Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 41
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Endokrinolog truer med afvisning

Dette er hårreisende, men ikke overraskende. Har selv opplevd så mangt i min tid med denne sykdommen at jeg tror det er vanskelig å la seg sjokkere noe mer. Det er flere enn en jeg skulle lekset opp underveis hvis jeg hadde vært frisk nok til det. Dessverre sitter man der prisgitt disse håpløse tilfellene, syk og lite i stand til å forsvare seg mot denne typen "overgrep".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Jeg har kommenteret på "sagens" mere generelle aspekter i tråden Er vi alle "internett-pasienter" her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,357

Sitat Opprinnelig skrevet av TeknikTeam Vis post
    "Dessuten sa min endokrinolog at jeg ikke fikk være pasient hos ham dersom jeg leste på forumet, så jeg ønsker ett mer anonymt navn"

Siden årsskiftet er der enkelte brugere her på Sonjas Stoffskifteforum, som har oprettet en ny profil eller har bedt om at få sit brugernavn ændret.
    Der er kommet en ny lille beretning.... lærerig i hvert fald.

Jeg får allikevel en time dagen etter. PÅ kvelden før timen går jeg på nett og googler hypo, siden det er helt nytt for meg, jeg vet lite om det, siden jeg hele tiden har vært hyper. Jeg ser en video på youtube om Armour og leser litt på Sonja forumet om kosthold.

Hos Dr. X dagen etter:

Legen: Hvordan har du det?

Pasient: Jeg er deprimert og trøtt...... sliten..o.l

Legen: Du skal få tabletter for lavt stoffskifte.

Pasient: Mener du Armour?

Legen: Hvor har du hørt om det?

Pasient: På nettet

Legen: Enten leser du på nettet, eller så går du til meg. Du kan ikke gjøre begge deler.

Pasient: Men jeg vil bare lære mer om sykdommen min, få mer kunnskap o.l

Legen: Har du ikke fått nok info av meg? Stoler du ikke på meg?

Pasient: Jo jeg fikk jo en brosjyre om Graves med 6-7 symptomer, men nå er jeg jo hypo og det vet jeg ingenting om.

Legen: Du kan få denne brosjyren her( Gir meg en liten brosjyre med 6-7 symptomer på hypo).

Pasient: er det noe spesielt jeg kan spise eller unngå å spise som vil gi en helsegevinst?

Legen: Hva mener du?

Pasient: F.eks unngå gluten?

Legen: Hvor har du lest det, det har ingenting med Graves å gjøre.

Pasient: PÅ sonja nettforum.

Legen: Ja akkurat ja, det var det jeg tenkte. Det er bare useriøse folk der, bederevitere, til og med thyreodeaforeningen fordømmer dem.

Pasient: Men jeg bare lurer på om det er noe jeg kan spise....

Legen: NEI det er ingenting som påvirker skjoldbrukskjertelen...(foruten jod). Du kan godt dra til en privat "spesialist" og betale 1000-1500 kr å bli fortalt at du skal slutte med gluten, bli satt på antibiotikakur, spise ditt og datt, men de er ikke utdannet.

Pasient: mener du kvakksalvere?

Legen: Ja

Pasient: Men hva med å lese om forskning? Jeg leste at det kan forebygge hjerteproblemer å gi medisin...er det ingensteder jeg får lov å lese om sykdommen min?

Legen: Det er INGEN som vet hvorfor man får Graves. Jeg har jobbet med dette i 20 år, bare tull... Du kan gå inn på thyreodeaforeningen sine nettsider... står adressen på brosjyren du fikk.

Pasient: det er så fælt å ha det slik jeg har det nå. Hvor lang tid tar det før Levaxin fungerer?

Legen: Vet ikke, men du er ikke i livsfare da, du...

Pasient: Vet det, men det handler ikke bare om å overleve, jeg vil ha noe livskvalitet. Jeg klarer ikke å ta meg av barn mi, faller ut av arbeidsliv, osv. Jeg vil bli frisk raskt. Har hørt om en som fikk livet sitt tilbake på Armour.

Legen: Ja EN ja, det gjelder ikke alle, vet du egentlig hva det er? Det er GRISEKJERTEL! Ingen som får det, du må UANSETT gå på Levaxin da, bare 100 som tar det, bedre med Levaxin.

Pasient: Er det noen bivirkninger på Levaxin?

Legen: Nei

Legen: Kom tilbake om 4 uker for blodprøve.

Pasient: Kan jeg få litt oftere oppfølging nå fremover?

Legen: Nei, det har jeg ikke kapasitet til.

Pasient: Er det noen andre som har kapasitet?

Legen: (Fnyser) Nei, lykke til med det, tror ikke det., er bare 2-3 til med meg med denne kompetansen (i landsdelen/red.TT)

Ja, som dere skjønner var det ett sjokkerende møte. Jeg var overhodet ikke angripende eller anklagende eller aggresiv på noen måte, men jeg ble møtt med en tydelig irritert, "på forsvar" arrogant holdning. Har aldri opplevd maken. Jeg ble bare veldig paff. Trodde ikke helt hva jeg hørte.. Tenker at min endokrinolog må ha følt seg angrepet av forumet på ett eller annet vis, og så gikk det ut over meg.

Man skulle tro spesialister skulle sette pris på at pasientene sine er interessert i å sette seg inn i sykdommen sin, lære og følge med, stille enkle spørsmål om kosthold og ny medisin, men ikke DR. X, nei...

Hmm.... hvis det er sådan konsultationerne hos speciallæger forløber, kan jeg godt forstå at vi passerer en million unikke besøgende om 2-3 uger.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er jo forferdelig å lese dette !
    Vedkommende "lege" bør jo få en alvorlig smekk !

Det er noen lignende spørsmål som har gnaget meg lenge :
    Skal behandlere kunne drive rekruttering til NTF ?
    Spørsmålet kommer inn i mine tanker fordi en jeg kjenner fikk et "godt råd" om å melde seg inn.
    Er det etisk forsvarlig ?

Jeg var selv i en svært vanskelig situasjon i dioagnosetiden, med en svært sårbar og sikkert lettpåvirkelig psyke. Det er vel noe som hører med til flere sykdommer.
    Er det da forsvarlig at behandleren forslår i melde seg inn i en interesseorganisasjon ?
    Kommer det an på organisasjonen, eller ?
    Vil man ikke gjerne ta en slik beslutning under andre omstendigheter ?
    Med alle fakta på bordet ? For mange forhold skal vurderes. Det holder ikke med de roserøde overskriftene på førstesiden. Man bør ha tid og anledning til å gå i dybden å finne ut hva de egentlig gjør....

Integritet er vel kun et ord, men når du skal vurdere hva noen sier, er det lurt å vite litt om denne.
    Nå leser dere noe jeg skriver, så hvem er jeg ? Har jeg særinteresser (økonomiske, politiske, religiøse, annen trosfixering) ?
    Det er jo greitt for dere som leser dette, og som skal vurdere hva jeg skriver, at jeg ikke har noen av delene.
    Men er det likegreitt å spørre legen ?

Hvordan kan det ha seg at legen gjerne rekrutterer medlemmer til en pasientorganisasjon ?
    Har vedkommende interesse av at det er mange medlemmer i organisasjonen, eller er det bare nøytral informasjon ? Eller er det for å slippe å sitte å forklare.........

Og :
    Jeg var engang utsatt for en jeg trodde var kun lege. Og jeg mente jo at legen min var min helse-advokat, om han så skulle opptre på fandens vegne. ( og det er han jo pet nødt til )
    Det var i ungdommen og jeg var fortsatt ganske så autoritets-tro. Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og har også verdsatt fagkunnskap høyt, men ikke tenkt på at man kan komme i konflikt med egne ønsker, ja egen helse !

Denne var forsker også - og i ettertid ser jeg jo at denne var mer opptatt av sitt forskningsprogram enn å hjelpe meg som pasient.
    Skal ikke jeg få passende informasjon, og nok informasjon til at jeg forstår hva jeg er med på, og slik at min avgjørelse blir best mulig - for meg ?

Jeg mener dette som grunnlag for et debattinnlegg som belyser et problem.
    Slikt bør jo ha rot i virkeligheten om det skal være en nyttig debatt. Derfor er det viktig å delta.
    Så, om flere har vært utsatt for noe liknende, og da mener jeg ikke bare at man misliker ett eller annet med legen, så burde flere få høre om det.
    Lære av disses erfaring hva man bør gjøre. Finne ut av hvordan det bør være.
    Men, for å verne om din egen interesse bør du unngå lett gjenkjennbare opplysninger som kan avsløre hvem du er, altså gjenkjennbare situasjoner, utsagn o.l.

OG :
    Det har kommet meg for øre noe som kan tyde på at "noen" som tidligere skrev mye her på forumet, sendte PM til alle nye medlemmer på Sonjas, om hvor fint det var å være medlem i NTF. Altså drev sin egen vervekampanje på PM.
    Det mener jeg er en sånn "bak ryggen greie" som jeg iallfall ikke kan stå inne for.
    Det kan være lett å tenke smartness, men kjære medmennesker, tenk også litt etikk når du skriver.

Så mener jeg jo å se at de aller fleste har helt annet i tankene med å skrive her.
    Dessverre er det nok også slik at de som har det aller verst, hverken er her - eller i NTF.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,322

Legen: Hvor har du hørt om det?

Pasient: På nettet

Legen: Enten leser du på nettet, eller så går du til meg. Du kan ikke gjøre begge deler.
    Mottatt akkurat nå:

"Dette var interessant. Leger har ikke adgang til å avvise pasienter på et slikt grunnlag, og pasientene bør be om å få trusselen skriftlig – og sende klage til helsemyndighetene. Til fylkeslegen, som da vil reise tilsynssak – en meget brysom affære også om den ikke skulle føre til mer enn en løftet pekefinger.

Jeg vil anbefale at dere legger ut to-tre linjer på forumet om dette. Man skal aldri gi opp forsøkene på å lære leger elementær folkeskikk, selv om det dessverre i noen tilfeller er en jobb som utføres i motbakke.

Vennlig hilsen"
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det er jo forferdelig å lese dette !
    Vedkommende "lege" bør jo få en alvorlig smekk !

Det er noen lignende spørsmål som har gnaget meg lenge :
    Skal behandlere kunne drive rekruttering til NTF ?
    Spørsmålet kommer inn i mine tanker fordi en jeg kjenner fikk et "godt råd" om å melde seg inn.
    Er det etisk forsvarlig ?
    Nei, ikke annet enn når pasienten selv spør om det finnes noen forening.

Jeg var selv i en svært vanskelig situasjon i dioagnosetiden, med en svært sårbar og sikkert lettpåvirkelig psyke. Det er vel noe som hører med til flere sykdommer.
    Er det da forsvarlig at behandleren forslår i melde seg inn i en interesseorganisasjon ?
    Nei, det synes jeg ikke.

Jeg var engang utsatt for en jeg trodde var kun lege. Og jeg mente jo at legen min var min helse-advokat, om han så skulle opptre på fandens vegne. ( og det er han jo pet nødt til )
    Det var i ungdommen og jeg var fortsatt ganske så autoritets-tro. Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og har også verdsatt fagkunnskap høyt, men ikke tenkt på at man kan komme i konflikt med egne ønsker, ja egen helse !
    Jeg var også slik før, lett påvirkelig og trodde at legen kun ville meg det beste. Det var før jeg lærte at enkelte leger er mer interesserte i penger og status enn å hjelpe folk.

OG :
    Det har kommet meg for øre noe som kan tyde på at "noen" som tidligere skrev mye her på forumet, sendte PM til alle nye medlemmer på Sonjas, om hvor fint det var å være medlem i NTF. Altså drev sin egen vervekampanje på PM.
    Det mener jeg er en sånn "bak ryggen greie" som jeg iallfall ikke kan stå inne for.
    Det kan være lett å tenke smartness, men kjære medmennesker, tenk også litt etikk når du skriver.

Så mener jeg jo å se at de aller fleste har helt annet i tankene med å skrive her.
    Dessverre er det nok også slik at de som har det aller verst, hverken er her - eller i NTF.......
    Jeg har aldri hindret noen verken av NTFs styre eller vanlige medlemmer å skrive her, og heller aldri nektet noen av dem å reklamere for NTFs møter og arrangementer. At jeg meldte meg ut pga en dårlig erfaring med dem har jeg ikke latt være til noe hinder for dem i å bruke forumet helt fritt til sine saker. NTF har også fått flere medlemmer via meg opp gjennom årene. Det gjør meg svært trist å se at takken for alt arbeidet jeg har gjort for oss stoffskiftepasienter, er at forbundet faller meg i ryggen på denne måten og gjør det de kan for å sabotere for forumet.
    Det står jo på sidene deres at de er sponset av Nycomed, så da antar jeg at alt snakk om medisinalternativer ikke er velkomment i de kretser. At folk faktisk kan bli friske er vel "farlig", det...

Jeg har tidligere vært åpen for at vi kunne få til et samarbeid med forbundet, men det er jeg ikke lengre. Det finnes en grense for hva jeg skal finne meg i. Og når til og med brukere av forumet får vanskeligheter med å få nødvendig helsehjelp fordi de har lest på forumet her, da har jeg mistet all respekt jeg måtte ha for slike leger og det forbundet. En slik oppførsel er simpelthen så råtten at jeg har ikke ord for det.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    82

Jeg spurte min spesialist for en tid tilbake om det fantes noe felleskap av pasienter som jeg kunne bli med på. Type gruppe mennesker som samlet seg sammen for å utveksle råd/erfaringer. Noen i samme type situasjon Hva som helst.. Unge uføre? Mestringsgrupper? Terapigrupper? Gruppebasert oppfølging? Han svarte at det ikke fantes, men at NTF hadde storsamling en aller to ganger i året der man kunne være med. Det kostet penger og man måtte melde seg inn i foreningen. Var kursing i sykdommen. Jeg hadde mer behov der og da og ville ikke vente til neste kurs og hadde heller ikke lyst til å betale kursavgift og det var mere dialog jeg tenkte på, en forelesninger. Da jeg spurte om hvorfor det kostet penger svarte han at blandt annet han(og slike spesialister) fikk penger for å holde foredrag. ETter å ha lest innlegget til n`Finn tenker jeg at han hadde en klar egeninteresse. POsitivt var at jeg kunne ha med mannen min og at han kunne lært litt om sykdommen men jeg synes ( og mulig jeg er gjærrig og tverr) at det burde finnes ett offentlig og gratid tilbud(Har frikort). Så det var da jeg fant dette forumet selv. Nå skjønner jeg mer og mer at min spesialist er kjøpt og betalt av NTF. Jeg synes det er VELDIG trist og synd at interessene til pasienten ikke går forann egne interesser og preferanser. HAr vondt for å tru at honoraret er den eneste grunnen til at min spesialist vil ha meg med på kun deres greie, men jeg begynner å miste tillit og tro og aller værst håp...Jeg har vært naiv...men jeg vil ikke bli paranoid heller. Burde ikke alt som er bra for pasienten opplyses om og at man kan velge litt selv. Det er kanskje umulig når enkelte i NTF synes forum som dette er skadelig. Det er ikke skadelig for meg. Jeg synes det er støttende. Man må kunne tenke litt selv. Hva er skadelig? Har de opplevd at pasienter har dødd av at de har fulgt råd på forumet/nettet i stedenfor å følge legens anbefaling? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal tro. Må prøve å gjøre det som er best for meg og når eneste tilbud om felleskap er store forelesninger så velger jeg å være her inne selvom det er fare for at det skulle være skadelig.. he h

Jeg ser ikke helt at det skal være ugreit å spørre folk her inne om de har lyst til å være med i en pasientorganisasjon jeg da n`Finn? Er det ikke pasientenes interesser de skal sørge for da? Jeg vet ingenting om organisasjonen, det inrømmer jeg men dersom noen pasienter føler at foreningen gir dem noe så bra for dem! Jo flere tilbud for oss jo bedre! Men det må være lov å være med på begge deler, men det
    er jo litt rart at de plutselig slutter å skrive her når de blir med NTF.. Man kan undre seg ja. Synes det er bra Sonja, at man ikke lager en enten eller politikk og at NTF er hjertlig velkomne her med sin kunnskap og kompetanse(som man skulle tro de hadde). Allle i NTF kan da ikke ha dårlig erfaring med nettforum? Det må da bare være enkelte og særdeles få leger som føler sin autoritet truet av forum som dette. Håper det!

En oppfordring, men helt opp til om du orker: Dersom du synes det er flott med ett forum slik som dette der man kan spørre om ting, dele erfaringer, dumpe av frustrasjon, finne trøst og felleskap så si det til din behandler slik at behandleren kan få ett positiv bilde av slike nettforum. Men vær obs på at dette blir på eget ansvar. Dersom du møter på vedkommende endokrinolog som beskrevet i denne tråd så kan det sikker bli litt ublid mottakelse. Nei, det unner jeg ingen. ikke gjør det dersom dere har ett godt forhold og ønsker å fortsette med det.
    Sist endret av uheldig; 31-08-09 kl 08:45 Begrunnelse: Lyst til å skrive mer:)
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Ja, det virker som om enkelte innen visse kretser ikke har forstått at vi er voksne mennesker som er i stand til å tenke selv og ta egne avgjørelser.

Det finnes ulike lærings-og mestringssentre rundt om, det kan jo være et alternativ for noen:
    http://www.helse-sorost.no/modules/m...?D=2&C=20&I=34
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Den storsamlingen det formodes at legen henviste til, er kanskje landsmøtet eller noe slikt, men det møtet er om valg og forenignsspørsmål.

Jeg selv har hatt bra erfaring med lokallagsmøter, og større møter hvor lokallag har skaffet ekstern foreddragsholder.

Vi hadde Per Egil Hegge her, og en av endokrinologene på aker, og en lege fra 4M-klinikken, og en ernæringsfysiolog fra Lindbergklinikken, osv, veldig interessant.

Nå skal det være åpent møte sanrt på Lillestrøm, med Jens Veierød som foredragsholder.
    Onsdag 7. oktober 2009 kl 1900 Folkets Hus kr50.- Romerike lokallag

Savner en generelt-folder å poste dette i, egentlig.

Ja, i sykepleierutdanningen lærer man at å henvise pasienter til pasientorganisasjoner er bra. Og at pasienter pleier å ha stor nytte av å møte andre pasienter for å kunne løre å mestre å leve med diverse sykdommer.
    dessuten satser det offentlige på slikt, LMS er opprettet for slike formål, Lærings-og mestringssentre. Endokrinologen ovenfor skulle satt seg inn i dette, samt sagt noe om lokallag og ikke stormøter....

Forresten så sier B. Bakek i den nye utgaven av Thyra at hun trekker seg på helsen. Hun har jo kommet med kjempelange usaklige angrep her og skrevet kjempelan epost til meg dengangen som var så skrudd at jeg ikke gadd å svare. Jeg etterlyser også at NTF skaffer seg etiske retnignslinjer, a la sykepleierne, for sykepleierne skal alltid støtte pasienten også hvis det er knflikt mellom lege og pasient. Og alltid gå ut ifra pasientens behov, og pasienten har rett elelr neo sånt, og ikke vøre legens forlengede arm. I sykepleiernes øyne er NTF altså uetiske siden deres formålsparagraf er å støtte endokrinologene og aldri andri aldri kritisere dem. Sjekk selv på TFI og den britiske BTF sine nettsider. NTF har forpliktet seg til å støtte dem og ikke si noen kritiske ting mot dem.

For all del, vær med i lokallagene, det er bare positivt.

nora

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    82

Hei igjen

Jeg er ikke helt der at jeg orker å dra på noe som helstnå. MEN TAKK FOR TIPS OM LOKALLAG Jeg har tatt pause fra sykdommen min( Dvs: Å prøve å kjempe mot den, lære noe om den, behandle meg selv på noen måte foruten medisin, gjøre noe for å få meg friskere, prøve å forstå hva og hvorfor noe skjer. Det er ganske befriende en periode å slippe kampen...Jeg tok opp med min endokrinolog at jeg ikke fikk lese på nettet om sykdommen min. Hun var MYE mildere og godtok at jeg leste på nett allikevel. Men at jeg ikke måtte tro alt jeg leste osv osv, bladibladi, ikke likt for alle.. bare de mest alvorligste syke som skriver sin historie.. jeg er ikke like syk som dem..osv,osv. Må ha møtt henne på en skikkelig dårlig dag, ellers så har dama splittet personlighetsforstyrrelse..( kunne også ha forklart endel om hun har min sykdom, men det tviler jeg vel på..Nei forresten, da hadde hu møtt meg på en respektfull måte.

Når jeg kommer meg litt ovenpå igjen skal jeg prøve å skjønne alle disse tall og bokstaver og hypofyse greiene. Og jeg skal engasjere meg litt mer... Jeg har visst fortsatt Graves, den er ikke utbrent, men mindre. Hypofysen funker ikke, derfor tar jeg Levaxin. Og så lenge jeg går på det så vekkes ikke hypofysen til liv...Ja så da hvis jeg skjønner rett, så skjønner jeg ingenting..

Når det gjelder ernæring får jeg ingen veiledning for det er ingenting som påvirker stoffskifte i følge min endo. Kunne vært interessant hva en ernæringsfysiolog hadde av tips. Må da være noe man kan gjøre? Men fortiden er jeg jo uansett i "dvale". Kommer sterkere tilbake
    Sist endret av Admin; 20-09-09 kl 20:55 Begrunnelse: Smilies rettet
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Kan en endokrinolog
    Av janike i forumet Endokrinologer
    Svar: 17
    Siste melding: 20-09-07, 21:15
  2. Privat endokrinolog
    Av Lisbeth i forumet Endokrinologer
    Svar: 10