Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard Grunner til ikke å bruke Prednisolon?

Har vært hos lege idag for å få Hydrokortison men fikk Prednisolon. Spurte legen om dette er det samme som Cortef. Legen svarte" jeg tror det". Ser nå at denne skal jeg IKKE bruke for binyretretthet.

Hva heter alternativene som kan brukes for binyretretthet?
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hydrokortison

Hej Persa

"Alternativet" hedde faktisk HYDROkortison ig er naturidentisk med binyrebarkhormonet.

Som jeg skrev vist nok før, en læge, der skriver recepten på Prednisolon, skriver recepten på "kanoner" at skyde på "spurve" med. Selv i bettesmå doser, er Prednisolon et stærkt, laboratoriedesignet molekyle, der kun skal gives patienter med inflammatoriske sygdomme, hvor steroiden skal virke bredt og kraftigt på den bestemte sygdom. Man kan ikke (uanset hvad de selv tror, da de jo tror at alle steroider er det samme) støtte binyrerne med Prednisolon.

Jeg ved ikke hvorfor findes hydrocortison ikke i Norge og i Danmark i tabletform. Det er mig en gåde! Men når du har en læge, der gerne vil skrive recepten på hydrocortison - kan du bede ham om at skrive recepten på og sende den til udlandet indenfor EU. Jeg har fået gæster nu, og vender tilbage til tråden lidt senere. Tab ikke modet. Det skal nok gå.
    Sist endret av Anisa; 29-06-09 kl 17:37 Begrunnelse: Tastefejl
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Der findes lægemidlet Hydrokortison Nycomed 20 mg/100 tabletter i Sverige. Mere om det svenske Hydrocortison her. Vejledende pris 330,50 sek = 274,77 nok . Det koster godt nok en del, men i modsætning til stofskiftemedicinen har man kun brug for hydrokortison periodisk i nogle få måneder ad gangen.

Jeg forestiller mig, at da den norsk/svenske grænse er pænt lang, kan man altid (?) finde den nærmeste svenske naboby hvor der er et apotek og enten ringe til dem for at spørge og så selv smutte over grænsen på indkøb, eller sende recepten, betale over nettet inkl, porto og så få medicinen tilsendt til egen postkasse (?). Når man har recepten og egen læge står jo inde for det, burde det kunne lade sig at gøre, uden at skulle handle på en eller anden "eksotiske" måde, til og med fuldt lovligt...

Den her beskrevet fremgangsmåde fungerer fint ved et dansk receptpligtigt medicinindkøb i Sverige. Kan det ikke tænkes, at det samme gælder i Norge?

Det ser også ud til, at der alligevel findes samme hydrocortison-præparat i Danmark: Hydrokortison "Nycomed". Tabletter 20 mg (Recept), 100 stk. dkr 194,55 = nok 236,02 . Også her gælder det, at blot man fremsender recepten - sender de medicinen til alle lande, der findes aftaler med.

Du kan også ringe til Nycomed Norge og spørge om der er en måde at få deres Hydrokortison Nycomed skaffet til veje, som man jo gør med andre mediciner, der normalt ikke findes på apotekshylderne.... Håber du finder en vej at skaffe din binyrestøtte hjem.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Tusen takk for svar. Men hva med Cortef? Er ikke dette det samme som Hydrokortison og kan ikke dette kjøpes på samme måte som Armour, på registreringsfritak?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Tusen takk for svar. Men hva med Cortef? Er ikke dette det samme som Hydrokortison og kan ikke dette kjøpes på samme måte som Armour, på registreringsfritak?
    Det ved jeg ikke, Persa

Det må andre kunne svare på, håber jeg. Jeg har ikke selv kendskab til begrebet "registreringsfritak". Hvorfor skal det være Cortef? Nycomeds "Hydrokortison" er jo det samme. Både i indholdsstof og styrke.

Tror du, at når din læge har skrevet recepten på Prednisolon, at han så ikke vil gøre mere ved det?

Vær, i så fald, opmærksom på, at 1 mg Prednisolon/Prednison er fire (4) gange stærkere end 1 mg Cortef, Hydrokortisone Nycomed og andre hydrokortison-præparater.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Er det andre grunner til ikke å bruke Prednisolon enn at den er 4 ganger sterke enn Hydrokortison?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Persa Vis post
    Er det andre grunner til ikke å bruke Prednisolon enn at den er 4 ganger sterke enn Hydrokortison?
    Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen. Steroidmolekylet-prednisolon/prednison er kunstigt ændret i designer-drug-laboratoriet og denne ændring har til formålet, at få stoffet til at virke stærkere på kroppens inflammatoriske tilstande, dvs. for at opnå en immunitetundertrykkende effekt, hvilket ellers kun ville være muligt ved anvendelse af overdoser af "almindeligt" hydrocortison.

Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.

At anvende hydrokortison til binyrestøtte er derfor meget mere effektivt til formålet, hvor Prednisolon-behandling (mener jeg) vil ikke medføre binyrebarkens gendannelse, men vil kun undertrykke symptomerne på "trætte" binyrer dvs. nogen tid efter at Prednisolon-behandlingen er ophørt - vil "binyretrætheden" vende tilbage, da binyrerne kan ikke blive understøttet af dette "fremmede" prednisolon-molekyle. Kun symptomerne bliver undertrykt. Desuden er risikoen for overdosering med Prednisolon også 4 gange højere end ved hydrokortison. Og lige som med Graves-øjne, kan man risikere at blive ved med at skulle gå resten af sit liv med "måneansigtet" hvis uheldet er ude. Ved hydrokortison er denne risiko 4 gange mindre idet overdosering med hydrokortison ses mest hos doping-misbrugere eller hos patienter, der har ukyndige læger. I almindelig behandling med hydrokortison er det meget svært IKKE at kunne bemærke, når grænsen for safe dosis er nået, mens ved Prednisolon virker/opfattes alle smådoser, som smådoser og man bare fortsætter ind i overdose, uden at føle at man er på gale vej.

WEEEE.... "det er jo kun 2,5 mg Prednisolon. Det kan aldrig skade, vel?" Men da det i virkeligheden er en mængde, som svarer til 10 mg hydrokortison - kan man ikke undgå at se OM man trapper op for hurtigt, vel? Prednisolon derimod giver et hurtigt boost og.... alle er glade. Indtil man skal af stoffet igen. Så viser det sig, at man slet ikke har opnået denne permanente gendannelse af binyrer, det ellers var hensigten. Tværtimod - er det sket, at folk har måttet konstatere, i det lange løb, at deres binyrer blev yderligere undertrykte i Prednisolon-processen og bliver endnu mere "trætte" end før. Og dette er ikke værd at løbe risiko for, mener jeg. Og hvorfor skulle man også gøre det, når man kan blot benytte hydrokortison i stedet? Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvad vi skal med denne diskusion....

Der er gode grunde til, at alle orthomolekylære læger udelukkende benytter hydrokortison til binyrestøtte. Og der er gode grunde til, at en del andre læger også gør det - selv om det ville være praktisk meget "nemmere" for alle, hvis man bare kunne bruge Prednisolon til alt...

Dette er, hvad jeg har læst mig til efterhånden og på denne baggrund "køber" jeg denne forklaring, endsige tør at give den videre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Dette er, hvad jeg har læst mig til efterhånden og på denne baggrund "køber" jeg denne forklaring, endsige tør at give den videre.
    Dette var, hvad jeg gennem tiden har læst om og tænkt over. Hvis jeg skulle skaffe dokumentationen på mine "påstande", skulle jeg bruge en del tid på at gå igennem de kilder, jeg har hentet oplysninger fra og dette, i denne varme, er mere end jeg kan ofre for "sagen".

Men nu til aften nåede jeg til side 245 i Wilsons bog "Binyretræthed, som netop giver det korrekte svar på Persas spørgsmål og samtidig bekræfter min "kritik" af anvendelsen af Prednisolon til behandling af binyretræthed.

Det er vigtigt at forstå forskellen mellem binyrecelleekstrakter og naturligt eller syntetisk kortisol og steroider af kortisoltypen som prednison, prednisolon og mange andre former for steroidhormoner fra binyrerne. Binyrecelleekstrakter giver næring til og opbygger dine binyreceller. Efterhånden som disse celler kommer sig, kan de igen producere den rette mængde af de hormoner, der er nødvendige for de mange funktioner, dine binyrer udfører. Dermed har de en tendens til at normalisere binyrefunktionen.

Kortikosteroider derimod har, uanset om de er naturlige eller syntetiske, en tendens til at reducere binyreaktiviteten eller lukke den ned. Dette sker, fordi hjernen registrerer tilstedeværelsen af disse kortisolerstatninger og derfor tilbageholder det signal om at fremstille flere hormoner (ACTH), som den ellers ville sende til binyrerne. Således undertrykker kortikosteroider binyrernes funktion ved at tilsidesættte de normale feedbackmekanismer, som regulerer og afbalancerer binyrehormonerne. Selvom deres virkning kan fremkalde en dramatisk bedring af dine symptomer til at begynde med, betaler du en høj pris for det.

Selvom kortikosteroider er erstatningshormoner, hvilket vil sige, at de erstatter det naturlige hormon (kortisol), som de er udviklet til at efterligne, fungerer de ikke helt på samme måde som naturligt kortisol, fordi de ikke er identiske med det. For det første virker syntetiske kortikosteroider op mod 17 gange stærkere end kortisol i dets naturlige form.

Hvis man tager mere end det, der kræves for at dække kroppens fysiologiske behov (svarende til cirka 20 mg naturligt kortisol om dagen), hvilket mange recepter lyder på, kan de uheldige bivirkninger være omfattende. Selv efter et forløb med blot få dages behandling med kortikosteroider som medikament (i højere doser end fysiologiske/red.), tager det fra flere dage til op mod adskillige uger, før binyrefunktionen er tilbage på det normale. Hvis man tager denne medicin i en længere periode, kan det tage binyrerne alt fra flere måneder til to år at komme til live igen og påbegynde deres egen produktion af kortisol. Undertiden kommer de sig aldrig helt.

Det er derfor, det er så vanskeligt at holde op med at tage kortikosteroider, når man har brugt dem et stykke tid. Du bliver fanget i den »catch-22«, der fungerer sådan: Hvis du holder op med at tage kortikosteroider, går du ned, og dine symptomer vender tilbage og bliver værre end nogensinde før, fordi binyreaktiviteten er holdt nede. Derfor bliver du ved med at tage dem, men jo længere du gør det, jo sværere er det for binyrerne at begynde at fungere ordentligt.

Det kan godt være, at kortikosteroider giver hurtige og dramatiske resultater, men medmindre de anvendes i deres naturlige form og i fysiologiske doser, som efterligner den naturlige kortisoludskillelse, svækker de binyrerne i stedet for at styrke dem. Ud over dette har de en række bivirkninger, som kan ryste enhver, der tager sig tid til at slå dem op på webportal for læger i Lægemiddelfortegnelsen.

Der er mange typer kortikosteroider på markedet, men den eneste type, som bør bruges, er hydrokortison i dets naturlige form.

Selvom der er forskellige anvisninger på, hvordan naturligt hydrokortison skal tages, er de fleste i overensstemmelse med den normale kortisoludskillelse i løbet af et døgn, som ligger på cirka 20 mg kortisol (i pilleform). Jeffries anbefaler 5 eller 7,5 mg oralt før hvert måltid og ved sengetid (Jeffries, 1998, s. 43). Andre læger begynder med en dosis på 12,5 og 1 mg klokken henholdsvis 8:00, 12:00,15:00 og 18:00. Hvis der indgår søvnforstyrrelser i symptomkomplekset, kan det være en hjælp at tage 1 mg før sengetid.

Efter cirka 6 måneder forsøger de fleste læger at sætte dosis ned lidt efter lidt. Hvis binyrerne er kommet sig tilstrækkeligt, vil de indhente det forsømte og begynde at reagere normalt. Hvis ikke, kan det være, der er brug for samme eller en mindre dosis et stykke tid endnu. De fleste patienter vil kun have brug for behandling med hydrokortison i et afgrænset tidsrum. Det er sjældent nødvendigt at gå ud over 2 år.

Det er påfaldende, at Wilson gentager utrætteligt, at lige så langsomt bør hydrokortison trappes op - lige så langsomt skal den trappes ned igen. Ubetinget.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Kjempeflott at du engasjerer deg i denne problemstillingen og veldig bra forklart. Jeg har ikke brukt "steroidene" jeg fikk av legen. Skal be om Hydrokortison etter å ha leste dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Selv tak Jeg engagerer mig fordi dit spørgsmål kom samtidigt med, at også jeg var i gang med at overveje binyrestøtte, da jeg ikke var opmærksom på netop det, den gang jeg selv gik over til Westhroid. Og efter 26 på Eltroxin - set i lyset af alt det jeg i mellemtiden har læst mig til + egne symptomer - er det efterhånden min overbevisning, at alle der er i langtidsbehandling med syntetisk levothyroxine burde have et obligatorisk tilbud om binyrestøtte nogle måneder hvert andet eller hvert tredje år. SÅ ville vi se så mange glade stofskiftesyge, at dette forum ville blive meget mindre opsøgt, end tilfældet er i dag.

God bedring Persa. Held og lykke med det hele.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. 8 grunner til vektøkning, deriblandt lavt stoffskifte
    Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 9
    Siste melding: 03-03-09, 11:03
  2. Når man ikke finner brillene og vil bruke PC'en...
    Av brits i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 03-09-06, 10:10
  3. Gode grunner til å prøve ut Armour?
    Av nemo i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 25-04-06, 14:59
  4. Prednisolon og Jodbehandling.
    Av iselin i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 29-09-05, 22:51
  5. Hvordan bruke tofu i mat?