Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Føler vi skam?

Kan jeg føle skam av å ikke være 100 % fungerende? Kan jeg oppleve skam og flauhet over å ikke make det andre makter: å ha en velstelt hage, et vakkert og ryddig hjem, lage selskap for venner eller orke å utvide interessene mine? Kan skammen komme over å ha en tretthet som alltid ligger på lur, smerter som ikke synes, en sykdom som er usynlig for alle andre enn meg selv?

En skam for den som er på trygd, som er hjemme når alle andre er på jobb, for det er så lett å se at du ikke løper til bussen hver morgen kl 7 25, men siger opp av sengen litt senere. Skamfullt å være en løvraker i hagen en vanlig hverdag, alle ser deg. Alle ser også at du tar sekken på ryggen og går i skogen, midt på dagen. Hun kunne jo jobbet, kjenner du kanskje at det hviskes i nabolaget.

Skam over å være tjukk. Overspiser, tenker de andre, de stirrer på kroppen din. Skam over å ikke kunne holde følge med de andres hurtige levesett. Pinlig å vedkjenne at du ikke holder tritt. Flau over at andre må ta over dine arbeidsoppgaver på jobb. Skam fordi de må gjøre mer når du gjør mindre.

Skam overfor ektemake, som må gjøre mer, mens du ligger på so****, svimmel og sliten. Flau over å glemme: glemme handlelisten, glemme de viktige ingrediensene til middag, glemme avtaler, glemme hva du skulle hente i kjelleren.

Fra en artikkel om skam http://www.aftenposten.no/kul_und/article3110097.ece
    Finn Skårderud:
    "–Den livshemmende skammen – finnes det flere varianter av den?
    –Ja. Du har den globale skammen, og med global mener jeg «hele mennesket», jeg mener at skammen er altomfattende som i «jeg har ingen verdi». I tillegg har du lokale skammer. Man kan skamme seg over følelser, som misunnelse. Eller kroppen, en følelse av at det er noe galt med den. Unge jenter kan forsøke å takle dette ved å trene mye og spise lite. De har en idé om at hvis de blir tynne nok, så blir de kvitt skammen, da vil de føle seg bedre.
    –Men slik er det ikke?
    –Nei. Den som slanker seg vilt, sprekker gjerne før eller siden og overspiser. Da blir skammen desto større. Det samme skjer hvis man forsøker å drukne skammen i alkohol – eller døyve den med annen rus. Før eller siden klarner man opp, og skamfølelsen er blitt enda sterkere.

–Hva gjør vi med skam som er blitt livshemmende?
    –Snakk om det. Det er første bud, fra en som meg. Skammens vonde psykologi er at man forblir taus. Når skam blir lidelse, må den isen brytes. Nøkkelen er selvaksept. Å akseptere seg selv som den man er – også i møte med andre. I tillegg er motet sentralt. Det finnes en grunnleggende urettferdighet: At har man vært uheldig i livet, må man være ekstra modig for å bryte ut av skammens enecelle og våge seg mot de fellesskap hvor kjærligheten finnes.

Hanne Ørstavik:
    –Det er ikke alltid så lett å vite at det er skam en føler. Du kan føle deg feil, dum, usynlig, for mye. Du kan føle deg stygg, sier Ørstavik og ser på meg med vakre øyne. Hun er kledd i rødt fra topp til tå, for å gi det grå Oslo–været litt motstand. Hun lykkes. Det har hun også gjort med sine skamfylte romaner.

For skam er drepende, hvis jeg gir etter for den, er det en form for død. Vi sier «jeg kunne dødd av skam», og det er ikke bare ord. Skam er livsalvorlig. Jeg tror det å skrive handler om håp. Håp om å bli tatt imot der hvor jeg er aller mest alene.

–Hva skal vi ikke tåle?
    –Skamløshet. At noen påfører andre skam som et maktmiddel. Da må vi si fra.

–Hvor ligger løsningen på denne floken?
    –Å se innover og våge å møte sin egen skam, sin egen smerte. Vi må ha kontakt med oss selv og lodde våre egne motiver.

–Det er en lang vei fra det indre fundamentale spørsmålet «hva har du her å gjøre», til det jeg håper en dag trygt å kunne si; at jeg er født, at jeg er her – at jeg har lov til å puste og leve. "
    • Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    • Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Standard Sv: Føler vi skam?

Dette var så utrolig godt beskrevet og skrevet. Jeg kjente meg sånn igjen i dette.

Du er flink til å ordlegge deg Vigdis
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Takk, Moxa. Men de fleste fine ordene var fra andre! Men problemstillingen er viktig. Og det er lett å tro at jeg ikke føler skam, at jeg er så insiktsfull og generøs mot meg selv, til jeg plutselig møter meg selv i døra, skamfull...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

En sak.
    En diger digresejon : og den er vel til teknisk team ?
    Hvorfor nektes vi å skrive sofaen når fanden i helvete er ok ?
    Det er jo et møbel ?
    formodentlig høyt elsket og mye brukt
    redigert :
    Ruth - du får ikke lov å omtale møblet, men jeg får ?
    Heia Øst
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Uførelivets Parallelverden

Anbefales! Veldig fin blogg om å være syk og utenfor alt det vanlige, om å befinne seg i en parallelverden http://valgerd.blogspot.com/2009/10/...lelverden.html

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ja, en får bare håpe at de som burde lese den, gjør det.
    Det er ikke betryggende at bestemmende myndigheter har de ideer de har for tiden !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Og jeg lurer av og til, når jeg leser Kristin Clemet og disse kjekke Unge Høyre guttene, og Olav Thon, nå sist (me dutsagnet om at uføretrygd er gratispenger): Kjenner ikke disse menneskene ett eneste menneske som sliter, som har slitt i mange år, for å ende med hel eller delvis uføretrygd? Kjenner disse menneskene INGEN med kroniske sykdommer? Hva slags verden er de de vanker i?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

En kan jaggu begynne å lure på det Vigdis.
    For meg var det jo verst FØR jeg hadde noen grunn - altså før etablissemanget fant det opportunt å forsyne meg med en diagnose.
    Da hadde jeg ingenting å forklare sykdom med.

Jeg har aldri slitt så jevlig som i den tia, familie hus og alt som skulle til krevde jo at jeg var i jobb.
    Og jeg var ikke syk ! Ikke taleom - jeg kunne jo ikke tenke tanken for meg selv engang. Og av-viste alle mer eller mindre "vidløftige" teorier av lagefaglig karakter.
    Og hvorfor ?
    Jo, bare den minste innrømmelse så jeg på som begynnelsen på tap - økonoimisk og sosialt.
    Og jeg fikk jo rett.
    Og jeg kan jo bare bekrefte bloggen. Det er slik.

Og skal en tenke tilbake til hva de prata om før klimamøtet i København, så var det jo sykelønnsordninga. De trur at folk i det vesentlige jukser seg til å være syke - ikke gidder å gå på jobb.
    Så feil kan man ta, og enda vinne valget.......

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Er ikke kult å stå med lua i handa,
    Tenk om noen økonomisk fornuftige mennesker hadde skjønt vår hverdag,
    da hadde dem ihvertfall funnet ut at det er mest økonomisk å la oss få riktig medisinering i samråd med legen og ikke etter nærmest en trassen slåsskamp.

De ville også funnet ut at et mindre rigid system som var trygt og skjønte hva vi trengte ville også forårsake masse mindre sykefravær og sykemelding fordi vi ble utsatt for mindre negativt stress.

Da kunne dem kansje få litt bedre uttelling og erfaring med IA også.

Når det gjelder Thon og politikere så lever dem i sin egen boble,
    kan knapt regnes som en del av befolkningen,
    Thon har glemt at det var en helt annen verden før når han etablerte seg, ikke den samme type stress og forventningspress som det er nå, samt at nå har han jo også for lengst glemt hvordag det var å måtte legge kabal med regningene i håp om at den går opp.

Politikere glemmer også fort, samt at dem stiller i særklasse,
    skulle likt å se at det skjedde at Gerd Liv Valla,Kjell Magne eller disse andre som har gått på en smell må igjennom samme mølla på Nav som andre vanlige mennesker som mange går i uker og måneder uten å få pengene dem har rett til.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Føler meg frisk på Armour Thyroid
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 11-06-09, 17:58
  2. Føler meg hyper, men på vei ned??
    Av Gulden i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 25
    Siste melding: 03-06-09, 17:47
  3. Jeg føler meg mislykket
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 32
    Siste melding: 23-09-06, 19:16
  4. endelig føler jeg meg ganske så bra:) :)
    Av isa1 i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 5
    Siste melding: 23-09-06, 08:09
  5. Føler at andre ser på meg som en unnasluntrer
    Av liten i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 02-10-05, 09:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg