Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
    Ninamor Gjest

Standard Sv: Nytt liv etter operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ninamor Vis post
    Hei har du det fortsatt bra? Legen vil gjerne operere meg også...
    Jeg lurer på om du er den samme Ninamor som hadde skrevet med oss før?

(Poster dette innlegget så forumet sender en automatisk melding til Gevega om nye innlegg i denne tråden.)
    Nei jeg har ikke vært inne her før, men har nok hatt hashimoto i mange år, antistoffene ligger på over 1300 og Guldvåg vil gjerne operere meg, men jeg er skeptisk...
    Begynte på 0,75 mg Levaxin i oktober, men etter det så har jeg bare blitt verre og alt er nå kaos i kroppen: humør, verkende ledd og muskler, trett hele døgnet og sover dårlig, orker nesten ingenting utenom jobbeb :(

Trenger hjelp og rådgiving
    Sist endret av Mod; 11-02-15 kl 19:05 Begrunnelse: Sitat føyet til

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

(Poster dette innlegget så forumet sender en automatisk melding til Gevega om nye innlegg i denne tråden.)
    Det kan være to grunner til at gamle brukere ikke oppdaterer sine tråder, eller ikke kommer tilbake for å svare på nye innlegg. Enten det er gått så bra at de rett og slett er et annet sted i livet, eller er det gått så dårlig, at de er for flaue til å komme tilbake og fortelle om det (hvis de ble informert om mulige problemer med denne type operasjoner). Vi kan bare håpe at folk kommer tilbake for å fortelle hva som var skjedd i mellomtiden.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Det kan være to grunner til at gamle brukere ikke oppdaterer sine tråder, eller ikke kommer tilbake for å svare på nye innlegg. Enten det er gått så bra at de rett og slett er et annet sted i livet, eller er det gått så dårlig, at de er for flaue til å komme tilbake og fortelle om det (hvis de ble informert om mulige problemer med denne type operasjoner). Vi kan bare håpe at folk kommer tilbake for å fortelle hva som var skjedd i mellomtiden.
    Det gælder ikke Gevega. Hun har været forbi forummet igen tilbage i 2013, og har fortalt hvordan det er gået siden. Ikke så godt, desværre.

Hei har du det fortsatt bra? Legen vil gjerne operere meg også...
    Hej Ninamor Hvis du klikker her, kan du læse Gevegas svar og mit svar til hende, i tråden Hashimoto- kirurgisk sykdom? Og hvis du klikker her, kan du læse tråden ("Jeg er sykere enn før. Hjelp!!") som Gevega har postet på forummet i september 2013, dvs. næsten 4 år efter sin operation.

Nei jeg har ikke vært inne her før, men har nok hatt hashimoto i mange år, antistoffene ligger på over 1300 og Guldvåg vil gjerne operere meg, men jeg er skeptisk...
    Problemet med denne operation er at det i virkeligheden ikke er skjoldbruskkirtlen, men selve TPO-enzymet (TPO = Thyreoidea PerOksidase) som TPO-antistoffer angriber.

Dette TPO-enzym dannes og bruges af kroppen til at konvertere T4 til T3 i alle kroppens ilt-forbrugende celler, uanset om dette T4 kommer fra skjoldbruskkirtlen eller det kommer fra Levaxin-tabletter.

Når TPO-antistoffer angriber, angriber de TPO-enzymet - ikke selve skjoldbruskkirtlen, men det kan se sådan ud fordi skjoldbruskkirtlen producerer store mængder af TPO-enzymet til brug i kirtlens produktion af T4 og T3.

Når de store mængder af T4 skal omdannes til T3 ude i kroppen (ca. 97% af kroppens T3 dannes udenfor skjoldbruskkirtlen) er der igen brug for TPO-enzymet - Thyreoidea PerOksidase - som så dannes i de T3-hungrende destinations-celler, der aktuelt har brug for at omdanne T4 til T3. Og så er anti-TPO - antistofferne i spil igen, og igen, og igen... uanset at skjoldbruskkirtlen ikke længere findes i kroppen.

Så længe kroppen har brug for, og danner Thyreoidea PerOksidase (som kroppen ikke kan undvære, fordi uden TPO ingen T3), vil der være TPO-antistoffer til at angribe den, hvis det rette miljø (for antistoffer) er tilstede. Og det er her ("rette miljø") der kan gøres noget for at mindske inflammationen.

Det "rette miljø" for TPO-antistoffer er når TSH er for højt, uanset at det ellers er indenfor "normalområdet", og "rette miljø" for selve overaktivitet af autoimmunitet skabes når man spiser "inflammatorisk" kost, der yderligere trigger autoimmuniteten, som f.eks. gluten, og dette uanset at man ellers ikke er allergisk over for gluten.

Begynte på 0,75 mg Levaxin i oktober, men etter det så har jeg bare blitt verre og alt er nå kaos i kroppen: humør, verkende ledd og muskler, trett hele døgnet og sover dårlig, orker nesten ingenting utenom jobben :(

Trenger hjelp og rådgiving
    Det er mærkeligt at Guldvåg er så ivrig efter at have fingre i din skjoldbruskkirtel uden først at afvente effekten af tilpasning af medicindose? Eller er der bare ikke noget forsøg på at tilpasse din medicindose? Det ville ikke undre mig det mindste...

Det som bør ske med doseringen af Levaxin, for at der skal være chance at bringe antallet af TPO-antistoffer ned er: TSH bør ligge på 1 eller derunder. Det betyder at du bør doseres med Levaxin indtil TSH falder til under 1, og dernede skal det (TSH) forblive i mindst 3 måneder, før man kan se om antistofferne følger med ned. Det gør de i rigtig mange tilfælde, fordi antallet af TPO-antistoffer sædvanligvis følger værdien af TSH. Der er selvfølgelig altid undtagelser fra alt, men det ved man jo ikke før man har været der, vel?

Husk at "normalområde" for TSH ligger mellem 0,3-0,5 - 4-5 - afhængig hvilket laboratorium udfører analyserne. Så hvis bedringen udebliver, kan man gå lige så langt ned med TSH, for at forsøge omsider at ramme den rette dosering for den pågældende patient. 0,75 mg Levaxin må være 750 mcg om ugen = 107 mcg/dag...

Hvis dit TSH er højere end 1 - da skal Levaxin doseres op indtil TSH falder ned til 1. Da kan du se om du begynder at få det bedre igen, eller om du i tillæg bør lægge kosten om til anti-inflammatorisk, glutenfri. Det kan synes at være ubekvemt og besværligt, men altså - det er også ubekvemt og besværligt at slås med lavt stofskifte OG fortsatte TPO-antistoffer, også efter operationen, der kan jo ikke gøres om, vel?

Hvis du er usikker på det vi skriver her, eller usikker på om din læge eller endokrinolog kan finde ud af at dosere din medicin, kan du i den norske lægeforeningens tidsskrift læse artiklen: Behandling av hypotyreose skrevet af dr. Haug, hvor bl.a. kan læses at:

"Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,51,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin.

Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,21,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat."

Denne artikel er ellers en slags norsk "bibel" i behandlingen af hypothyreose, så hvorfor så mange norske læger ignorerer disse anvisninger, er mig en gåde.

Prøv at undersøge hvad dine blodprøver udtaget siden behandlingens begyndelse viser af TSH- og FT4 tal, og se hvor godt eller skidt disse resultater evt. passer med de "behandlingsmål" beskrevet af dr. Haug. Og hvis de ikke passer... er tiden til at forbedre behandlingen, og måske finde en læge med bedre kompetencer? Før du lægger dig under kniven?

Prøv at læse nøje tråde jeg har henvist til i forbindelse med Gevega, også de links som måtte findes i indlæggene, og du vil helt sikkert blive meget bedre rustet til beslutningerne, end du er lige nu.

Rigtig god bedring til dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    57
    Meldinger
    621

Mine antistoffer er faldet fra langt over 1300 til nu omkring 230. Det der har gjort det for mig er:

NDT - natural dessicatet thyroid. I mit tilfælde er det dansk produceret, men fx Erfa er lige så godt. Den syntetiske medicin gjorde ikke noget godt for mig. Din skjoldbruskkirtel skal medicineres til ro - helt til ro, så den ikke laver noget selv. Som Anisa skriver TSH helt i bund. Det kommer den så bedst med NDT, fordi det bare virker på en helt anden måde.

Selen - 200 mcg om dagen af to forskellige slags.
    Zink - 40 - 50 mcg om dagen
    C-vit i stor dosis
    B12
    Omega 3
    + alm. vitaminer

Glutenfri diæt inspireret af stenalderkost.

Visualisering - den her: http://www.saxo.com/dk/immunforsvare..._9788763830072. Det giver mig øjeblikkelig ro i kroppen.

For mig var det vigtigst i første omgang at få ro aktiviteterne omkring min skjoldbruskkirtel, for det er ikke den, der er noget i vejen med.

Tina

Ninamor Gjest

Question Sv: Nytt liv etter operasjon

Hei og tusen takk for svar ���� jeg har lest og lest på forumet idag, fant dere ikke før igår ��og etter å ha lest svarene deres, så kommer jeg ikke til å ta operasjon nå ihvertfall. Jeg har jo ikke prøvd noe annet.

Prøvene mine fra okt før jeg startet på Levaxin: FT3- 4,2 FT4- 14,9 TSH-3,4 AntiTPO. > 1300
    Nå i Jan er de på: FT3-4,0. fT4-20,3. TSH-1,0. TPO >1300.

Men jeg ble veldig dårlig de første ukene etter at jeg begynte på Levaxin, følte meg som en zombi... Har ikke merket noe bedring, sover veldig dårlig, kald, hjernetåke, trett, legger på meg,sinna i hele kroppen osv osv i tillegg har jeg blitt enda verre med at jeg er nummen og rar i høyre side av kroppen, dette begynte svakt for to år siden, men legene finner ikke ut hva det er. Men nå er det ille...

Jeg er inne på steinalderkosten, men det er nok noe gluten i det jeg spiser, kanskje jeg må kutte ut melkeprodukter også �� tar både magnesium, sink, D vitaminer, jern og selen.

Har jobbet i 80% stilling hele tiden, men har jo trodd at jeg begynte å bli senil �� familien har jo trodd jeg var gal i perioder og det har jeg nesten trodd selv også, når en ikke har kontroll på hvordan kroppen reagerer...

Hva bør jeg gjøre nå? Skal til fastlegen imorgen pga nummenheten i høyre side, og Guldvåg ringer også imorgen ettermiddag. Bør jeg prøve noe annet?

Tusen takk for hjelpen ❤️

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Heisann Ninamor.

Prøvene mine fra okt før jeg startet på Levaxin:
    FT3- 4,2 FT4- 14,9 TSH-3,4 AntiTPO. > 1300

Nå i Jan er de på:
    FT3-4,0. fT4-20,3. TSH-1,0. TPO >1300.
    Ved du hvad? Eftersom det er anti-TPO tallet, der har afgørende betydning for dr. Guldvog, burde lægen have sørget for at undersøge hvad dit anti-TPO i virkeligheden er, til og med både før og efter starten på Levaxin.

At det er >1300 (mere end 1300) i oktober, og i januar, betyder så absolut ikke at der ikke er sket et fald i antistofferne siden opstart af Levaxin, fordi den målemetode der bliver anvendt i dit tilfælde er mest kun en "ja-eller-nej-test". Nu skal jeg forklare hvad det betyder...

Blodserum fra samme blodprøve udtaget fra den samme person blev analyseret på to forskellige laboratorier, hvoraf resultatet for anti-TPO fra det ene lab var > 1300 (ref omr: 0-100) mens fra det andet lab var resultatet 209 (ref omr: <35). Og kommentar er:

"Så en person med TPO > 1300 er altså ikke nødvendigvis "mer" syk enn en med 209…. Etter at jeg og min lege ble oppmerksomme på dette så analyserer han ved Aker… Først da kan man se virkning på anti-TPO – og om det går an å gjøre noe for å senke den."

Du kan læse hele forklaringen her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=15422 og ellers kan du anmode din fastlæge om at han fremover benytter et andet lab, som leverer nøjagtige analyser af anti-TPO, specielt når det netop er på baggrund af resultaterne at der bliver foreslået en operation.

Hvor lægeetisk forsvarligt er det mon, at operere folks kirtler ud alene på baggrund af resultater som enten <1300 eller >1300 ? Rent etisk mener jeg at der bør mere præcise målinger til, før man overhovedet kan tage stilling til den type sygdom du lider af.

Men jeg ble veldig dårlig de første ukene etter at jeg begynte på Levaxin, følte meg som en zombi... Har ikke merket noe bedring, sover veldig dårlig, kald, hjernetåke, trett, legger på meg,sinna i hele kroppen osv osv.
    Umiddelbart lyder det som om at du enten ikke kan tåle Levaxin... eller at dosen er for lav i forhold til kroppens virkelige behov for T4...

Der er dog en ting du selv kan teste med det samme: tag hele den dose Levaxin, du ellers skulle taget i morgen tidligt, allerede til sengetid nu til natten, og fortsæt med at tage Levaxin til natten den næste uge eller to, og se hvad der sker. Rigtig mange her på forummet tager sin medicin til natten, og er vældig glade for det.

Der masser af forskning som siger at nat-Levaxin tåles bedre af mange flere end Levaxin taget om morgenen, og at flere har bedre effekt af Levaxin, når den tages til natten. Levaxin virker så langsomt at det vil ikke give problemer med nattesøvnen, medmindre man bliver bange for ikke at kunne sove, men så er det jo noget andet, som er problemet.

i tillegg har jeg blitt enda verre med at jeg er nummen og rar i høyre side av kroppen, dette begynte svakt for to år siden, men legene finner ikke ut hva det er. Men nå er det ille...
    Det kommer meget an på, hvor længe du var syg, idet Hashimoto's sædvanligvis varer meget længe, ofte mange år før diagnosen. Hvis du i virkeligheden længe har dannet utilstrækkelig med triiodothyronin (T3), begynder hormonmangelen efterhånden påvirke visse dele af hjernen, og som følge deraf udvikles forskellige neurologiske symptomer... Hvis du læse indledningen i denne tråd vil du forstå hvad jeg mener.

Jeg er inne på steinalderkosten, men det er nok noe gluten i det jeg spiser, kanskje jeg må kutte ut melkeprodukter også, tar både magnesium, sink, D vitaminer, jern og selen.
    Godt tænkt mht. mælkeprodukter. I hvert fald mens man prøver at finde ud af, hvad styrker og hvad mildner den autoimmune reaktion. Da er det rigtig smart at udelukke enkelte madvare-grupper i et par måneder ad gangen, for at se resultatet på antistoffer. Det er vældig godt tænkt af dig...

Hva bør jeg gjøre nå? Skal til fastlegen imorgen pga nummenheten i høyre side, og Guldvåg ringer også imorgen ettermiddag. Bør jeg prøve noe annet?
    Jeg føler at du sagtens kan selv tage dine beslutninger. Du tænker på den helt rigtige måde, og stiller spørgsmålstegn på de rigtige steder, og er klar over hvad du har brug for at vide mere. Det er vældig godt klaret. Ikke alle kan det... desværre. Men du kan.

Hvad din fastlæge angår, kommer det an på hvor vidt han/hun kan tænke udenfor boksen, og om han/hun er lydhør når patienten stiller spørgsmål. Hvis det var mig, ville jeg be' om at skifte lab til et andet, der benytter nøjagtige metoder til måling af anti-TPO, og så ville jeg be' om at få målt jod i døgnurin. Uanset at jod frarådes dem med Hashimotos, er det en kendsgerning at over 90% af Hashimotos-patienter mangler jod (iflg. udenlandske medicinske kilder), så det er vigtigt at finde ud af først.

Ellers (hvad nummenhet angår) kan du måske henlede lægens opmærksomhed på Spinocerebellar ataxia, som er en tilstand der udvikles efter langvarigt underskud af triiodothyronin (T3), og som er en sekundær tilstand til hypothyreose. Thyreoideahormon-mangel betinget Spinocerebellar ataxia er desværre ikke så sjælden som visse læger gør den til...

M.h.t. dr. Guldvog... Hvad jeg ikke kan forstå er, at dr. Guldvogs Hashimoto-studien først afsluttes om et år... så hvorfor mon tilbydes disse operationer allerede, uden at kende studiets endelige resultater? Underligt...

I morgen bliver sikkert en besværlig dag for dig, at komme igennem. Krydser fingre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Nytt liv... etter operasjon
    Av enja i forumet Operasjonssalen
    Svar: 39
    Siste melding: 12-03-10, 01:15
  2. Astma etter operasjon.
    Av haba i forumet Operasjonssalen
    Svar: 5
    Siste melding: 26-01-09, 12:57
  3. trening etter operasjon?
    Av DALIA i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 29-04-08, 20:20
  4. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder