Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Standard Sv: to aborter på rad

Hei! TakkDet var bra lesing. Men blir mer og mer tydelig for meg at det er vanskelig å få noe ordentlig informasjon noe sted. Har googlet og lest...men blir ikke klokere. Og når ikke legen vet noe heller... jeg skal be om en henvisning til spesialist. Det er jo uansett belastende å lure og lure... de sier det skal 3 aborter på rappen før de gjør noen utredning - men gynekologen min sa jeg kunne komme til han med en gang neste gang (om vi bestemmer oss for å prøve igjen) - skadet ikke å prøve å tilføre progesteron mente han.
    Om det er kromosomfeil to ganger på rad eller feil med hormonene veit jeg jo ikke og får aldri svar på - men vil helst være litt tryggere på at hormonene er "tatt vare" på og er under lupen ved en evt neste graviditet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Hej Nelly,

Jeg kan godt forstå, hvis du ikke har mod på at prøve igen. Der skal i hvert fald være experthjælp til at følge dig og blodprøvetagning hver 4-6 uge.

Jeg fandt endnu et link til dig:
    http://www.thyreoidea.dk/cgi-all/index.pl?side-5-05.htm

Fosterets egen skjoldbruskkirtel er dannet og fungerer omkring 12. graviditetsuge, indtil da er fosteret afhængig af moderens stofskiftefunktion. Derfor er det så vigtigt, at moderens stofskifte er på plads inden graviditeten.
    Jeg fandt det interessant, da du selv nævnte noget med uge 12.

Da jeg ikke kan hjælpe dig , vil jeg ønske dig held og lykke og give dig et Må alt gå vel og husk at passe på dig selv!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Takk skal du ha
    Jeg har fått time hos legen i morgen og skal ta det opp. Når han er usikker på dosering så er det ikke rart jeg blir det... skal be om å bli sendt videre. Nå som det har gått noen dager merker jeg at kampviljen er på vei tilbake
    Men skal forsikre meg om det som kan forsikres først Vil jo så gjerne oppleve å bli mamma igjen...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kanskje du bør be om å komme til hos både gynekolog og endokrinolog? De vet kanske litt fra hver sin vinkel?

Du vet, hvis du ønsker barn, så er det viktig!

Ikke gi opp!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Ski
    Meldinger
    20

Ja, det er det jeg har konkludert med også, etter å ha googlet litt rundt Var inne på Aker sykehus sine sider - virker ikke som de prioriterer dette - men det finnes kanskje andre på private klinikker? Noen som vet?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kanskje du kan ringe Volvat og spørre?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard To spontane aborter på rad.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nelly Vis post
    Hei! TakkDet var bra lesing. Men blir mer og mer tydelig for meg at det er vanskelig å få noe ordentlig informasjon noe sted. Har googlet og lest...men blir ikke klokere. Og når ikke legen vet noe heller... jeg skal be om en henvisning til spesialist. Det er jo uansett belastende å lure og lure... de sier det skal 3 aborter på rappen før de gjør noen utredning - men gynekologen min sa jeg kunne komme til han med en gang neste gang (om vi bestemmer oss for å prøve igjen) - skadet ikke å prøve å tilføre progesteron mente han.
    Om det er kromosomfeil to ganger på rad eller feil med hormonene veit jeg jo ikke og får aldri svar på - men vil helst være litt tryggere på at hormonene er "tatt vare" på og er under lupen ved en evt neste graviditet.
    Kvinder med hypothyreose oplever ofte infertilitet, uforklarlige (ofte gentagne) IVF-svigt eller gentagende aborter. Infertilitet pga. hypothyreose er 5-10 gange mere almindelig hos kvinder end hos mænd.

De fleste tilfælde af hypothyreose skyldes skader på skjoldbruskkirtlen som følge af thyroid autoimmunitet (TAI) forårsaget af anti-thyroglobulin og / eller antimicrosomal auto-antistoffer (TPO). Den øgede forekomst af hypothyreose og thyroid autoimmunitet (TAI) hos kvinder er sandsynligvis et resultat af en kombination af genetiske faktorer, østrogen-relaterede sammenhænge og X-kromosom abnormiteter.

Selv om thyroid autoimmunitet er årsagen til hypothyreose, kan thyroid autoimmunitet også optræde alene, dvs. uden sameksisterende kliniske eller hormonelle tegn på hypothyreose. Uanset at kvinder med thyroid autoimmunitet ikke har udviklet hypothyreose, eller er i behandling for hypothyreose med hormontislkud - vil kvinder med thyroid autoimmunitet ofte være ude af stand til at blive gravide uden IVF-behandling og selv med denne - ikke uden problemer og uden garantier.

Iflg. indberetninger (1998, American Journal of reproduktive Immunology), ca. 50% af kvinder med thyroid autoimmunitet (med/uden klinisk/subklinisk hypothyreose) udviser forhøjet forekomst af aktive Natural Killer celler (NKa+) i deres blod, og at det er disse kvinder, der oftest ikke kan blive gravide.

At ca. 50% af kvinder med thyroid autoimmunitet ikke kan reproducere sig, skyldes ikke nødvendigvis antithyroid antistoffer (anti-TPO). Tværtimod er det mere sandsynligt at det er den samtidige tilstedeværelse af NKa+ i deres blod, der forårsager problemet ved at beskadige embryos "root system", så den ikke kan fastholdes i livmoderen.

I flere tilfælde af thyroid autoimmunitet induceret infertilitet går graviditeten tabt, inden den overhovedet konstateres ved blod-/urinprøve eller UL. I sjældnere tilfælde ophører graviditeten lidt senere som en klinisk abort.

Tilfælde af reproduktiv svigt hos kvinder med thyroid autoimmunitet ledsaget af NKa+ behandles med intravenøs gammaglobulin (IVIG) eller Intralipid (IL) behandling, evt. i kombination med steroider som dexamethason eller prednison (begyndende mindst 4-7 dage før ægløsningen eller ægudtagning), hvilket markant forbedrer IVF fødselsrater. Thyroid autoimmunitet/NKa+ patienter, der har udviklet klinisk hypothyreose behandles tillige med tilskud af thyreoideahormon.

Kvinder med thyroid autoimmunitet, der ikke har NKa+ celler i blodet udviser kun sjældent fertilitetsproblemer og som sådan ikke behøver eller har gavn af IVIG eller IL + steroid behandling.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn