Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    6

Standard Mann på 22 år med høyt stoffskifte.

Hei

Fikk nylig diagnosert meg selv med denne "kvinnesykdommen", som jeg vil anta at jeg har gått med i mange av mine ungdomsår.. Jeg har alltid trodd jeg hadde en ekstremt god forbrenning i og med at jeg aldri klarte å legge på meg noe. Finnes det andre menn med samme problem her? Eller er det bare kvinner? :P

Mine blodprøver viser:
    FT4: 22 (Normalverdi: 8 - 20)
    TSH: < 0,01 (Normalverdi: 0.2 - 4.5)

Er det grunn til bekymring? Stor sjangse for å bli frisk? Skal til legetime om en uke, regner med at jeg får tilbud om medisinering? Håper virkelig behandlingen kan tre i kraft snarest, da jeg har eksamen og jobb midt oppi det hele og jeg er hyper og sliten samtidig.
    Mann på 22 år med høyt stoffskifte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Mann på 22 år med høyt stoffskifte.

Så meget "kvindesygdom" er det altså ikke, som det ser ud til. Problemet ligger mere i forskellen mellem kvinders og mænds lyst til eller mod på at betro sig offentligt om sine helseproblemer. Mens kvinder bare gør det, tier mænd.

Indtil der kommer her nogle kloge hoveder med et bedre svar til dig - kunne du måske kigge over på Thyroid Support for Guys og Uk Thyroid Guy, hvor du finder forum for mænd med denne "kvindesygdom". Og du kan lige så godt begynde at lære også om lavt stofskifte, da nærmest er en regel, at behandlingen for højt stofskifte ender med lavt stofskifte. Lidt fra asken til ilden.... desværre.

God bedring til dig
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

hei

I følge en stor helseundersøkelse som ble utført i Norge, såkalt HUNT sier at "
    Bakgrunn . I Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) ble prevalensen av tidligere påvist thyreoideasykdom kartlagt ved hjelp av spørreskjema, og prevalens av uoppdaget hypo- og hypertyreose ved måling av thyreoideafunksjonsparametere (TSH, FT4 og anti-TPO).

Resultater . 8,9 % av kvinnene og 1,8 % av mennene hadde tidligere fått påvist thyreoideasykdom. Av disse hadde henholdsvis 4,8 % og 0,9 % fått påvist hypotyreose og 2,5 % og 0,6 % hypertyreose. Hos personer uten tidligere påvist thyreoideasykdom ble positivt antistoff mot thyreoideas peroksidase (anti-TPO) funnet hos 13,9 % av kvinnene og 2,8 % av mennene. Tyreotropin (TSH)-nivået var klart høyere hos dem som samtidig hadde positivt antistoff mot thyreoideas peroksidase (anti-TPO). Median og 2,5 – 97,5-percentilene for TSH (mIE/l) var hos kvinner 1,8 og 0,49 – 5,7 og hos menn 1,5 og 0,56 – 4,6. 97,5-percentilene var henholdsvis 3,6 og 3,4 når personer med positiv anti-TPO ble ekskludert. Prevalensen av sannsynlig biokjemisk hypotyreose (TSH 10 mIE/l) var 0,9 % hos kvinner og 0,4 % hos menn; lett forhøyet TSH-nivå (4,1 – 9,9 mIE/l) henholdsvis 5,1 % og 3,7 % og supprimert TSH-nivå ( £ 0,05 mIE/l) 0,5 % og 0,2 %. Omkring 85 % av både kvinner og menn med TSH 10 mIE/l hadde positiv anti-TPO.

Fortolkning . Til tross for høy prevalens av diagnostisert og behandlet thyreoideasykdom hadde et betydelig antall personer udiagnostisert thyreoideafunksjonsforstyrrelser og positive verdier for thyreoideaantistoff."

Det finnes menn, dere er bare litt færre!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    6

Takk for svar. Jeg fikk resultatene mine for et par dager siden og har ny legetime til neste uke. Hva vil legen undersøke da? Vil jeg bli sendt videre noe sted?

Mitt store håp nå er å kunne legge på meg flerfoldige kilo. Jeg har klart å holde min hyperthyreose litt i sjakk, siden jeg inntar enormt mange kalorier daglig. Allikevel er jeg relativt tynn og har ikke tegn til fett på kroppen. Hvor lang tid vil det ta før jeg går opp i vekt? Og er det trygt å trene styrketrening i løpet av den perioden?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Færre kanskje, men har jo jevlig høy kvalitet da
    Å kjefter verre !

Men fra spøk til kanon - trening er bra !
    Har du ork, så vil trening være bra i alle situasjoner.
    HypErtyreote har en liten overhyppighet av benskjørhet.
    Bevegelse er botemidlet !
    Men mange blir jo så utslitte av dette at de ikke orker trene.
    Orker du, så kjør på med det du har, er nå mitt råd da.

Så vil jeg jo være forsiktig med å tolke de refererte prøver til å være forhøyde.
    Ok - de er i grenseland til å være høye, men den testen som kan påvise patologi er ikke tatt :
    Få tatt en TRAS prøve (blodprøve). Den påviser antistoffer mot kjertelens TSH-reseptor.
    Har du TRAS, skal du ha behandling som knuser de antistoffene - og da får kontrollsenteret igjen kontroll over kjertelen - og du blir bra igjen.

Så lav TSH tyder jo på at du kan ha TRAS - altså at antistoffene har overtatt kontrollsenterets oppgave.
    Men det skal man altså ha visshet i.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av aesthetics Vis post
    Håper virkelig behandlingen kan tre i kraft snarest, da jeg har eksamen og jobb midt oppi det hele og jeg er hyper og sliten samtidig.
    Måske kunne du få glæde af at nærlæse hvad en person med højt stofskifte skrev på lavkarbo-forummet. Hun beretter om at hendes høje stofskifte har rettet sig op efter kostomlægningen: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20025. Selvfølgelig er hvert tilfælde af stofskiftesygdom individuelt "tilrettet", så hvad der virker for en, ikke nødvendigvis virker for en anden, men det er under alle omstændigheder værd at vurdere idet medicineringen alene virker også forskelligt fra patient til patient og hver en kost-tilpasning kan hjælpe til at understøtte effekten af hele behandlingen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    6

Ja, jeg ser at det kan være en fordel å forbedre kostholdet. Har nå funnet ut at brokkoli er god kost for å holde stoffskiftet nede, så kommer nok til å spise det en god del mer fra nå av. Har aldri likt det noe særlig, men.

Skal spørre om å ta TRAS-prøve ja. Vil gjerne høre fra andre som har høyt stoffskifte om hvordan vekten endret seg etter medisinering. Har som mål å kunne gå opp 10 kilo før jul, er dette et realistisk mål?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Det er hverken sundt eller tilrådlig å gå så hurtig opp i vekt, og en sunn vektoppgang baserer seg på at den vesentlige vektøkning består av økt muskelmasse.
    Lav fett prosent skal man ikke ha, og i den grad man har det kan en viss oppgang i fettprosent forsvares.

Rikelig tilgang på Jod vil føre til at det er lettere for kjertelen å holde en høy produksjon. Jeg vil anta at man ved å redusere inntak av jodholdig mat i noen grad kan forhindre et uheldig høyt stoffskifte.

For lav tilgang på Jod kan også føre til at kjertelen vokser i størrelse, så metoden krever nok en viss årvåkenhet på dette problemet.

Brokkoli, og så vidt jeg vet - all kål - er istand til å trigge antistoffer, og antar at det også gjelder TRAS. Det vi i så fall være uheldig for en slik situasjon.
    Men sjekk dette !
    Søk på det ? Eng. : goiterous food.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

Red face Sv: Mann på 22 år med høyt stoffskifte.

Jeg har gått opp 8 kg på 2 uker, men det er bare rundt magen
    Den vektoppgangen har ikke vært tilsiktet. Stoffskiftet mitt ble for lavt og dermed spratt vekta opp..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    6

Etter å ha vært til legetime hos min nye fastlege, har jeg blitt fortalt at jeg har en stor klagesak mot min forrige fastlege, siden han aldri meldte i fra om mitt høye stoffskifte, før jeg selv ringte og forhørte meg om det.

Jeg tenkte hele veien at "om det er noe galt med meg, ringer legen og sier i fra om det". Antar jeg tok grundig feil. Føler for å saksøke vedkommende, i hvert fall skade omdømme til denne legen. Jeg kunne faktisk vært på bedringens vei for godt og vel et halvt år siden. Takk for den!
    Finnes det regelverk som sier at han har plikt til å melde fra til meg?

Uansett, lei av at ting tar sånn tid. Nå har jeg tatt enda flere blodprøver og må vente en uke før jeg blir henvist til en spesialist.. Håper inderlig jeg merker forbedringer etter behandlingen starter. Er mer oppmerksom på symptomene min nå enn noen gang og det irriterer meg.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Har jeg høyt stoffskifte?
    Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 02-11-09, 16:57
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn