Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Østrogen og thyroxin

Hei

Jeg har brukt østrogen ett års tid på grunn av overgangsaldersplager. Jeg valgte for noen uker siden å slutte. Er østrogentilskudd noe som påvirker mitt thyroxinbehov negativt? Noen som vet noe om dette? Jeg har slitt mye med angst siste året. Jeg gikk ned i dose med thyroxin (legen sa jeg måtte gå litt ned fordi verdien lå høyt)omtrent samtidig med at jeg sluttet med østogen. Så forsvant angsten! Jeg trodde først at det skyltes for mye thyroxin. Men i går leste jeg pakningsvedlegget på østrogen nøye. Der sto angst som en av bivirkningene! Så kanskje har jeg levd i et angsthelvete i over ett år på grunn av disse østrogentablettene! Og legen min har ikke sett sammenhengen. Jeg er jo et "psykisk" tilfelle fra før...

om meg:Hashimoto, operert ca 50 % av skjoldbruskkjertelen for femten år siden, bruker Levaxin, antidepressiva, astma, allergi
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Hildemor Gjest

Standard Sv: Østrogen og thyroxin

Jeg kjenner ikke til østrogenbehandling, men for mye Levaxin gir for høyt stoffskifte og det vet jeg kan gi angstplager.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Takk for svar! Jeg sa det til legen min, at jeg trodde det skyltes thyroxinnivået som var for høyt. Men han så ikke ut som om han trodde noe på det. Jeg har merkelappen posttreumatisk stressyndrom. Og det virker som om det forklarer alt: uregelmessige menstruasjonsblødninger, lavt libido (kjønnsdrift),fordøyelsesbesvær, luft i magen, tretthet og tiltaksløshet på kvelden, glemsomhet, problemer med å konsentrere meg og huske ting!!! Det tror ikke jeg...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Noen som vet om noe annet, som virker, enn østrogen stikkpiller for tørre slimhinner i skjeden?

Trenger noen gode råd

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Trenger noen gode råd
    Jeg mener selv, at det bedste råd man kan gi` er, at uanset hvad man finder - stikpiller eller cremer - bør de ikke indeholde mineralske olier som petrolatum, petrolatumbaseret vaseline/glycerin (kun de vegetabilske), silikone eller et hav af konserveringsmidler. Slimhinderne i underlivet er som svamp, der bare suger alting ind i kroppen derigennem. Så hellere være obs på de stoffer, man ved kroppen ikke har godt af.

Jeg ved, der findes nogle få at de sikre cremer, men jeg ved ikke om de findes som stikpiller. Det gør de sikkert ude i verden, men det er straks sværere at finde hos os.

Der er en engelsk creme som kunne buges måske, selv om det hedder "glidecreme"?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Takk, Anisa! Den kan det være verd å prøve!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Vigdis Du tar Østrogen mot overgangsalderplager, mens jeg tar Progesteron. Nå er det lenge siden jeg har målt disse verdiene som viser overgangsalder, men jeg husker at etter en tid med Progesteronbehandling så hadde jeg smurt (krem) meg tilbake til fertil alder, iflg blodprøver. Men - jeg er noe plaget med hetetokter ennå.

http://www.futhark.no/Progesteron.aspx

Har lest her jeg, men hvor seriøst og vitenskapelig den er vet jeg ikke.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg tar ikke tabletter lengre. Men bruker stikkpiller mot skjedeplager, som skal være mikrodoser østrogen sammenliknet med tablettene jeg tok tidligere. Jeg har endel symptomer som muligens er Sjögrens syndrom. Og alt tørker inn øyne, munn, skjede. Og de stikkpillene funker ikke lengre. Og de har vært en slags nødløsning/kompromiss i mangel av noe annet.

Men jeg har skjønt etterhvert at østrogen og progesteron skal stå i et slags forhold til hverandre, husker ikke tallene akkurat nå. Så jeg får gå litt bedre utrustet med fakta neste gang jeg skal til legen og lurer!

Takk for link, Yvette! Skal kikke på den også!

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

Hei! Dette kan vel være av intresse?

Les også om progesteron under hormoner..

http://www.futhark.no/Hvordan_bruke_o.aspx

vet ik om jeg klarte å lage link..men du kan jo klippe og lime..

leste at østogendominans vil hemme thyroxinets funksjon og skape et falskt lavt stoffskifte..
    vet ikke om dette hjelper, men det er isåfall litt mer kunnskap om det der enn du får hos en vanlig lege..

live
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Tilbake til gammelt tema: Er det noen av dere som bruker naturlig østrogen eller liknende mot tørr skjede? Jeg er ikke i stand til å finne annet enn ting som fungerer som fuktighetskrem. og det hjelper ikke meg så mye i lengden. Siden jeg er i overgangsaldreren, vil vel tørr skjede problematikk bare forverres. Sex og andre hyggelige ting er jo ikke noe vi slutter med selv om vi har passert førti

Jeg tar gjerne imot andre tanker om samme tema. Men jeg er usikker på østrogenkremer/stikkpiller som serveres fra baren som kalles apotek. Tror ikke de tilfører stoffskiftet mitt særlig mye bra...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. artikkel fra Aberdeen om frie radikaler og thyroxin
    Av nora i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 1
    Siste melding: 06-07-10, 20:58
  2. Øker b vitaminer effekten av armour/ thyroxin?
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-09-09, 11:06
  3. Hvorfor virker ikke thyroxin?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 18-04-08, 23:03

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder