Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    10

Standard Sv: Lav TSH og lav T4

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Med forbehold om at jeg husker sånn noenlunde det du har skrevet....
    Sentralproblem?
    Neppe. Du lå lenge med en TSH på 2...og fT4 på 19...
    Du har vært medisinert i ca. 10 år...da er det lite sannsynlig at det er mye igjen av kjertelen din, og TSH virker KUN på den; så de legene som prater på hormonfeedback kan jo tenke litt på den innfallsvinkelen også...det nytter ikke å bære havre til en død hest, derfor flater TSH ut.
    Jeg sitter igjen med en overordna følelse, du sier det selv også, du HAR ALT FOR LAV fT4!
    Har du antistoff?
    Når du nå bruker thyroid vil TSH bare bli 0, så da slipper du iallfall høre det mere.
    Aker bekrefter dette, og Aker skulle vel alle leger respektere.
    Men en del av oss får lav fT4 ved bruk av thyroider, og trenger faktisk t4 i tillegg, men det vil du se med tiden...noen tåler lav T4 bare T3 er høy nok, andre ikke.
    STOL PÅ DEG SELV, IKKE LA DE ØDELEGGE DEG!!
    Gunnda, vi hadde postet samtidig, så jeg så innlegget ditt først nå.
    Blir TSH 0 når man bruker thyroid?
    Jeg tar forresten 0,25 med levaxin i tillegg.

Blondie: Jeg skal kikke på tråden din når lavtrykket forsvinner, og hodet fungerer. Oppdaterer deg gjerne om hvordan det går med TSH`en etterhvert

Etter å ha les alle svarene, og kikket litt inne på forumet, så ser jeg, nok en gang, at de fleste her vet mer enn legene.
    Kommer jo egentlig ikke for noen bombe. Man må jo nesten være si egen lege for å komme gjennom det hele.
    Takk igjen
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Ja, hvis man bruger thyroid, vil tsh gå mod nul. Læs første indlæg i denne tråd, som er en epost fra en overlæge på OUS Aker:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...verlege+Louise

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei Kruse

Så leit at du har fått oppleve TSH hysteriet så til de grader. Balder har tydeligvis ulik praksis for min lege der er ikke opptatt av det. Han kommer nok til å nevne det etter hvert men forrige gang han så prøvene mine så blåste han av de og sa at det skulle vi ikke fokusere på nå.

Da jeg spurte direkte hvor opphengt han var i TSH, fikk jeg en sterk følelse av at han følte seg forpliktet å si at dette var litt viktig, men at han egentlig ikke mente det var det.

Om legen min mot formodning skulle begynne å messe med TSH til tross for at jeg føler meg fin på en dose, eller dersom han protesterer fordi jeg vil prøve å øke fordi FT4 er for lav og formen deretter, så vil jeg bare si drit og dra og at dette blir aldeles for dumt.

Uansett- det beste er nok å bare jatte med legen for å få thyoridresepten, og foreta doseøkning/reduksjon etter kroppens behov.

Les deg opp, tenk selv, stol på deg selv og kroppens signaler er mitt råd. Ikke ha så voldsomt respekt for disse legene, de kan faktisk ikke så mye om dette, og mange oppegående stoffskiftepasienter kan langt mer om sykdommen enn legen sin. Ikke minst kan man mer om sin egen kropp og dens reaksjoner.

PS- være obs på eventuell binyreproblematikk, det kan forstyrre effekten av thyroiden. Regner med at Balder sjekker binyrestatusen din, og hvis ikke, bør du be om at det gjøres.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Hei kruse! Jeg oppdaget denne tråden først nå. Da jeg leste åpningsinnlegget ditt, så så jeg at du stilte spørsmål om hvorfor TSH ikke øker når du reduserer medisinen (Levaxin). Da tenker jeg på det min lege sa da jeg startet med Liothyronin: Man kan ikke styre medisineringen etter TSH når man går på Lio. Da bryr man seg rett og slett ikke om TSH. Slik hun sa det, så settes TSH kunstig ned når man går på Lio. Min er også veldig lav, ikke så mye over 0,0!! Og vi har jo lest om mange her som har det bra med en ikke målbar TSH.

Ellers tenkte jeg å svare noe om utredning av hypofysen, men ser at det ikke er aktuelt lenger.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    10

Godt med tips, selv om ting går bedre.
    Alltid greit å vite hva man bør holde øye med.
    Så det er alltid kjekt med svar uansett om "problemet" er løst eller ei.

Nå tar jeg ferie.
    Ferie fra data
    Ferie fra sykdom.
    Så kommer jeg sterkere tilbake (med forhåpentligvis litt bedre stoffskifteverdier), etter ferien.

Ha en fin sommer dere
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    66
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kruse: Hva med å spøøre fastlegen om å rek til Aker? Det er jo der de sier at FT4 bør være høy. Om du får respons fra dem, kan fastlegen lytte til det de sier der.

Dessuten tenker jeg (som også går på Balder og har en lege som er opptatt av at min TSH er 0.0 ett eller annet) hva med å si: "det er min kropp, jeg bærer det fulle og hele ansvaret for om jeg underveis i min medisinering påfører meg selv skjelett eller hjerteproblemer. Det eneste jeg vil er jo å ha det bra. Derfor øker jeg dosen"
    - min lege er også blitt bekymret for at min TSH ikke er målbar, FT4 for høyt og FT3 for lavt:

TSH 0,05 - (ref 0,20 - 4,30),
    FT4 23 pmol/L - ( ref 9 - 22 pmol/L) NB! Fürst: ref 11,0 - 23,0 pmol/L så der ligger mine verdier i øvre sjikt.
    FT3 2,7 pmol/L - under det nedre sjikt (ref 3,5 - 6,5 pmol/L)

Han mener at ikke målbar TSH viser at hypofysen ikke får gjort jobben, noe som er farlig for hjertet, og vil at jeg senker dosen Thyroid med ½ grain. Jeg går nå på 4 grain og føler meg bra. Legen tenker på farene forbundet med hyperthyreose, noe jeg hadde på 5 grain i fjor høst .

Jeg sa ihvertfall ifra at om jeg blir dårligere med lavere dose, kommer jeg til å øke igjen. Akkurat nå senker jeg dosen annenhver dag i 14 dager før jeg prøver åå gå på 3 ½ grain, så far vi se hva neste prøve om 4 uker viser

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    - min lege er også blitt bekymret for at min TSH ikke er målbar, FT4 for høyt og FT3 for lavt:

TSH 0,05 - (ref 0,20 - 4,30),
    FT4 23 pmol/L - ( ref 9 - 22 pmol/L) NB! Fürst: ref 11,0 - 23,0 pmol/L så der ligger mine verdier i øvre sjikt.
    FT3 2,7 pmol/L - under det nedre sjikt (ref 3,5 - 6,5 pmol/L)

Han mener at ikke målbar TSH viser at hypofysen ikke får gjort jobben, noe som er farlig for hjertet, og vil at jeg senker dosen Thyroid med ½ grain. Jeg går nå på 4 grain og føler meg bra. Legen tenker på farene forbundet med hyperthyreose, noe jeg hadde på 5 grain i fjor høst .

Jeg sa ihvertfall ifra at om jeg blir dårligere med lavere dose, kommer jeg til å øke igjen. Akkurat nå senker jeg dosen annenhver dag i 14 dager før jeg prøver åå gå på 3 ½ grain, så far vi se hva neste prøve om 4 uker viser
    Du bliver dårligere på lavere medicindose. Det er kun spørgsmål om tid før det sker, fordi dit FT3 allerede er pænt lav. Det bliver lavere endnu når Thyroid reduceres...

Jeg fatter ikke din læges bekymring for TSH, når dit FT3 er så lavt som det er. Hypofysen reagerer på T4 i medicinen - som er jo ret høj - og viser selvfølgelig at der ikke er brug for mere TSH end disse 0,05.

0,05 ER målbar. Når TSH er ikke målbar, er det 0,00 .

At lavt TSH skulle betyde at hypofysen ikke får gjort jobben, noe som er farlig for hjertet - må lægen have misforstået eller forvekslet med "acromegalic heart". "Acromegalic heart" er en hjertesygdom udviklet som følge af væksthormon-producerende tumor(er) i hypofysen. Hvad angår andre hormoner stimuleret fra hypofysen, er det så overproduktionen af thyreoideahormoner indikeret ved lavt TSH, der kan give hjerteproblemer på sigt, men ikke i dit tilfælde!

Dit TSH er godt nok lavt, men det er dit T3 også. Det er kun når T3 bliver tydeligt for højt, at det kan give hjerteproblemer... men så ville du ikke være et sekund i tvivl om, at der er noget galt. For højt T3 er virkelig en pest at leve med, og man er ikke et sekund i tvivl om, at man skal ned i dose. Det behøver man ingen blodprøver til at fortælle een. Kroppen siger selv fra.

Hvad der derimod burde bekymre lægen mere er, at du har åbenbare problemer med at omdanne T4 til T3, og det lyder lidt som om du er nødt til at klare dig på det færdigpakkede T3 fra de 4 grain Thyroid, mens T4 bare flyder ubrugt rundt i årene. Havde du været i behandling kun med T4, var du nok blevet hundesyg...

Det normale for folk i behandling med Thyroid er, at deres TSH bliver meget lavt, mens FT4 bliver lavt og FT3 bliver normalt. Hos dig er det omvendt: FT4 er højt, mens FT3 er lavt. Hvorfor mon?

Forskydninger mellem selen, jod og jern - afhængig af graden - vil altid svække omdannelsen af T4 til T3.

Kender du dine tal for selen, jod og jern?

Det ville være det rette sted at starte at finde ud af det først.

Som en anekdote: det er ganske almindeligt, at når en person med jodmangel begynder tage rette tilskud af jod, reagerer hypofysen ofte med en kraftig stigning af TSH for at stimulere produktionen af ​​thyroglobulin, der anvendes til at binding af jod i syntese af thyroideahormoner. Enkelte personer kan have TSH-niveauet så højt som 75 i op til 6 måneder efter starten af tilskud af jod. Og dette vel at mærke helt og aldeles uden at have nogen kliniske tegn, endsige nogen som helst symptomer på hypothyreose, idet T4 og T3 ligger ganske pænt indenfor normalområdet. Årsagen til det unormalt høje TSH er i disse tilfælde, alene forbindelsen mellem thyroglobulin og jod i forhold til hormonproduktionen. Efter 2-6 måneder er kroppen jod-stabiliseret, jodmangel er væk og TSH falder til normale niveauer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn