Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    49
    Meldinger
    848

Standard En ny type jerntilskudd

Jeg er for tiden på jakt etter det "beste" jerntilskuddet, da jeg har lav Ferritin-status. Referanse 20 til 300 for menn,
    jeg har 35. Hypotyreosepasienter skal ha over 100 sies det! Har sett litt på Hemofer som er godt kjent, MEN fant i dag
    ut at de hadde en ny type jern på helsekostkjeden Sunkost, som visstnok skal være helt trygt å bruke. Det går ikke an
    å overdosere seg med dette jernet, visstnok. Det heter Aminojern og inneholder det Amerikanske patentet Ferrochel
    som er et hjelpe/bindestoff.

Litt om hvorfor spesielt vi med Hypotyreose skal ha rundt 100 i Ferritin-status:

http://www.goodhormonehealth.com/Iro...tigueaug06.pdf

Fra en side på nettet, om Ferrochel:

"That is an interesting fact, but it is not why I am recommending it. The more important property
    of Ferrochel is that since it is already amino acid bound, it does not become free iron in the body.
    That means it does not have the dangers and side effects of other iron supplements. The FDA has
    given Ferrochel the designation of GRAS, (generally regarded as safe). No other iron supplement
    has this designation
    ."

Om Aminojern som selges i Norge:

http://www.aminojern.no/trygg
    Sist endret av Thomas W H; 30-07-09 kl 16:43

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard Sv: En ny type jerntilskudd som er 100% trygt å bruke?

Hei, jeg har tatt Aminojern periodevis i flere år. Jeg får mageproblemer av de andre typene jerntilskudd, men ikke av Aminojern. That's why I løøøøvs it!
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    49
    Meldinger
    848

Hehe, søt måte å skrive på... "Løøøøvs it"
    Ja, jeg kunne tenke meg at den hadde vært på markedet i noen år, selv om jeg fikk inntrykket av det det var noe nytt! Tar 1 pille, 25 mg, daglig fra og med i kveld. Man kan ta det til eller utenom måltider. Håper å få Ferritinen opp nå!

PS! Jeg har aldri møtt noen med Michael Jackson-sykdommen (Vitiligo) før! *hilse pent på* Spesielt!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Jeg hoppet over til dette jerntilskuddet og er fornøyd med å ikke få mageproblemer av det! Men etter en og en halv måneds bruk er jernlageret mitt uforandret, fortsatt på 35. Tar en tablett hver dag. Ellers spiser jeg sunt og får jern både gjennom fjærkre og grønnsaker. Burde jeg ikke forvente en økning i jernlageret, eller er det vanlig at det går så sakte? Er det noe annet jeg burde prøve, kanskje? Noe som er skånsomt for magen helst.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    66
    Meldinger
    1,362

Hei Rufus

Jeg kan huske at Nora (tror det var henne) har skrevet at kun èn tablett er bare vedlikeholdsdose. Du må opp i mer enn den anbefalte dosen for å få økning i verdiene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Men etter en og en halv måneds bruk er jernlageret mitt uforandret, fortsatt på 35.
    Det kan godt være lidt tidligt... Men ellers ved du hvad er dit A-vitaminsatus, Rufus?

A-vitaminmangel kan forværre jernmangel. A-vitamin har vist sig at have en god virkning på anæmi og jernstatus hos børn og gravide. Kombinationen af A-vitamin og jern synes at rette op på anæmi mere effektivt end jern og A-vitamin hver for sig.

Lidt af det samme gælder for kobber. Man mener endda at anæmi ikke kan udvikles, jern eller ikke jern, medmindre kroppen mangler kobber. Uden kobber kan jern ikke omsættes i kroppen da det er kobber, som transporterer jern til knoglemarven, hvor de røde legemer bliver dannet.

Hvordan er dit hæmoglobinstatus, Rufus?

Noget andet er, at hvis du indtager dit jerntilskud sammen med calciumtabletterne og/eller med calcium-holdige madvarer, uanset om det er plantemad eller mælkeprodukter - vil calcium hæmme optagelsen af jern - uanset om det er fra kosten eller fra jerntabletter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Tusen takk for svarene, Lisbeth og Anisa!

De siste prøvene for a-vitamin, kobber og hemoglobin ble tatt for snart fem måneder siden:
    A-vitamin: 3,3. Referanseverdi: > 0,7.
    Kobber: 12,2 Referanseområdet: 12,0-25,0 (litt lavt?)
    B-Hb: 13,1 Referanseområdet (11,7-15,3)
    (Går ut fra at dette er hemoglobin - ble litt usikker)

Men jeg lurer på om jeg nå skal prøve å ta mer jern? Hvis det er vedlikeholdsdose jeg har vært på, er det vel ikke så rart at ting er uforandret? Og siden de skryter av at det er så veldig trygt, risikerer jeg vel ikke så mye?

Rufus

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Men jeg lurer på om jeg nå skal prøve å ta mer jern? Hvis det er vedlikeholdsdose jeg har vært på, er det vel ikke så rart at ting er uforandret? Og siden de skryter av at det er så veldig trygt, risikerer jeg vel ikke så mye?
    Hvis det var mig, Rufus, ville jeg ikke, i hvert fald ikke endnu begynde at øge jerntilskuddet. Jern er altså ikke så "tryg" at supplere op med, og skal derfor tages meget varsomt om. Man plejer at sige "hellere for lidt end for meget jern".

Jeg ville først slå koldt vand i blodet og fortsætte med at tage samme jerntilskud i tillæg til (samtidigt med) et godt, organisk multivitaminpræparat, der både indeholder A-vitamin og kobber, men ikke calcium. Gerne en dobbeltdose af multivitaminet i en uges tid og dernæst, i fred og ro fortsætte med den oprindelige kombination i et par måneder. Først når der er gået et pænt rum tid at man kan vurdere om der evt. kan være problemer med optagelse eller fortsat mangeltilstand.

Du har et meget pænt hæmoglobin, så dit jernstatus kan altså ikke være så dramatisk slemt (uanset tallene), at du behøver have for travlt med at hæve det lige med det samme.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Ja, jeg har jo også hørt at det er bedre med litt for lite enn litt for mye jerntilskudd. Selv om jeg aldri har hørt om forbindelsen mellom a-vitamin, kobber og jern, lyder det fornuftig det du skriver, Anisa. Jeg så jo at jeg lå lavt mht kobber. Jeg følger rådet, jeg, og så finner jeg meg et slikt vitamintilskudd og ser hva som skjer .

Rufus

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg har også prøvde disse jernpillene, men hadde veldig liten virkning av de. Tror jeg sikkert har 4-5 forskjellige jernpreparater som jeg har prøvd, men enten blir man sittene på do eller så blir det ikke noe do i det hele tatt Den som virket best for å få opp lageret rask var Nifferex, men da går magen i streik etter en liten stund. Men jeg fikk ihvertfall bygd opp en liten "buffer" før jeg tok en pause. Hos meg var det tomt for jern i blod og hadde ikke jernlager igjen.

Nå tar jeg Floradix flytende hver dag, og den øker faktisk jernnivåene litt og litt. Den er det jo også mange vitaminer og mineraler i. Den fins også i tablettform, som jeg tar når jeg ikke har tilgang på kjøleskap.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose type 2
    Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-13, 11:14
  2. Hypotyreose Type 2
    Av Anisa i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 8
    Siste melding: 31-03-10, 13:06
  3. Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
    Av mojavi i forumet Hypothyreose Type 2 ?
    Svar: 118
    Siste melding: 29-11-09, 11:54
  4. Jerntilskudd
    Av Sigrid i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 17
    Siste melding: 25-02-08, 19:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn