolke dem, det finnes ingen andre referensoråder å se etter? Kanskje noen kan bare se utifra det som står her?

MVH

Jente25

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    848

Standard Sv: Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

Høy TSH
    Manglende FT3 (hva er galt med leger nå for tiden? dette er jo det viktigste hormonet å måle!)
    For lav Ferritin (Jernlager)

Hva er symptomene dine? Fortell hva som feiler deg, så kan vi jobbe videre med saken.

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    22

Red face Sv: Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

Høy TSH
    Manglende FT3 (hva er galt med leger nå for tiden? dette er jo det viktigste hormonet å måle!)
    For lav Ferritin (Jernlager)

Hva er symptomene dine? Fortell hva som feiler deg, så kan vi jobbe videre med saken.
    Hei,

Jeg har mange uforklarlige symptomer, og er så utrolig lei av leger for tiden.

Jeg har byttet fastlegen 2 ganger og går nå privat. Håper dette gir bedre resultater.

Som sagt har jeg hatt alle disse symptomene i over 3 år når jeg tenker på det.

Jeg føler meg utrolig trøtt, ukonsentrert, og veldig veldig uvel. Sover lite, og har en følelse at jeg sov alt for lite. Lite energi til å trene, finne på ting med venner og familie. Synes det er vanskeligere å holde kontakter med flere.

Fordøyelsen er så dårlig, og alt fungerer ikke som skal (i hvert fall ikke som før). Jeg må spise mye fiber (Benefiber) for å ha en fungerende mage i det hele tatt.

Jeg hørte at det er ikke noe med lavt stoffskifte å gjøre, men jeg har fått veldig tørt hud, så tørt at den flasser av og til. Både i hodebunn, ansiktet, hender, armer og ben, nesten hele kroppen, når jeg tenker meg om.

Dette stoffskiftet er en hormonfeil, og det merker jeg.

Jeg har lagt på meg 20 kg på 1,5 - 2 år, og det kommer ikke opp noen signaler for fastlegen min. Jeg har mast på han lenge om å ta en test, men vet dere hva. De tar bare små prøver som sier så lite eller nesten ingenting om hypothyreose, allikevel så synes jeg at legene er litt for useriøse.

Jeg har lyst å gi opp og vet ikke om jeg har krefter å slåss, men skal prøve å gjøre mitt beste og det er å bli helt frisk.

I alle prøvene mine så står det at jeg har veldig lav jernmangel, hva kan være årsaken, og hvorfor legen ikke kontakter meg for å foreslå noen jern tilskudd eller noe annet? Flere ganger så har legene sagt at jernreservene er litt lave men det var pga. mensen, men kroppen skal klare å lage nok blod for kroppen slik at jeg blir fungerende, eller?

Har dere noen bedre forslag om hvem jeg kan gå til? Håper jeg kan finne en løsning før jeg går enda mer opp i vekt.

Jeg er 169 cm høy og veier 79 kg. Jeg har en BMI på 27 og føler meg generelt uvel. Det er ikke pga utseende men pga at jeg er mindre aktivt og mestrer mindre. Ikke godt å føle seg i dårlig form, og spise sunt og trene godt og allikevel gå opp i vekt.

Som dere ser, jeg har mye på hjertet, men det er godt å kunne dele det med noen, kanskje men noen som opplever eller har opplevd det samme???????????

Det er synd at så få tilbyr hjelp eller som tar denne sykdommen alvorlig.

Jeg har tatt 5 blodprøver og ingen av dem har alle de nødvendige testene (TSH, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO, TRAS, )som skal til å diagnostisere om det er stoffskifte eller ikke.

Tusen takk for støtten .

CAMI
    Sist endret av Admin; 29-07-09 kl 01:18 Begrunnelse: Citat "repareret"

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Hei...nå kommer jeg med et spørsmål som du kanskje syns er rart, men kan jeg få spørre hvordan øyebrynene dine er..har de foramdra seg??

Ellers har du en TSH(det hormonet som hypofysen sender til kjertelen for å regulere produksjonen derfra) som er noe forhøyet. Isolert sett sier den i prøven din at kjertelen skal produsere mere stoffskiftehormon. Nå har du tilsynelatende en høy "nok" fT4, men du bør ta nye prøver,inkludert fT3 OG antistoff..anti-TPO og TRAS. Disse viser om kroppen din danner antistoff mot kjertelen, stoff som angriper og på sikt vil ødelegge den(anti.TPO).
    Men--problem med jernlager følger lavt stoffskifte,da. Og typisk her er at en vil få opp verdien så lenge man tar nok tilskudd, men de raser fort ned igjen ved opphold (som ett eksempel).
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)
    Jeg har mast på han lenge om å ta en test, men vet dere hva. De tar bare små prøver som sier så lite eller nesten ingenting om hypothyreose, allikevel så synes jeg at legene er litt for useriøse.

Jeg har byttet fastlegen 2 ganger og går nå privat. Håper dette gir bedre resultater.

Jeg har lyst å gi opp og vet ikke om jeg har krefter å slåss, men skal prøve å gjøre mitt beste og det er å bli helt frisk.

Det er synd at så få tilbyr hjelp eller som tar denne sykdommen alvorlig.

Jeg har tatt 5 blodprøver og ingen av dem har alle de nødvendige testene (TSH, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO, TRAS,) som skal til å diagnostisere om det er stoffskifte eller ikke.
    Det ER stofskiftet! Ingen render med et TSH-tal på 4,98 uden at det er stofskifte.

Du har nu skiftet til en privatlæge? Betyder det at han/hun er som alle andre, eller er der grund til at håbe, at den nye læge er klogere end de forrige?

Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:

1. Thyroideastimulerende hormon (TSH) (det ideelle er mellem 1 og 2 mU/l)
    2. Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
    3. Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
    4. Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
    5. Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.

Han skriver yderligere:

"Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.

• 19A antigliadin antistof test
    • IgG antigliadin antistoffer
    • 19A antiendomysium antistoffer
    • Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
    • Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
    • HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet

Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom og min egen, mangeårig erfaring siger mig, at alle stoffskiftesyge, mere eller mindre har dette problem, også selv om de mest anvendte enkeltprøver ikke bekræfter det. Under alle omstændigheder er overgang til en kost fri for hurtigt omsættelige kulhydrater bedst for stofskiftesyge.

Hvis jeg får din e-post over PMer, kan jeg godt sende dig hele compendium vedhæftet, så du selv kan læse det hele, som udgangspunkt for din forberedelse til kampen for dit eget liv.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    22

Arrow Sv: Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

[QUOTE=Anisa;72016]
    Det ER stofskiftet! Ingen render med et TSH-tal på 4,98 uden at det er stofskifte.

Du har nu skiftet til en privatlæge? Betyder det at han/hun er som alle andre, eller er der grund til at håbe, at den nye læge er klogere end de forrige?

Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:

Hei og takk for svaret,

Jeg tok en ny prøve idag som er mer omfattende. Jeg håper på at svarene vil gi resultater.

En privat lege er ikke nødvendigvis en bedre lege, men jeg håper at den nye legen er mer ansvarlig og at han/hun ønsker å hjelpe til å finne ut hva som er årsaken til min trøtthet og de mange andre symptomene.

Jeg er bare 25 og ønsker å leve som før, i kunne ha et bra form og kunne orke alle de turene og alle de aktivitetene jeg drev med før.

Om jeg ikke har lavt stoffskifte så kan jeg ikke finne flere forklaringer på hva som kan være feil.

Jeg har tidligere hatt vitaminmangel, særlig B-vitamin og D-vitamin. Jeg har jernmangel, og har hatt det over 2 år nå. Jeg tok en liten kur på 1 mnd med jerntilskudd, men fikk bare kortvarig virkning. Dette løste ikke de andre problemene/ symptomene jeg sliter med.

Takk for at dere tar dere tid å svare på innleggene mine.

Setter stor pris på det.

MVH

CAMI

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    22

Question Sv: Kan noen hjelpe å fortolke disse verdiene?

[QUOTE=gunnda;72015]
    Hei...nå kommer jeg med et spørsmål som du kanskje syns er rart, men kan jeg få spørre hvordan øyebrynene dine er..har de foramdra seg??
    Hei,

og takk for svaret.

Jeg har tatt nye prøver idag og svarene kommer om 5-7 dager.
    Håper bare at legen tar kontakt med meg denne gangen.
    Sist jeg tok blodprøver fikk jeg ingen beskjed, selv om jeg hadde mangel, men denne gangen håper jeg på en forbedring.

Når det gjelder spørsmålet, så kan jeg bare si at jeg har ikke lagt spesiell merke til øyebrynene mine. Men om jeg tenker meg om så synes jeg at de har blitt noe smalere. Det virker som jeg har mistet litt hår.
    Jeg måtte se på bilder for å finne noe forskjell.

Som sagt, har jeg veldig tør hud, og de flasser ofte. Jeg må bruke A-krem eller annen fett krem for å få en mer balansert hud-struktur.

Hva er sammenhengen?

Takk for hjelpen...

CAMI

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Om jeg ikke har lavt stoffskifte så kan jeg ikke finne flere forklaringer på hva som kan være feil.
    Altså Cami

Med et TSH-tal oppe på 4,98 kan det dårligt være andet end hypothyreose! Det som ikke er til at sige endnu er, hvilken type hypothyreose du har. Det kan kun afklares gennem de rette blodprøver. Kan du slet ikke huske, hvilke slags prøver du fik taget i dag?

Noget andet VIGTIGT er: bed altid om at få udskrifterne af blodprøve-resultater med hjem fra lægen, HVER gang der bliver taget prøver. Det er meget vigtigt, at du har denne info liggende hvor du altid selv kan følge med resultaterne.

Jeg har også været 25 år engang. Jeg kan godt forstå dig.

Fortæl her hvordan det går hen ad vejen, ok?

P.S.
    Jeg har tatt nye prøver idag og svarene kommer om 5-7 dager. Håper bare at legen tar kontakt med meg denne gangen.
    Sist jeg tok blodprøver fikk jeg ingen beskjed, selv om jeg hadde mangel, men denne gangen håper jeg på en forbedring.
    Hvis lægen ikke kontakter dig efter at de 7 dager er gået, mener jeg at du selv bør kontakte klinikken. Lære dem, lissom fra starten, at du opretholder dit eget initiativ også.

Der kunne jo også være ferie eller andet praktisk, der kom i vejen f.eks. Så ingen grund til, at du skal sidde derhjemme urolig, nervøs og bare venter på en opringning, vel? Det er din ret at forhøre dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte. Hjelp - håret ramler av
    Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 2
    Siste melding: 20-01-09, 07:57
  2. Verdiene blir ikke stabile.......
    Av Solstråle i forumet Normalverdiene?
    Svar: 28
    Siste melding: 02-08-08, 19:20
  3. Jeg har fått testet min datter for evt. lavt stoffskifte.
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 13
    Siste melding: 29-04-08, 23:37
  4. Hjelp, antidepressiva/stoffskifte litteratur..
    Av Anne Ma i forumet Depresjon
    Svar: 15
    Siste melding: 12-11-06, 02:30
  5. nå har jeg fått verdiene
    Av serafina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-05, 12:02

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg