Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hjertebank

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Standard Hjertebank

Sitat Opprinnelig skrevet av Bille
    Har skjønt at det er vanlig med hjertebank ved høyt stoffskifte og ved overdosering med Levaxin. Men jeg får altså av og til hjertebank. Litt raskere puls, men det plagsomme er at hjerteslagene er "harde". Trodde først det kunne ha psykiske årsaker, men nå vet jeg ikke. Hvilke verdier jeg hadde ved siste måling, vet jeg ikke. Kan det også oppstå ved lavt stoffskifte?
    Vel, jeg har hatt hjertebank siden jeg var 13. Nå er jeg straks 30. 17 år med hjertebank. Alt fra flere ganger om dagen til bare et par ganger på et år. Jeg fikk det før jeg fikk Levaxin, mens jeg gikk på Levaxin, og særlig da jeg var overdosert med Liotyronin. Det er ikke noe godt. Jeg har typisk en puls på 250 når jeg får hjertebank. Da slår hjertet hardt som fy, og jeg blir redd. Selvfølgelig, fordi det er hjertet vi snakker om her. Det varer i alt fra 5 til 15 minutter. Og så roer alt seg ned igjen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Re: Hjertebank

250 er hjerteflimmer.
    En tistand hvor hjertet ikke pumper - blodet står stille, og bør derfor ikke vare så lenge.....
    Hvordan har du målt at det er 250 ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Ja, jeg har hørt noen rykter om det der.. Men når jeg får hjertebanken kan jeg virkelig føle at hjertet slår så fort! ca. 240 slag i minuttet. Det rister ikke. Jeg vet hvordan risting føles ut. Det fant jeg ut i Januar. Ugh......... Jeg hadde liksom ikke puls da! Og hjertet slo ikke, det bare dirret.. Og svakt var det også.. Og jeg var overbevist om at jeg skulle dø! Mye mer enn jeg har vært redd når jeg har fått disse "typiske" hjertebank-anfallene.

Jeg måler ved å holde to fingre på feks. pulsårene på halsen, og måler ca. 4 slag pr sekund. Da får vi 240 slag i minuttet. Men det var verre i Januar. Da var det dobbelt så raskt. 480 "slag" i minuttet. DET var ekkelt det.

- Det var jo på grunn av all hjertebanken i 2007, og "the great finale" som skjedde i slutten av Januar i år at jeg tok kontakt med Aker, og de fjernet Liotyronin. Etter at den ble fjernet har jeg hatt mindre problemer med hjertet. Jeg har bare hatt "vanlig" hjertebank (med disse 240-250 slagene pr. minutt) et par ganger i år, siden Liotyronin ble fjernet.

* Kan en overdosering av Liotyronin (eller Levaxin, for den saks skyld) provosere frem WPW-anfall? (WPW:http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=13345)
    * Kan slitne binyrer frembringe et WPW-anfall, eller skape et lignende anfall selv om man IKKE har WPW?
    * Er det andre ting enn psykiske som kan gjøre at man får hjertebank og evt. flimmer?

Jeg gikk forresten med 24-timers Holter-monitorering i går. Selvfølgelig skjedde det ingenting mens jeg gikk med den. Disse anfallene kan man ikke forutse. Men jeg kan kontrollere dem på en måte: Hvis jeg går en tur med hunden til et sted hvor det ikke er noen mennesker (som feks. midt ute på en stor slette) tror jeg frykten for å få et slikt anfall kan provosere frem et!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg vil jo si at slikt ikke kan fremkalles av en psykisk reaksjon.
    Psyken kan nok påvirke i den forstand at en fluktforberedelse kan starte uten grunn, men ikke til de høyder det her snakkes om.
    En jeg kjenner hadde en vannsyste som presset på binyrebarken. Det medførte at det ble pumpet ut adrenalin (som jo kjører hjertefrekvensen) hver gang han reiste seg fra en stol, føk hjertefrekvensen i været. Likevel til godt under maxpulsen hans.
    Det var forøvrig en langdryg sak hvor man prøvde "alr mulig" og han ble kraftig psykisk stemplet. Binyrene var det siste men tenkte på !

Det er jo binyrebarken som kjører hjertet, men får impulser fra sentralnervesystemet, stoffskiftestatus og en rekke andre ting.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    848

Derfor er det sinnsykt spennende å få resultatene av prøvene jeg kjørte i forrige uke. Vet de er sendt til Balder fra Aker nå. Selvfølgelig er det nesten umulig å få informasjon ut av noen - "du må vente til rekvirerende lege forteller deg alt når du har time hos han!"

Vente ja. Det har jeg blitt flink til.

Det er IKKE lett dette med kropp, sykdom, diagnosering og medisinering. Alt er bare et eneste stort hav av forskjellige veier å gå for å finne ut av ting.

Jeg vet at jeg var frisk til jeg var 12, og da jeg ble 13 fikk jeg hjertebank og begynte å bli feit. Var så feit og treg og uggen til jeg ble 18. Da fikk jeg Levaxin, og vips, jeg ble tynn og rask og frisk, og hadde det fint i rundt 11 år. Så skjedde det noe med hjertet (skikkelig flimmer-anfall!) i Februar i år, og siden det har jeg gått ned på Levxin, og hatt det jævligere enn noensinne.

Mulighetene er jo mange i mitt tilfelle.

Hmmm, jeg får også noen veldig ekle ting med hjertet, som feks. at det "hopper over" et slag. Slik at jeg kjenner hjertet "dunk.. dunk.. dunk.. du......................................UNK....." med 3-4 sekunders mellomrom. Det er superekkelt. Fastlegen sier det er normalt, og sier at hjertet tar et _ekstraslag_, men det føles mer ut som det stopper eller hopper over et eller flere slag! Ugh!!

- Kan den knuten vi fant på ultralyd av kjertelen min i går være svaret på hele gåten? Jeg håper det. Dette må videre utredes, snarest! Ellers anbefaler jeg alle som ikke har gjort det å ta en ultralyd av tyroidea!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Ekstraslag. Hjertebank. Løpsk puls

Sitat Opprinnelig skrevet av Bille Vis post
    Har forstått det slik at man kan se på EKG om stoffskiftet er for høyt eller lavt.
    Ved hypothyreose (lavt stofskifte):

Sinus Bradycardia

When sinus rhythm is present at a rate of less than 60 we call it sinus bradycardia.

Sinus bradycardia may be seen in:

• Normal finding in fit, athletic individuals
    • Increased vagal tone e.g. during vomiting
    • Drug effect e.g. beta blockers
    • Hypothermia
    Under active thryroid
    • Myocardial Infarction
    • Raised intracranial pressure
    • Electrolyte disorders

Example of sinus bradycardia:

Ved hyperthyreose (højt stofskifte):

Sinus Tachycardia

Conversely when sinus rhythm is present at a rate of over 100 it is called sinus tachycardia.

Sinus tachycardia may be seen in:

• Exercise
    • Anxiety, pain, fear
    • Hypotension
    Over active thyroid
    • Drug effect e.g. atropine Stimulants e.g. caffeine

Example of sinus tachycardia:

The normal heart rhythm is called sinus rhythm:

Example of normal sinus rhythm:

Source/Kilde: Scottishirishhealthcare.com
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Ekstraslag. Hjertebank. Løpsk puls
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 31
    Siste melding: 18-01-13, 20:17
  2. Lavt stoffskifte, hjertebank, svimmelhet og trening
    Av Veronica1991 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 7
    Siste melding: 15-03-09, 08:57
  3. Hjertebank, er det forbigående?
    Av Siri -67 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 13-03-07, 11:41
  4. Ferritin og hjertebank...
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 22-02-07, 10:44
  5. Hjertebank og liothyronin??
    Av heisann i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-04-06, 22:00

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn