Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Litt forvirret... om dette med kolesterol og hypothyreose

Har prøvd å finne ut endel om dette med kolesterol og hypothyreose.
    Og trodde nå egentlig jeg hadde fått litt oversikt men så dukker plutselig denne artiklen opp:

http://www.thyroid.org/patients/note.../05_11_58.html

Her påstås igrunn det motsatte av mye annet jeg har lest.
    Sitat:
    "The conclusions of the study. A statin drug improves thyroid function in patients with subclinical hypothyroidism caused by Hashimoto’s thyroiditis."

Så nå er forvirringen total!!

Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Litt forvirret...

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Har prøvd å finne ut endel om dette med kolesterol og hypothyreose.
    Og trodde nå egentlig jeg hadde fått litt oversikt men så dukker plutselig denne artiklen opp:

http://www.thyroid.org/patients/note.../05_11_58.html

Her påstås igrunn det motsatte av mye annet jeg har lest.
    Sitat:
    "The conclusions of the study. A statin drug improves thyroid function in patients with subclinical hypothyroidism caused by Hashimoto’s thyroiditis."

Så nå er forvirringen total!!

Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
    Forvirringen? Ja. Totalt? Ja. Havde vi ikke været forvirret over sådan noget, var der noget galt med.... os. Netop "galskaben" overlader jeg hellere til de pågældende "forskere", hvoraf hver eneste modtager "støtte" fra medicinalindustrien. Det er efterhånden ved at være et svøbe, der alene pga. omfanget og hyppigheden, snart bliver helt umulig for nogen, selv for "forskere" at hitte rede i. Det er slet og ret - udelukkende et trin frem i projektet mod yderligere at udvide rækkevidden af behandling med statiner - til også at omfatte andre sygdomme, end dem, man hidtil havde hævdet statinerne var godt for. Vi er jo allerede nået til "ny forskning", der er rettet mod at anvende statiner til raske mennesker - altså "forebyggende". Du ved... dem med det høje CRP-tal.

Præcis som det nu også er hensigten at kapre thyroid-endokrinologer til at "se lyset" og fra en endokrinologisk behandling, flytte thyroid-patienterne over på statinbehandling... Fordi iflg. denne studie formår statinerne at nedsætte TSH-tallet! Hurra! Når TSH-tallet er nede - er jo vi alle sammen lige pludselig raske med stofskifte i orden, ikke? Det er jo også det samme så mange af vores læger siger, ikke? Og det skader heller ikke, at Website du har fundet omtalen af artiklen tilhører America Thyroid Association - de amerikanske endokrinologers faglige organisation, der står i fronten i "kampen mod Armour Thyroid" og var den første lægeorganisation, der havde godkendt Synthroid i sin tid, længe før at de amerikanske lægemiddelmyndigheder havde gjort det først for nogle få år siden, og selv denne godkendelse er blevet tilkendt betinget. Men for America Thyroid Association er sagen klar - syntetisk levothyroxin er bedst, så hvorfor ikke nu også blåstemple "statinering" af stofskiftesyge?

Når jeg ser på denne "studie" slår det mig, at stigningen af kirtelens produktion af T4 og T3 står ikke proportionelt i forhold til faldet af TSH. Mens TSH falder med mere end hele 3 points, stiger T4 og T3 kun minimalt. Dvs. det lave stofskifte fortsætter, da det bratte fald af TSH meddeler skjoldbruskkirtelen, at det ikke er nødvendigt med mere thyroidhormon sendt ud i kroppen, end tilfældet er, idet TSH kun kan meddele det behov, der svarer til TSH-tallets størrelse. Hvad sker der så, når hypofysen modtager tilbagemeldinger fra kroppen om, at der fortsat er for lidt thyroidea-hormoner ud i kroppen - siger "studiet" ikke noget om. "Studiet" siger heller ikke noget om, hvordan denne "skæve dialog" mellem hypofysen og skjoldbruskkirtel vil påvirke hele kroppens hormon-feedback. Det eneste man kan være sikker på er, at den bliver påvirket.

Undersøgelsen siger intet om "forsøgs-patienterne" med subklinisk hypothyreose, der også var med i forsøgsgruppen. Man kan derfor nok tillade sig den formodning, at statinerne i virkeligheden ikke havde påvirket skjoldbruskirtlens funktion, men udelukkende havde nogen undertrykkende effekt på immunsystemet. Alt imens det lave stofskifte fortsatte under alle omstændigheder. Mangel på kommentarer på netop denne vinkel er påfaldende, uanset hvor man læser omtalerne af denne undersøgelse. Lige så påfaldende er, at der ikke findes direkte undersøgelser af statin-virkningen på mennesker uden stofskiftesygdom, hvor deres skjoldbruskkirtel funktion undersøges med henblik på at bedømme statinernes virkning på sunde skjoldbruskkirtler.... samt undersøgelser af patienter med decideret hyperthyreose. Den pågældende undersøgelse fra 2005 ikke er fulgt op af yderligere videnskabelige tiltag... Tavsheden er øredøvende.

Alt i alt har vi her en undersøgelse gennemført på en forsøgsgruppe på 11 patienter med enten Hashimoto`s eller subkliniks Hypothyreose + 10 patienter i kontrolgruppen. Det er ikke mange. Heller ikke set i lyset af, at når der indløber protester i forbindelse med anmeldelser af statiner for bivirkninger - bliver disse altid mødt af medicinalfirmaer med henvisning til, at i sammenligning med antallet af statinbrugere i verden dækker disse anmeldelser kun en meget lille gruppe, hvorfor det ikke betyder så meget i det store billede. Men mystisk nok, betyder det pludselig så meget, når en undersøgelse til fordel for statiner gennemføres på en gruppe på kun 11 + 10 forsøgspersoner.... så er det helt i orden, at forsøgsgruppen er så forsvindende lille i sammenligning med de mange millioner stofskiftesyge på verdensplan. Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt.

En ting er i hvert fald sikker, Carro Vi har ingen jordisk chance for at gennemskue den "videnskabelige" forskning på lægemiddelområdet. Og tag ikke fejl - lægerne er lige så lidt i stand til at gennemskue det som kommer frem på denne konto. Når der sidder en læge i konsultationen, bøjet over sin receptblok - kan du være bombesikker på, at han/hun ved stort set ikke mere end du gør. Det han/hun ved er det han/hun har været præsenteret for af lægemiddelssælgere og på diverse kongresser betalt af lægemiddelproducenterne. Lægernes viden om lægemidlerne hviler mest på deres tro på det, de får forelagt af ikke uvildige parter i sagen. De uvildige er der ikke så mange af, da det er efterhånden en velkendt sag, at kun 6% af verdens samlede forskning er uafhængig af økonomiske interesser. Resten er købt og betalt af "parterne i sagen".

Da jeg ikke kan se, hvilke økonomiske interesser modstandere af statiner har at hytte.... hælder jeg til den "teori" at de er på patienternes side, for hvorfor ellers skulle de overhovedet protestere og arbejde, frivilligt og selvbetalt, udsætte dem selv for kollegiale konflikter og pres.... hvis det ikke var for vores skyld? Det er så teorien. I praksis har jeg statinerne tæt på livet, da nogle få af mennesker i mine omgivelser - er i dag, efter 3-4 år på statiner - kognitive vrag med svindende muskler og ømme kroppe. Det bliver i hvert fald ikke i deres fodspor, at jeg og mine skal træde.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Og tag ikke fejl - lægerne er lige så lidt i stand til at gennemskue det som kommer frem på denne konto. Når der sidder en læge i konsultationen, bøjet over sin receptblok - kan du være bombesikker på, at han/hun ved stort set ikke mere end du gør. Det han/hun ved er det han/hun har været præsenteret for af lægemiddelssælgere og på diverse kongresser betalt af lægemiddelproducenterne. Lægernes viden om lægemidlerne hviler mest på deres tro på det, de får forelagt af ikke uvildige parter i sagen. De uvildige er der ikke så mange af, da det er efterhånden en velkendt sag, at kun 6% af verdens samlede forskning er uafhængig af økonomiske interesser. Resten er købt og betalt af "parterne i sagen".
    Jeg har en ven, der var overvægtig. Sådan omkring de 95 kg til 170 cm i højden. Hun er gået på en skrap diæt i efteråret 2008. Selv om jeg krøb i støvet og tiggede hende om ikke at gå på en fedtfattig kost, men hellere lavkarbo - rullede hun bare med øjnene og man kunne direkte se på hendes ansigtsudtryk, at hun mente det jeg sagde var nogen forbandet sludder... Hun var jo hos sin læge og derfra kom hun med de "rette" kostanvisninger. Fedtfattigt skulle det være! Basta! Det blev det så også.... Det var for ca. 18 kg siden.

Forleden ringede hun til mig, helt opløst i gråd og klagede sig frygteligt fordi hun nu fik at vide af sin læge, at hun var lige ved at være dødsyg og skulle på medicin for resten af livet... Hvad skete der mon?

Det som skete er/var, at da hun startede på sin fedtfattig slankekur - da var hendes kolesteroltal OG CRP-tal helt i orden. Kolesterolet var på 3,6 og CRP-tallet kunne hun ikke huske, men det var også i orden. Ingen af delene er i orden mere.

Hun fortalte, at hun var vejet hos lægen og blodprøvetaget for kolestrol og CRP 4 gange siden hun gik på slankekur. Intervallerne var ca. 3-4 kg mellem hver vejning/blødprøver. Det viste sig, at for hver vejning, der bekræftede det yderligere vægttab - steg hendes kolesterol med mellem 1 og 2 point hver gang. Og således nu, efter at hun har tabt ca. 18 kg - er hendes kolesteroltal oppe på 10,1 og hendes CRP-tal er "skyhøjt" iflg. hendes læges højlydte forbløffelse... Nu skulle hun livsvarigt på statiner, for hvis "de ikke gjorde noget effektivt nu, ville hun dø af blodprop eller anden hjertesygdom", sagde lægen.

Det jeg havde advaret hende om dengang, da hun startede og var døv for alle mine advarsler om, at fedtfattig kost tvinger kroppen til at presse det mere kolesterol ud af leveren, fordi kroppen bruger kolesterol til så meget - har hun dengang afvist med henvisning til, at "lægen ved, hvad lægen gør" og nu er hun blevet selv til en splinterny (for)bruger af statin-mediciner.... Hun tror fortsat mere på det fedfattige end på mig.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hvordan går det med det projekt, Carro? Jeg spørger fordi en ven af mig var gået på en fedtfattig slankekur og efter et år var hun 15 kg slankere og træt, men med kolesterol, der steg fra 3,5 til 11 (!). Så skiftede hun til lowcarb/highfat og efter 4 måneder tabte hun yderligere 10 kg, mens hendes kolesterol faldt ned til 4,1. Hendes læge fatter det ikke og kalder det for spontan remission.
    Hei Anisa!
    Prosjektet går fortsatt veldig bra!
    Mitt totalkolesterol var jo på 6.7 fra starten av, det gikk etter 3 uker med low carb high fat mat ned til 5,1 og har holdt seg stabilt på samme verdi siden den gang. Min lege fatter det heller ikke
    Så selv med masse fløte, smør, kokosfett, egg etc. i maten så har kolesterolet gått ned , eller rettere sagt pga. denne kosten har det gått ned!

Jeg har svarene på oppdelingen av de ulike typene kolesterol hjemme, kan legge de inn når jeg kommer hjem

Du får hilse og gratulere din venn med kjempebra resultater!!
    Ingen tvil om at dette fungerer.
    Bare synd ikke legestanden får øynene opp for dette ellers kunne de ha hjulpet så mange flere mennesker.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Guggul og kolesterol

Jeg har atter en gang droppet statinene - mot legens råd...
    og tenkte å prøve ut nettop Guggul.
    Har sett på disse her

Fikk så sterke bivirkninger av statiner at legen måtte sende meg rett på CT scanning , det er jo helt tragisk synes nå jeg.

Så finnes det noe naturlig som hjelper er det super bra!
    Sist endret av Admin; 10-02-10 kl 13:27 Begrunnelse: Kopieret fra anden tråd

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Guggul og kolesterol

Fikk så sterke bivirkninger av statiner at legen måtte sende meg rett på CT scanning , det er jo helt tragisk synes nå jeg.
    Jeg ked af, at du overhovedet var startet på statiner, endda skriver du "atter en gang"? Hvad er det for en slagter du har som læge? Selv statin-producenterne skriver i indlægssedler til statiner, at ved stofskiftesygdom må statindosering holdes UNDER max. 40 mg/døgn) og i min bog, kan det kolesterolniveau der følger stofskiftesygdommen ikke nedbringes ved statiner. Hvorfor tror jeg, at din dosering var højere end 40 mg?

Jeg håber at du er klar over, at statiner tømmer kroppens/musklernes (inkl. hjertemusklens) depot af coenzymet Q10. Og at denne "depottømmende" effekt af statiner holder sig i op til 6 måneder efter at man er ophørt med at indtage dem. Dvs. at for ikke at komme ud for symptomerne/sygdomme funderet i Q10-mangel, er man nødt til at supplere op med tilskud af Q10 under "statin-kuren" og op til flere måneder efter at statin-behandling er ophørt.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Jeg ked af, at du overhovedet var startet på statiner, endda skriver du "atter en gang"? Hvad er det for en slagter du har som læge? Selv statin-producenterne skriver i indlægssedler til statiner, at ved stofskiftesygdom må statindosering holdes UNDER max. 40 mg/døgn) og i min bog, kan det kolesterolniveau der følger stofskiftesygdommen ikke nedbringes ved statiner. Hvorfor tror jeg, at din dosering var højere end 40 mg?

Jeg håber at du er klar over, at statiner tømmer kroppens/musklernes (inkl. hjertemusklens) depot af coenzymet Q10. Og at denne "depottømmende" effekt af statiner holder sig i op til 6 måneder efter at man er ophørt med at indtage dem. Dvs. at for ikke at komme ud for symptomerne/sygdomme funderet i Q10-mangel, er man nødt til at supplere op med tilskud af Q10 under "statin-kuren" og op til flere måneder efter at statin-behandling er ophørt.
    Hei Anisa!
    Ja, du har helt rett - det er helt vannvittig at han ikke gir seg med det statin-maset sitt. Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på. Jeg har ikke engang totalkolesterol over referanse området og alikevel vill han jeg skal ta 80 mg pr. dag!!
    Men det har jeg aldrig gjort da, jeg delte de i 2. Og brukte det vel i maks 3 uker - fyllte på med q10 etterpå som jeg har lært av deg!
    Jeg kommer ikke til å gi etter for dette maset hans uansett. Nå ville han forøvrig også ha min samboer på statiner - som hadde totalkolesterol på 5,1 noe jeg ikke synes er særlig farlig. Så nå har jeg nektet han også å starte med det!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på.
    En dagsdose statin på 80 mg til en thyreoideasyg? Er han åndsvag eller hva`?

Ja, hvis du ellers sætter pris på ham og ikke vil give ham løbepas for hans helseskadelige "statin-fascination", da vil du måske hellere investere i en gave til ham? Bogen Myter om kolesterol skrevet af dr.med. Uffe Ravnskov. Du kan sige til lægen, at han ikke behøver lave om på sin "overbevisning", men bare nøjes med undersøge alle referencer til den videnskabelige forskning i emnet "kolesterol/statiner, der findes listet op i bogen.

Men det er ikke sikkert, at jeg ville være så overbærende som du. Kun 5,1 og så sætte et menneske i statinbehandling for det?? Alene dette ville så en dyb tvivl i mig, om lægens kompetence, at var det mig, ville jeg få benene på nakken i en fart. Han er sgu livsfarlig. Tænk bare på hans andre patienter, der ikke ved så meget om det, som du gør.

Jeg har forresten postet et nyt indlæg om Q10 og statiner her.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Guggul og kolesterol

Han er en bra lege ellers, men akuratt kolesterol har han ikke peiling på. Jeg har ikke engang totalkolesterol over referanse området og alikevel vill han jeg skal ta 80 mg pr. dag!!
    Men det har jeg aldrig gjort da, jeg delte de i 2. Og brukte det vel i maks 3 uker - fyllte på med q10 etterpå som jeg har lært av deg!
    Jeg kommer ikke til å gi etter for dette maset hans uansett. Nå ville han forøvrig også ha min samboer på statiner - som hadde totalkolesterol på 5,1 noe jeg ikke synes er særlig farlig. Så nå har jeg nektet han også å starte med det!
    Jamen foruden alle andre bivirkninger, er muskelskader som følge af medicinering med statiner nærmest lige så helbredsskadelige som skader på hukommelsen og andre bivirkninger af statiner.... Carro. Giv din læge linket til denne undersøgelse: The muscle-specific ubiquitin ligase atrogin-1/MAFbx mediates statin-induced muscle toxicity, der beskriver nøje de enzymskader, statiner forårsager og som fører til henfald af muskel-, binde- og knoglevævævet... Og det er langt fra den eneste undersøgelse af den art... men mystisk nok, bliver den slags fri forskning ikke eksponeret nok, da dette vil jo få salget af det lort (pardon my french) til at gå ned.

Jeg har gemt denne undersøgelse i en pdf-fil og sender den gerne til dem, der sender mig deres e-post med PM. Nogen gange hjælper det bedre hvis man sender hele pakken, rub stub af sted til de uvidende.

Tænk bare.... for 40-50 år siden var kolesteroltallet på 9 heeelt fint. Mange røg tobak som skorstene. Den vigtigste grøntsag på middagstallerken var kartoffel foruden saltagurk eller syltet rødbede til stegt flæsk, brun sauce og .... Langt færre havde hypothyreose. Langt færre fik kræft. Langt færre fik artheriosklerose. Langt færre fik hjertesvigt. Langt færre fik blodprop. Langt færre fik slagtilfælde. Der var langt imellem overvægtige på gaderne og.... forekomsten af D-vitaminmangel havde ikke karakter af en folkesygdom, som det er tilfældet i vor tid.

Og jeg gider ikke høre om, at den gang levede man kortere end i dag. Så meget kortere var det ikke + se bare på alle de unge mennesker, der slider med kroniske sygdomme allerede fra barndommen, eller fra deres unge år... Kræft eller hypothyreose er i dag så langt fra "forbeholdt" de gamle.

Nu bliver vi overdynget med alskens "sundhedsråd" og forbud.... Der bliver opfundet lægemidler for alt inkl. brækkede negle og skæve øjenvippere.... Vi har så mange læger som aldrig før, og vi er syge som aldrig før.

Vores største problem er, at der nu er så mange, der lever AF sygdom, at en hurtig, enkel og effektiv sygdomsbehandling ikke længere er i samfundets interesse.... selv om politikere vræler om det modsatte!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret og litt utålmodig
    Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-03-09, 22:02
  2. Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 22-01-09, 16:10
  3. Jeg er litt i tvil om jeg faktisk har hypothyreose
    Av -diab- i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 49
    Siste melding: 29-08-07, 12:02
  4. Tror dette er litt høyt for meg...?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-08-06, 14:21
  5. Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
    Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-07-06, 00:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn