Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 39 av 39
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    1,361

Standard

Da skal du jo opp 50µg ekstra per uke nå. I og med du er veldig var trenger du å stå på det noen uker. Vet ikke hvor lenge, det merker du selv.
    Når jeg f.eks. økte fra 100 til 112,5 brukte jeg disse annenhver dag i 14 dager. Så har jeg gått på 112,5 i fem uker før jeg økte mer. Det blir en økning på 43,75 per uke. Men det er jo individuelt hvor mye man tåler.

fra Lie

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei Lie Takk for respons. Prøver med 50 ekstra i uka ,så får jeg heller stå på det noen uker.Føler veeeeldig mye utålmodighet nu,for jeg vet at en plass innimellom doser og blodprøver ligger min rette form. :P

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei alle sammen.Nu har æ brukt 100 lev + 10 lio i nøyaktig 10 daga.Forleden dag gikk det helt skeis,fikk ikke sove om natta,pulsen jaga,frys og svetter om en annen,surr i hue,trykk over kjertel og enorm heshet som ikke vil gi seg, i tillegg fikk jeg en slags sviende/brennende følelse på huden,spesiellt på armer og nakke. Regne med at det har med doseøkninga og gjøre,(øka totalt med 50 lev i uka)Føler meg ikke hyper så det e vel omstillinga da, for systemet som setter inn.Må vel gi det ei stund før æ gjør noe mer. :twisted: Ellers kan æ melde om nydelig vintervær,12 minus og stakkars mine kalde fingre og føtter,ha en fin dag da dere

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei alle dere på forumet,på tide med en oppdatering..
    Har nu brukt lio i ca 10 mnd og for meg var nok det det rette. Har gradvis og fooorsiktig økt på levaxin så nu bruk æ lev-125 ga. 3 og lev-100 ga . 4 i uka + 10 lio om dag. Har kommet meg i jobb etter tre år innenfor husets trygge vegger.Jobbe 80 % og det går fint,har selvfølgelig ennu dager kor æ slit men alt i alt så meine æ bestemt at lio gjorde noe med humøret
    Trur ennu æ må opp i mengde lev,men e kommet meg så fint at æ har råd å ta det veeeldig piano.Forresten tru æ fikk verdens beste jobb,dyrepleier på en veterinærklinikk,veldig taknemmelige pasienter,mot det jeg hadde før i helsevesenet. klem til dere alle

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    86

Standard

har gått 3-4 uker på liothyronin (10mg). Bruker 100mg levaxin i tillegg. Jeg føler meg frisk!! Det er så utrolig deilig!! Kan selvfølgelig også ha noe å gjøre med at jobbsituasjonen min har forandret seg fra dårlig til veldig bra.
    En ting jeg ikke skjønner helt ennå er at man anbefaler T4 og T3 i øvre halvdel. Min T4 er lav 13,6. T4 omgjøres til T3. Hvorfor er det så viktig å ta tilskudd av T4 når en kan få kjapp tilgang til T3 gjennom Liothyronin?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det har diskutert på forumene tidligere, og det som de sier er at det alltid er noen som har det helt topp med en lav ft4.
    det er også dem som har det topp med et par grain med armour Thyroid og høy nok ft3 og da blir ft4 lav.
    Vi andre må ha ft4 i øvre halvdel også.
    Noen få må ha begge høye eller endog litt over referanseområdet.
    (for å nevne hva referanseområdet betyr, så ligger altså per definisjon 2,5% av friske mennskeer over med prøvene og 2,5% under....)
    Vi er altså forskjellige.
    Men det vanligste er at ft4 og ft3 må være fra midten og oppover, og deretter kommer dem som har det bra med høy ft3 og lav ft4 og så fins det noen få med andre tall.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Kjertelen produserer 75% T4 og 20% T3 og vi får jo ikke den T3 som kjertelen produserer når vi ikke har noen. Alt må komme fra at kroppen omdanner T4 til T3.
    Derfor må vi ha en høyere fT4 enn antatt friske mennesker - for å få nok T3.
    Men du spurte hvorfor ?
    Jeg trur det er flere svar. Ett er at legene ikke doserer Levaxinen høyt nok. Hvis de gjør det faller TSH til nær null-verdier - og det får de ikke lov til å gjøre.
    Et annet er at for å lage enzymet som omdanner T4 til T3 trenger vi T2 - et annet kjertelprodukt som vi ikke får fra kjertelen mer.
    Mange har derfor en for lav omdannesesgrad, og har nytte av et tilskudd Liothyronin.

Hvorfor gå veien om T4 når T3 er "the real thing".
    Det er det enda flere svar på.
    T3 er kroppens stoffskiftehormon - og bruker dette kontinuerlig døgnet rundt og særlig når vi sover. Når et T3 er frigjort er det i blodet bare få timer og det er dermed vanskelig å oppnå tilstrekkelig kontinuitet med tabletter.
    Og det er viktig for andre prosesser i kroppen at T4 lageret er av normal størrelse. Hvis det ikke er det vil ikke andre endokrine kjertler virke som de skal.
    Det er gjort forsøk på å dosere med kun Liothyronin, men ingen klarer seg bare med det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei der på lio,et spørsmål Nårtid på dagen tar dere første dosen lio?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg tar liothyroninen om morgenen. Men jeg har hørt om noen som tar den før sengetid, fordi de blir så søvnig av den (!). Helt sant.

Liothyronin blir ikke så mye mindre tatt opp sammen med mat, så man kan ta den sammen med lunchen hvis man deler opp dosen i to for eksempel.

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Dokumentasjon på T3+T4 kombinasjonsbehandling ???
    Av Joni i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-07, 21:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn