Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Exclamation Endokrinolog truer med afvisning

"Dessuten sa min endokrinolog at jeg ikke fikk være pasient hos ham dersom jeg leste på forumet, så jeg ønsker ett mer anonymt navn"

Siden årsskiftet er der enkelte brugere her på Sonjas Stoffskifteforum, som har oprettet en ny profil eller har bedt om at få sit brugernavn ændret.

Personligt, hvis jeg var udsat for lignende, ville jeg forlange en skriftlig begrundelse for en afvisning af mig som patient.

Det er også interessant, hvad mon en fastlæge mener om, at en endokrinolog har i sinde at afvise en, af ham/hende henvist patient med denne begrundelse, at vedkommende er bruger på et privat forum for stofskiftesyge, eller andet, for den sags skyld, da man må gå ud fra, at en fastlæge ikke henviser en patient til speciallæge uden en lægelig grund.

Denne, (visse) endokrinologers holdning til deres voksne patienters frihed til at gøre, tænke og handle frit - kan i min/vores verden kaldes, på god, gamle dansk for - en....

skandaløs,
    uetisk,
    lægeligt u-forsvarlig....
    nederdrægtighed!

Kommentarer?
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Standard Sv: Endokrinolog truer med afvisning

Skandaløst! Skal man miste muligheten for å få legehjelp, bare fordi man søker informasjon om sin egen sykdom på nettet?? Det forteller i alle fall meg at det i alle fall ikke kan være noen god lege som gjør slikt. En god lege er interessert i å lære nytt om sykdommer, medisiner og behandlinger. En god lege står ikke fast på at han uansett "vet alt og kan alt" om vår sykdom. En god lege lytter til det pasienten sier.

Hvis det er flere som har opplevd noe lignende vil jeg svært gjerne høre fra dere. Send meg det i så fall på pm eller mail.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det skal noe til før øra mine detter av.
    Jeg har hørt mye, og tidligere selv opplevd forferdelig mye rart fra leger.
    Slikt skal man bare ikke finne seg i !

Dette må være en klart grunnløs avvisning av en pasient, og jeg lurer på om ikke fylkeslegen er rette instans for slikt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Maktmennesker bruker hersketeknikker .
    hersketeknikker inneholder:

- Usynliggjøring
    - Latterliggjøring
    - Tilbakeholdelse av informasjon
    - Fordømmelse uansett hva du gjør
    - Påføring av skyld og skam

Men det handler jo om avmakt, gjør det ikke det, når en person handler slik? Avmakt fordi han/hun ikke lengre står alene på pidestallen og taler, men må regne med at pasienten stiller spørsmål til legens uttalelser og leter etter svar på sine spørsmål andre steder også. Og det bør påtales og ikke aksepteres.
    Sist endret av Vigdis; 09-08-09 kl 14:08 Begrunnelse: tillegg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

TAKKET VÆRE dette forumet fikk jeg i går svar på sryttprøvene mine(THOMAS!!!). Svaret er som følger:Ja, prøveresultatene indikerer binyretrøtthet..(to av dem ligger under minste ref. og jeg har for lav DHEA også).
    TAKKET VÆRE dere her inne vil jeg nå kunne skru tiden tilbake noen år, nullstille, begynne på nytt, og håper på å bli bedre(om enn ikke bra) i stedet for verre og verre. Så.. øyet mitt, den ekstreme muskelsvakheten, nevropatien, ja, hele sulamitten ...ligger i dette "komplekset). Er fristet til å si til "DEM"...hva sa jeg?!!
    Så..TAKK for at forum fins, sier jeg..både dette og andre steder på nettet hvor vi kan hente lærdom.
    Som du har sagt så mange ganger,n,Finn...les dere opp om egen sykdom.
    Ja, vi må redde oss selv.
    (Nå skal det sies at fastlegen min er grei, så dette tar han til seg!)
    Så - det jeg egentlig vil fram til er at det er meget trist at enkelte føler seg "truet" av et forum som dette.. De kunne høste av dyrekjøpte erfaringer, og få innsikt og lærdom som de ikke har fått med seg tidligere. Og kildekritikk er de også sikkert obs på...slik som vi andre som leser på nettet må være!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    82

Standard

Ja, så er jeg her da, selvom jeg fikk streng beskjed at om jeg leste på dette forumet, eller andre sider om min sykdom foruten www.stoffskifte.org sine nettsider så kunne jeg ikke få være pasienten til min endokrinolog.

Jeg skulle ha løpt ut på gangen og ropt høyt og klart: Mener du at jeg det er som du sier UFORENELIG å være din pasient samtidig som jeg prøver å finne ut om min sykdom, at jeg skal basere meg ene og alene på en brosjyre som du deler ut "Til deg som har lavt stoffskifte" Hypotyreose". Jeg skulle bedt om å få det skriftlig. Jeg skulle meldt henne til fylkeslegen. Ja det er mye jeg skulle gjort. Og det er godt mulig jeg skal gjøre det når Levaxinen fungerer.

Når den gjør det kunne min endokrinolog ikke fortelle meg. Står heller ikke i utdelte brosjyre.. Den hadde visstnok heller INGEN bivirkninger. Men siden hun ikke sa det var forbudt å lese på medisinetiketten i motsetning til nettet har jeg funnet ut at det ikke er lurt å ta de sammen med blodfortynnende, som hun vet jeg går på til tider og at man må følges opp godt slik at man ikke får hjertebank, noe hun ikke har KAPASITET til å gjøre.

Jeg skal få skiftet spesialist. Har aldri blitt tråkket mer på en de 10 minuttene den timen varte. Regner med at hun ikke leser på dette forumet siden hun kan forby meg som pasient det. Orker ikke å bli kjeftet av vedkommende igjen, men når jeg har fått ny endokrinolog skal dere få hele historien. Denne personen er ikke sann.

Møter dere henne i behandlingen deres kommer dere garantert til å få; 1. Manglende informasjon, om ingen og misvisende. 2. Nedlatende og arrogante svar på helt enkle spørsmål omkring din sykdom. 3. Dere får ikke være med i dette forum. 4. Dere må stole fullt på hennes kompetanse og viten. Ikke følg med på noe forskning selv.5. Oppfølging hver annen mnd i kritiske medisineringsfaser (noe som for meg resulterte å gå fra Tsh 4 22 til Tsh 4 8 uten at det ble oppdaget underveis).

Når man klager på symptomene som kom som følge av denne hurtige forandringen får man vite at "jo, det er jo som om kroppen skulle ha gått opp 20 kilo over natten, klart man får reaksjoner, men du er da ikke livstruende syk". SKal man være livstruende for å få den mest opptimale oppfølging? For meg er det faktisk kjipt å ikke orke å stå opp for å ta opp ungen som griner i sprinkelsenga, må se på klokken om jeg har sovet 1 time eller 17, fallle ut av arbeidsliv, familieliv, vennekrets, LIVET. Og mens man går å kjenner at energien detter ut av kroppen så skal man ikke få gå på nettet for å prøve å forstå hva som skjer? Puh, det var dagens hjertesukk fra meg.

I etterpåklokskapens tid har jeg formulert den ultimate respons: " DA velger jeg å kunne lese om sykdommen min på nettet og så vil jeg ha det skriftelig at jeg da blir avvist som din pasient" Søren at man kommer med slike i ettertid!
    Sist endret av Admin; 16-08-09 kl 19:27 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Føyer seg verdig inn i rekken av historier: Utrolig, men sant denne !
    For saken vår, er det sikker ok om hun leser her, for deg er det dessverre verre....
    Har ikke hørt om noen som er nektet å være emd på forum eller lignende, men jaggu er det mye rar behandling vår gruppe er utsatt for.

Jeg kan vel kjappt opplyse at Levaxin ikke må tas sammen med blodfortynnende, jernpiller eller Kalsiumpiller. (melk er ok)
    2 timer før og 4 timer etter, er vel en regel.

Det høyeste opptaket en kan regne med er 80%, en bør være litt petimetrisk med når man tar Levaxin. At det blir likt fra gang til gang altså.
    Hvis du bare gjør det likt, så justeres jo bare dosen til det blir riktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Det var ille!!!! Skremmende! Så tøft det må ha vært å få en slik ordre fra en spesialist! Bra at du får bytte til en annen.

Ser ut som maktpersonene (leger) prøver desperat å tviholder til makten sin som de holder på å saktig med sikkert forsvinne. Pasientene leser mer enn de gjør og klarer å holde seg mer oppdatert - på nettet. Jeg håper at det kommer en revolusjon innenfor helsesystemet! Når vi er mange nok som krever det så kan det skje.

Jeg har også opplevd at legen har ledd av meg når jeg bad om kolesterolprøve til mine barn på 8 og 4. Jeg tok til mot og forklarte grunnen og hun huket av. Mine barn hadde faktisk sky-høy kolesterol akkurat som meg og som jeg hadde mistanke om.

En annen lege mente at jeg leste for mye. (Hold skjeft og være en snill pike som hører på autoriteten var nok det han mente.)

Klem fra Lulu

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Dere er flinke !
    Les på - det er SÅ viktig !

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av uheldig Vis post
    Ja, så er jeg her da, selvom jeg fikk streng beskjed at om jeg leste på dette forumet, eller andre sider om min sykdom foruten www.stoffskifte.org sine nettsider så kunne jeg ikke få være pasienten til min endokrinolog.

Jeg skulle ha løpt ut på gangen og ropt høyt og klart: Mener du at jeg det er som du sier UFORENELIG å være din pasient samtidig som jeg prøver å finne ut om min sykdom, at jeg skal basere meg ene og alene på en brosjyre som du deler ut "Til deg som har lavt stoffskifte" Hypotyreose". Jeg skulle bedt om å få det skriftlig. Jeg skulle meldt henne til fylkeslegen. Ja det er mye jeg skulle gjort. Og det er godt mulig jeg skal gjøre det når Levaxinen fungerer.

Når den gjør det kunne min endokrinolog ikke fortelle meg. Står heller ikke i utdelte brosjyre.. Den hadde visstnok heller INGEN bivirkninger. Men siden hun ikke sa det var forbudt å lese på medisinetiketten i motsetning til nettet har jeg funnet ut at det ikke er lurt å ta de sammen med blodfortynnende, som hun vet jeg går på til tider og at man må følges opp godt slik at man ikke får hjertebank, noe hun ikke har KAPASITET til å gjøre.

Jeg skal få skiftet spesialist. Har aldri blitt tråkket mer på en de 10 minuttene den timen varte. Regner med at hun ikke leser på dette forumet siden hun kan forby meg som pasient det. Orker ikke å bli kjeftet av vedkommende igjen, men når jeg har fått ny endokrinolog skal dere få hele historien. Denne personen er ikke sann.

Møter dere henne i behandlingen deres kommer dere garantert til å få; 1. Manglende informasjon, om ingen og misvisende. 2. Nedlatende og arrogante svar på helt enkle spørsmål omkring din sykdom. 3. Dere får ikke være med i dette forum. 4. Dere må stole fullt på hennes kompetanse og viten. Ikke følg med på noe forskning selv.5. Oppfølging hver annen mnd i kritiske medisineringsfaser (noe som for meg resulterte å gå fra Tsh 4 22 til Tsh 4 8 uten at det ble oppdaget underveis).

Når man klager på symptomene som kom som følge av denne hurtige forandringen får man vite at "jo, det er jo som om kroppen skulle ha gått opp 20 kilo over natten, klart man får reaksjoner, men du er da ikke livstruende syk". SKal man være livstruende for å få den mest opptimale oppfølging? For meg er det faktisk kjipt å ikke orke å stå opp for å ta opp ungen som griner i sprinkelsenga, må se på klokken om jeg har sovet 1 time eller 17, fallle ut av arbeidsliv, familieliv, vennekrets, LIVET. Og mens man går å kjenner at energien detter ut av kroppen så skal man ikke få gå på nettet for å prøve å forstå hva som skjer? Puh, det var dagens hjertesukk fra meg.

I etterpåklokskapens tid har jeg formulert den ultimate respons: " DA velger jeg å kunne lese om sykdommen min på nettet og så vil jeg ha det skriftelig at jeg da blir avvist som din pasient" Søren at man kommer med slike i ettertid!
    Jeg har spurt pasientombudet om dette med avvisning av pasienter, og fikk følgende svar:

Jeg viser til din mail sendt 11.08.09. Legespesialister -og øvrig
    helsepersonell -skal under utøvelse av sitt yrke legge medisinsk faglige
    vurderinger til grunn for behandling, undersøkelse og pleie av pasienter.

Som et klart utgangspunkt er det pasienten som velger lege- ikke legen som
    velger pasienten.
    Jeg oppfatter dette som at legen ikke har lov til å avvise en pasient på det grunnlaget at vedkommende leser helseinformasjon på nettet.

Så når du har tid og krefter til det; send klage! Pasientombudet kan hjelpe deg med dette om du vil. Slike leger og spesialister fortjener å få ei skrape!
    Det er ennå ikke for sent for deg å be om å få avvisningen skriftlig. Skriv et brev til henne og minn henne på hvorfor du ble avvist av henne og gi beskjed om at dette vil du ha skriftlig.

Av og til må jeg si jeg har noen onde ønsker om at slike overlegne bleier av noen leger og spesialister selv en dag måtte våkne opp med vår sykdom og ikke få hjelp på flere år fordi blodprøvene er normale... Så kunne de selv få erfare hvordan det er å sove 14 timer i døgnet og likevel være stuptrøtt, bli glemsomme, få konsentrasjonsvansker, taleproblemer, bli sett på som late, bli kalt for løgnere av andre leger fordi de har lagt på seg uten å forstå hvorfor fordi de jo har fått dårligere appetitt og spiser mindre enn vanlig...

Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Kan en endokrinolog
    Av janike i forumet Endokrinologer
    Svar: 17
    Siste melding: 20-09-07, 21:15
  2. Privat endokrinolog
    Av Lisbeth i forumet Endokrinologer
    Svar: 10
    Siste melding: 27-02-07, 22:07
  3. Henvisning til endokrinolog
    Av Synne i forumet Endokrinologer