Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Hva spiser dere i stedet for brød

Tror ikke jeg kommer til å sky karbohydrater helt, men har forstått at brød ikke er så bra. Glutenfritt syns jeg smaker for vont. Hva spiser dere i stedet for brød? glutenfritt?

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Sv: Hva spiser dere i stedet for brød

Det finnes faktisk glutenfrie brød som er like bra eller bedre (!) enn mange andre glutenholdige brød.

Jeg har sluttet å spise ting med gluten fordi vi mistenker at jeg kan ha gluten-allergi.

Problemet med glutenfritt knekkebrød/brøk/pizzabunn/hamburgerbrød osv er at de alle er HighCarb, altså de har et høyt innhold av karbo. Rundt 60-80% karbo får du i deg med glutenfrie brød og lignende.

Tragisk, for jeg hadde nettopp begynt å like et eldig godt glutenfritt brød de har på ultra i frysedisken. Faktisk det beste brødet jeg har smakt noensinne!

På grunn av binyre-trøttheten min, som vi nylig fant ut av, (jeg har spist glutenfritt i 1 år allerede) så har jeg nå bestemt meg for å mer eller mindre slutte å spise glutenfritt brød, og alt annet med mais/maismel. For mange karbohydrater...

Jeg sitter igjen med NULL brød. Det blir altså bare pålegg på meg. Fakta!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Buskerud
    Alder
    42
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    ... jeg hadde nettopp begynt å like et eldig godt glutenfritt brød de har på ultra i frysedisken. Faktisk det beste brødet jeg har smakt noensinne!
    Husker du hva det brødet heter?

Ellers finnes det lavkarbobrød, dvs du må bake selv, men jeg har sett mange oppskrifter, feks på lavkarbo.no. Det er oppskrifter på lavkarbo-alt-mulig der; bla. altså diverse brødoppskrifter, pizzabunn osv ...
    Det finnes også lavkarbo pitabrød og tortillas, som man kan få kjøpt på nettbutikker, mange som bruker det som erstatning for brød også. Men de er ikke glutenfrie altså.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Buskerud
    Alder
    42
    Meldinger
    18

Høres godt ut ja De glutenfrie brøda jeg har smakt, har ikke vært så alt for mye og skryte av, så jeg ble nysgjerrig nå
    Spiser ikke brød for tiden i det hele tatt, men skal jeg først ha, må det bli glutenfritt, så mulig jeg tar en tur på Ultra og kikker en dag.
    Har de mange forskjellige glutenfrie brød i fryser`n? Er det frø i dette brødet? Ferdig oppskåret? He he, mange spørsmål, jeg bare lurer litt på hva jeg skal se etter liksom
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Tror ikke jeg kommer til å sky karbohydrater helt, men har forstått at brød ikke er så bra. Glutenfritt syns jeg smaker for vont. Hva spiser dere i stedet for brød? glutenfritt?
    Hei!
    Glutenfrittbrød er ikke lavkarbo, det inneholder ofte mye mer karbo enn vanlig brød...
    Er du ute etter en type brøderstattning finner du mange alternativer på lavkarbo.no ,
    jeg kan anbefale disse:
    Mitt allerbeste brød
    Oopsie rolls
    Oste-nøtte-muffins

Ellers så kan man jo rett og slett spise noe annet enn brød, hvis det er snakk om lunsj/frokost. Eksempler kan være: rester fra gårdsdagens middag, en god kyllingsalat, egg og bacon etc.

Jeg har linket til ganske mange oppskrifter i tråden carros matlogg , ta gjerne en titt der og prøv deg frem! Bare spør hvis du lurer på noe.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

De siste ukene har jeg spist et brød som jeg har funnet flere varianter på rundt omkring:

Brød med frø

5 egg
    1 beger cottage cheese
    1 dl raps- eller olivenolje (jeg brukte litt valnøttolje)
    Tilsett:

4 dl Kruskakli
    1 1/2 dl Havrekli
    3 ts bakepulver
    2 ts Sukrin
    2 ts Urtesalt ( jeg tok 1 ts salt)
    2 ts fiberhusk
    2 ts johannesbrødkjernemel (helsekost)
    1/2 dl sesamfrø ( jeg tok 1 dl)
    1 1/2 dl linfrø ( jeg tok 1 dl)
    La røren stå i ca. 15 minutter
    Ha røren i en brødform dekket med bakepapir ( her brukte jeg en brødform av silikon uten bakepapir)
    Stek på 180 grader i en time
    Etterstek brødet på rist ute av formen i ca. 20 minutter
    Avkjøl brødet på rist.

Etter mine beregninger har brødet 9 g karbohydrat per 100 g. En skive på 40 g har 3,6 gram karbohydrater. http://espenrostrup.com/oppskrifter/lavkarbobrod/

http://espenrostrup.com/innforing-i-...lavkarbodiett/

Lavkarbobrød II

Ingredienser

4 stk egg
    1 ts bakepulver
    0,5 bokser crème fraîche
    3 ss solsikkeolje
    60 g kruskakli
    40 g linfrø
    50 g sesamfrø
    50 g solsikkekjerner
    Fremgangsmåte

Ha eggene i en bolle. Tilsett solsikkeolje og Crème fraîche, og visp alt sammen.
    Bland alt det tørre sammen i en annen bolle. Hell dette så oppi bollen med det våte. Rør med en sleiv.
    Vent med bakepulveret til slutt. Ha røren i en medium stor brødform, som enten er smurt eller er dekket med bakepapir.
    Stek på nederste rille i ovnen, i ca. 55 min avhengig av ovn, ved 180 grader. Avkjøl på rist.
    Næringsinnhold per 100 gram (kilde: matvareguiden.no): KJ: 1251,5 Kcal: 301,5 Fett: 24,7 gram Protein: 12,4 gram Karbohydrater: 3,9 gram

http://www.tine.no/oppskrifter/bakst...karbobr%C3%B8d

6 egg
    1½ dl TINE Seterrømme
    6 dl havrekli
    1 dl solsikkekjerner
    1 dl sesamfrø
    4 ss linfrø (helst knuste)
    1½ ts bakepulver
    1 ts salt
    3 ss rapsolje

eller

INGREDIENSER TIL BRØD
    4 egg
    1/2 boks Crème Fraîche eller kesam
    3 ss kaldpresset olivenolje eller rapsolje
    1 ss bakepulver
    1/2 ts salt
    50 g linfrø
    60 g havrekli
    50 g sesamfrø
    50g solsikkefrø

Slik gjør du
    1.Sett stekeovnen på 180 °C. Du trenger en smurt brødform, som er kledd med bakepapir.

2.Pisk eggene sammen først og bland inn resten av ingrediensene. Hell i brødformen.

3.Stek brødet på nederste rille i ovnen i ca. 55 minutter.

4.Avkjøl på rist. Brødet har god holdbarhet og oppbevares best i kjøleskapet.

Jeg har omsider funnet ut at jeg reagerer på flere typer frø, ikke bare nøtter. Og hvete holder jeg meg fortsatt langt unna. Havre tåler jeg, det er uten gluten, men ikke alle tåler det.

Dermed inneholder mitt brød
    havrekli, olje, egg, creme fraiche (fet gresk yoghurt og annet fett fra meieriet går også bra), litt loppefrø (fiberhusk eller psyllum som det ogå kalles) for konsistensens skyld, salt og bakepulver.

Det er deilig å slippe gjær, jeg tror ikke magen min liker det.

Dette er et brød som er lett å bake, fint å fryse, og som tross alt ikke koster all verden. Jeg baker 3 brød i slengen, og deler dem opp før jeg fryser dem.

Min oppskrift for ett brød ser slik ut:

Havreklibrød

4 egg
    0.5 boks creme fraiche
    1 ss bakepulver
    210 gram havrekli
    ca 1 ts fiberhusk
    3 ss olje
    litt salt

Brødet blir litt smulete, så jeg må eksperimentere med å få det til å holde seg enda bedre sammen
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard RAPSolie er goitrogen = ødelægger stofskifte

Sikke lækre opskrifter!! Men Vigdis, please... Ikke med RAPSolie.

Når jeg bliver spurgt om opskrifter, laver jeg dem altid om så RAPSolien bliver erstattet med enten mild olivenolie, eller solsikkeolie (begge "fattige" på Omgea-6 som vi får alt for meget af i forvejen), eller kokosolie, eller MCT-olie. RAPSolie er kraftigt goitrogen ("goitrogener" er naturligt forekommende stoffer , der blokerer for kroppens evne til at udnytte skjoldbruskkirtelhormoner), skaber jodmangel og forværrer lavt stofskifte, eller slet og ret - giver folk lavt stofskifte.

Please, folk. Spis ikke RAPSolie og giv den heller ikke til børnene.

Brød med frø

5 egg
    1 beger cottage cheese
    1 dl raps- eller olivenolje (jeg brukte litt valnøttolje)
    Tilsett:

4 dl Kruskakli
    1 1/2 dl Havrekli
    3 ts bakepulver
    2 ts Sukrin
    2 ts Urtesalt ( jeg tok 1 ts salt)
    2 ts fiberhusk
    2 ts johannesbrødkjernemel (helsekost)
    1/2 dl sesamfrø ( jeg tok 1 dl)
    1 1/2 dl linfrø ( jeg tok 1 dl)

Lavkarbobrød II

Ingredienser

4 stk egg
    1 ts bakepulver
    0,5 bokser crème fraîche
    3 ss solsikkeolje
    60 g kruskakli
    40 g linfrø
    50 g sesamfrø
    50 g solsikkekjerner

6 egg
    1½ dl TINE Seterrømme
    6 dl havrekli
    1 dl solsikkekjerner
    1 dl sesamfrø
    4 ss linfrø (helst knuste)
    1½ ts bakepulver
    1 ts salt
    3 ss rapsolje

eller

INGREDIENSER TIL BRØD
    4 egg
    1/2 boks Crème Fraîche eller kesam
    3 ss kaldpresset olivenolje eller rapsolje
    1 ss bakepulver
    1/2 ts salt
    50 g linfrø
    60 g havrekli
    50 g sesamfrø
    50g solsikkefrø

Havreklibrød

4 egg
    0.5 boks creme fraiche
    1 ss bakepulver
    210 gram havrekli
    ca 1 ts fiberhusk
    3 ss olje
    litt salt
    Derudover, hvis der indgår mælkeprodukter i opskrifterne, forsøg at finde dem som IKKE er HOMOGENISEREDE. Os med lavt stofskifte, ikke mindst de "autoimmune" kan få fordøjelsen yderligere "besværet" af homogeniserede mælkeprodukter, fordi de unaturligt små, findelte mælkeproteiner og mælkefedt trænger ufordøjede gennem tarmvægge, direkte i blodstrømmen, og enten skaber eller forværrer kroppens autoimmune reaktion, som er forsvar mod ufordøjede mad-molekyler i blodbanen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg har tilgang på micro på jobben så jeg spiser som regel middagsrester. Eller rett og slett kokte egg med litt kaviar + litt frukt, søte tomater eller paprika.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    494

Jeg har tidligere bakt flere av disse brødene, skåret opp og hatt i fryser'n til "late dager". Nå går det lite i sånt, men det hender jeg lager sandwichbrød/foccacia fra Fristende lavkarbo.

Har stort sett en boks med frø- og nøtteknekkebrød stående, men blir spist mest i helger når familien spiser sammen. Men stort sett går det i middagsrester til lunsj, eller salat (uten pasta og mais mm), smoothie m/kokosmelk, omeletter, egg&bacon eller den uslåelige komboen egg, avocado og tomat. Tilsett olje, majones, rømme eller fløte etter smak og sult (og fordøyelse). Uvant i starten, men så blir det fort en vane å ikke spise brød! Og etter enda en stund begynner man å legge merke til hvor MYE karbomat det er å få kjøpt ute...

Upasteurisert skulle jeg gjerne kjøpt mer av uansett, men det er så vanskelig å finne.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Det var en skriveglipp Anisa! Jeg har ikke brukt rapsolje på mange år, dette var ren kopiering av oppskriftene. Jeg bruker olivenolje
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Brød uten gjær. Mye proteiner, fiber og sunt fett!
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-09, 19:21
  2. snegler som spiser kattemat
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 5
    Siste melding: 14-12-06, 21:12
  3. Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-06, 22:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn