Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 39
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Kombibehandling

HURRA Endelig etter 3 år med slit,snørr og tåra,hypo og hypersymtoma i skjønn forening,fikk æ tlf fra fastlege i går,ho skulle søke mæ til "svartberget" på unn,(noen som har erfaring med han), for mulig kombinasjonsbehandling.Selv hadde ho ingen erfaring med dette,men ho så nu etter så mange år med slit at kanskje det kan være noe for meg.
    Blodprøvene mine har vel de fleste gangene vært "normal,Grrrr kor æ hate det ordet,men det svinger fra over øverkant og helt i nerkant selv uten endring i medisinering....!!!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Du har kanskje diverse antistoffer. eller noen knuter som lager hormon uten å bli bedt.

Har hørt fra andre som har vært der. Husker ikke hva det var om. Er du i kontakt med den lokale stoffskifteforeningen, de må jo ha mange erfaringer.....

Rart at ikke legen din kan gi deg liothyronin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Lena, Toten
    Meldinger
    219

Standard

Hei Pusur.

Kjenner meg så igjen hos deg... Også fått høre at alt er som normalt, men har sittet på kjøkkengulvet og grini for ingenting samt andre dager er jeg helt normal.. gubben blir gal snart. han aner ikke hva som møter han i døra snart.. hehe..

Jeg har også blitt sendt videre nå til en spesialist for legen min ikke kjente til annet en levaxin..

Vi får krysse fingrene og håpe vi blir bedre på kombinasjonsmedisinering

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Takk for svar dere.

Det fastlege sa var at ho hadde aldri hatt pas. som trengte noe annet enn levaxin. Men æ e jo kommet et stykke på vei,det e faktisk 1 og 1/2 år sia æ kneba om å få prøve det.

Så spørs det ka endoen si, kan han kanskje nekte meg å få prøve det eller???????
    Kryss fingran dere ,tenkte kanskje æ skulle foreslå armour tell endoen,men vi får vel ta en ting igangen.

dettan bli spennende

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Jeg tor jeg ville nevnt Armour med en gang jeg. Tenk om du bare får en time..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

javel fikk avslag hos endoen,men tøtta visste råd.Bestillte time hos fastlege og sa klart i fra at æ trengte å prøve kombibehandling. javel sa ho men ho måtte først prate med endo pr tlf siden ho aldri hadde behandlet noen før,med dettan.
    fikk tlf i dag nu ligg det resept til meg på legekontor klar for å prøve kombibehandling. dosering 10 mg lio. måtte ta vekk 50 mg levaxin pr dag, noen som har komentar til doseringen,nu e æ spent

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Vet ikke hvor mye du tar i dag, men å kutte 50 mcg Levaxin synes jeg er mye. Tar du 150 mcg eller mer Levaxin i dag? En anbefalt kombinasjon er 100 mcg Levaxin og 10 mcg Liothyronin.

Liothyronin er ca 4 ganger sterkere enn Levaxin, har jeg hørt. Noen av kritikken mot kombinasjonsbehandling er at pasientene ikke merker så stor forskjell. En grunn til det kan være at det reduseres for mye på Levaxinen så pasienten totalt får mindre medisiner enn før. Dette er tanker jeg har gjort meg....

Men vent og se hvordan du føler deg på den dosen legen har foreskrevet. Del Liothyroninen i to og ta halvparten på morgenen og resten på ettermiddagen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Helt enig, og jeg ville prøvd å forklare det med at(jeg bruker meg som eksempel) at jeg trenger både ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet. Haugs artikkel nevner øvre tredel. Vi kan ta sånt noe som utgangspunkt.
    Hvis jeg tar 125 µg levaxin, er min ft4 omtrent to tredeler opp, men ikke helt. Ft3 er i nedre tredel. Da har jeg masse symptomer og brain fog og depresjon. Fær jeg begynte med levaxin, når ft4 var lavt, var ft3 ganske høyt oppe, tilsammenligning, kroppen min kjørte alt på max og laget mest mulig t3 for det ville den ha. Ikke rart at jeg ikke var bra med lav ft3.

Så når jeg tok 10µg liothyronin (delt opp i to, 4-5 timers avstand) da gikk TSH ned fordi det gjør den når man tar t3. Da ble ft4 lavere. Hvis man tok vekk 50 µg levaxin, vil ft4 bli lavere enn før man begynte med denne kombibehandlingen.
    Men i praksis så vil ft4 gå ned. Derfor anbefalse det jo at pasienten først øker levaxindosen, og så hvis det ikke hjalp så prøver man kombibehandlingen.

Jeg måtte øke levaxinen for å få ft4 opp igjen. Andre også

Vel, nå har endokrinologen talt og jeg ville nevne dette med at det er vanlig at man trenger ft4 og ft3 i øvre tredel, jeg ville da ventet og tatt blodprøver etter en stund og da vil jo prøvene vise om man må justere dosene. Du kan jo kalle det finjustere eller noe.
    Det med å senke levaxindosen samtidig med at man begynner med liothyronin er jo ment i bewste mening, nemlig at man ikke skal gå hyper pga. økning, man prøver å holde samme totaldose.
    Men regnestykket er noengalt. i amerika har de 25-µg liothyronintabletter og en halv sånn er nærmere de 50 µg man tar vekk, vi her skulle tatt vekk 36µg levaxin for at det skulle bli totalt likt.

Dette er bare første trinn, så må man jo justere dosen etter blodprøver slik som jeg skrev ovenfor.

Merk at noen få er helt okay med høyt ft3 og lavt ft4. Jeg personlig har det ikke greit med lavt ft4.
    Og, TSH går ned. Man går da etter ft4 og ft3.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

takk for respons, bruker selv 125 mg levaxin 5 dager i uka og 150 mg 2 d i uka.syntes det hørtes mye ut å ta bort 50 mg om dag,mener jeg leste en rapport på nett om forhold lio og levaxin men husker ikke kor.kanskje noen her inne kan fortelle hvordan de gjorde det. ellers så har jeg alle symt. på lavt stoffsk. og er vel litt usikker på om jeg tør å ta bort så mye. fastlege er blitt brifet av endo i tromsø..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Men hvordan ser ft4 og ft3 ut, de er det viktigste. Håper ft4 er høy nok, for da vil det å ta vekk 50µg (som skulle vært 36µg, se ovenfor) ikke gjøre at ft4 blir så lavt.

En annen løsning ville vært å ta 5µg liothyronin i tillegg uten å tukle med levaxin, men det går ikke nå som endokrinologene er i bildet.

Skulle gjerne visst hvor mange andre som blir satt på for lav levaxindose ved forsøk med kombinasjonsbehandling......
    Jeg har lest forskningsrapporter far england og australia ang. kombinasjonbehandlig, og de senket levaxindosen slik at TSH steg, og ft4 og ft3 ikke steg, heller sank, og da er dt ikke noe rart at de konkluderte med at det ikke var noen effekt........
    Meningen for oss pasienter er å få ft3 opp i øvre halvdel, for legene bare å bevise at det ikke hjelp....ihvertfall ved designet av de forsøkene jeg har lest. (negativ placebo effekt kallse det, å legge opp til et klinisk forsøk som er dømt til å mislykkes fordi det er lagt opp feil. Dayan som hadde et sånt forsøk i england fortalte til en pasient på et forum at når de så at ft4 sank (som de ble veldig forbauset over, mend vi hadde skrevet om det på forumene i årevis før, de burde lese forums noen ganger) ble de betuttet men de kunne ikke forandre på forskningsprosjektet underveis, det gjelds som forskningsjuks. De burde justert dosene for å få ft4 opp igjen til hvor de startet.

nora

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Dokumentasjon på T3+T4 kombinasjonsbehandling ???
    Av Joni i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 28-10-07, 21:05

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn