Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Standard Sv: Fanteri. Hypothyreose i 10 år. TRAS

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    jo, blokkerede TRAS går også opp og ned og roter til alt.

Det fins ting som typisk trigger antistoffene, og de med graves må lære seg dette ellers får de en hyper-periode igjen:
    TSH
    jod
    gluten
    soya
    røyk
    stress
    allergener
    mye karbo
    mm

men legene har ikke satt seg inn i dette.
    Jeg fant listen hos Elaine Moore som selv har graves.
    Jeg skjønte det ikke helt; hvordan kan jeg bli hyper av blokkerende TRAS? I de siste mnd har jeg vekslet mellom å føle meg bra og å være sterkt hypo.

Og; har plutselig to tråder blitt slått sammen? Det var jo egentlig litt praktisk, men da er kanskje ikke headingen så informativ?
    Sist endret av Admin; 01-01-10 kl 20:00 Begrunnelse: to tråde lagt sammen

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Idag har jeg bestemt meg for å være uskikkelig. Øker Levaxindosen min fra 150 mcg til 162,5 pr dag uten å konferere med legen Selv om det er bare 14 dager siden jeg økte sist. Jeg føler meg ræva, pardon my french, så stort verre kan det ikke bli.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Håper jeg riktig når jeg håper at jeg har en fullstendig dau kjertel og blokkerende TRAS?

Teorien min da er at TRAS'en ikke har noe å si for meg, den kan jo ikke blokkere noe som uansett ikke funker.

Har jeg litt restfutt igjen i kjertelen og både stimulerende og blokkerende TRAS er jeg vel litt mer ille ute? Det må da være mye vanskeligere å behandle?

Jeg må si jeg er spent på endokrinologtimen min, gitt. Jeg ser for øvrig at det ikke kommer frem av denne tråden at jeg også har anti-TPO på over 1300. Det har jeg hatt så lenge jeg har hatt hypotyreose. Den har av og til duppet under 1000.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hypothyreose i 10 år. TRAS

Det er stor forskjell på hvordan antistoffene virker og hvilke konsekvenser de får. Skal man tro vitenskapen, virker de alle på eller i kjertelen og har ingen effekt ellers i kroppen.

TRAS antistoffene kan man bli bra av, man har medisiner mot dem.
    Og tilstedeværelsen av dem reflekterer alvorligheten, om man kan si det slik. Dermed vil tilstedeværeslsen også reflektere en eventuell behandlingseffekt. Derfor skal denne prøven tas ofte om man er under thyreostatika.

Anti-TPO ødelegger kjertelen - og det blir man ikke bra av. Og tilstedeværelsen reflekterer ikke hvor alvorlig sykdommen er, og den kan ikke reflektere behandlingseffekten.
    Derfor er det ikke nødvendig å ta denne prøven mer enn en gang. Har man det, så har man det - og da vet man hur illa det går.
    Hos noen vil de forsvinne når kjertelen er vekk, men noen har dem likevel nærmest hele livet.

Det finnes noen få som har flere antistoffer, men når anti-TPO er involvert vil jo kjertelen ødelegges.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Hvor mye/ofte varierer disse TRAS-antistoffene? Min form varierer vedlig fra dag til dag. Jeg lurer på om jeg har hatt de like lenge som det lave stoffskiftet. Jeg har alltid hatt problemer med å regulere dosen levaxin. Nå er jeg oppe på 162,5 mcg som fortalt litt høyere opp. Er ikke det veldig mye? Jeg veier 79. Har gått opp 20 kg etter jeg fikk hypotyreosen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

TRAS har jo ingen betydning når kjertelen er under anti-TPO angrep.
    Da vil jo kjertelen forsvinne.
    Men, dette er jo en tilstand før man får diagnosen, og i tidlig behandlingsfase - skaper svært kompliserte forhold for tolking av symptomer.
    Så spørs det jo hvor langt prosessen er kommet hos deg da ?
    At du trenger 162 kan jo tyde på at kjertelens eventuelle bidrag er helt neglisjerbart - altså at kjertelen er vekk.

Når det gjelder dosestørrelse på Levaxin regner noen 1,6-1,8µg pr. kg kroppsvekt, noe som skulle bety 126-142µg/dag for deg.
    Men det er kun et utgangspunkt for innledende dosefastsettelse, trivselsdosen kan ligge langt utenfor dette !

162 er ikke en veldig høy dose.
    Jeg var selv oppe i 300, uten at Levaxinen var istand til å normalisere hverken kroppsvekt, kroppstemperatur eller kroppssmerter.

Så skriver jeg jo veldig dårlig da : "TRAS antistoffene kan man bli bra av, man har medisiner mot dem."
    Det jeg mener er at kjertelen kan bli helbredet om det kun er TRAS antistoffer den er utsatt for, men de som også har anti-TPO vil dette være uten betydning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sånn. Da har jeg vært hos min nye fastlege, Finn Waaler. Han var en drøm i forhold til de andre fastlegene jeg har gått til. Han skravlet som en foss, men han lyttet også. Jeg var hos han over en time, og han var interessert i hele meg, ikke bare TSH. Og han sa at det viktigste er at jeg føler meg frisk, ikke hvordan blodprøvene ser ut. Men han var redd for en supprimert TSH, og det har jeg jo selv om T4 er nede i 12-13, så det må vi nok finne litt mer ut av. Jeg skal på Aker på tirsdag, så kanskje de har noen kloke tanker om det der. Ellers var han opptatt av mageproblemene mine, han mente at det var grunnen til at jeg tar opp alt så dårlig. Han ba meg kaste alt jeg hadde av kosttilskudd, mente at det var bare tull å tylle innpå med noe kroppen uansett ikke tok opp. Og det er jeg jo enig i. Dyrt er det også Han ga meg en B12-sprøyte ut fra blodprøver hos en tidligere lege, så skal han forsøke å finne ut av det dårlige opptaket mitt ellers. Jeg begynte med lav-karbo på mandag og det mente han var mitt i blinken, det føler jeg selv også.

Alt i alt var det en utrolig positiv opplevelse, jeg følte han hadde en plan for meg, det var akkurat som om jeg var i et forretningsmøte hvor temaet var min helse. Deilig å endelig se lys i tunnelen!

(Og fullstendig off topic; oppdaget nettopp at gloriesmiley'en er oppkalt etter meg Fantastisk morsomt, takk for det Drift, jeg velger å tolke den ironisk)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jojo - fint at leger er hyggelige.
    Jeg mener, det skal jo alle være ?
    Men de skal også kunne sine ting. de er godt betalt for det.

Jeg syns du burde hørt at THS ikke har reseptorer andre steder enn på skjoldkjertelen. Og denne er jo borte, så det har ingenting å si hva TSH er.
    Whatsoever.
    Min egen uro over en slik uttalelse, går på : Hvis legen ikke vet såppass, hva vet denne da ? Hvor mye kan jeg da stole på de andre råd jeg får ?
    Bygges de på samme mangefulle kunnskap - og blide åsyn ?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jojo - fint at leger er hyggelige.
    Jeg mener, det skal jo alle være ?
    Men de skal også kunne sine ting. de er godt betalt for det.

Jeg syns du burde hørt at THS ikke har reseptorer andre steder enn på skjoldkjertelen. Og denne er jo borte, så det har ingenting å si hva TSH er.
    Whatsoever.
    Min egen uro over en slik uttalelse, går på : Hvis legen ikke vet såppass, hva vet denne da ? Hvor mye kan jeg da stole på de andre råd jeg får ?
    Bygges de på samme mangefulle kunnskap - og blide åsyn ?
    Hehe, jeg satt og ventet på dette svaret fra deg n'Finn Jeg visste du ville si at akkurat det Men han var så kunnskapsrik på alt, og ja jeg kan litt selv også, at akkurat dette tror jeg faktisk vi skal finne ut av. Jeg skal jo også på Aker på tirsdag, så får vi se hva de sier der. Det mente han også. Også sa han jo mange ganger at min form var det viktige, ikke blodprøvesvarene, så jeg er ikke så veldig urolig for dette. Jeg føler meg i gode hender. Endelig

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Håper virkelig du får noe ut av dette Fanteri.
    Det unner jeg alle !
    Så stå på.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hva sier TRAS noe om?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 18-03-09, 11:01
  2. TRAS
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 03-09-07, 13:22
  3. TRAS og gluten
    Av Beate i forumet Glutenfritt