Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Om paranøtter og selen

Jeg spiser 5-30 paranøtter om dagen PLUSS at jeg tar Selen-tilskudd på 200 mg daglig.

Så det er for mye, altså? Er det ikke bare å sjekke de topp mot en blodprøve?

"Imidlertid trenger han ikke spise mer en én paranøtt for å dekke dagsbehovet. De har et så konsentrert seleninnhold, at å spise mer enn to nøtter kan bli for mye." - Jeg får i meg "litt" mer enn det der ja! Pluss at det er selen i multivitaminen jeg tar!

Fra en side på nettet:

"Selenium (mostly inorganic forms): Sulfur:
    Nerve degeneration, osteoporosis, cystadenoma,Crohn's disease, nerve degeneration, ALS /
    ALS / Lou Gehrig's disease, shingles, loss of hair,Lou Gehrig's disease, asthma from sulfites,
    abnormal nails, tooth decay, garlic breath, death,"

Death ja. Høres koselig ut. Men det står "MOSTLY INORGANIC FORMS". Jeg tar Organisk selen. Og jeg spiser nøtter. De er jo organiske.

En annen side med info: http://aids.emedtv.com/selenium/selenium-overdose.html

Spørsmålet er om jeg tar for mye Selen? 200 mkg, + masse paranøtter over lang tid + multivitamin med 50 mkg selen + egg, kjøtt og annen mat med selen. Kan jeg rett og slett stryke med pga. dette?

Hjertet mitt sa PANG for ca. 10 minutter siden. Er det noen som har hatt det her? Det er på en måte en eksplosjon inne i hjertet. Det gjorde vondt og jeg "hoppet" i et sekund. Så var alt normalt igjen. Men føler meg ikke bra, da.

http://www.stopthethyroidmadness.com/supplements/ - Noen pasienter melding om at de bruker Selen-tilskudd. 200 mkg de også. Så det kan jo ikke være farlig.

Jeg fant også ut at den øverste grensen for en voksen (19 til 60 år) er 400 mg selen daglig. Hvor mange mg er det i 20 paranøtter tro? Oi fant nettopp ut at det er 250 mkg pr nøtt. Det vil si at det er 250 mg i 10 nøtter. Så da får jeg i meg godt over maxdosen daglig ja.

200 mkg i tilskuddet (organisk)
    50 mkg i multivitamin (uorganisk for alt jeg vet)
    250 mkg pr paranøtt, ganger 10 til 20 til 30 paranøtter

Blir mye det.

Referanse i serum for selen er 0.6 til 1.8. Jeg hadde i Oktober 2008 et nivå på 1.6 i serum, ved vanlig kost. Lurer på hvor høyt serum selen er nå, da jeg tar så mye selen.

HMMMMMM.

Burde man ikke sjekke serum-verdier (blod-verdier) før man begynner å ta masse vitaminer og mineraler?
    Sist endret av Thomas W H; 21-07-09 kl 17:38

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Nøtter

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Spørsmålet er om jeg tar for mye Selen? 200 mkg, + masse paranøtter over lang tid + multivitamin med 50 mkg selen + egg, kjøtt og annen mat med selen. Kan jeg rett og slett stryke med pga. dette?

Hjertet mitt sa PANG for ca. 10 minutter siden. Er det noen som har hatt det her? Det er på en måte en eksplosjon inne i hjertet. Det gjorde vondt og jeg "hoppet" i et sekund. Så var alt normalt igjen. Men føler meg ikke bra, da.
    Hvis du ikke har konstant metalsmag i munden og "hvidløgs-ånde", samt er blevet skaldet eller næsten, tillige med flossede negler, udslæt og blærer på kroppen - har du IKKE selen-forgiftning.

Tværdimod kan du, højst sandsyndligt takke dine paranødder for dit flotte kolesteroltal + styrker paranødder faktisk hjertet. Ikke svækker det. 400 mcg dagligt kan man sagtens leve med over længere perioder og endnu mere - hvis kilden er organisk.

Når det er sagt, kan jeg godt undres lidt over, at du kan overhoveder få så mange paranødder ned. Det er noget tungt stads at spise i de mængder. Mave og tarm kan faktisk overbelastes en del (paranødder er rimelig tungt fordøjelige) hvis du napper så mange nødder på en gang eller næsten.

Det korte af det lange er, at du har ingen grund til hverken nye blodprøver eller panik. På den anden side, får du ikke mindre nytte af paranødder hvis du kan nøjes med 6-7 stykker om dagen. Det vil, i hvert fald aflaste din galdeblære og gøre din fordøjelse glad.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Paranøtter

Jeg har hatt mye merkelig vondt i magen og i området ved galleblæren i de siste ukene. Håret mitt faller av mer enn noensinne, men det kan jo være pga. undermedisinering av Hypotyreosen også. Jeg er ikke skallet enda.

Paranøtter finnes som paranøtter, og organiske paranøtter. Jeg spiser vanlige paranøtter. De smaker herlig. De varierer i smak. Noen er litt harske. De spytter jeg ut. Men de søte, er gode.

Grunnen til at jeg spiser så mange nøtter hver dag er fordi:

1.) Det er noe vi med Hypotyreose tåler.
    2.) De inneholder ikke gluten
    3.) Vi med Adrenal-Fatigue har godt av fettet som er i nøtter
    4.) Det er sunt for alle mennesker
    5.) Jeg må alltid ha snacks når jeg ser film, eller sitter på pc'en. Og nøtter er sunt snacks! Alternativet er sjokolade og sånt noe tull.

Det står ikke ordet "Organic" på pilleesken min fra Solaray, men i følge damen i butikken var den organisk. Min lege i Finland sa jeg måtte ta 200 mcg organisk selen daglig.

Skal man kjøre på med selen uavhengig av serumverdiene? (Dette gjelder andre vitaminer også)

C-vitamin er ok å ta i store doser.
    E-vitamin også.
    B også.
    Så de er greie.
    Og D3 er jo ufarlig.
    Zinc er også greit. (tar 60 mcg tilskudd + det jeg får i nøtter og annen kost)
    Men selen er litt skummelt!

L-Selenomethinonine. L- betyr visstnok at den er organisk.

I går tok jeg blodprøve på eget intiativ, for å sjekke B12, Folat, A, E, og K2.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Paranøtter

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det korte af det lange er, at du har ingen grund til hverken nye blodprøver eller panik. På den anden side, får du ikke mindre nytte af paranødder hvis du kan nøjes med 6-7 stykker om dagen. Det vil, i hvert fald aflaste din galdeblære og gøre din fordøjelse glad.
    Når jeg skriver "organisk" mener jeg (her) "fra maden". Det er i virkeligheden meget enklere end du selv tager det. Du kan læse mit svar igen, fordi det er faktisk ikke så kompliceret som du giver udtryk for. Man kan altså også dø af skræk
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard

Ooops, fant nettopp ut at Selen'en jeg tar IKKE er oganisk. Ahhhh... *sint*

Jeg tar denne: http://www.affordablesolaray.com/4678.html

Men SKULLE ha tatt denne: http://www.affordablesolaray.com/4695.html

Håper det ikke har vært for negativt for meg... Bytter snarest, da. Må bare finne et sted å kjøpe den organiske!

Så når min lege skriver at jeg skal ta 200 mg (mulig det var en skrivefeil, 200 mg er litt mye?) ORGANISK selen, så betyr det at jeg skal tygge nøtter istedenfor tilskudd? Hmmm.

Organisk betyr ikke bare nøtter, men nøtter som er DYRKET organisk. Dvs. at jorden er 100% ren og at man ikke har brukt noen giftige insekt-midler under dyrkingen og produksjonen.

Dø av skrekk ja. Det heller vel mot det.

En god oversikt over hvor mye selen det er i 100 gram mat:

http://www.dietaryfiberfood.com/selenium.php

Jeg ser jo at hvis jeg spiser 400 gram biff hver dag, noe jeg gjør, får jeg i meg rundt 200 mkg selen.

Men så var det spørsmålstegnet om OPPTAK i tarmene da. Nå vil jo en evt. blodprøve vise om jeg tar opp nok selen eller ikke! Kanskje jeg bude ta en blodprøve snarest? Og så var det det med å STOLE på en blodprøve da... Referanseområdet.. Gjennomsnitt.. Jeg blir gal!

Som lege-vikaren sa til meg i går: Vi skal alle dø.

Det hjelper så veldig mye å høre det! Haha... Jeg bare svarte: Ja, jeg vet det. Men jeg er litt interessert i å leve LITT lenger enn 30 år, som jeg er nå, SÆRLIG fordi jeg ikke har levd så mye i de siste 20 årene pga. sykdom! :(

Ahhh det hadde vært så deilig å vært NORMAL og FRISK uten NOEN sykdommer og MEDISINER i lommen. De fleste jeg kjenner tar INGEN vitamintilskudd og er SUPER-FRISKE. De spiser jo HVA DE VIL uten å tenke på om de får for mye eller for lite av noe. DET er å leve livet det. Å gjøre hva man vil, bruke SUNN fornuft, og bare være glad og frisk hele tiden!

"Natural food sources high in selenium include cereals (eg. corn, wheat, and rice),
    nuts (brazil nuts and walnuts), legumes (soybeans), animal products (beef, chicken,
    egg, cheese), seafood (tuna). Other selenium rich foods are oats, cods and turkey.
    Brazil nuts are among the very rich sources of selenium. In fact, it is advised to
    exercise caution with consumption of brazil nuts, as the selenium intake may reach
    to toxic level."

Så man kan faktisk stryke med hvis man spiser for mange paranøtter. Artig, artig!

Kona HAR klaget over sterk løkånde fra meg de siste par månedene, faktisk. Uten at jeg har spist løk. Jeg har bare spøk det vekk.
    Sist endret av Thomas W H; 21-07-09 kl 18:19 Begrunnelse: Slår sammen 3 innlegg fra 1 tråd

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Thomas om paranøtter og selen

Så det er altså umulig å overdoseres på selen med 250 mkg IKKE-organisk selen i tilskuddsform (tabletter) og ved å spise 20 paranøtter daglig over lange perioder?

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei!
    Jeg vet ikke så veeeldig mye om Selen, men fant noen svenske linker til deg

http://www.halsosidorna.se/Selen.htm

Her står det rekommendert daglig inntak : 100 - 400 µg.
    Hvor mange mkg er det da?

Fra en annen side :
    "Även ett förhöjt intag av selen (ca 15 ggr det rekommenderade dagliga intaget) kan vara förenat med risker som t ex uppkomst av inflammatoriska tillstånd i huden, håravfall och neurologiska störningar."

Her er en bra side til om dette:
    http://www.mittval.se/vitaminer-och-...aler/se-selen/

http://www.occmed.uu.se/metal/se4.html

Jeg tar forresten også 200 mg i tillskudd hver dag, og har lest på mange sider om hypothyreose at det er minimum det vi m lavt stoffskifte må ha.
    Og enda viktigere hvis man har anti-stoffer (hashimotos).

Hvis du er veldig bekymret for paranøttene kan du vel bytte til en annen type nøtter? Macademia nøtter er veldig godt feks.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Problemet er vel at hvis man tar selen-tilskudd MÅ det være organisk og ikke uorganisk som mange tar, inkl. meg. VED EN FEIL ble jeg gitt uorganisk selen. Og jeg har i tillegg spilt MAAAAANGE paranøtter, så det er nok litt overdose for min del.

For 1 måned siden, etter en liten stund på selen-tilskudd fikk jeg et rødt eksem-lignende område i ansiktet, ca 2x4 cm, ved siden av nesen min til høyre. Jeg har ALLTID hatt perfekt hud i ansiktet, så for meg er dette krise. Både pga. utseende, og pga. X-faktor. HVORFOR.

Jeg tror jeg kanskje kan skulde på selen-overdose.

Lignende tråder

1. Selen
    Av Gjest i forumet Selen
    Svar: 45
    Siste melding: 06-07-10, 11:05
  2. Paranøtter
    Av Thomas W H i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 18
    Siste melding: 10-01-10, 17:53
  3. Om paranøtter og selen
    Av Thomas W H i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 7
    Siste melding: 23-07-09, 00:14
  4. Selen
    Av Lisbeth i forumet Selen
    Svar: 4
    Siste melding: 02-02-08, 19:32
  5. Selen......
    Av Linn i forumet Selen
    Svar: 0
    Siste melding: 22-03-07, 09:24

Søkeord for denne tråden

Bokmerker