Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 32
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: B-12 og hypotyreose?

Sitat Opprinnelig skrevet av sivcath Vis post
    Forgiftning: Ingen forgiftninger, da de er vannløselig
    Jo, det står der - men i så fald er der noget, der ikke er så logisk, som de forskellige forklaringer på udskillelsen via nyrerne tyder på... Disse forklaringer fremhæver, at når et vitamin er vandopløseligt - kan det ikke overdoseres fordi overskuddet vil blive fjernet med urinen.

Det stemmer meget lidt med B12-vitaminets egenskab, at blive deponeret i kroppen, som værende en nødvendighed for at opretholde helbredet....

Hvis B12 vitaminmanglen skyldes en nedsat produktion af Intrinsic Factor, eller har man andre optagelsesproblemer i tarmen, skal man have indsprøjtning af B12 vitamin i en muskel. Behandlingen skal gives livslangt. Når kroppen har fået opbygget et depot, skal man regne med en indsprøjtning hver 3.-4. måned.

Hvis B12 manglen er kostbetinget (f.eks. veganer), kan man tage B12 piller. Hvis man ligger meget lavt, vælges der tiltider at fylde depoterne op vha. af indsprøjtninger med B12 vitamin.

Jeg er altid gået ud fra, at hvis et vitamin først skal konstant befinde sig i kroppen dvs. være deponeret til et kontinuerligt brug - må det nødvendigvis være fedtopløseligt, for overhovedet at kunne danne et depot, da det vandopløselige ellers jo bortskaffes fra kroppen i den mængde, der aktuelt, for den specifikke dag er overflødig, FORDI det nemlig ikke kan deponeres...

Det er faktisk meget interessant at finde ud af, hvad skal der til for at gøre et vandopløseligt stof egnet til oprettelse af et depot i kroppen, så det beskyttes mod at bliver udskilt gennem nyrerne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    895

Jeg bruker B12 sugetabletter som jeg kjøper hos VitaViva. Mye enklere enn å være avhengig av sprøyter, synes jeg. Det er lov å kjøpe til eget forbruk i 3 måneder. Billigere blir det også, særlig om man som jeg aldri kommer opp i frikort.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Men det er jo ikke så lett å forstå hvor det er riktig å ligge på B 12 skalaen!
    Hva går dere ut fra? Formen? Tallene?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Mange får påvist lav (subnormal) B12.
    Er det noen som har fått tilbud om en Schillings test ?
    Eller hvilke kriterier har man gått etter for ordinering ?

Og B12 er jo et leverdepot vitamin.
    Depoet er på opp til 5.000 µg = 5milligram.
    Finner ikke mye om dette, men litt her :
    http://209.85.129.132/search?q=cache...ang_no|lang_sv

Må bla ned til side 16 og utover.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Jeg mener du ikke har noen spesiell grunn til å bekymre deg for B-12 jeg da, med den målte verdien du har. Ennå har ingen kommet med noen forklaring til at vi skal kunne trenge høyere verdier selv om vi er stoffskiftesyke og jeg tror de fleste leger vil anse at 355 ikke gir noe spesiefikt grunnlag for at du trenger mer.

Jeg anbefaler deg imidlertid hvis du føler for et tilskudd å ta 2 b-kompleks (fås kjøpt på apotek reseptfritt). De har økt min b-12 fra 148 til 374 på siste måling.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Takk for svar fra både n`Finn og Hildemor!
    Godt med store søstre og brødre som vet og kan litt mer enn meg. Fint å diskutere og tenke høyt sammen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Jeg har lest innlegg på diverse forums om at noen personer trenger store tilskudd til tross for "normale" verdier.
    Legene som behandler autisme osv med vitaminer, har en forklaring på hvorfor, og det har vel med medfødte feil i methylasjonen (= metallstoffskiftet) å gjøre. Alle har forresten minst en mutasjon i dette, og noen har flere samtidig og da må tilskuddene skreddersyes.

Noen trenger altså store tilskudd med B-12.

355 er akkurat under nederste anbefalte nivå, forresten.

Man kan få kjøpt B-12 ampuller til injeksjon over disk i apotek i tyskland. I USA tar man injeksjonene subkutant, og gjør det selv. Den injeksjonsformen de bruker i Norge med lange nåler og dypt i en muskel i rumpa, er egentlig bare den første man gir ved alvorlig persnisiøs anemi for å få den til å virke fortere.
    Senere er det ikke noen logisk grunn for å gi den på denne måten, samme effekt å gi det med kort nå i mageskinnet, eneste forskjell er at det virker litt langsommere.

Og så er det forskjell på methylkobalamin og de andre former.
    Det fins plaster også.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Fikk svar idag jeg, at mitt B-12 lå på 181. referanseområde: 200-700.
    Alikevel var legen usikker på om jeg burde få noe tilskudd, siden det var "rett under ref.området". Synes ikke det føles noe bra om jeg ikke får behandling for det. Lurer på hva jeg skal gjøre nå.
    Må vel mase mer på legen da....
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Fikk svar idag jeg, at mitt B-12 lå på 181. referanseområde: 200-700.
    Alikevel var legen usikker på om jeg burde få noe tilskudd, siden det var "rett under ref.området". Synes ikke det føles noe bra om jeg ikke får behandling for det. Lurer på hva jeg skal gjøre nå.
    Må vel mase mer på legen da....
    Synes du skal be legen om å få prøve enten B12 sprøyter eller B12 sugetabletter en stund. Om dette får deg i bedre form så er det ingen tvil om at du burde ha.
    Jeg tar sprøyter hver 2. måned. Jeg tok min siste nå på lørdag.

Fra å være ordentlig pjusk lørdag, så ble søndagen helt annerledes og bra.
    Jeg er overbevist om at sprøytene faktisk virker veldig positivt på meg og at vi med Hypo ofte trenger dette tilskuddet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

http://blog.adrenalfatigue.org/bid/2...Adrenal-Glands Fin info fra J Wilson om binyrebarksvikt og B-vitaminer

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hypotyreose og trening
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 12
    Siste melding: 21-09-09, 19:21
  2. Dere med Hypotyreose
    Av Tone i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 10-02-09, 12:40
  3. Sykmelding og hypotyreose
    Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte