Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hashimoto og antistoffer

Hashimotos er jo en kjertelbetennelse som har en viss varighet. Den tar livet av kjertelen og forsvinner.
    Så sliter man med at kjertelen ikke er der mer, men Hashimotos thyreoiditt er borte.
    Vet ikke om det var dette legen tenkte på ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Red face Sv: Hashimoto og antistoffer

Åh eehh.. vil det si at Hashimoto er tidsbegrenset ?
    at Hashimoto blir borte når kjertelen er borte / "spist opp" av antistoffene..

For et år siden tok S.S. (he-he hun har faktisk de initialene!!) Hammerstad(urk-puke) på Aker ultralyd av min kjertel -
    og skrev at den var normal liten størrelse.
    Men kan de se på ultralyd om vevet er friskt eller sykt (betent).

Mener å ha lest at svenskene tar finnålsbiopsi (..?) - er det i en slik forbindelse (dvs Hashimoto)?

Like lur ikke
    Sist endret av Kevlin; 20-02-10 kl 23:27 Begrunnelse: Bare for litt SS-humor ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hashimotos er jo en kjertelbetennelse som har en viss varighet. Den tar livet av kjertelen og forsvinner.
    Så sliter man med at kjertelen ikke er der mer, men Hashimotos thyreoiditt er borte.
    Vet ikke om det var dette legen tenkte på ?
    Du sier at den "tar livet av kjertelen og forsvinner". I så fall lider min kjertel en langsom, langsom død;-) Jeg hadde TPO antistoffer på ca 3600 når jeg ble diagnostisert i 1994, gudene vet hva den lå på mens jeg var udiagnostisert i 4 år. Sist måling høsten 2009 var den på ca 700. Forsvinner antistoffene noen gang? Gjør de noen skade (de har jo vært der i 20 år)?
    Tok nye prøver på mandag...blir spennende å se om stakkaren har avlidd med døden enda...hi, hi;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Så ikke ditt svar før nå Kevlin.......
    Jo, kjertelbetennelser som er igangsatt av antistoffer ødelegger kjertlen, og det som er ødelagt fjerner jo atrofien.
    Og når den er borte har jo ikke immunsystemet noen grunn til å produsere antistoffer mer.
    Teorien er vel da at antistoffene forsvinner, men så er det jo det med teori og praksis. De forsvinner ikke hos alle.

Om antistoffene plager oss på andre måter ?
    Det vet jeg ikke.
    Har lett etter forklaringer på dette, men ikke funnet noe sikkert om dette.
    Noe "evidensbasert" altså (hihi)
    Antistoffene produseres jo med en meget bestemt adresse : Thyreoideakjertlens vev. Dette er meget spesielt vev og finnes jo ikke andre steder i kroppen.
    Men kan antistoffene "ta feil" ?
    Det var det med teori og praksis da......

http://www.eje-online.org/cgi/conten...ract/124/6/661

Men det er også eksempler på at det ikke forsvinner :
    Anti-TPO continued to be positive in all patients who were antibody pos- itive before surgery and anti-Tg disappeared in only 15%.........

Her tør man ikke annet enn å stille spørsmålet :
    http://www.sciencedirect.com/science...9035e4ea68a592

http://www.bellaonline.com/articles/art42230.asp

http://www.thyroidtalk.com/HypothyroidPatients.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,763

Denne artikkelen er litt på siden, men jeg syntes den var interessant - om antistoffer og ulike varianter av hashimoto's samt ulike behandlinger av denne. Tar også opp det faktum at antistoffnivået i noen tilfeller synes falle ved behandling med ibuprofen/aspirin
    http://www.endocrineweb.com/thyroiditis.html
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    38

Jeg har anti-tpo på rundt 100, og har diagnosen Hashimotos. Så med 1300 må det vel väre helt klart at du har sykdommen? Hva mener legen din at antistoffene ellers skulle komme fra?

Ang str på kjertel så påstår de at min ikke er forstörret, men jeg opplever det faktisk sånn. Har veldig vanskelig for å ha noe tett rundt halsen, föler meg kvalt. Når jeg var frisk hadde jeg aldri det problemet. Dog viser ultralyd at strukturen i kjertelen er uregelmessig og ikke som den skal väre.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Standard Sv: Hashimoto's og antistoffer

Hvordan finner en ut som en har denne sykdommen?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Du må gå til din læge, som ved en blodprøve kan fastslå, om du har anti-TPO, som er antistof mod kirtlen - eller vist rettere et nødvendigt enzym, som indgår i dens processer ... Fra blodprøven er taget, går der måske en uges tid, før du får svar. Lyder svaret på noget, der ligger over 100, har du antistof. Det betyder i så fald, at dit immunforsvar er gået løs på din kirtel.

Nilsigne

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    41
    Meldinger
    187

Oki.jeg har vært hos legen i dag og spurte om jeg kunne få ta en ANTI-TPO blodprøve..men det var ikke nødvendig for den tok jeg for3-4 år siden!!
    (ingen som har fortalt meg det)
    Og den var på 350.

Så han sa jeg hadde en autoimun sykdom.er det denne jeg har da altså?såfall er det jo lettere å vite hva mann skal forholde seg til og lese seg opp på.

Så no ville han ha døgnurin for å måle kortisol.er dette en grei prøve for å få sjekket hvordan binyrene mine har det?
    Evig takknemlig svar
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Så no ville han ha døgnurin for å måle kortisol.er dette en grei prøve for å få sjekket hvordan binyrene mine har det?
    Det er det det kan også være lurt å ta en spyttprøvex4 (gjøres hjemme). kan rekvireres via Aker, koster deg ingenting. Snakk med legen din om det
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  2. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn