Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Hvorfor er det så vigtigt, at udelukke enhver fedtfattig- og lavkalorie-diæt, der fører til oplevelsen af sult mens man forsøger at opnå et vægttab?

Det er en skadelig skrøne, at man skal sulte for at kunne tabe sig! Det er også en skrøne, at man skal forbrænde flere kalorier end man indtager, for at kunne tabe sig! Begge disse skrøner fører til, at kroppen går i selvforsvar og garderer sig mod "hungersnøden".

Det er også en skrøne, at "rigtig" lavkarbo er altid det samme som "NUL-karbo". Intet kan være mere forkert!

Den helsebringende form af lavkarbo for os med hypothyreose er blot NUL-hvedebagværk, NUL-speltbagværk, NUL-pasta, NUL-ris og NUL-sukker > erstattet med MERE-grønt, MERE-protein og MERE-mættet (til varmt mad) og enkelumættet (til kold mad) kostfedt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Det man opnår ved at sulte sig til vægttabet er, at kroppen går i "overlevelses-mode" og begynder at danne anti-thyroid-hormon, for at blokere for skjoldbruskkirtlen, der derved ikke længere kan fastholde det normale stofskifte. Kroppen begynder at spare på energien og indfører et hårdt regime for at overleve. Tilstanden gælder både for allerede stofskiftesyge og - for ellers stofskifteraske, hvor den så kaldes for Euthyroid Sick Syndrome (ESS) eller Non-Thyroidal Illness Syndrome. Et andet navn sommetider brugt ved lignende tilstand er Wilson`s Syndrome.

Heri kan svaret findes på, hvorfor så mange stofskiftesyge kæmper en fortabt kamp mod vægten, idet det er denne patientgruppe, der mest utrætteligt, forgæves forsøger og forsøger alverdens metoder til at enten at holde vægten i skak, eller - at reducere den. Da de fleste lytter slavisk til overnævnte "skrøner" både lægerne og myndighederne plaprer løs om - bliver resultatet, at enten efterlever de syge overvægtige de forkerte kostanvisninger og/eller - skærer direkte ned på kalorieforbruget, hvorved kroppen sætter ind med modforanstaltninger - en forøget dannelse af anti-thyroid-hormon = Reverse Triiodothyronine (rT3).

Kendskabet til Reverse Triiodothyronine (rT3) er af en ret ny dato og ingen er endnu fuldt ud klar over den fulde reækkevidde af dette anti-thyroid-hormon` funktion i kroppen. Godt nok er Reverse Triiodothyronine (rT3) aktuelt opfattet som skadeligt, men i virkeligheden ser det ud til, at Reverse Triiodothyronine (rT3) bl.a. udgør kroppens indbyggede (selv)forsvar mod alle livstruende tilstande, hvor den velkendte "stress" er jo et signal til kroppen om, at en truende fare er på vej - krig, sult, vandmangel, sygdom m.v. - hvor en langsigtet energi-spare-regime er påkrævet. Kroppen kan ikke skelne mellem f.eks. nervøs "stress", eller stress pga. store praktiske byrder i hverdagen. Nej. For kroppen er "stress" altid et signal om en overhængende fare. Punktum. Skulle der i virkeligneden ske f.eks. en naturkatastrofe - oversvømmelser, orkaner, kometnedslag, hvor hele det europæiske kontinent blev udsat for et totalt sammenbrud af infrastruktur - transport, forsyninger, produktionen af fødevarer, eller på anden måde ville mennesker dø som fluer som følge af hungersnød - ville det være dem, med det høje Reverse Triiodothyronine (rT3) - der ville overleve længst. Det er Reverse Triiodothyronine (rT3), som sørger for, at kroppen sparer på ressourcerne og får dem til at række længst muligt.

Det er altså en nyhed for mange inkl. undertegnede. Hvad har det så at gøre med slankekurer og vægtabet?

Reverse Triiodothyronine (rT3) er et anti-skjoldbruskkirtelhormon indbygget i kroppens system for bevarelse af energi. Normalt bruges skjoldbruskirtlens hormoner til korrekt at (for)bruge energien. Når et menneske bestemmer sig for en ekstrem faste, eller for en varig/midlertidig nedskæring af kalorieforbruget, for at opnå et vægttab - etableres i virkeligheden en tilstand af hungersnød, som kroppen reagerer imod ved at øge mængden af Reverse Triiodothyronine (rT3) på bekostning af T3. Det gælder jo om at blokere for så meget T3 som muligt, da T3 styrer netop forbruget af kroppens ressourcer, hvad under en truende fare ikke længere er ønskeligt.

Når T3-receptorer således blokeres af Reverse Triiodothyronine (rT3) - sænkes kroppens temperatur, hvilket hæmmer virkningen af mange enzymer, der igen undertrykker andre hormonkirtler, hvorved hormonfeedback (andre hormonkirtlers "hjælp" til den kirtel, der udviser en nedsat funktion) reduceres til det absolutte minimum, for netop at øge kroppens evne til at overleve længst muligt. Det er altså ikke et mål, at kroppen skal overleve og trives. I denne sammenhæng er trivslen ligegyldig. Det er selve biologiske overlevelse = "vegetationen", der er målet. Dette sikres ved at T4 ikke konverteres til T3 men til Reverse Triiodothyronine (rT3), der har en tom jodreceptor, som binder sig til T3-receptorer i kroppens celler og således blokerer for virkningen af normal T3 ved at optage T3s plads i cellerne.

Det som sker bliver, at kroppen går ind i en slags energimæssig dvale. Denne dvale har til formål bl.a. at hindre fedtforbrænding, da kropsfedt er kroppens vigtigste kilde til energi og samtidigt også det vigtigste råstof til dannelse af andre biologisk aktive stoffer til opretholdelse af livet. Dette er også grunden til, at modsat hvad vi får at vide hos lægen og i pressen, er det mennesker med lavt kolesterol (<7), der dør først af diverse sygdomme eller under katastroferne, hvor mennesker med normalt (= kroppens foretrukne) kolesterol (7-9) overlever længst.

Det lader til, at det netop er kroppens Reverse Triiodothyronine (rT3), der gør det så svært at tabe i vægt for mange mennesker. Det lader også til, at foruden de akute "farer", der får kroppen til at reagere med at danne overskud af Reverse Triiodothyronine (rT3) - synes der også at være en arvelig tendens til vedvarende dannelse af Reverse Triiodothyronine (rT3) i bestemte slægter. Man kan forestile sig, at hvis en slægt har igennem flere slægtsled overlevet forskellige livstruende forhold - at denne slægt har udviklet en mutation, der netop fremmer dannelsen af Reverse Triiodothyronine (rT3) som værende "naturligt" for netop denne slægt.... hvilket så resulteter i, at medlemmer af denne slægt reager hurtigere på selv mindre "farer" i deres nærmiljø eller helbred, hvor selv en almindelig infektion på et "uheldigt" tidspunkt, eller netop en hård lavkalorie-diæt, eller overforbrug af hurtige kulhydrater = hyppige blodsukkerfald, eller overbelastende, hensynsløs træning m.v. kan udløse rT3-genet og fra da af fortsætter kroppen med at beskytte sig, selv uden at der er noget at beskytte sig imod og selv om f.eks. slankekuren er opgivet eller bare ophørt..... stiger vægten fortsat til den igen befinder sig hvor det "plejer" eller lidt højere endda. Dvs. der hvor kroppen igen bliver "tryg".

Almindelige, rutinemæssige laboratorieprøver vil ikke afsløre forholdet mellem rT3 og T3. Tværdimod vil T3-resultaterne vise summen af begge hormoner, som om det kun var T3, og på denne måde bliver der tale om et vildledende resultat, idet lægen og os selv vil ikke kunne forstå, hvorfor vi fortsat har det skidt selv om vores T3-tallet ligger - øh - så pænt. Hvis man vil have det korrekte billede af T3-resultatets fordeling mellem det "ægte" T3 og det "falske" T3 - er man nødt til at rekvirere separate blodprøver for T3 og rT3 for sig.

Men selv de separate blodprøver for T3 og rT3 hver for sig kan ikke altid kan påvise resistensen over for T3 inde i cellerne, idet selve omdannelsen af T4 til enhver form for T3 kan også være blokeret af andre årsager. Det er meget nemmere selv at måle kropstemperaturen flere gange dagligt og hvis den gennemsnitlige kropstemperatur ligger konsekvent under 36,6 grader Celsius vil det pege på netop Euthyroid Sick Syndrome (ESS) forårsaget af en omdannelse af T4 til rT3, i stedet for til T3.

Jeg tror selv, at alt dette er grunden til, at omlægningen til en lavkarbo-kost har den største succesrate i vægttab hos stofskiftesyge og andre, idet lavkarbo netop ikke udløser signalet om "hungersød", der sætter denne rT3-lavine i gang. Mens alle andre "kure", inkl. den almindelige kostpyramide der opfordrer til at spise rigeligt med brød, pasta, ris osv. netop udløser et blodsukkerfald efter hvert måltid. Faldet i blodsukker vil altid opfattes af kroppen som en truende fare og derved sættes produktion af rT3 op, for netop at beskytte sig mod energitab.

Når man nu spiser "almindeligt" nogle gange i løbet af en dag, vil denne blodsukker-reaktion gentage sig tilsvarende og derved "lærer" kroppen, at den kan lige så godt opretholde en stabil produktion af rT3 fremover, idet "faren" jo er blevet en del af det, kroppen opfatter som "normalt". Dette, tror jeg også, kan "justere" i vores gener således, at dette "rT3-egenskab" kan fremover nedarves af vores efterkommere. Derimod vil en permanent omlægning til lavkarbo "lære" kroppen det modsatte: at det er ikke længere nødvendigt at opretholde det energibesparende beredskab, hvorved det ikke længere er nødvendigt for kroppen, at blokere for T3-receptorer i cellerne og så falder omdannelsen af T4 til rT3, mens omdannelsen af T4 til T3 øges igen, for at dække kroppens behov for frigivelse af mere energi, nu der ikke længere er brug for at spare på den.

Dette er det eneste (indtil videre) svar på mine tanker om, hvorfor vægten er føjelig som følge af en konsekvent og u-betinget omlægning af kosten til lavkarbo, mens man kan springe, hoppe og træne sig halvdøde på almindelig kost, som følger de officielle anbefalinger - blot for at "genvinde" alle kiloerne og lidt til, når man ikke længere kan fortsætte dette regime og af forskellige grunde vender tilbage til det oprindelige livsstil - selv om denne oprindelige livsstil er hverken kendetegnet af overspisning eller fysisk uvirksomhed.

I min optik er det lavkarbo-kosten, der som den eneste er i stand til at "snyde" kroppen til, ikke at reagere på et vægttab med en rT3-lavine. Og da lavkarbo også passer og plejer flot vores andre hormonkirtler - vil det være lavkarbo, der kan peges på som den bedste for alle, der enten gerne vil reducere deres vægt - eller bare forblive raske til langt op i årene.

Det er en fejl at tro, at "rigtig" lavkarbo er altid det samme som "NUL-karbo". Intet kan være mere forkert! Den helsebringende form af lavkarbo for os med hypothyreose er blot NUL-hvedebagværk, NUL-speltbagværk, NUL-pasta, NUL-ris og NUL-sukker > erstattet med MERE-grønt, MERE-protein og MERE-mættet (til varmt mad) og enkelumættet (til kold mad) kostfedt. Så enkelt er det faktisk.

Artiklen, som udløste alle disse mine amatør-tanker i dag, og fik en masse af gamle puslelbrikker til at falde på plads er The Non-Thyroidal Illness Syndrome

EDIT/d. 22.08.2009 - Andre tråde om rT3:
    Wilson's Syndrom ("Lavt stoffskifte trods fine blodprøver")
    Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ("Binyrer")
    Reverse-T3 (Unilabs)
    Sist endret av Admin; 15-03-12 kl 07:31 Begrunnelse: Links tilføjet
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    51
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Heri kan svaret findes på, hvorfor så mange stofskiftesyge kæmper en fortabt kamp mod vægten, idet det er denne patientgruppe, der mest utrætteligt, forgæves forsøger og forsøger alverdens metoder til at enten at holde vægten i skak, eller - at reducere den... kroppen sætter ind med modforanstaltninger - en forøget dannelse af anti-thyroid-hormon = Reverse Triiodothyronine (rT3).

Normalt bruges skjoldbruskirtlens hormoner til korrekt at (for)bruge energien. .. kroppen reagerer imod ved at øge mængden af Reverse Triiodothyronine (rT3) på bekostning af T3.

Hei Anisa & Go' bedring

Dette ble nok litt for avansert lesning for meg, så derfor spør jeg :

- kan dette skje for de av oss som har antistoffer (anti-TPO) også?
    - jeg bruker Erfa thyroid, og har nå for mye FT3 (iflg legen), da har jeg vel neppe noe særlig rT3

(...fordi: 12 kilo for mye; det har jeg )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dette ble nok litt for avansert lesning for meg, så derfor spør jeg :
    Så synes jeg du skulle prøve at læse det igen på et tidspunkt. Det er faktisk rigtig spændende, når man først kommer i gang.

- kan dette skje for de av oss som har antistoffer (anti-TPO) også?
    Ved ikke hvad du mener med antistoffer i denne sammenhæng, men hvis du tænker på typen af kosthold dvs. lavkarbo - er det både til at læse og høre om, at antistofferne går i ro når man reducerer de hurtige kulhydrater i kosten. Ikke mindst gluten er den skurk, der trigger antistofferne og cutter man konsekvent hvede-, spelt og andre glutenholdige kornsorter, kommer der mærkbart mere ro på immunsystemet.
    - jeg bruker Erfa thyroid, og har nå for mye FT3 (iflg legen), da har jeg vel neppe noe særlig rT3
    Det ved du (og lægen) ikke såfremt der ikke bliver taget en egen prøve for rT3. Det er således, at resultatet af en almindelig prøve for T3 faktisk dækker over både rT3 og T3, fordi almindelige analysemetoder ikke kan skelne mellem disse to hormoner. Og den rT3-hellige grav er ikke velforvarret fordi man får sine hormoner fra en tablet.

Hvor T4 omdannes til T3, omdannes T4 også til rT3. Hvor meget eller hvor lidt bestemmes af kroppens behov for at øge eller sænke stofskiftet. Denne omdannelse foregår i hjernen, i nyrerne, i leveren og i alle muskelceller dvs. uanset om man har en fungerende skjoldbruskkirtel eller en død en. Og uanset om kilden til T4 er en rask skjoldbruskkirtel eller en boks med Levaxin eller Thyroid. Sorry...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    51
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Ved ikke hvad du mener med antistoffer i denne sammenhæng,

Med antistoffer, så mente jeg betent el død kjertel - og det fikk jeg jo svar på takk:

Denne omdannelse foregår i hjernen, i nyrerne, i leveren og i alle muskelceller dvs. uanset om man har en fungerende skjoldbruskkirtel eller en død en.

Så da skal jeg få sjekket om jeg har rT3 snarest mulig
    (og selv så skal jeg måle temperaturen) -
    så kanhende legen ombestemmer seg: dvs med hensynt til å redusere på thyroid-dosen min.

Jeg er den første (og sikkert eneste) pasienten som h*n har på denne medisinen,
    så hvis vi samarbeider og både h*n og jeg lærer underveis -
    ja, så kanskje h*n blir "frelst" også.
    Kan komme andre pasienter tilgode... bare en tanke i natten
    Sist endret av Kevlin; 18-04-10 kl 23:00 Begrunnelse: Plundret med sitatene ;0) mmm
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Spennende lesning Anisa!

For min del har ikke lavkarbo dietter gjort noe som helst. Og det er ingen under drivelse. Jeg gikk på ekstrem lav-karbo i 9 mnd uten resultater. Men jeg vet at andre har hatt god nytte av det, så dette er ikke et angrep på fornuften i lav-karbo diettene.
    For meg er det å "ikke spise" som har ført til vekttap. Men så har jeg heller aldri hatt normal sultfølelse og jeg mister ikke energi ved å ikke spise. Drastisk, men det virker så langt.. Og jeg har ikke tempratur over 36,3, så sant jeg ikke har feber. Det må vel da si at rT3 ikke blir respondert på hos meg sånn logisk sett?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Tak Anne Ma. Dette emne har "tændt" mig så meget, da jeg ellers gennem mange år kun har hørt/læst alskens forbandelser over rT3, hvor folk alle vegne beklagede sig over at rT3 havde lissom været roden til alt ondt og forhindrede dem i at blive raske. Da lyset gik op for mig og jeg erkendte at rT3 faktisk er ekstremt vigtigt for kroppens evne til selvopretholdelse under dårlige leveforhold (bl.a.), begyndte jeg læse som en gal og fandt masser af materiale om den livsbevarende rolle rT3 i virkeligheden spiller i vores overlevelse. Sjældent har jeg læst en bog, der var så interessant som rT3.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    For min del har ikke lavkarbo dietter gjort noe som helst. Og det er ingen under drivelse. Jeg gikk på ekstrem lav-karbo i 9 mnd uten resultater. Men jeg vet at andre har hatt god nytte av det, så dette er ikke et angrep på fornuften i lav-karbo diettene.
    Nej, selvfølgelig kan det (som alt andet) ikke stemme 110% med og for alle, Anne Ma. Vi er jo ikke samlebåndsfremstillede robotter, der er alle sammen ens (gudskelov ). Bliver jeg bedt om råd, anbefaler jeg ikke andre en ekstrem lavkarbo, da jeg ikke har egne erfaringer med det. Min "egen lavkarbo" er en del mere forenklet end den som dyrkes rundt omkring, og jeg nøjes med, fanatisk at undgå alt der indeholder hvede/gluten + sukker. Når man ved hvor meget af disse to typer af ingredienser findes i masser af mad, er det faktisk ret meget at man kan opnå ved kun at undgå dem. Jeg spiser ellers lidt ris og kartofler, normalfedt, normalsalt og alle grøntsager/frugt, også højt GI, men ikke hele tiden. Det fungerer ganske flot.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    For meg er det å "ikke spise" som har ført til vekttap. Men så har jeg heller aldri hatt normal sultfølelse og jeg mister ikke energi ved å ikke spise. Drastisk, men det virker så langt.. Og jeg har ikke temepratur over 36,3, så sant jeg ikke har feber. Det må vel da si at rT3 ikke blir respondert på hos meg sånn logisk sett?
    Næ... jeg tror nu nok, at fravær af sultfølelse og kropstemperatur der ikke kommer over de 36,3 tyder på, at "noget" holder dem nede. Også jeg, fra jeg blev opereret i 1978 og gennem ca. 18 år, til jeg blev omkring de 44 år gammel, kunne regulere vægten ved at spise mindre, hvilket ikke var noget problem, da jeg ikke havde madlyst af betydning. Indtil det gik hen og blev omvendt: vægten begyndte at stige helt umotiveret, uden at kosten fulgte med og således spiser jeg fortsat som en fugl og.... vægten står stille på overkanten. Jeg anser mig selv for at være et typisk "rT3-offer" og da jeg fortsat ikke kan stoppe mere mad i mig, end jeg kan holde ud - sørger rT3 for, at jeg ikke bliver tyndere.

Moralen må være, at havde jeg vidst den gang, hvad jeg ved i dag, havde jeg forsøgt at lære spise normalt gennem de ellers "småspisende" 18 år, og så havde jeg ikke problemet i dag. Noget andet morsomt har en læge oplevet med mig, en gang da jeg skulle have foretaget gastroskopi. Efter at røret nåede ned i mavesækken udbrød lægen, at han ikke havde ventet så lille en mavesæk hos et menneske, der godt kunne tåle at veje noget mindre (sagde han faktisk, den frækkert). "Der er så lidt plads, at jeg kan dårligt vende rundt derinde" sagde han, synligt irriteret.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    2,689

Jeg er født med mangel på sultfølelse og lav kroppstemeratur. Men ikke før jeg fikk Hypo thyreose så hjalp det ikke lenger å spise mer for å ta av. Det var alltid løsningen før.

Jeg har virkelig forsøkt det meste for å ta av det jeg la på meg etter stoffskiftet smalt, men ingenting har vært effektivt. Nå der i mot, har jeg tatt av 15 kg ved å ikke spise. Det varer nok ikke stort lenger, for kroppen vil garatert sette seg imot å sulte over tid
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    69
    Meldinger
    10,241

Det lader til, at det netop er kroppens Reverse Triiodothyronine (rT3), der gør det så svært at tabe i vægt for mange mennesker. Det lader også til, at foruden de akute "farer", der får kroppen til at reagere med at danne overskud af Reverse Triiodothyronine (rT3) - synes der også at være en arvelig tendens til vedvarende dannelse af Reverse Triiodothyronine (rT3) i bestemte slægter. Man kan forestile sig, at hvis en slægt har igennem flere slægtsled overlevet forskellige livstruende forhold - at denne slægt har udviklet en mutation, der netop fremmer dannelsen af Reverse Triiodothyronine (rT3) som værende "naturligt" for netop denne slægt.... hvilket så resulteter i, at medlemmer af denne slægt reager hurtigere på selv mindre "farer" i deres nærmiljø eller helbred, hvor selv en almindelig infektion på et "uheldigt" tidspunkt, eller netop en hård lavkalorie-diæt, eller overforbrug af hurtige kulhydrater = hyppige blodsukkerfald, eller overbelastende, hensynsløs træning m.v. kan udløse rT3-genet og fra da af fortsætter kroppen med at beskytte sig, selv uden at der er noget at beskytte sig imod og selv om f.eks. slankekuren er opgivet eller bare ophørt..... stiger vægten fortsat til den igen befinder sig hvor det "plejer" eller lidt højere endda. Dvs. der hvor kroppen igen bliver "tryg".
    Er faldet over et "nødråb" til Hjerteforeningens brevkasse:

"Jeg er en kvinde på 55 år, der er lidt overvægtig. Jeg vil gerne tabe mig ca. 10 kg. Men det er svært, for min mand har haft blodpropper i hjertet, og han har fået en by-pass operation, og vi lever derfor på en kolesterol- og fedtfattig kost. Mit eget kolesteroltal er lidt for højt, og selvom jeg er i behandling kan jeg ikke få det ned. Jeg er desuden i behandling for forhøjet blodtryk.

Om morgenen spiser jeg 1 skive rugbrød med en skive 6 % ost og drikker kaffe uden sukker og fløde. Til frokost får jeg en hjemmebagt grovbolle og ca. 400 g råkost. Om aftenen ca. 125 g. kød, der aldrig er stegt i fedtstof og ca. 400 g grønsager. Jeg spiser gulerødder og 2-3 stk. frugt til mellemmåltid. Jeg er uddannet økonoma, så jeg har regnet mit daglige kalorieindtag ud, og det er mellem 1000 og 1200 kcal. Jeg svømmer en halv time to gange om ugen, og jeg går en halv time to gange om ugen.

Hvorfor kan jeg ikke tabe mig? Kan det være på grund af min overgangsalder, eller kan jeg have for lavt stofskifte? Kan jeg ændre i min kost, eller er der andre ændringer, der kan hjælpe mig? Jeg har spist og levet på denne måde de sidste to år."

Hmm... hvis hun ikke har udviklet lavt stofskifte endnu, kan det sagtens nå at ske hvis hun bliver ved med at leve så skjoldbruskkirtel-fjendtligt, som hun beskriver deres levevis. Den fedtfattige kost tvinger kroppen til at overproducere kolesterol til dækning af kroppens behov for hormon-råstof-base, når det nu ikke kommer ind med kosten. Endda når alle kroppens hormoner kommer ud af balance og direkte falder som følge af overgangsalderen! Man kan næsten ikke mishandle sin krop mere.... Desuden er det kun spørgsmål om tid, før denne lavkaloriekost får kroppen til at stenge ned for skjoldbruskkirtlen helt eller delvis.

Hjerteforeningens "ekspert" svarer bl.a.

Uden at have beregnet din kost ser den absolut fedt- og energifattig ud, og det er et stort plus, at du er god til at spise frugt og grønt. Ud fra din plan kan jeg ikke umiddelbart vurdere, om du får tilstrækkeligt med essentielle fedtsyrer, og om du får kalk nok enten via mælk eller kalktilskud. Hvad drikker du og hvor meget, spiser du fisk, nyder du indimellem alkohol, chokolade, kage o.l., er der forskel på hverdag og weekend osv.? En kostoversigt for en enkelt dag kan sjældent give et entydigt billede af virkeligheden. Og heldigvis, for så ville kosten bl.a. savne variation.
    Variation? Hvor meget variation kan man opnå med 1000 kalorier til rådighed? Begrebet "variation" forudsætter en sammensætning af kosten, så den rummer alle næringsmidler, også dem, hvis selv en lille mængde er kalorierig. Dvs. lidt fedt til stegning, lidt smør til brødet, lidt fløde i suppen eller lidt olivenolie i salaten kan hurtigt "opbruge" en tredje del eller halvdelen af det daglige kalorieindtag. Og hvad med proteiner? Protein er også et højkalorie næringsmiddel og dermed tilføjes endnu flere kalorier kalorieregnskabet.... Hvad er der så tilbage af plads til "variation" af kosten? Ikke meget, medmindre man (som kvinden) i realiteten spiser for næringsfattigt og for lidt til at opretholde kroppens hormoner og kroppens funktioner.... De billigste kalorier i lavkaloriekost er de halvtomme kalorier, der giver så ringe en energimængde (eller brænder for hurtigt ud), at selv de beskedne næringsstoffer, der måtte forefindes i kvindens kost, har kroppen ikke energi nok til at kunne nyttigøre.

Mit bedste råd til dig er at skrive ned, hvad du spiser og drikker i 14 dage i træk. Dagene skal ikke vælges særligt ud. Brug en A4 side til hver dag. Efter 14 dage lægger du alle siderne på spisebordet. Kig dem kritisk igennem, måske kan du finde svaret der. Hvis ikke vil jeg anbefale, at du går til lægen. Det er en god idé at tage kost-registreringen med. Lægen kan evt. henvise dig til en klinisk diætist på baggrund af dit forhøjede kolesterol og dit ønske om vægttab.
    Ingen læge eller diætist kan nytte her, hvor kvinden i forvejen lever så næringsfattigt og energifattigt, at kroppen har måttet reagere med "rT3-sparemodus" og der findes ikke den magt i hele den ganske verden, der kan få kroppen til at opgive sit "selvforsvar" så længe mængden af tilført næring og energi er så ringe. Fortsætter disse mennesker med denne nærings- og energifattig kost længe nok, vil rT3-administrationen overgå til kronisk tilstand, nærmest uigendrivelig igen, som det er sket med yours truly efter mange år (ca. 18!) på 800-1000 kcal/dag.

Hjerteforeningens Rådgivningscentre tilbyder også vejledning af en diætist. For medlemmer er prisen 150 kroner pr. time. Rådgivningscentrene tilbyder også 10 ugers slankehold. Du kan læse mere på vores hjemmeside under Rådgivningscentrene.
    Ja, ja... slankehold. Med den slags patienforeninger får bedemænd kronede dage. Og medicinalindustrien kommer til at tjene endnu mere for deres statiner.

Endelig kan du vælge at tilmelde dig et slankehold i lokalområdet. Ofte viser det sig, at den støtte, man opnår i en gruppe, øger motivationen og glæden ved kostændringen, og så falder vægten.
    Hmm... er de tungnemme derinde eller hva`? Brevskriveren har allerede omlagt kosten i 2 år og er motiveret (mandens sygdom, hvor forkert denne omlægning end er, når det kommer til stykket, da hverken fedtfattigt og lavkalorie-kost kan gøre mandens og hans kones helbred bedre, snarere værre.)

Lignende tråder

1. Omvendt diabetes. Hypoglykemi
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 12-09-07, 13:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine