Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Lav TSH og lav T4

Sitat Opprinnelig skrevet av kruse Vis post
    Nå ligger TSH mellom "ikke målbar" og 0,1
    T4 ligger på 11 (ref.verdi; 11-23)

Fikk beskjed fra Balderklinikken om at problemet sansynligvis ikke lå i kjertelen men sekundært, altså i feks hypofysen. Man kunne utredes for dette, men det var liten vits, ettersom det ikke var noe behandling.
    Der er altid en "vits" i at udrede for, da hypofysen også står for produktion af andre hormoner end TSH og effekten af en "defekt" hypofyse kan på sigt sprede sig til både binyrer, køns- og reproduktive hormonkirtler, nyrerne og reducere kroppens væksthormon. Det er ikke til at spøge med og selv om man alligevel skulle forblive i permanent behandling for thyreoideahormonmangel pga. det lave TSH, ville forsøg på at udrede for hypofyse-underfunktion evt. medføre chancen for at sikre kroppens andre kirtler fra at lide samme skæbne som skjoldbruskkirtel (pga. af det lave TSH).

Kruse? Er du ikke blevet tilbudt MR af hypofysen, for at se om der evt. sidder en mikro-svulst (ikke malign) og ødelægger kirtlens funktion? Det plejer at være den oftest nævnte årsag til hypofyseinsufficience. Selv hvis noget skulle vise sig umuligt at behandle, er det alligevel bedst at vide besked, så man slipper for psykiatriske diagnoser i fremtiden.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    10

Anisa skrev
    Kruse? Er du ikke blevet tilbudt MR af hypofysen, for at se om der evt. sidder en mikro-svulst (ikke malign) og ødelægger kirtlens funktion? Det plejer at være den oftest nævnte årsag til hypofyseinsufficience. Selv hvis noget skulle vise sig umuligt at behandle, er det alligevel bedst at vide besked, så man slipper for psykiatriske diagnoser i fremtiden.
    Jeg tok en MR av hodet da jeg var hos endokrinolog.. Men jeg vet ikke akkurat hva det ble sett etter da.
    Det var ingenting der, sa de (hihi, kanskje det var helt tomt?)

Har ikke tenkt over at det selvsagt er så mye annet som styres av hypofysen også.
    Har M.E, og I løpet av ca 10 år har jeg blitt utredet for det meste, så jeg trodde egentlig kanskje alt var sjekket ut. Men det er jo ikke umulig at et par ting til gjenstår.

Jeg burde kanskje fått ei utredning til aker eller et lignende sted, hvor de er gode på slikt....
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sist jeg snakket med Balderklinikken nevnte jo legen dette med hypofysen, at problemet ganske sikkert lå der, og at TSH alltid ville være så lav.
    Her ramler jeg av. Om problemet ligger i hypofysen er det en hel rekke ting man kan gjøre for i all hovedsak kan alle hormoner produsert av hypofysen substittueres.
    Om vi snakker om Hypopituitarism (underfungerende hypofyse) er det iallefall en hel rekke blodprøver for å se hvilke andre endokrine organer som påvirkes av dette. Hypopituitarism er sjelden og som Anisa skriver:
    Der er altid en "vits" i at udrede for, da hypofysen også står for produktion af andre hormoner end TSH og effekten af en "defekt" hypofyse kan på sigt sprede sig til både binyrer, køns- og reproduktive hormonkirtler, nyrerne og reducere kroppens væksthormon. Det er ikke til at spøge med og selv om man alligevel skulle forblive i permanent behandling for thyreoideahormonmangel pga. det lave TSH, ville forsøg på at udrede for hypofyse-underfunktion evt. medføre chancen for at sikre kroppens andre kirtler fra at lide samme skæbne som skjoldbruskkirtel (pga. af det lave TSH).
    Wikipedias artikkel er god og lister opp alle hormonene som skilles ut fra hypofysen og gir en generelt brukbar fremstilling av problematikken. http://en.wikipedia.org/wiki/Panhypo...ne_replacement

Artikkelen er relativt komplisert - gi noen tastetrykk om du trenger forklaring.
    Avgjørene at du får vite om hypofysen også underpresterer på andre områder for at du skal kunne bli så frisk som mulig. Noen må ha "sett noe" for å snakke om at hypofysen er årsaken så det må være tatt noe mere prøver.

Har du flere blodprøver? Har du vært på Balder bør du ha flere A4 ark. Se om du finner noen av verdien LH/FSH/ACTH f.eks.

H:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kruse: Hva med å spøøre fastlegen om å rek til Aker? Det er jo der de sier at FT4 bør være høy. Om du får respons fra dem, kan fastlegen lytte til det de sier der.

Dessuten tenker jeg (som også går på Balder og har en lege som er opptatt av at min TSH er 0.0 ett eller annet) hva med å si: "det er min kropp, jeg bærer det fulle og hele ansvaret for om jeg underveis i min medisinering påfører meg selv skjelett eller hjerteproblemer. Det eneste jeg vil er jo å ha det bra. Derfor øker jeg dosen"
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    10

rexxy69: Jeg har dessverre ikke mulighet til å prøve å lese denne artikkelen. Får prøve i litt grove trekk, en dag hodet henger litt mer med.
    Men takk likevel
    Jeg har tatt en del prøver på balderklinikken ja, men har ingen oversikt over dem. Så da må jeg event få en utskrift av journalen.

rexxy69 skrev:
    Noen må ha "sett noe" for å snakke om at hypofysen er årsaken så det må være tatt noe mere prøver.
    Det eneste legen på balderklinikken sa var at det kunne se sånn ut, utifra stoffskifteprøvene mine.
    Da jeg først fikk diagnosen lå TSH på rundt 4,7 og T4 på 11.
    Fikk regulert det med medisin, og i mange år lå TSH på rundt 2 og T4 på mellom 15 og 19.
    Så plutselig for to år siden ble TSH ikke målbart og T4 gikk sakte nedover.
    Både balderklinikken og legen mente jeg var overmedisinert. Jeg prøvde å kutte litt og litt i medisinene. Og til å begynne med så det ut som det skulle gå rett vei. Men så ble det bare enda værre.
    Som jeg nevnte i ett innlegg over, så har jeg tatt en MR av hodet. Men det er jo veldig lenge siden. Og det var før disse forandringene.

Vigdis:
    Ja, jeg burde vært på aker sånn egentlig.
    Har spurt fastlegen tidligere om han kan henvise, ettersom han har sagt at han ikke skjønner noe av hva som skjer med prøvene, og at det må "ordnes" opp i. Men når jeg ber om henvisning, så er det vist ikke "så krise" likevel.
    Kan balderklinikken henvise til Aker tro? Jeg tenke, ettersom det var legen der som først nevnte dette med hypofysen.

Ellers har jeg prøvd meg på å forklare at det er min kropp, og hvordan jeg føler meg når T4 ligger der den gjør i dag. Men det føles som å, tisse i motvind.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kruse: fortell legen din at det trenger ikke være krise for å henvise deg. Det holder at legen er usikker! Og det er han jo tydeligvis. Legen min har henvist meg fordi han er usikker. Balderklinikken bør kunne henvise til Aker, de er jo leger. det eneste jeg kan tenke meg er at de oppfatter Aker som konkurrent, og derfor ikke vil. Men en elge er en lege uansett, og leger henviser til spesialister. Jeg ville forsøkt begge steder.

Og så ville jeg tatt med et sitatet på forummet som sier at
    Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8727
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kruse: fortell legen din at det trenger ikke være krise for å henvise deg. Det holder at legen er usikker! Og det er han jo tydeligvis. Legen min har henvist meg fordi han er usikker. Balderklinikken bør kunne henvise til Aker, de er jo leger. det eneste jeg kan tenke meg er at de oppfatter Aker som konkurrent, og derfor ikke vil. Men en elge er en lege uansett, og leger henviser til spesialister. Jeg ville forsøkt begge steder.
    Helt enig med Vigdis. De legene vi oppsøker hører til førstelinjetjenesten i helsevesnet. Aker er andrelinjetjeneste altså spesialister. Førstelinjetjenesten skal henvise til andrelinjetjenesten når pasientens problemer går utenfor deres kompetansefelt. Det er det jo opplagt at det gjør for han kan jo ikke hjelpe deg

Jeg pleier å se dem rett inn i øynene å si at livet mitt er satt på¨vent. Dette setter dem litt ut og mange spør hvorfor. Jeg svarer at jeg føler meg syk og er kommet for å få hjelp. Denne teknikken funker rett og slett fordi den blir nær og personlig. Og for oss så er våre problemer nære og personlige og vi fortjener å bli tatt alvorlig. Stå på

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg pleier å se dem rett inn i øynene å si at livet mitt er satt på¨vent. Dette setter dem litt ut og mange spør hvorfor. Jeg svarer at jeg føler meg syk og er kommet for å få hjelp. Denne teknikken funker rett og slett fordi den blir nær og personlig. Og for oss så er våre problemer nære og personlige og vi fortjener å bli tatt alvorlig. Stå på
    Ja, sådan dér

Super!

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    10

Tusen takk for alle svar og støtt.
    Dere er herlige alle som en

I dag har jeg en supernyhet!
    Jeg skulle egentlig ikke ha time med balder før neste uke, men så ringte legen og spurte om vi kunne forandre den til her og nå.

Jeg har jo tatt nye prøver etter at jeg begynte på Thyroid.
    TSH hadde steget fra ikke målbar, til 4,2
    T4 som tidligere var 11 er nå 14
    Det beviste vistnok at problemet ikke lå i hypofysen likevel.
    Nå sier sikkert alle at jeg er rapetullete som jubler over en TSH på 4,2.
    Ja, det trodde jeg aldri selv at jeg skulle gjøre. Sist den lå på 4,7 var jeg kjempedårlig.
    Men nå ser det altså ut som det går rette veien. Ingen som henger seg opp i TSHtyrani og nedtrapping av medisiner.
    Nå blir det 6 nye uker med økt dose
    Formen har blitt bedre etter jeg gikk over på Thyroid, selv om jeg har vært kraftig undermedisinert.
    Så jeg satser på at dette blir superbra

Nok en gang, takk dere alle

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av kruse Vis post
    Jeg har jo tatt nye prøver etter at jeg begynte på Thyroid.
    TSH hadde steget fra ikke målbar, til 4,2
    T4 som tidligere var 11 er nå 14
    Det beviste vistnok at problemet ikke lå i hypofysen likevel.
    Nå sier sikkert alle at jeg er rapetullete som jubler over en TSH på 4,2.
    Ja, det trodde jeg aldri selv at jeg skulle gjøre. Sist den lå på 4,7 var jeg kjempedårlig.
    Men nå ser det altså ut som det går rette veien. Ingen som henger seg opp i TSHtyrani og nedtrapping av medisiner.
    Nå blir det 6 nye uker med økt dose
    Formen har blitt bedre etter jeg gikk over på Thyroid, selv om jeg har vært kraftig undermedisinert.
    Så jeg satser på at dette blir superbra

Nok en gang, takk dere alle
    Jeg er så spent på hvordan det går med deg fremover. Jeg har nemlig også fått en veldig lav TSH, men føler meg syk. Trenger masse råd, så se tråden min "Jeg har hatt hypothyreose i 20 år", hvis du har anledning.
    Fortsett gjerne å skriv om hvordan det går med deg fremover artig å følge med deg

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn