Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 48
    baremei Gjest

Standard

Mitt laveste målte blodtrykk hittil har vært 81/49, og det skal jeg si svinger til tider! I desperasjon har jeg søkt råd overalt, inkl. legen, som ba meg spise mer salt og drikke mye vann.

Mer salt enn jeg allerede bruker orker jeg ikke spise, da smaker ingenting noe annet enn salt, og jeg _har_ en gang spist altfor mye, og skal ikke tilbake til det.

Apoteket tipset meg om salttabler, jeg spurte legen og fikk lov å prøve 1-2 om dagen. DET hjalp, både på salthunger og svimmelheten. I tillegg, sa legen, vil du bli tørst og sånn få i deg mer væske.

Det er jo bare en symptomlindring, men det er liksom greit når det svinger som verst i liggende, sittende, stående og gående.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Synes det er merkelig det du skriver om at du skal spise så mye salt, men jeg skal ikke leke lege. Jeg har fått beskjed via denne hårmineralanalysen at jeg skal unngå salt?! Og blodtrykket mitt er jo heller ikke så høyt, men jeg er ikke svimmel så...

Sikkert lurt å få sjekket binyrene så fort som mulig. Dette er en jungel å orientere seg i. Får lytte til hverandre og mase på legene.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Lene: I informasjonstråden min om binyreproblemer står det en del om utredning og prøver.

P.S. Yvette: Den 24-timers oppsamlingen av urin - er det cortisol de skal måle? Det regnes ikke som en god måte å sjekke dårlig binyrebarkfunksjon...

Fra Laboratoriet på Haukeland;
    Undersøkelsen egner seg ikke til å påvise binyrebarkinsuffisiens.
    Uansett om de skal måle andre ting også; de fleste som skriver om den typen mildere binyrebarkproblemer som vi med lavt stoffskifte ofte sliter med, sier at man får mye riktigere og mer informative mål ved å ta flere separate prøver i løpet av et døgn. (På Haukeland tar de imot spyttprøver som tas fire ganger på et døgn, og som regnes som en bedre måte å vurdere dårlig binyrebarkfunksjon. Vet ikke om det er andre lab'er i Norge som gjør det...?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det står litt her om dette : http://www.addison.no/index.php?T=addison
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Aker tar spyttprøver.

Nå er det ferie på meg! Gleder meg til å reise sydover til Kroatia!

Lykke til alle sammen og ha en FLOTT SOMMER :P :P !
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?

Takk for opplysniningen!

Jeg blir også forvirret, men jeg ba om å få sjekket cortisol fordi jeg har lest meg til at det er et hormon som produseres i binyrene og som gjør at man legger på seg, altså hvis det produerers for mye. Er der andre ting som også bør sjekkes vedr binyrene altså? Det visste jeg ikke. :(

Jeg ba om å få sjekket kortisol fordi jeg har lest meg til at det er et hormon som binyrene kan produserere for mye av, og som igjen da gjør at man legger på seg. Det passet utmerket på meg fordi jeg har steget mye i vekt, og jeg tenkte at ingenting skal være uprøvd. Men jeg visste ikke at der er andre ting og tang som bør sjekkes hos binyrene. Kan for lite ennå. Prøver å orientere meg.
    Ellers kan jeg nevne (har visst nevnt det) at legen sa at skjoldbruskkjertelen min er "død", og da hjelper det vel lite med salt og jod??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Skjoldkjertelen er den eneste som bruker jod i kroppen. Når vi spiser thyroxin er jo dette fix ferdig - med jod. Det jod vi spiser på annen måte blir ikke brukt av kroppen og skylles bare ut igjen. Det er i beste fall unødvendig. Noen melder om overfølsomhet for jod og bør såklart ikke spise jod heller.
    Salt er litt anderledes.
    Natrium er en elektrolytt. Den sørger for at cellene får vann inn i seg. Det er cellens saltinnhold som drar vannet inn.
    For oss er det viktig å måle alle kroppens elektrolytter. (Natrium - Kalium - Calsium og Magnesium)
    Etter en samlet vurdering av disse kan en si mye om kroppens indresekretoriske hormonbalanse.

Åsså Yvette, her vil du møte sterk forståelse for hjernefunksjonen

Kortisol er bla. kroppens utholdelseshormon eller innsatshormon. Det får deg igang om morran og mangelen av det om kvelden gjør deg trøtt. Det bygges opp igjen av en god natts søvn. (for den som har det)
    Verdien av dette er dobbelt så høy om morgenen som det er om kvelden.
    Når du sprinter en 100m kan det være 10 gangert så høyt !
    Å tolke verdiene er svært komplissert og dette driver med så mye i kroppen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Lena, Toten
    Meldinger
    219

Standard Veldig lavt blodtrykk!!!!

Var hos legen i dag bare for å snakke med ham ang sykemeldingen min, fortalte at jeg var ganske svimmel til tider så han tok blodtrykket mitt.. hehehe..

viste seg at ha måtte måle 6 ganger...

1 gang 107/80
    2 gang 99/ 75
    3 gang 101/80

Dette ble gjort sittende.

så skulle jeg ta blodtrykket stående...

1 gang. da fant ikke maskinen trykk og ga opp
    2 gang, samme skjedde. han fant pulsen min som er utrolig høy. lå fra 94-98 under målingene.

3 gang så måtte han ta frem det gamle måle apparatet og gjøre det på den gamle måte.

Han sa jeg hadde ........... husker ikke hva det het og at jeg faktisk kunne kollapse hvis jeg stod opp for fort..

Ikke rart jeg går i svime noen ganger...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    59
    Meldinger
    802

Standard

Lavt blodtrykk er et vanlig symptom på binyrebarkproblemer - særlig når det synker ytterligere når du reiser deg, sånn som du beskriver.

Blodtrykket er vanligvis ganske lavt, ofte påfallende lavt. Forskjellen mellom liggende (eller sittende) og stående blodtrykk kan være veldig viktig. Normalt stiger det når pasienten står. Ved lav binyrebarkreserve øker det enten ikke i det hele tatt, eller synker ytterligere.
    Du kan lese mer her:

http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg hadde 100/60 sist jeg målte. Sittende. Rart legen ikke foreslo å måle stående også da? Svimer litt jeg også.

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 9
    Siste melding: 21-11-06, 23:32

Søkeord for denne tråden