Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Hashimoto's og antistoffer

Hashimotos thyroiditt blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (en form for bipolar lidelse), PMS, bipolar og angst. (Wikipedia).

Det er viktig å be legen om å teste deg for antistoffer for å påvise Hashimoto.

Symptomer:
    Forstoppelse
    Problemer med å tenke
    Problemer med å konsentrere seg
    Tørr hud
    Slitenhet/Utslitt
    Hårtap
    Kraftig menstruasjon
    Irregulær menstruasjon
    Kuldintoleranse
    Lett vektøkning
    Liten eller krympet skjoldbruskkjertel (sent i forløpet)

Andre symptomer som kan forekomme
    Muskelstivhet
    Vektøkning
    Hovent ansikt
    Kilde

Annet sted nevnes disse symptomene i tillegg:
    Tretthet
    Problemer med å lære
    Økt forekomst av aborter
    Økt følsomhet for mange medisiner

Andre autoimmune sykdommer

Hashimoto er en vanlig forekommende forstyrrelse i immunsystemet som påvirker skjoldbruskkjertelen. Men langt mer skjeldent kan også immunsystemet ved en feil angripe så å si enhver annen del av kroppen, og føre til at denne delen ikke fungerer som den skal. Og tendensen til dette går i arv. Selv om flertallet av pasienter med Hashimotos thyroiditt og dem de er i famile med, aldri vil bli rammet av andre andre autoimmune tilstander, så har disse en statisisk sett en økt risiko for å utvikle følgende autoimmune sykdommer:

Type 1 diabetes mellitus (krever insulin)
    Graves
    Reumatoid arthritis
    Perniøs anemi (sviktende evne til å oppta B12, som potensielt kan forårsake anemi og nevrologiske problemer)
    Addison (binyresvikt, binyrene sørger forkotison for at kroppen skal takle stress og sykdom)
    Premature ovarian svikt(Tidlig overgangsalder)
    Vitiligo (bitvis tap av pigmentering av huden)
    Thrombocytopenic purpura
    Lupus erythematosus (autoimmun sykdom som involverer hud, lymfekjertler, hjerte, lunger og nyrer)
    Hensiktsmessig behandling av Hashimoto krever kontinuerlig behandling av lege som har erfaring med sykdommen
    http://www.aace.com/pub/thyroidbroch.../Hashimoto.pdf
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hashimoto og antistoffer

Autoimmun sjekkliste fra http://www.thyroid-info.com/articles...-checklist.htm av Mary Shomon

Feber/kroppstemperatur

Økt feber, høyere kroppstemperatur: Lupus, Graves, Hypertyreose, Cøliaki/Gluteninntoleranse/IBS -Irrirabel mage og tarm symdrom

Føle seg kald når andre er varme

Hashimotos tyroidisme

Føle seg varm når andre er kalde

Graves, hypertyreose

Lav kroppstemperatur

Hashimotos hypotyroidisme

Hår

Hårtap, runde flekker håptap
    Alopecia Areata
    Hårtap, ansikt og hode
    Alopecia Totalis, Hashimoto's Hypothyroidisme, Graves' /Hyperthyroidisme, Lupus

Mannlig skallethet Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
    Ekstrem hårvekst i ansikt, nakke, bryst, mage og hofter, hos kvinner Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)

Tap av hår ytre del av øyenbryn Hashimoto's Hypothyroidism
    Grovt, tørt og lett brekkasje på hår Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism

Hud

Hyperpigmentering, eller mørk hudfarge Addison's Disease
    Smertefullt hudutslett, kalt dermatitis herpetiformis -- Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome

Skjør, tynn hud Cushing's Disease
    Hud som lett får skrubbsår Cushing's Disease
    Kviser Polycystic Ovary Syndrome (PCOS), Hashimoto's Hypothyroidism
    Hudutslett, særlig «sommerfugl utslett» på nese og kinn Lupus

Soloverfølsom Lupus
    Fortykning av hud Scleroderma
    Åpne sår på fingre Scleroderma

Øyne

Tørre øyne Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
    Uklart syn Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis

Ubehag eller smerter i øynene - Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis
    Nystagmus or jerking, rapid involuntary eye movement - Multiple Sclerosis, Hashimoto's Hypothyroidism

Optic neuritis, betennelse i øyets nerver -- Multiple Sclerosis
    Uklart eller dobbelt syn Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis

Svelg,nakke, stemme og munn
    Tørr i munnen Sjögrens syndrom
    Heshet, rusten eller grusete stemme Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
    Svelgeproblemer Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
    Sår nese og munn Lupus

Bleke sår/byller/ømme steder (sores) betegnet som aphthus ulcers - Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
    Press, eller fylde, choking følelse i svelg/strupe/hals, fortykning i nakke Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism

Utslitt, utmattet, utbrent og søvn
    Kronisk utslitt Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism, Celiac Disease/Gluten Intoleranse/Irritabel Mage og tarm Syndrome, Chronic Fatigue Syndrome, Sjogren's Syndrome, Lupus, Insulin-avhengig Type 1 Diabetes

Problemer med å sovne Graves' Disease/Hyperthyroidism
    Utmattet etter minimal anstrengelse eller trening Fibromyalgia, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Chronic Fatigue Syndrome, Sjogren's Syndrome, Lupus

Muskler, ledd og (tendons)

Smerte og overfølsomhet i hele kroppen - Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, Lupus, Sjogren's Syndrome
    muskelsvakhet Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome

Stive ledd - Scleroderma, Rheumatoid Arthritis, Fibromyalgia
    Bein, ledd og muskelsmerter, betennelse og smerter Cøliaki/Gluten Intoleranse/Irritabel mage og tarm Syndrome, Cushing's Disease, Lupus, Sjogren's Syndrome, Rheumatoid Arthritis
    Smerter i rygg, uforklarlige brudd i ribben og spinal column Cushing's Disease
    Deformerte ledd Rheumatoid Arthritis

Carpal Tunnel Syndrom/tendinitis Hashimoto's Hypothyroidism
    Hender og føtter
    Raynaud's fenomen (ekstrem følsomhet for kulde i hender og føtter) Lupus, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
    Hovne opp i hender og føtter Lupus, Scleroderma, Hashimoto's Hypothyroidism

Vektforandring
    Vekttap Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Lupus, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
    Vektøkning Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intoleranse/Irritabel mage og tarm Syndrom, Lupus, Insulinavhengig Type 1 Diabetes

Vektøkning i øvre del av kroppen, magen Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
    Rundt ansikt, oppsvullent ansikt Cushing's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
    Økt fett rundt nakken Cushing's Disease
    Tynne armer og bein Cushing's Disease

Fordøyelse Gastrointestinal
    Oppkast, kvalme, diarre Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Scleroderma, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
    Gjentagende abdominal (bloating?) og smerte Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome

Blek, illeluktende avføring Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
    Promp/luftavgang Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
    Økt tissetrang Insulin-avhengig Type 1 Diabetes
    Forstoppelse Hashimoto's Hypothyroidism

Puls og blodtrykk
    lavt blodtrykk Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
    Høyt blodtrykk Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
    Lav puls Hashimoto's Hypothyroidism
    Høy puls Graves' Disease/Hyperthyroidism

Stemmningsleie og tenkemåte
    Irritabel, angst og depresjon Addison's Disease, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism
    «Hjernetåke», konsentrasjonsproblemer, glemsomhet Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome

Balanse, koordinasjon, nevrologiske symptomer
    ustødig gange eller mangel på koordinasjon Multiple Sclerosis
    Svimmelhet Multiple Sclerosis, Hashimoto's Hypothyroidism
    Nummenhet, svakhet, paralysis, tingling Multiple Sclerosis, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
    Skjelving Multiple Sclerosis, Graves' Disease/Hyperthyroidism

Mat, drikke og begjær
    Begjær etter salt mat Addison's Disease
    Økt tørst Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
    Tap av apetitt Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism

Menstruasjon, gynekologi
    Irregulær eller fraværende menstruasjon Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
    Cyster på ovariene Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)

Befruktnigsevne, kjønnsdrift og graviditet
    Infertil eller minsket evne til å befruktes hos kvinner Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
    Minsket befruktningsevne hos menn Cushing's Disease
    redusert kjønnsdrift Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism
    Tilbakevendende aborter Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism

Pust
    Økt snorking Hashimoto's Hypothyroidism
    Kort pust eller følelse av fortykning i brystet Hashimoto's Hypothyroidism
    Spesielt hos barn
    Forsinket vekst, mangel på trivsel hos små barn Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism

Blodforandring
    Uforklarlig anemi Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
    Høye kolesterolverdier Hashimoto's Hypothyroidism

Forandring i blodsukker
    Lavt blodsukker/Hypoglycemia -- Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
    Høyt blodsukker Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hashimoto: Rundt 1 til 1,5 av 1 000 mennesker har det (USA). Vanligere hos kvinner enn menn (10:1 til 20:1). I europeiske land er det vanligere med en atropisk form, Ords thyroiditt, enn Hashimoto. Hashimoto blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (vekselvise perioder med depressjon og hallusinasjoner, irritabilitet og expansiveness), PMS og av og til bipolar eller angstlidelse. Ubehandlet Hashimoto kan lede til muskel svekkelse (failure) og hjertesvekkelse (failure). Wikipedia

Mange store undersøkelser/studier har avdekket en høyere andel av psykiatriske lidelser og symptomer hos pasienter med autoimmun thyroid lidelse enn i den friske befolkningen.
    Høyere andel panikklidelse, depressiv lidelse, bipolar, cyclothymia (vekselvise perioder med depressjon og hallusinasjoner, irritabilitet og expansiveness) ses hos pasienter med thyroid lidelse selv når de mottar passende/adekvat behandling for lidelsen.

Depresjon ses både hos hyperthyroide og hypothyroide, men er mye mer utbredt hos dem som har Hashimoto. De som har Hashimoto har større sjanser til å hypppigere depressive perioder, generell angstlidelse, sosial fobi, og primær søvnforstyrrelse. Elaine Moore

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    20

http://translate.googleusercontent.c...X_ZdD-hTinrhuA

Som jeg ligger Hashimoto som grunddiagnose ( den vil jeg ikke kloge på ) men pas på med at ovenstående ind da det er en yderst sjælden udvikling ag sygdommen som det ses haraf.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Er det noen som vet om symptomenes styrke varierer i hht mengden anti-stoffer? Hvor mye antistoffer skal til før man gir diagnosen Hashimotos?
    Min samboer og jeg har begge denne diagnosen, men han hadde opprinnelig anti-TPO på 30 - som nå faktiskt har gått nedover til 25! (trodde ikke disse kunne bli mindre jeg - i hvertfall ikke på bare noen mnd) mens jeg har anti-TPO på over 1300 og har hatt det en god stund.

Min egen teori er at kanskje han faktiskt ikke har hashimotos i det hele tatt, men bare et generelt lavt stoffskifte av en eller annen grunn som ser ut til å kunne "repareres", mens jeg er på vei til å utvikle/eller har allerede Hypotyreose.

Vi har nemlig veldig forskjellige symptomer. Samtidig ser jeg at jeg selv har like mange symptomer på høyt som lavt stoffskifte, men verdiene viser lavt.
    Fant denne interessante artikkelen:
    Can You Be Both Hypothyroid and Hyperthyroid?

Ser også at det finnes noe som heter Hashimoto's Toxicosis eller T3 Toxicosis, noen som sitter på info om dette?

Så nå skal jeg prøve å lete etter svar...

Takk for all info Vigdis!
    Sist endret av Carro; 01-02-10 kl 14:54
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kanskje det er kostholdet som har gjort en forandring for samboeren, Carro? Den boka jeg kjøpte "Why do I still have Thyroid symtoms? When my labtest are norma" av Datis Kharrazian snakker om måter å snu utviklingen på. Noe handler om Hashimotos og noe er generelt lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kanskje det er kostholdet som har gjort en forandring for samboeren, Carro? Den boka jeg kjøpte "Why do I still have Thyroid symtoms? When my labtest are norma" av Datis Kharrazian snakker om måter å snu utviklingen på. Noe handler om Hashimotos og noe er generelt lavt stoffskifte.
    Takk for svar Vigdis!
    Den boken høres interessant ut, tror jeg skal kjøpe den.
    Ikke umulig det er kostholdet som gjør det, og har faktiskt sett flere som hevder at hashimotos kan reverseres, men regner med at det gjelder først og fremst i tilfeller med lave nivåer av antistoffer, som min samboer har?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Interessant artikkel om Hashimotos og hjernens helse av Datis Kharrazian http://drknews.com/

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Carro stiller et intressant spørsmål der.
    Kjenner vi noe til antistoffene ? Og er det andre problemer med å ha dem ?
    Antistoffer er jo innrettet på spesielle celletyper. Thyreoidea-celler finnes ikke andre steder (enn i kjertelen) og mange svar har denne begrunnelsen : Defor kjenner man ikke noe til det ellers i kroppen.
    Så unntar man akutte tilstander. De har stor aktivitet og de kjenner man jo i kjertelen og kroppen reagerer jo med feber - så det kjenner man.

De vanlige antistoffer i TPO-gruppen jobber jo langsomt og bruker gjerne flere år på å ødelegge kjertelen såpass at man blir behandlingstrengende (vel, slik ser behandlermiljøet iallfall på det)
    Og det kjenner man altså ikke ?
    Disse antistoffene har man (måler man) hos noen resten av livet - hos andre er de vekk når kjertelen er vekk - i den grad den er det da...

Men....
    Det er jo immunsystemet som lager disse stoffene - av ett eller annet.
    Hos noen er immusystemet igang med å lage antistoffer mot andre celletyper samtidig.

Så er det noen forskjell på de som får en kjertelbetennelse, og de som ikke har fått påvist dette ?
    Jeg har jo ikke det, og legen min har palpert kjertelen flere ganger.
    Han er usikker og sier bare at den ihverfall ikke er forstørret.

Jeg har iallfall hatt min del av eledigheta, og har litt rariteter også på Tyroid behandling.
    Det må jo bety at man ikke går fri selv om man ikke har antistoffer.

Intressant artikkel der Vigdis - skal lese den nøyere.
    Så en for litt siden som mente at hjernen MÅTTE lage sin egen T3, og at den derfor var avhengig av en høy fT4.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,063

Question Sv: Hashimoto og antistoffer

Hei

Jeg har hatt antistoffer en stund - vet ikke hvor lenge (pga min x-lege som aldri rekvirerte blodprøver..)
    De siste par gangene har Anti-tpo ligget på 1300.

Den siste legen jeg byttet til ga meg resept på naturlig thyroid den 23/12 ifjor -
    hun har angitt 1 grain pr dag. Jeg har nå øket på mer etterhvert, og befinner meg nå på 2,5 grain.

Jeg var hos legen i midten av januar og da spurte jeg om jeg hadde Hashimotos,
    men det sa hun "Næ-hei!" til. Men jeg lurer meg nå på, jeg da...

Når jeg ønsket å få foretatt måling av kortisol vha spyttprøver , så kjente hun ikke til dette.
    Så da ga hun meg rekvisisjon til MR, samt henvisning til spesialist på BSS (sykehus) -
    dette for en utredning.

Men nå sporer jeg av igjen - har jeg, eller har jeg ikke Hashimotos?
    Og kan det være en "bedre" diagnose å ha i møte med nav (søknad).

Undrer i natten
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  2. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn