Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Galdeblære, galdesten og kokosolie

"Når man spiser fedtholdige fødevarer, vil galdeblæren trække sig sammen og udskille en mængde galde. Galden vil blive blandet med den fedtholdige mad, idet den passerer forbi galdeblærens udmunding i tarmen.

Nogle gange vil galde begynde at størkne i galdeblæren, og der dannes galdesten. Galdesten kan bevirke, at der ikke udskilles nok galde, men de kan også sætte sig fast i galdegangene med store smerter til følge.

En typisk behandling af galdesten har været at fjerne galdeblæren med de deraf følgende problemer. Forskning har dog påvist, at kokosolie kan bruges til at opløse galdesten21. På denne måde er det måske muligt at undgå operation, og derved undgås også alle de efterfølgende gener ved et liv uden galdeblære.

Mennesker uden galdeblære kan have problemer med de fedtopløselige vitaminer K, E, D og A; fedt er nemlig en nødvendighed for en optimal optagelse. Da de ikke danner galde i større mængder, men galden derimod siver hele tiden, kan et meget fedtholdigt måltid og omsætningen af fedt give problemer.

Denne del kan kokosolie afhjælpe, da olien optages på en anden måde end de gængse former for fedtstof.

Mennesker, der har fået fjernet galdeblæren, har godt gavn af kokosolie, fordi bugspyt og galde ikke er nødvendige for optagelsen.

Da vi alle reagerer forskelligt, tilrådes det at starte med 1 tsk. og derefter trappe op til 2-3 spsk. pr. dag."
    Denne del kan kokosolie afhjælpe, da olien optages på en anden måde end de gængse former for fedtstof.

Mennesker, der har fået fjernet galdeblæren, har godt gavn af kokosolie, fordi bugspyt og galde ikke er nødvendige for optagelsen.
    "Kokosolie består af 92 % mættede fedtsyrer, og over to tredjedele af disse er mellemlange fedtsyrer. På denne måde bliver kokosolie unik og det er dette, der adskiller kokosolie fra andre fedtstoffer. Den dominerende fedtsyre I kokosolie er laurinsyre. De øvrige fedtsyrer er caprin- og caprylsyre.

Når de mellemlange fedtsyrer i kokosolien optages i kroppen, foregår det på en helt anderledes måde, end når der er tale om lange fedtsyrer. Kokosolien er mere vandopløselig end de langkædede fedtsyrer, og på grund af dette, kan de optages gennem tyndtarmens væg og direkte i blodbanen, hvor de transporteres til leveren.

De mellem lange fedtsyrer er mindre end andre fedtsyrer, og kræver derfor rmindre energi og færre enzymer for at blive nedbrudt. Derfor kan kroppen også nedbryde og absorbere dem hurtigere, end den kan med de lange fedtsyrer. Kokosolie nedbrydes næsten med det samme af vores spyt og mavesyre.

Når fedtmolekylerne ankommer til tarmen, er de allerede nedbrudte til enkelte molekyler. Der er altså ikke behov for bugspyt eller galde, for at optage kokosolien. I stedet bliver fedtmolekylerne optaget direkte i blodet, hvorefter de transporteres til leveren. Kokosolien transporteres altså ikke rundt i kroppen som andre fedtstoffer; den ender heller ikke i fedtdepoterne, da de bruges til energi med det samme."

Dette citeret fra en lille bog "Kokosolie" af kostterapeuten Pia Birk, Kostterapeuten.dk Jeg forestiller mig, at når kokosolien er så ressourcebesparende på "galde-kontoen" må den nødvendigvis også virke forebyggende mod galdesten eller anden sygdom i galdeblæren.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    3

Standard Sv: Galdeblære, galdesten og kokosolie

Hvor er jeg glad for at du har skrevet om sådan noget jeg har nemlig ikke nogen galdeblære.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Galdeblære, galdesten og kokosolie

Jamen Marie, jeg er mindst lige så glad for at du er glad

Du er heller ikke mere glad end en ven var kort tid efter, at jeg gav hende en krukke kokosolie. Til at begynde med kiggede hun skeptisk på mig, mens hun ledte efter en pæn måde at sige til mig, at jeg kunne ikke være rigtig klog ved at give hende denne gave, da hun jo ingen galdeblære havde og derfor måtte spise så fedtfattigt som muligt.

Dagen efter ringede hun helt rundt på gulvet, for at fortælle at hun nu har spist biksemad uden straks at få tarmspasmer og kvalme. Hun har ellers ikke fået biksemad i årevis.

Nu lever hun på kokosolie som fedtstof. Hendes D-vitamin er omsider i orden og ligeledes trives hun bedre end før, da hun levede af fedtfri mad og (alligevel) vejede 9 kg mere end nu. Og hun er heller ikke kuldskær mere, da det meste af kokosolie - lige som sukker - går direkte i energiomsætning.

Det betyder også at hendes krop ikke længere deponerer kolesterol som før, da kroppen ikke mere er i underskud af kostfedt. Desuden kan kokosfedt ikke omdannes til kolesterolaflejringer i blodårene, da det spaltes og omsættes længe før det når til stadiet, hvor (overskud af) fedtstoffer ellers omdannes til forkalkning. Alletiders.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2009
    Meldinger
    33

Dette var interessant Anisa
    At det kunne brukes som forbyggende skulle jeg ønske jeg hadde visst
    for litt over to år siden. Da hadde jeg en mislykket galleoperasjon og
    har etter det fått kroniske smerter i magen, som jeg må leve med.
    Tror jeg skal prøve kokosolje
    Takk for informasjon Anisa

Vennlig hilsen hønemor
    Jeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).
    Symptomene på ME og lavt stoffskifte er veldig like. Noen har jo begge deler.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    230

Takker for brugbar information - min kone har fået fjernet galdeblæren for nyligt, så det er rart at vide at vi kan fortsætte med kokosolien uden bekymring - bruger næsten ikke andet, efter jeg opdagede kæmpebøtten hos iherb . :-) Fåes også i 3,79 liter spand til os der ikke kan få nok.
    Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
    Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!

Lignende tråder

1. Alternativ kur for galdesten
    Av Anisa i forumet Alternativ behandling
    Svar: 4
    Siste melding: 13-05-09, 12:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •