Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Progesteroncreme / østrogendominans

Det har jeg og bestilt.Skal bli meget spennende å se hva jeg opplever denne gang før jeg evnt.har det i hus.....(bestilte Melatonin også, for er snart tom..og bruker 3mg)...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hei

Jeg har også bestilt meg progesteron-krem. Fant en av NowFoods som virket ok. Naturlig.

Jeg er jo ikke i overgangsalderen, men sliter med pms. Alle mine symptomer på lavt stoffskifte og binyresvekkelse blir mye mer uttalt 7-10 dager før menstruasjonen. Den siste måneden endte jeg opp med å øke opp doseringen av cortef noe i pms-uka. Rett og slett for at jeg følte at jeg hadde behov for det. Det er sikkert kroppens måte å gi meg et hint, tenker jeg. Etter det jeg leser om hvordan cortisolet omdannes til progesteron er jeg ganske overbevist om at jeg kan ha nytte av progsteron i pms perioden. Menstruerende kvinner skal bruke progesteron fra 12. dag i syklusen, leser jeg også. Det er noen dager før jeg mener å merke større behov for kortison.

Legen min var lunken da jeg nevnte det ved siste legetime, han mente at jeg tilførte så mye hormoner til kroppen akkurat nå, at jeg burde vente til at jeg var mer stabil. Men jeg fikk ikke forklart godt nok, tror jeg. Tar det opp igjen om to uker når jeg skal tilbake.

Men det er en ting som bekymrer meg litt, nemlig faren for overdosering. Har merket meg at Janie Bowthorpe i Stop The Thyroid Madness beskriver hvordan hun fikk for høyt cortisol som følge av bruk av progesteron-krem i tillegg til hydrokortison. Progestreronen vil jo inngå i "hormonregnskapet", så summen av hydrokortison og prgesteron kan blir for stor? Så om jeg begynner med progesteron nå, må jeg da gå ned påcortef-dosen min, tror dere? Jeg er ikke sikker på om jeg har kommet på riktig nivå av cortef, da jeg glemmer å måle temperaturen min, men har merket god bedring etter at jeg begynte med cortef for to måneder siden.

Rufus
    Sist endret av Rufus; 15-11-09 kl 18:20 Begrunnelse: Rettet opp en liten unøyaktighet :-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Men det er en ting som bekymrer meg litt, nemlig faren for overdosering. Har merket meg at Janie Bowthorpe i Stop The Thyroid Madness beskriver hvordan hun fikk for høyt cortisol som følge av bruk av progesteron-krem i tillegg til hydrokortison. Progestreronen vil jo inngå i "hormonregnskapet", så summen av hydrokortison og progesteron kan blir for stor? Så om jeg begynner med progesteron nå, må jeg da gå ned påcortef-dosen min, tror dere?
    Jeg er meget glad for Janie Bowthorpe og hendes bog. Det skal der ikke herske tvivl om, men der er visse anskuelser i hendes bog jeg ikke er enig i, deriblandt hendes tolkning af progesteron/cortisol-forbindelsen mht. overskud.

Iflg. hvad jeg hidtil har lært om progesteron i forhold til kortisol er, at binyrebarken anvender progesteron for omdannelsen til cortisol såfremt binyrebarken skal danne mere cortisol end binyrebarkens egne ressource rækker til. Dvs. progesteronet bliver brugt som et reservekapital for binyrebarken, og ikke som en primær kilde til omdannelsen til cortisol.

Det betyder også, at binyrebarken "kaprer" progesteronet kun når binyrebarken selv er i underskud af cortisol-ressource. Er der nok eller er binyrestøtten effektiv, vil progesteronet overhovedet ikke blive benyttet af binyrebarken og progesteronet vil derved indgå i progesteronets almindelig funktion og omsætning. Progesteron har jo sin helt egen, selvstændig funktion i kroppen og der bliver det anvendt primært.

Desuden fungerer omsætning af progesteron ved påsmøring på huden anderledes, end når man sluger en tablet med gestagen/progestin - navne på det syntetiske progesteron, som virker anderledes og ikke som det progesteron kroppen selv producerer, hvor progesteroncremen derimod indeholder molekyler der ligger så tæt op ad "eget" progesteron, at kroppen forvalter det som sit eget = både hvad angår forvaltning af underskud og overskud, dvs. med egne indbyggede reguleringsmekanismer, der sender hormonet hvor der er brug for det eller, genomdanner/deponerer/neutraliserer overskuddet. Havde disse mekanismer ikke eksisteret - havde ethvert lille udsving i kroppens egne hormonkirtler gjort os syge, som vi jo kender fra vores egen syg skjoldbruskkirtel.

Det er lidt kringlet forklaret, men jeg håber du kan bruge det. Jeg kommer tilbage hvis jeg falder over andet spændende om det nyttige progesteron.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Takk, Anisa

Altså kvinner som har friske binyrer og bruker progesteron vil ikke få for høyt cortisol. Jeg med slitne binyrer vil heller ikke få det da?

Vil ikke begynne med det før jeg snakker med legen. Han er litt skeptisk og må bearbeides...

Rufus

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    57
    Meldinger
    21

Fortsetter litt på denne tråden - håper det ikke er postet feil.
    Var hos legen i går og vedkommende som er positiv til "alternativ" behandling spurte om jeg hadde tatt ut og brukt progesteronkremen fra Ullevål apotek som jeg har fått resept på. Måtte svare som sant var at jeg hadde bestilt over nett - Now Food -kremen, etter anbefalinger fra brukere på dette forum. Fikk beskjed om at jeg nok var blitt lurt fordi denne nok ikke inneholdt progesteron, i motsetning til dr. Ims/Ullevål apotek. Så hva er riktig? Har smurt meg 1 mnd. med Nows krem og har lave progesteronverdier iflg. spyttprøve. Ergelig å bomme på kremvalg da. Har lest gjennom alle tidligere innlegg og synes dette er vanskelig tilgjengelig stoff egentlig. Men stoler veldig på forum-info, og har forholdt meg til den. Så hvis jeg snur litt på spørsmålsstillingen : Er det skadelig å bruke Ullevål apotek sin krem?
    Takk for svar.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Progesteroncreme / østrogendominans

Sitat Opprinnelig skrevet av Ninna Vis post
    Fortsetter litt på denne tråden - håper det ikke er postet feil.
    Var hos legen i går og vedkommende som er positiv til "alternativ" behandling spurte om jeg hadde tatt ut og brukt progesteronkremen fra Ullevål apotek som jeg har fått resept på. Måtte svare som sant var at jeg hadde bestilt over nett - Now Food -kremen, etter anbefalinger fra brukere på dette forum. Fikk beskjed om at jeg nok var blitt lurt fordi denne nok ikke inneholdt progesteron, i motsetning til dr. Ims/Ullevål apotek. Så hva er riktig? Har smurt meg 1 mnd. med Nows krem og har lave progesteronverdier iflg. spyttprøve. Ergelig å bomme på kremvalg da. Har lest gjennom alle tidligere innlegg og synes dette er vanskelig tilgjengelig stoff egentlig. Men stoler veldig på forum-info, og har forholdt meg til den. Så hvis jeg snur litt på spørsmålsstillingen : Er det skadelig å bruke Ullevål apotek sin krem?
    Takk for svar.
    Hej Ninna Du kan få alle svar ved at læse denne tråd igen.

Når du skriver "dr. Ims/Ullevål apotek" forstår jeg ikke helt forbindelsen, idet mig bekendt er "Ullevål-cremen" fremstillet med syntetisk progestin dvs. ikke det samme som dr. Ims anbefaler - netop de progesteron-cremer fra f.eks. NOW eller LifeFlo osv. der indeholder plantestof-forstadiet til det bioidentiske progesteron. Via sin hjemmeside Futhark.no sælger dr. Ims også bøger af dr. John R. Lee, der netop også handler om det ikke-syntetiske progesteron anvendt transdermalt dvs. via huden. Men ellers læs tråden igen, så får du alle svarene.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    57
    Meldinger
    21

Takk for raskt og informativt svar - som vanlig. Koblingen med Ullevål apotek krem Progesteron krem 1,7% og Dr. Ims var det legen som gjorde faktisk -
    ikke jeg, legen kjente visst godt til Ims og hans praksis. Ja, jeg har lest trådene - særlig innlegget hvor Anisa detaljert beskriver diosgenin - men er ingen kjemiker da ....
    Og når en velmenende og ellers g
    od lege insisterer på at jeg har blitt lurt - ja da begynner jeg altså å tvile - og blir usikker. Har allerede bestilt meg et lite lager av Now kremen, og har forventninger til den. Svaret på om den har effekt på mine verdier får jeg vel kun av å ta en ny spytt-prøve uansett! Er det forresten noen som har testet nivåer via spytt etter å ha brukt progesteronkrem og Pregnenolonekrem/tabletter?
    Montro om jeg tar med noen utskrifter fra disse sidene neste gang jeg skal til legen. Men - det er noe med å skulle belære legen da Får se om jeg tøffer meg OPP!!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,073

Hvis legen har referert til dr Ims - da er vel det det letteste sporet videre for deg

Hva med å sjekke innholdsfortegnelsen på de kremene dr Ims anbefaler vs kremene du har fra now..?
    Og vi skal vel ikke bli veldig overrasket om nows kremer stemmer bedre ut med Ims anbefalinger -
    enn de kremene som stammer fra legemiddelindustri og/eller apotek..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    57
    Meldinger
    21

Godt forslag Kevlin – og nå forsøkt etterfulgt - men jeg blir ikke helt klok på dette.

Jeg har altså en resept som skal hentes på Ullevål apotek og kalles Progesteronkrem 1,7%. Legen nevner dr. Ims i denne forbindelse. På futharks side står følgende:
    http://futhark.no/Progesteron_kontra.aspx. Dr Ims foretrekker å bruke en progesteronkrem som lages på apotek etter dr. Lees oppskrift. Til det trenger man en resept fra lege.

Så da lurer jeg på om det er den jeg har resept på?

Har sjekket dr. Lees side og funnet denne innholdsfortegnelsen på hans krem;http://www.progesterall.com/more_progesterall.html
    One of the unique qualities of ProgesterAll™ that sets it apart from similar products is its liposome-mediated delivery system. The system ensures rapid absorption of the ingredients into the skin so they can be stored in the underlying fatty tissues for transmission to the bloodstream. Many customers tell us that unlike other creams, ProgesterAll™ melts instantly into their skin with no greasy residue.

ProgesterAll™ Ingredients: Deionized Water, Capryllic/Capric Triglyceride, Sepigel, Progesterone (20 mg per 1/4 teaspoon and 960 mg per 2-ounce tube), Lecithin, Alcohol, Glycerin, Simugel (a plant-based thickener), Grapefruit Seed Extract, Sodium Hydroxymethylglycinate, Citric Acid, Potassium Sorbate, Tocopheryl Acetate.
    Net Weight: 2 fluid ounces

Videre følger Natural Progesterone liposomal skin cream’s varedeklarasjon:

Now Foods, Solutions, Natural Progesterone, Liposomal Skin Cream, Scent Free, 3 oz (85 g)
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Solut...ree-3-oz-85-g/
    20 mg of Natural Progesterone Per Pump
    No Artificial Colors or Fragrances
    Paraben Free

Condition: Women seeking a gentle natural hormone.

Solution: Natural Progesterone Cream from Wild Yam and balancing herbs to support hormone levels.
    Suggested Use: 1 full pump dispenses about 1.3 g of cream, providing 20 mg of USP Progesterone. This container yields approximately 65 pumps. Rotate application between abdomen, hands and thighs. Use 1x or 2x daily.

Supplement Facts
    De-ionized water, aloe vera (aloe barbadensis) leaf gel*, emulsifying wax, avocado oil (persea gratissima), vegetable glycerin, stearic acid, (vegetable source), natural progesterone (USP grade), phospholipids (from soy lecithin), glucose/glucose oxidase/lactoperoxidase (natural preservative), Balancing Herbal Blend of: rosemary leaf extract (rosmarinus officinalis), grapefruit seed extract (citrus grandis), carrot oil (daucus carota sativa), sarsaparilla root extract (smilax officinalis syn. S. regelii), dong quai root extract (angelica polymorpha var. sinensis), saw palmetto extract (serenoa serrulata fruit extract), chamomile flower extract (matricaria recutita), lemongrass oil (cymbopogon citratus) and comfrey root extract (symphytum officinale), triethanolamine, carbomer, natural vitamin E (as d-alpha tocopherol), potassium sorbate, panthenol, vitamin A (as retinyl palmitate), citric acid and xanthan gum (xanthomonas campestris). *Certified Organic Ingredients

Forskjellen jeg ser er at i den siste beskrives progesteronen med USP grade foran. Og deklarasjonen er mer detaljert. I tillegg til at dr. Lees muligens er drøyere i bruk – ¼ teaspoon mot 1 full pump.

Om progesteronkremen fra Ullevål fant jeg dette; ingen innholdsfortegnelse å se noe sted-

Naturlig» progesteronkrem http://tidsskriftet.no/article/556061

Progesteronkrem lages magistrelt på apotek. På Ullevål apotek i Oslo brukes Essex krembase tilsatt 1,7 % progesteron. Det er ikke gjort absorpsjonsstudier på denne eller andre magistrelle kremer fra norske apotek. I Norge er det dessuten markedsført et amerikansk produkt, Progesta-Care, som kan bestilles på postordre fra et firma som formidler alternativ behandling. Kremen doseres som teskje, tilsvarende ca. 20 mg progesteron, én eller to ganger daglig.

Forkjemperne for progesteronkrem gjør det til et poeng at man må bruke «naturlig progesteron». Med et «naturlig hormon» tenker man seg et stoff med en molekylær struktur identisk med hormoner produsert i mennesker, dyr eller planter. Plantekilden og den strukturelle likheten med det humane progesteronet er basis for påstandene fra distributørene om at disse kremene er «naturlige». Vi har fått bekreftet fra Norsk Medisinaldepot at progesteronet de selger, har sin opprinnelse fra plantemateriale og oppfyller internasjonale farmakopeiske kvalitetskrav. Den norske leverandør av Progesta-Care opplyser at progesteronet som inngår i deres krem, er utvunnet av jamsrot.

Nei, er stadig forvirret jeg………………. Kanskje jeg skal bestille fra han Lee??
    Administrator får fjerne innlegget hvis det er for langt.
    Sist endret av Admin; 22-11-11 kl 23:01 Begrunnelse: Teksten opbrudt i kortere afsnit

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Ninna Vis post
    Administrator får fjerne innlegget hvis det er for langt.
    Der findes ikke "for lange" indlæg på dette forum.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn