Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid

Hei : )

Jeg er ny her. Og veldig dårlig, og håper noen har litt håp og positive erfaringer å dele med meg : )

Ble akutt innlagt på sykehuset for en uke siden med TSH på 137,8 og T4 på 3. Ekstreme verdier ifølge legene og de har vært redd for at jeg skulle gå inn i en komatilstand.
    Verdiene har nå begynt å snu.

Har fått diagnosen Graves sykdom, men den sjeldne varianten der stoffskifte blir lavt istedet for høyt pga. en spesiell TRAS.

Vet svært lite om dette, og hadde satt stor pris på om det er flere med samme diagnose her inne? Setter også stor pris på om noen har kunnskaper om dette som de vil dele med meg : )

Har det tøft nå. Har en skjønn liten baby som er fortvilt over syk mamma, og skal i utgangspunktet gifte meg om 3 uker : ) Men kroppen vil ingen ting.
    Vil så gjerne bli frisk : )

Har slitt i mange år, men verdiene på stoffskifte har hele tiden vært i grenseland, så det har ikke vært snakk om stoffskifteproblematikk før nå.

Ble satt på 100 mg Levaxin for en uke siden, men merker ingen stor forskjell. Har lest litt om Armour, og har en god magefølelse på det. Men legene sier jeg må gå på Levaxin så lenge verdiene mine er som de er.
    Er i utgansgspunktet for en naturlig legning av kroppen, så ble satt på homeopat medisiner en tid da verdiene for tre uker siden var på TSH 56 og T4 på 7,2. Ville gjerne avvente litt med medisinering, da jeg hadde et håp om at kroppen ville ordne opp. ( Har hørt at den kan det om stoffskifteubalansen evt. er fødselsrelatert. Og siden jeg ble mamma for 7 måneder siden, håpet jeg på det.)
    Med den homeopatiske behandlingen begynte verdiene først og balansere seg i riktig retning, deretter gikk alt veldig raskt i feil retning og jeg endte opp kristisk syk på sykehus. Så her er jeg. Syk og redd og full av spørsmål.

Sliter veldig med konsentrasjon og hukommelse, er veldig sliten og trist og rar i hele meg.

Har ikke hatt overskudd til å lese noe om stoffskifte eller noen av de mange postene her inne. Det blir etterhvert!
    Fantastisk at det finnes et slikt sted hvor så mange kan dele av sine erfaringer!

Ønsker å dele mer litt senere.

Friske tanker fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Graves sykdom, men lavt stoffskifte med TSH på 137,8 og T4 på 3.

Hei, hvis det var blokkerende TRAS du har, skulle du hatt lav TSH samt lav ft4....du har helt vanlige hypthyreose-tall (vanlig og vanlig....du er velidg hypo)
    Du hadde TSH på 50-noe, og så gikk den opp til 130-noe.
    Merk at TSH er logaritmisk, og det er samme oppgang fra 60 til 120 som fra 1 til 2.
    Din ft4 var 7 ikke så lenge siden, men du nevner ikke hvilket lab det var eller hva referanseområdet er, de er typisk 7-16 eller 9-22 eller en tredje vanlig variant (kommer av hvilket merke testkit de har kjøpt inn)
    Men jeg tipper at det var 7 mot 9-22 når TSH var 56.

Uansett så betyr det at din kjertel har totalt gitt opp og du må ta thyroxin.
    Det går fint an å begynne på Thyroid USP som Armour heter, eller hvilket som helst annet merkenavn, alle er laget av samme råstoff fra samme fabrikk. Men problemet er å få resept på det.

Det var en med TSH på 80 noen år siden som også var veldig dårlig, og hun ble etter kort tid også satt på liothyronin i tillegg av endokrinologen.
    Dere som har hatt høy TSH får masse sympati av legene, i motsetning til oss som blir ansett som hysteriske når vi ikke blir super-kjekke straks. Føl deg litt priviligert....

Jeg ser at du ble satt på 100µg. Du merker en liten bedring når TSH er blitt i nærheten av der du trenger det (individuelt, kanskje 1, kanskje 0,3, kanskje 0,02) og da er ft4 godt i øøvre haøvdel av referanseområdet, og så blir det en tydelig bedring når du har vært på riktig dose i seks måneder typisk.

Velkommen hit!

Hilsen
    Nora

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa

Hei

Jeg har besluttet å prøve Erfa : ) Legen min er enig i det, men usikker på hvordan vi skal gjøre det med overgang og dosering. Jeg er nok ikke optimalt dosert på levaxin. Tar 75 mcg levaxin og 10 mcg lio. Jeg har tydelige hypo symtomer. Prøvesvar er Tsh i nedre grense( husker ikke nøyaktig) og t4 på 15.

KAN NOEN VÆRE SÅ SNILL Å VEILEDE MEG GJENNOM OVERGANGEN OG OPPTRAPPING, SAMT STYRKE? OG HVORDAN JEG TAR ERFA GJENNOM DAGEN?

På forhånd tusen, tusen, tusen takk!!

Håper på en frisk vår

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa

Hei Vilja.
    Skrev akkurat noe liknende i en annen rtåd :
    Rent matematisk kan man regne det ut slik :
    1Grain inneholder 8µgT3, som man ganger med 4 = 32 + 35 = 67g T4.
    1Grain inneholder også 35µgT4.
    225 : 67 = 3,36Grain
    Men det stemmer sansynligvis ikke......
    Man regner med at bare hver fjerde T4 blir til et T3, som jo er stoffskiftehormonet.
    Vi er forskjellige (heldig vis) og reagerer uforutsigbart på overgang til Tyroid.

Begynn med å kutte all tyroxin (Levaxin) i noen dager og start opp med 1Grain ERFA.
    Øk ERFA dosen så hurtig din kropp vil akseptere.
    (nok en uforutsigbar barriere)
    Generelt kan man øke i større posjoner når dosen er lav enn når den er høy.

ERFA doseres i følge pakningsvedlegget i utgangspunktet i en morgendose.
    Noen har likevel funnet ut at de har det bedre hvis de deler dosen i en morgendoes og en tidlig på eftan.
    Men det sier ikke fabrikenten noe om.
    For egen del har jeg forsøkt det, men hadde ingen fordeler i mitt tilfelle.

Så håper jeg jo at du får like mye ut av det som jeg gjorde - og TAKK legen din !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Hei og tusen takk for svar: )

Jeg må være ærlig på at jeg datt av regnestykket på + 35 : )

Vet du hvor mye 125 mg Erfa tilsvarer i tyroksin? Og hvor raskt er det snakk om å trappe opp?( flere ganger i uken, en gang i uken, en gang i måneden?) Og hvor lang tid vil det ta før det slår ut på blodprøver? Med Levaxin tar det jo godt over en måned. Hvilke overdoseringssymtomer skal jeg se etter, og hva gjør jeg om det skjer? Føler jeg står litt alene her, så det føles trygt å spørre på forhånd : )

Jeg surrer rundt med konsentrasjonsproblemer og har ikke ervervet meg mye kunnskap om medisinering på dette tidspunktet. Setter derfor STOR pris på alle som er så fine å dele av sin kunnskap med meg- og andre her inne : )

Så takk igjen, med ønske om en frisk påske

Jeg kommer nok til å spørre en del etterhvert, for jeg er av den vitebegjærlige sorten bare jeg har overskudd nok : )

Jeg prøver å henge med så godt jeg kan. Tilsvarer Erfas 125 mg 125 mg Levaxin? Og hvorfor kan man ikke gå rett over fra sin dose levaxin til tilsvarende dose ERFA?

Vilje

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Men Vilje da
    125mG ERFA er 2Grain og inneholder 70µgT4 + 16µgT3.
    16x4=64 + 70 = 134 - skal vi kalle det sammenlignbare T4 ekvivalenter.

Jeg hadde jo ledd meg skakk om det hadde blitt det samme
    Det var jo ikke mye gæli.....

Men - det store mennet er at du ikke kan stole på denne regninga gjelder for deg. Du kan reagere slik at dosen både kan bli for liten og for stor.

Rådet er å starte forsiktig, men øke så fort en kan.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3,366

Hej n'Finn
    Sikker nogen regnestykker! Ikke lige min stærke side. Men min mand er skra til det, så det går nok.

Men jeg har lige læst, T3 i Erfa virker fire gange så stærkt som det T4, man får fra de syntetiske produkter ... Og det forklarer jo selvfølgelig, hvorfor det skal gå så langsomt med at sætte dosen op!

Og så stod der i øvrigt, at man kan - eller skal? - indtage Erfa ved at lade det smelte under tungen.

Hvad gør I som er her på forum? Der stod, det ikke smager slemt, men tid ta'r det vel - og man skal tage det 1 time inden morgenmaden?

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Tusen takk for så god hjelp Jeg lurer fremdels på hvorfor jeg skal begynne emd en lavere dose ERFA enn den dosen av LEVAXIN jeg er på pr i dag når jeg skal skifte over. Er det pga t3 andelen i ERFA? Jeg tar i dag Lio i tillegg til Levaxin, så sånn sett er det ikke noe grunn til å være obs på t3?

Jeg ønsker meg ordentlig inn med teskje hjelp i forhold til hvordan ern overgang skal forgå, og hvorfor : ) Setter uendelig stor pris på all hjelp jeg kan få.

Jeg er i ordentlig dårlig form nå, har brystbetennelse og underlivsbetennelse, og det virker nesten som at stoffskiftesymtomene har blitt meget verre graunnet dette? Kan dette stemme? Jeg undret meg når du Anisa skrev at du justerte dosen etter feber ol. Hvorfor justeres dosen under feber, påskjenninger, årstider?

Mange spørsmå nå, men det er sånn vi lærer, er det ikke ?

Jeg ønsker meg så inderlig et liv hvor jeg kan leve høvelig symtomfritt. Jeg håper inderlig at bytte til ERFA vil føre med seg gode ting for meg : )

Friske tanker,

Vilje

Ps. Kom over denne linken( dere kjenenr den nok : )

http://www.realthyroidhelp.com/

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Tja.....
    Akkurat hva som er årsaken til an man helst bør begynne med en lavere dose enn antatt når en går over til et Thyroid vet jeg ikke.
    Det kan være som du nevner, at men må tilpasse seg naturlig T3 - og T4 for den saks skyld. Eller noen av de "unevnlige fordi "vi" ikke vetsåmyeomdem)
    Ikke så mange som har sikker kunnskap om det tror jeg.

Men i praksis er det sånn at det er en fordel med lansom tilvenning.
    Det er iallfall ikke noen fordel å begynne med for høy dose.
    Ett vet man : binyrene må følge med (det gjelder jo også for Levaxin). Begynner man for høyt, kan de slutte helt å produsere, og det vil ingen ønske seg.
    Hvordan dette og resten av "systemet" reagerer er noe usikkert, men en rolig oppstart/overgang har du bare godt av.
    Og akkurat hva som er "for høy dose" for deg er ikke så godt å si

Det er en overgang, og i den perioden sies det at man må akseptere noe turbules før dosen er høy nok. Det tar feks mange uker før den nye T4 begynner å omdannes og enda lenger tid før man er istand til å kjenne det.
    Så tolmodigheten blir satt på prøve.

Min egen erfaring er at det gikk kjempebra helt fra starten. Jeg begynte alt for forsiktig og til å begynne med var fT4 bare sånn 6-8. Likevel syns jeg at det var mye bedre.

Får håpe det hjelper like bra på deg Vilje.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Ble så fristet til å svare.. Går så lenge mellom hver gang jeg er her inne nå at passordet mitt byttes ut "hver gang" :P Men jeg har nettopp gjort det samme, gått fra Levaxin til Erfa i samråd med legen min... Jeg hadde bare 50 mg Levaxin og likevel var jeg overdosert og hadde høyt stoffskifte..
    Nå trappet jeg ned på denne måten og hadde samtaler med legen min underveis i nedtrappingen.

Jeg reduserte fra 1 tabl. ala 50 mg Levaxin til 1/2 i 3-4 dager og så gikk jeg på 1/2 tabl. Levaxin i 1 uke..

Etter det ventet jeg helt til Levaxin var ute av kroppen og gikk uten en god stund fordi jeg ventet på Erfa og fordi at kroppen min skulle nullstille seg.. Da jeg startet på Erfa for nå 1 1/2 uke siden, så har jeg fulgt den samme oppskriften..

Begynte med 1/2 tabl Erfa (15 mg) i 3 -4 dager hver morgen, så økte jeg til 1 tabl. (30 mg) . 1/2 morgen og 1/2 ettermiddag i én uke...
    I dag tok jeg 1 hel 30 mg morgen og 1/2 ekstra på ettermiddagen som vil tilsvare 45 mg. Denne dosen skal jeg forsøke prøve og se hvordan jeg føler meg.. Hittil har det bare gått oppover, men det gjenstår å se.. Tror ingenting lenger før jeg erfarer det selv Har blitt skuffet så mange ganger..
    Om jeg opplever formen annerledes i negativ forstand skal jeg hoppe ned til 30mg igjen.. prøve meg frem mao.

Var dette forståelig? Ble litt mye på en gang kanskje

Lykke til, håper du blir bedre!!!
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
    Av Delisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 21
    Siste melding: 29-04-10, 12:37
  3. Helt ny med Graves sykdom
    Av Guri i forumet Graves sykdom