Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard Bindevev og hypotyreose

Hei hå,

Lenge siden jeg har skrevet noe nå, fullt kjør i livet selv om kroppen ikke helt henger med. Jeg går for tiden til fysioterapeut og hun sier at det er noe rart med bindevevet mitt. Jeg har veldig vondt nesten uansett hvor hun masserer og hun mener at dette er pga at bindevevet mitt er "tykkere" eller mer hovent enn normalt. Hun vet ikke hva det kommer av, men mener å ha kjent dette hos andre med lavt stoffskifte. Er det noen av dere som kjenner til dette? Jeg nevnte myxødem for henne og hun sa at det kunne kanskje være noe sånt, men jeg tror ikke hun hadde hørt så mye om det før. Det er visst litt bedre nå (det bør det være for nå er jeg bittelitt overdosert), men jeg sliter fortsatt med at jeg har veldig vondt i hele kroppen, fra hodebunnen og helt ned til leggene, men spesielt i rygg/nakke og armer.

Jeg begynte med Lio før jul, har ikke klart å få Lev-dosen tilbake til der den var før ennå (måtte kutte Lev da jeg startet med Lio) pga at jeg føler meg overdosert med en gang jeg begynner å øke. Har økt Lio litt pga jeg føler meg sliten, det har hjulpet delvis. Brukte å ha en FT4 på 22-23 tidligere da jeg bare tok Levaxin og følte meg rimelig ok da. Er for tiden delvis utmattet, en del svimmel og kvalm og sliten/tørr i øynene blant annet.

TSH: 0,03 (0,27-4,20)
    FT4: 16,9 (12-22)
    VitD 25-OH 83 (20-100) jippi!
    Kortisol 545 (morgen 142-651)

Jeg har nok en gang snakket med en endo om Armour, men fikk høre at det er litt skummelt å starte på denne fordi den er fra gris og da kan det skje at man blir allergisk/danner antistoffer mot det eller noe sånt. Da kan man tilslutt bli allergisk mot syntetisk tyroksin også, og da sliter man jo litt. Har noen av dere hørt om dette før? Vet ikke om det faktisk noen gang har skjedd, men det kan jo være greit å vurdere det.

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Re: Bindevev og hypotyreose

Jeg reagerer jo på anti Armour kampanjen, som fortsatt pågår etter 38år. Behandlermijøet ser dette som en boksekamp : Levaxin (les medisinindusrtien) vs. Armour (les foreldede humbugmakere)
    Det er synd for oss at de tar det så uproffesjonelt, det er rett og slett ikke profesjonen verdig.

Armour typen medisin var enerådende på markedet helt til medisinindustrien fant opp hvordan man kunne fremstille ett av kjertelens produkter kunstig.
    Istedenfor å innlemme den kunstige medisinen i verktøykassen, og glede seg over at man nå hadde fått to verktøy, så ble det gamle vraket i en verre smørekampanje.
    Levaxintypen tok den gamle medisinens plass - tilogmed godkjenningen ble overført.

Da avskar de seg selv muligheten til en noe bedre individtilpasset behandling enn den vi sliter med idag. En type passer alle - ta det, eller dø !
    Synd for oss.

Du kan jo forsøke å fortelle legen din at tiden står aldri stille, ikke for noen. Armourprosjektet også har nyttiggjort seg den industrielle utvikling,
    hvis det nytter da.

Du har tatt den rette D-vitaminprøven ser jeg, men jeg hadde 98 og har god nytte av D-vitamitilskudd.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2008
    Meldinger
    14

Jeg vil gerne fotælle ,at jeg som du har frygtelig ondt i arme -skuldre og kroppen og en læge har fortalt mig at man samtidig med mykødem får en tilstand som bindevævs sygdom-Mine blodprøver (ck) var forhøjet da jeg fik konstanteret myxødem-nu har jeg været på eltroxin ½ år ,er lige startet liothyronin for 10 dage siden og håber måske det hjælper hen ad vejen -
    Jeg har tænkt at prøve med noget bindevævs massage-
    Kirsten
    DK

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja, jeg svulmet opp på den måten når jeg begynte på levaxin dengang, faktisk.
    Noen skrev på thyroid.about.com forumet at legen hennes sa det samme. Og kona hans svulmet opp på Armour Thyroid og etter ett år plutselig så slapp det og det har vært borte siden. Hr noe med utrenskning å gjøre uten at jeg kan forklare det.
    Hos meg sslapp det først når jeg spiste glutenfritt et par år siden. kanskjefordi stoffskiftemedisinene endelig funket.

Det med Armour, og allergi, det er jo ikke noe vesensforskjellig fra pølser. Har aldri hørt om allergi mot svinekjøtt, men jeg utelukker det ikke.
    Det har vært et par på forumene som fikk økt anti-TPO på Armour Thyroid men de gikk så ned igjen på syntetisk thyroxin. Leste det på thyroid.about.com forumet, UK forumet, og du kan jo stille spørsmålet der igjen for å få svar direkte.

Hvis du ikke tåler sstore nok doser levaxin, så er det verdt å se på hva ferritin er. Det har vært mange hvor problemet lå i en fov ferritin. Under 50 er for lavt for vårt bruk. (enda referanseområdet går ned til 12 eller 15) .
    har vært mange postinger om dette og det stemmer i praksis bra. Altså, ferritin minst 50-70.

nora

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Takk for svar alle tre!

Noe sa meg at du kom til å reagere på det om Armour n`Finn! ;) Det kan virke som om man finner på alle mulig unnskyldninger for å unngå å gi pasienter Armour, det høres jo ulogisk ut, men han sa det kanskje for en grunn? Vanskelig å vite. Kanskje jeg en dag får mot nok til å skaffe meg Armour selv og prøve uten endo-hjelp, vi får se. Jeg orker i alle fall ikke å gå rundt med slike smerter resten av livet og vil derfor prøve det meste for å unngå det.

Kirsten, takk for det du skrev, det er godt å vite at jeg ikke er alene om dette! Jeg skal be fysioterapeuten og legen om å sjekke dette litt mer nøye.

nora, jeg er er ikke så oppsvulmet som jeg har vært (på utsiden), men det er jo rart at bindevevet skal bli sånn. Det kan jo ha med at jeg må få opp levaxinen til der den var, men jeg synes å huske at jeg alltid har hatt slike smerter i større eller mindre grad. Hvis noen prikker meg på armen eller tar tak i den litt hardt så kjenner jeg ingenting akkurat da, men etter en liten stund så blir det fryktelig vondt og det kjennes lenge etterpå. Jeg har nok en litt høyere ferritin enn før (har hatt helt ned i 2), men tror ikke jeg er over 50 akkurat. Skal få sjekket dette. Spørsmålet er hva som er "store nok doser levaxin" som du sier - det kan jo hende at jeg rett og slett ikke skal ha mer. Jeg skal uansett forsøke å øke dosen litt til før jeg gir meg.

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Jeg ser det sånn at kroppen består av mange ulike celletyper, og alle celletyper har et stoffskifte - alle celletyper trenger samme T3.
    Kanskje noen celletyper - en type hos deg, en annen hos meg - har vansker for å ta imot den syntetiske T3 - eller den fra Gris.
    At noe av årsaken til de forskjellige plager vi opplever ligger i slike ting ?
    Bare løse tanker basert på at statistikken må a en forklaring - her terngs opplesing.

Om det skulle være noe faglig hold i teorien håper jeg den baner vei for en mer individtilpasset behandling og at profesjonen klarer å begrave stridsøksen fra 70-åra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Hei, så ikke svaret ditt før nå jeg n`Finn. Må bare si at etter at jeg startet på 20 ug D-vit og går turer daglig så er formen mye bedre! Ang. bindevevet så forsvant problemet litt etter litt etterhvert som jeg økte Lev-dosen (jeg har fortsatt smerter, men jeg har visst ikke så hovent bindevev lenger). Takk for D-vitamin-kampanjen din n`Finn, jeg tror det har myyye å si!
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Bedre sent enn Halvor sies det, men kjempebra å høre at du har det bedre Lilje !

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Alt er bedre enn Halvor ;)
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Lignende tråder

1. B-12 og hypotyreose?
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 31
    Siste melding: 31-01-13, 10:37
  2. Sykmelding og hypotyreose
    Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 27-10-08, 22:15
  3. Hypotyreose og pcos.....