Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Salt ?

Jeg har alltid tenkt som så at har du symptomer, så er dosen for liten.
    Det er nok litt hold i det - mange sliter med for liten dose, men man kan jo få symptomr av for høy dose da. Mine var først symptomer fra hjertet, og jeg satt ned dosen litt, så fikk jeg hælsmerter som var så store at jeg hadde vansker med å gå. De ble langsomt borte når jeg satte ned dosen ytterligere.
    Når jeg hadde hatt dennne dosen et halvår så fikk jeg mer ubestemmelige symptomer som jeg var usikker på om stammet fra for høy eller for lav dose.
    Jeg ble verre etter få dager på en høyere dose og satte så ned til enda lavere dose nå nylig og bedringen kom etter få dager.

Overgang fra Levaxin til Armour i mai04 gjorde at de verste symptomene forsvant, så som influensafølelse, obstipasjon og vektøkning. Og jeg var bra i vel et år på 2G Armour, men etterhvert så glemmer man jo de plagene man hadde og synes det hadde vært ok å bli kvitt resten også.
    Så da begynnte jeg å øke denne dosen - sakte og pent, men på grunn av usikkerhet litt opp og ned, til 5G ifjor som ga hjertearytmier etter et par måneder.
    Dosereduksjon var da nødvendig men selv på 4G fikk jeg hælproblemer etter et halvår.

Jeg måtte gjøre noe radikalt og har etterhvert fått sansen for kombinasjonsbehandling med Levaxin og prøvde dette i 06, men da ble leggkrampene mye verre og jeg gikk over til Armour igjen.
    Tidlig i 07 oppdaget jeg at kalsiumtabletter øyeblikkelig fjernet krampene og at D-vitamin gjorde det akkutt mye verre.
    høsten 07 oppdaget jeg at salt var bedre ! En almindelig borsaltmengde man får fatt i med peke og tommelfinger fjerner krampene. Tar jeg dette før og etter trening så har jeg ikke kramper.

Og nå fikk jeg mot til å forsøke litt levaxin igjen og innførte 25µ+3,5G som gikk bra til jeg etterhvert fikk høydose symtomer og nå er jeg nede på 2,25G+50µ Levaxin som blir snautt 1000µgT4 i uka.
    Saltbehovet har økt med inføringen av Levaxinen, men klarer å kurrere krampene.

Så hvorfor trenger jeg ekstra salt for å stoppe krampene ?
    Noen som har innspill på det ?

Natrium, som det heter reguleres av aldosteronet fra binyrebarken.
    Jeg har flere blodprøver å referere til som alle har vært "normale".

Jeg lot meg vel påvirke av statlig styrte kampanjer som hevet pekefingeren mot saltbruk, så jeg har ikke hatt salt på maten siden, ja, i 80åra vel ? Har stolt på at jeg har fått nok gjennom maten uten å strø på noe ekstra.
    Så husker jeg fortellingen om personer som dyra slikker......
    Og jeg er nødt til å bruke svettereim når jeg trener - svetten er så sterk at det svir i øynene.
    Med salt mener vi gjerne Natrium, men så enkelt er det ikke.......

http://no.wikipedia.org/wiki/Aldosteron
    http://www.matoghelse.no/salt-et-livsvi ... 49278.html
    http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=555
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tenker her litt på homeopatien, og nat. mur . (natrium muriatricum) er et av de essensielle saltene.
    Her står mer om nat. mur.
    http://www.aaimedicine.com/jaaim/jun06/ ... tional.php

I gamle dager var salt det eneste de hadde til å hjelpe ved Addison. (du kom jo inn på historien om personen som alle kalvene kom for å slikke, de mister salt og trenger ekstra tilskuddd av salt)

Forresten så er det en litt tragisk historie om en gammel senil dame i Norge somdøde av å spise for mye salt pga trøbbel med smaksløkene, står nå i legetidsskriftet. de regnet ut hvor mye/lite salt m skulle til for hennes del, og det var ikke mye. Men jeg tror ikke at friske mennesker spiser så mye at det er farlig. Nyrene skiller det bare ut.
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1650490
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1650605

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard salt ?

Du kjenner saltbehov når dosen levaxin øker,jeg blir Gal :twisted: av søtbehovet-0-kontroll kaller jeg det...
    Kanskje en bivirkning som Levaxin gir??
    Men siden du nevner kramper, Svetter du mye eller Drikker mye vann så skilles natrium ut og kan gi muskelkramper(vegetarianere har og behov for større saltinntak),har man hatt diare øker og behovet for salt, noen har og redusert opptak av natrium..

Jeg kjente stor forskjell på uro i kroppen,kramper,dirring i beina etter at jeg starta med Magnesium.(for de som lider av treg mage,forstoppelse så setter dette igang tarmsystemet over natta..igjen kramper,for det er jo den stimulansen tarmene til oss med lavt stoffskifte mangler).
    Magnesium er og effektivt for å normalisere hjerterytmen.
    Første tegn på magnesium mangel er gjerne muskelkramper.
    Dette mineralet fins i store mengder i skjoldbruks kjertelen og skulle da tro vi har bruk for tilskudd?
    magnesium blir brukt som medisin (inntil 3000 mg)ved Hormonelle forstyrrelser,bla svak binyrebark(en av symptomene er salthunger) ved hyperparatyreoidisme og syk bukspyttkjertel.
    Jeg tar ca 500-1000 mg hver kveld,og merka fort stor forskjell!!
    Visste du at Magnesium er søvndyssende og?Jeg har sovet ganske godt siden jeg starta med midlet for ca 5-6 uker siden.
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Skal du skremme meg nora
    Har vært oppmerksom på magnesium og har lest om funksjonen.
    Jeg har en boks og tok det regelmessig i fjor da jeg testa ut D-vitamin, men merket ingen effekt av det. Siden har jeg ikke tatt noe, men skal prøve igjen nå.

Er sånn at jeg prøver ut ting en stund, men kutter ut det som ikke virker etter en tid.

Har ikke tenkt på salt og det var tilfeldig at jeg oppdaget virkningen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard salt ?

Ta stor nok dose magnesium!
    Og det er ikke alle merkene som fungerer like godt (uansett vitamin/mineral)
    Jeg leter etter "renest" mulig,pga allergier osv,og synes Bio life sin fungerte aller best.Bruker og demses kalsium/magnesium pga beinskjørheten.men var ikke før jeg kom opp i stor nok dose magnesium virkningen kom.(1000 mg pr dag/kveld)
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Salt - og tullete kostholdseksperter.

Jeg husker ikke hvor jeg skrev om salt og at jeg oppdaget at salt er meget viktig for meg. Inntak av noen klyper salt hver dag hindrer iallfall leggkrampene mine. At jeg har hørt på "kostholdseksperter" og levd saltfattig fordi jeg trodde på "ekspertene" har bare ført til at jeg har hatt et mangeårig helvete.
    Jeg husker en TV-reklame om en liten unge som satt ved siden av et kjempe saltberg - og en fyfy-stemme som sa at salt var skadelig.

Så - idag titta jeg litt på Anisa's Danske side - og vips, der er det faktisk meget fornuftige mennesker som har viktige ting å skrive om - og som gjør det grundig.
    Tak for den tante Ana !
    Les selv : http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... hp?t=10688

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Standard

Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Salt hjeper mot "maurene" i beina mine, som kommer etter jeg har lagt meg.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    848

Standard Sv: Salt - og tullete kosholdseksperter.

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg husker ikke hvor jeg skrev om salt og at jeg oppdaget at salt er meget viktig for meg. Inntak av noen klyper salt hver dag hindrer iallfall leggkrampene mine. At jeg har hørt på "kostholdseksperter" og levd saltfattig fordi jeg trodde på "ekspertene" har bare ført til at jeg har hatt et mangeårig helvete.
    Jeg husker en TV-reklame om en liten unge som satt ved siden av et kjempe saltberg - og en fyfy-stemme som sa at salt var skadelig.
    Salt. Kanskje det er nettopp her mine opprinnelige problemer ligger. Pitituary gland, lavt aldestoron osv. Jeg jobber med saken!

- Det du sier, om tv-reklamen du så som liten unge, ja, gjett om jeg så en lignende reklame. Gjentatte ganger. Jeg har liksom vokst meg til å unngå salt litt. For noen år siden begynte jeg å rynke på nesen til salt. Jeg sluttet å pøse salt på biffen på restauranter, og under matlaging droppet jeg salt i det hele tatt. Helt til jeg nylig lærte meg litt mer om salt. Nå vet jeg at vi TRENGER salt. Og at salt ikke bare er for smakens skyld! Herregud, naive menneske! (meg, altså!)

Leggkramper, maur i bena... Jeg kjenner meg igjen her ja. Kan dette være pga. mangel av salt, tro?

En ny verden viser seg for Thomas. En verden laget med salt!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Salt - og tullete kosholdseksperter.

Du er jo i samme gate når du tenker i Aldosteronbanen.
    Den regulerer jo saltbalansen.
    Vi er påvirket av halvkvedete viser om at salt er skadelig og salt binder vann til kroppen.
    Det er feil !
    Studier viser at for lite salt øker veskemengden i kroppen.
    Så er det karbohydratet som binder vann. For hvert gram vi spiser lagrer kroppen 4gram vann. Dette for å bruke til bla avkjøling av kroppen når karbohydratet forbrennes.

Hvis det første du tenker på nårt du våkner om morgenen er å lette på trykket, kan det bla. være for at du brenner karbohydrat uten at du svetter.

Lignende tråder

1. Salt og binyrer, ødem og blodtrykk
    Av anitab i forumet Adrenal Fatique - Salt
    Svar: 2
    Siste melding: 28-05-13, 00:25
  2. Det du IKKE ved om salt og binyrerne!
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - Salt
    Svar: 12
    Siste melding: 21-06-12, 12:39
  3. jod uten salt i potetgull?
    Av DALIA i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 7
    Siste melding: 27-04-08, 15:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg