Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hjelp skal opereres

Da jeg blev opereret fald hele min verden sammen i grus! Totalt! Intet var som det plejede. Jeg kendte ikke min krop længere. Jeg kendte ikke mig selv. Jeg blev iskold på skift med overhed flere gange om dagen. Jeg rystede som et espeløv. Hovedet havde jeg intet af, føltes det som om. Jeg kunne ikke tænke. Jeg kunne ikke huske. Jeg kunne ikke læse og forstå. Jeg kunne ingenting. Dråber af vand, så store som kirsebær trængte ud af mig gennem huden og hvor jeg stod i to minutter, kom en stor vandpyt på gulvet.

I 3 dage stod det på, selv om de straks gav mig 200 mcg Eltroxin to gange om dagen. På fjerde dagen vågnede jeg op om morgenen - uden at vide at jeg var faldet i søvn først - som om jeg slet ikke var opereret. Havde jeg ikke dræn i brystet og tråd rundt om halsen - ville jeg tro, at det hele var bare et langt og frygteligt mareridt. Så "normalt" havde jeg det den fjerde morgen. Og det fortsatte med at være "normalt" med 150 mcg Eltroxin/dag de næste 10 år. Og så var det slut med "normalt". Så virkede Eltroxin ikke længere og hypothyreosen galloperede afsted, mens overvægten blev værre og større... Jeg kastede Eltroxin bort og begyndte bruge Westhroid de sidste par år eller tre. Er blevet menneske igen... det bliver du også.

Det jeg vil sige med det er ikke at forskrække eller skræmme - men bare fortælle, at efter at chokket (over alle forandringer, ubehag og "mærkelige" krops- og psykiske fornemmelser) er drevet over - kommer (som regel) en bedring + god og lang tid til at finde ud af det vigtigste om hypothyreose. Og når/hvis det lave stofskifte endelig bryder ud (hos nogle sker det aldrig), har man forinden haft nogle/mange gode år til at lære om, hvad man kan gøre og hvor man kan finde svarene på de spørgsmål, der altid kommer, når man evt. senere i livet oplever at Eltroxin ikke mere virker og at hypothyreosen begynder at vinde over os.

Så hvis du vågner op til et chok (over alle forandringer, ubehag og "mærkelige" krops- og psykiske fornemmelser) efter operationen - må du aldrig glemme, at det kun er en overgangs og at det hele bliver o.k. igen, selv hvis det bliver lidt anderledes end før.

Vær indstillet og forberedt på det ukendte og vær ikke bange
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av gevega Vis post
    Skal opereres 23 mars. Lurer å hvor lang tid jeg må belage meg på å være hjemme, tar det lang tid å komme seg?
    Hej gevega

Det er i morgen, at du skal afsted. God bedring efter operationen.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    44
    Meldinger
    19

Tusen takk Anisa, Da er jeg forberedt. Det er imorgen kl 8 jeg opereres. Så drar til sykehuset ikveld.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Hjelp skal opereres

Jamen så bliver du nok snart rigtig sulten af at faste, gevega

Selv om jeg normalt er indstillet meget anti-sukker - kan du måske have gavn af, at få nogle let-smelte-druesukker pastiller med og nogle iskonfekter med hjemmefra. Og også lidt mild æblesaft på sengebordet, til når du vågner.

Når du er vågnet fra narkosen i morgen, kan det meget nemt ske, at din mund bliver SÅ knas-tør, at tungen vil "banke" inden i munden, som et stykke træ. Så er det rigtig godt at få SMURT læberne og tungen med vand eller MILD saft (ikke syrlig). Du kommer ikke til at kunne drikke direkte efter operationen, men selv om du sikkert vågner op med saltvandsdrop - bliver du tørstig alligevel. Det hjælper meget, at blive SMURT med vædske inde i munden og på læberne.

De fleste er også bange for at synke og der kan gå helt op til en dag, før nogle tør at synke vædsker. Med fast mad kan det tage længere tid, før man er rolig ved at skulle synke den.

Og så er det godt at have druesukker og iskonfekt, til at lægge i munden, til de smelter af sig selv, og så tør man forsigtigt at synke det sammen med mundvand.

Man skal jo have lidt energi/kalorier, så et EVT. blodsukkerfald ikke kommer (og forveksles med frygt for "livsfare"). Man er meget over-opmærksom på kroppens signaller + de hormonudsving som altid kommer umiddelbart efter indgrebet - så er det bedst IKKE at også mangle "kalorier". Dvs. lidt "nem" energi fra druesukker og iskonfekter, kan gøre dig rigtig godt, når du i forvejen bliver lidt svag efter operationen.

Rigtig god bedring efter i morgen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Ferdigoperert

Gad vide hvordan gevega har det i dag? Det er nu fire dage siden, hun er blevet opereret.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    44
    Meldinger
    19

Smile

Hei dere. Er hjemme igjen jeg, men formen er veldig opp og ned. Fikk vite at mitt antistoffnivå i blodet var over 1350 og derfor umålbart så ikke rart jeg har vært syk. Operasjonen gikk bra. Selvom jeg hadde mye vondt etterpå. Formen kommer seg dag for dag, men sliter veldig med å få tilbake stemmen. Noen som vet hvor lang tid det vil ta? Så her blir det å ta tiden til hjelp og komme meg ovenpå igjen før jeg skal ut i jobb igjen, noe legen sa kunne ta opptil 1 år.
    Takk til dere som tenkte på meg

Noen som har opplevd samme? stemmen er fortsatt ikke kommet ordentlig tilbake. Bare en svak hes stemme. Er 14 dager siden jeg fjernet hele skjoldbruskkjertelen.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    44
    Meldinger
    19

Standard Nytt liv etter operasjon

Nå er det gått 5 mnd siden jeg opererte bort hele skjoldbruskkjertelen, og vil bare fortelle dere at nå har jeg fått ett helt nytt liv. Jeg slet veldig med hukommelsen, var bestandig trøtt og orket aldri å være med på noe. Nå er jeg stikk motsatt. Har masse overskudd og koser meg med venner og familie. Selvom det tok litt tid før jeg kom meg etter operasjonen var det verdt det. Jeg hadde lavt stoffskifte og høye nivå av antisoffer(var umålbare). Antistoffene var på over 1360, etter 3 mnd hadde de gått ned til 405. det er så deilig å føle seg som ett menneske igjen og ikke bare eksistere.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Nytt liv etter operasjon

Gratulerer, Gevega!

Kjempehyggelig å høre at det går fremover. Det hørtes ut som om du hadde det svært tøft en stund. Er det ikke deilig å kjenne krefter, lyst og konsentrasjonsevne komme tilbake?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Ninamor Gjest

Question Sv: Nytt liv etter operasjon

Hei har du det fortsatt bra? Legen vil gjerne operere meg også...

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Question Sv: Nytt liv etter operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Ninamor Vis post
    Hei har du det fortsatt bra? Legen vil gjerne operere meg også...
    Jeg lurer på om du er den samme Ninamor som hadde skrevet med oss før?

(Poster dette innlegget så forumet sender en automatisk melding til Gevega om nye innlegg i denne tråden.)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Nytt liv... etter operasjon
    Av enja i forumet Operasjonssalen
    Svar: 39
    Siste melding: 12-03-10, 01:15
  2. Astma etter operasjon.
    Av haba i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 26-01-09, 12:57
  3. trening etter operasjon?
    Av DALIA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 29-04-08, 20:20
  4. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder