Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Råd til danskere

Hypothyreose = Lavt Stofskifte:
    Hvordan din skjoldbruskkirtel kan gøre dig syg, træt og overvægtig!

Er du en af de mange millioner kvinder og (færre) mænd, der har et kronisk medicinsk problem, der er både under-diagnosticeret og under-behandlet?

1. Lider du af vage symptomer, som din læge og du mener er en normal del af livet, som træthed, morgen-træghed?

2. Har du problemer med din hukommelse, koncentration og overblik?

3. Har du udviklet tør hud, "fiskehud", "dej-agtig" hud?

4. Har du væskeophobninger i ansigtet, hænderne, fødderne?

5. Har din fordøjelse permanent ændret sig "uden grund", og uanset hvad du gør og spiser, plages du af forstoppelse og oppustethed, afbrudt af lejlighedsvis "løs mave"?

6. Er dit kønsliv ikke, hvad det plejede at være?

7. Er dine hænder og fødder kolde hele tiden?

8. Fryser du uanset påklædning i flere lag og uanset årstiden?

9. Er dit hår tyndet ud, er fladt og glansløst?

10. Er din stemme (eller er ved at være) grov og hæs?

11. Er dine negle forandrede/fortykkede/rillede/skøre?

12. Har du mistet madlyst, eller har du udviklet decideret madlede?

13. Er dit kolesteroltal højt?

14. Har du problemer med at holde vægten, tabe i vægt eller har du taget på i vægt over tid (nogle år?) "uden grund"?

15. Lider du af depression uden grund, og/eller angst?

16. Lider du af voldsomt PMS eller har du problemer med at blive gravid?

17. Har du muskelkramper og muskelsmerter eller muskelsvaghed?

18. Siger udtrykket "hjernetåge" (brain fog) dig noget?

19. Siger udtrykket "initiativløshed" dig noget?

20. Har din stress-tolerance forandret sig "uden grund"?

21. Er du blevet sårbar og nærtagende uden at du kan forklare/forstå hvorfor du har forandret dig?

22. Savner du dine venner, men orker ikke besøge eller invitere dem?

De fleste af disse (lille udpluk afen lang liste) symptomer er ikke alvorlige nok til at sende dig på skadestuen, men de påvirker væsentligt din livskvalitet. De fleste af os accepterer disse symptomer som en normal del af vores liv, uden virkelig at sætte spørgsmålstegn ved dem.

Når du går til din læge, vil han eller hun sandsynligvis bagatelisere det og sende dig hjem igen. Hvis du henvender dig flere gange i samme ærinde, vil du en skønne dag gå derfra med recept på "psykiatrisk" lægemiddel i hånden.

Ja, læger er eksperter i akut sygdom. Men de fejler ofte dramatisk når det kommer til at tage fat i kroppens ændringer, som fejlfortolkes som "almindelige", og denne lægernes misforståelse vil gribe dybt ind i dit daglige liv gennem de fremadskridende forringelser af kvaliteten i dit liv.

Ifølge konventionel medicin er hverken forringet libido, lidt tør hud eller forstoppelse tegn på en alvorlig sygdom. Det gør heller ikke indtryk på læger, at du er lammende træt det meste af døgnet. Men for dig og din familie, for dine venner og for din arbejdsgiver, er disse problemer væsentlige. Så hvad forårsager dem?

Ofte, faktisk oftest går mange millioner mennesker verden over - udiagnosticeret for endokronologisk sygdom i skjoldbruskkirtlen hypothyreose = en stofskiftesygdom! På dansk: Lavt stofskifte. På engelsk: Hypothyroidism.

Det er nu, at din kamp begynder. Det bliver en dobbel kamp - kamp for at få daglidagen til at hænge sammen, kamp om at få lægerne til at tage sin opgave alvorligt og kamp mod at blive pumpet med psykofarmaka og blive gjort til en psykiatrisk patient. Alt dette kommer du til at opleve hvis du ikke fra dag 1 selv lærer alt om sygdommen!

Du kan ikke forvente at få hjælp hos (de fleste) praktiserende læger. De har kun haft sølle 10-11 undervisningstimer om skjoldbruskkirtlen i hele studietiden og ellers støtter de sig til ganske forenklede tabeller med nogle få tal - der bestemmer om du bliver udredt og behandlet, eller om du får lov til at sygne hen ubehandlet og med alskens amatør-diagnoser slynget ud af de uvidende medicinerne, hvis eneste videns opdateringer stammer fra medicinalfirmaernes salgsmateriale for nye lægemidler, de altid kan finde anvendelse for, også hos dig.

Man skal stå i lære i 2 år for at få lov til at føre et s-tog. Men man kan nøjes med 11 timers undervisning og en tabel på et stykke papir, for at få ret til at diagnosticere (eller negligere) sygdom i skjoldbruskkirtlen. Endokrinologerne er ikke meget bedre. De er forelsket i diabetes, hele bundtet! For de fleste er sygdomme i skjoldbruskkirtlen en by i Russland, uanset hvor mange videnskabelige papers de siges at være medforfattere på. For når det kommer til at udrede sygdomme i skjoldbruskkirtlen - er de fleste endokrinologer analfabeter. De aner ikke en hujende fis om stofskiftesygdomme undtagen diabetes, og lige som de praktiserende læger, der sender stofskiftesyge i flæng til psykiatere, gør flertallet af endokrinologer det samme.

Du overlever ikke din stofskiftesygdom med menneskeværd i behold, hvis du ikke selv lærer om den, og lærer dermed at stille krav. Stærke krav. Højlydte krav! Sammen med din familie, der skal være med til at lære om stofskiftesygdommens mange varianter, I kan ikke undgå at lære om, når I først er begyndt.

Vent ikke for længe! Hvis du venter og håber, spilder din tid på tiltro til de forkerte, kan det en dag blive for sent. Det bliver for sent når du først er gået så længe uden diagnose og uden behandling, at dine evner til at lære nyt er forsvundet, dine faglige færdigheder og dine sprogkundskaber er væk, dit ægteskab er opløst, din karriere er gået i hundene og du sidder tilbage fattig, med en ubrugelig hjerne, med en hypokonder-diagnose som spærrer dig inde i sygdommen for al fremtid.

Alt dette vil ske, hvis du ikke selv, mens du endnu kan, overtager ansvaret for dit helbred og lærer, lærer, lærer og atter lærer alt hvad du kan opdrive af viden om denne sygdoms mange ulykkelige, invaliderende og skæbnesvangre varianter. Du kan starte HER og dernæst er Internettet!

Når du/I har lært en hel del og kan svare bekræftende på nogle eller alle punkter i listen over symptomer - er tiden inde til at gå til læge. Hvis du har en begrundet formodning om at stofskiftesygdom er sandsynlig som en forklaring på dine plager - aftal med din ægtefælle, et andet familiemedlem eller en ven, at vedkommende følger med dig som bisidder til enhver konsultation hos lægen, undersøgelse hos speciallæge - kort sagt - hver gang du skal møde op i anledning af igangværende udredning for stofskiftesygdom.

Før konsultationen kan du og bisidderen forberede dig på konsultationen ved at nedskrive vigtige spørgsmål. Under konsultationen er man to til at høre, forstå og huske, hvad der bliver sagt. Bisidderen kan også støtte dig i at få stillet spørgsmål og at få opklaret undervejs, hvis der bliver sagt noget, du har svært ved at forstå. Bisidderen kan eventuelt også skrive stikord ned, så du bedre kan huske, hvad der blev talt om under konsultationen. Efter konsultationen kan bisidderen sikre at du har overblik over, hvad der kom ud af konsultationen og hvad der skal ske efterfølgende. Men frem for alt er din bisidder dit karakter-vidne over for lægen, der derved ikke kan tillade sig at affærdige dig som lægerne har for vane at behandle stofskiftepatienter. Det er derfor, at det er bedst, at det er din mand/kone, du vælger som din faste bisidder idet det også er ham/hende, der forinden lærer om sygdommen sammen med dig.

Det kan desværre meget nemt ske, at du/I på dette trin i forløbet ved mere om sygdommen end lægen gør. Men det er ikke jeres problem. Problemet er helt og aldeles lægens. Lægen er uddannet til at vide mere end patienten. Er det ikke tilfældet - er det lægen som svigter og så er tiden inde til at se sig om efter en anden. Hele tilværelsen står på spil og hvis lægen ikke tager sit ansvar alvorligt - må I gøre det.

Hvis lægen/lægerne ikke ønsker bisidderens tilstedeværelse - klag, klag og atter klag! Lægerne har ikke ret til at nægte adgang for bisidderen efter patientens eget valg. Ombudsmanden har i en afgørelse fastslået, at "en patient i almindelighed har ret til at lade en anden person ledsage sig ved f.eks. kliniske undersøgelser, og at patienten kan vælge hvem som helst til at ledsage sig."

Hypothyreose = en stofskiftesygdom! På dansk: Lavt stofskifte. På engelsk: Hypothyroidism.

Det kan kun gå for langsomt!

Få din familie til at lære med dig, og kæmpe for og med dig!

I kan ikke undværre hinandens hjælp, hvis I skal kunne overleve som familie!

Hvis din mand eller hustru ikke ønsker at involvere sig i dette projekt -

da er du gift med den forkerte.

Denne sygdom rammer hele familien!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Råd til danskere

Jeg kalder tråden "Råd til danskere" fordi jeg kender de danske regler om bisiddere, mens jeg ikke ved om det samme gælder i Norge. Men det er nu min mening, min holdning og min erfaring - at kommer man ikke ordentlig fra start hos en læge, når man henvender sig med mistanke om hypothyreose - kommer man måske overhovedet ikke videre mens tid er....

Det er altid sundt for konsultationens forløb, at den overværes af en rask ledsager, der kan få en læge til at tænke sig om to gange, før han/hun afviser en udredning for en stofskiftesygdom, tillige med at afvise symptomerne med henvisning til et "for lavt" THS-tal. Særlig når både patienten og bisidderen på forhånd ved hvad det er og hvad det indebærer af konsekvenserne.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Råd til danskere

Jeg tror absolutt svært mange av de samme råd også gjelder Norske pasienter.
    Og sikkert særlig til stoffskiftepasienter !
    Jeg husker jo selv hvor fortvila jeg var, og blir jo daglig minnet om at det ikke er skjedd noe !

Vi kommer vel ikke sånn plutselig inn til legen med problemet - vi har liksom ikke brekt armen - problemet har utviklet seg over tid, så den gode doktor har forlengst "plassert" oss. Og den dagen vi kommer hvor det har blitt ekstra ille og klager vår nød, tror legen bare at vi er litt ekstra verbale idag......
    Man ser misforståelsen når man ser resepten på et lett antidepresiva.
    For man VET jo at man ikke er depressiv, men våger ikke helt å stole på seg selv.
    Og slik virker jo sykdommen !

Et råd jeg tror ville virke, er å ta med seg en person man stoler på inn til legen !
    Kall det gjerne en bisitter.
    For det første ser legen at dette er noe uvanlig - og meningen er jo at denne skal tolke det som at, nå er det alvor !
    Så underveis kan ikke legen ordlegge seg som denne pleier, og da mener jeg ikke at dette bare ender opp i en språklig utfordring for legen, men at denne faktisk tenker........
    Man står også sterkere juridisk, om det skulle bli behov for det.

Og, for sitt eget vedkommende hører to bedre enn en - og en frisk husker bedre enn en stoffskiftepasient.

Dere som sliter vil jeg jo bare ønske at vurdrer dette som en måte å komme videre på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Thyroid USP til danskere
    Av bellebellen i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 87
    Siste melding: 16-03-16, 00:30
  2. Svar: 0
    Siste melding: 28-07-09, 19:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg