Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 70
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    125

Standard Sv: Vitamin D...

Hei og takk alle sammen!

n `Finn hvordan kan jeg være absolute sikker at vitamin D jeg har, har ikke d2, det står kun D3 i ingrediensen.
    Jeg har lest en artikel i CNN om D vitamin, den er på Engelsk hvis noen onsker å ser på den har er linken. http://www.cnn.com/2009/HEALTH/11/16...Top+Stories%29

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Kolekasliferol er den latinske betegnelsen. Da er det korrekt D vitamin!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

IU, eller IE er internasjonale enheter (Units) og disse er for D-vitamin 40 ganger mindre enn ett µg (mikrogram) Feks. 10µg x 40= 400IU som er officiell Norsk anbefaling - og den har stått stille mange mange år, i sunn forakt for hva all nyere forskning viser.
    Dem om det - kan snart ikke stole på NOE Norsk helsevesen råder oss til.

D-vitamin er en svært gammel betegnelse.
    Hvis det ble oppdaget med den viten vi nå har fått, ville det nok ikke kommet inn under vitamingruppen. Det er en gruppe stoffer som kan karakteriseres som halv-steroider.
    Det er kun D3 som kroppen selv produserer (kolekalsiferol som Ruth skriver)
    Kroppen kan også bruke D2 (ergokalsiferol), men dette er lite effektivt, da bare 10% blir til D3, og resten blir til metabolitter som blir giftige over en viss konsentrasjon.

Norske Apotek selger kun i 10µg fra NycoMed og det koster sånn kr.80,- for 100stk. For deg som ligger så lavt kan du faktisk ta en hel box på styrten !
    Ellers regnes jo 250µg/dag som maxdose - altså en kvart box om dagen.

I styrker over 10µg er det legemiddel i Norge, og kan ikke innføres fra land utenfor EU.
    Men i Danmark selges høyere styrker som er fullt lovlige å innføre feks via nettbutikker og til langt lavere priser.
    Kjøper selv 25µg derfra.

Leser du Engelsk, er denne bra : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
    Norsk Wikipedia inneholder direkte feil informasjon !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Jeg og mine barn har tatt 800 iu daglig over flere år og vi har stor underskudd på D-vitamin. Ja, det er dobbelt den daglig offisielt dosering i Norge og USA. Men nå er det en del leger som anbefaler mye høyere dosering som vedlikeholdsdosering og enda høyere ved mangel tilstander.

Dr. Mercola anbefaler 5000 iu daglig for 18-30 åringer. http://articles.mercola.com/sites/ar...the-Truth.aspx

Jeg har fått anbefaling nå fra legen min (Hertoghe) å ta 25,000 iu to ganger i uken. Sønnen min på 9 år har fått samme råd av han!

Jeg har også hørt om flere som går til alternative leger som anbefaler lignende skyhøye doser med D-vitaminer.
    Interesant! Den teraapeutiske dosen dere har blitt anbefalt, ligger jo over 60 ganger den anbefalte (nåværende) dosen. Så myndighetene har vært svært "forsiktige" i sine anbefalinger! Det gjelder for de fleste vitaminer. 60 mg vit C er f.eks den dosen som i tidligere tider hindret skjørbuk, mens de dosene vi trenger for å holde oss friske og vitale sannsynligvis er minst 200 mg. Her er meningene delte, hvor enkelte også her bruker "mega" doser.

Godt at dere fant ut av det, og kom igang med behandling, lykke til for Hassan også : )
    Beklager om jeg slettet noe her, datakløne

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    43
    Meldinger
    418

Lurte på en ting.... Er det noe forskjell på den D vitamin man får ved å ta solarium, og den som man tar i tablettform? Lys nordisk hud og overdreven bruk av solarium kan føre til hudkreft, er klar over det. MEN har hørt at bare et par minutter solarium innimellom, tilfører kroppen enorme mengder D vitamin?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Jeg har hørt at solariums D3 vitamin i små kvanta er anbefalt og er like bra som piller. Har glemt hvor jeg leste det...For egen del klarer jeg ikke ligge i den "likkista", så jeg tar D3 piller og spiser mye fisk!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Eneste D-vitaminet kroppen selv produserer og lagrer er D3, og det er dette som sol eller solarium muliggjør produksjon av.
    Men kroppen utnytter også andre D-vitaminformer.

Om vi skal erstatte kroppens manglende produksjon av dette med kosttilskudd, bør det være D3 (kolekasiferol).
    Det finnes dessverre D2 (ergokalsiferol) i kosttilskudd. Dette kommer fra planter og sopp og er lite effektivt for kroppen klarer ikke omdanne med enn ca.10% av det til D3.

Så svaret til knokken må bli at det kan være forskjell, men bør ikke være det.

http://www.dinside.no/829361/halve-n...lite-vitamin-d
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    125

Standard 8 Uker med D3 og noe bedring...

Det er 8 uker siden jeg har startet med D3 1000 IU med K2 45 mcg fra (Now). Par i dag bruker jeg 4000 IU. Jeg har market noe bedring blant annet jeg ser at kropps temperaturen er høyere. Videre har hjernen og selv bildet mitt blitt bedre en for noen måneder siden, selv om jeg sliter med å være våken. En uke etter på begynt med D 3 market jeg at jeg ble totalt utslitt og alt jeg ville var bare å sove. Jeg viste ikke at de var på grunn av D 3 at jeg ble sliten. Nå har jeg overdosering symptomer av Levaxine, jeg føler mye varme, har ikke hjerte bank. Noen ganger må jeg går ute i minus grader med bare T skjorte for å senke kropps temperaturen. I dag har jeg gått ned med Levaxine doseringen fra 150 mcg til 100 mcg. Er det noen som kan gir meg råd om jeg må reduserer med D3 også. I tilegg til at jeg føler meg usedvanlig slitten, er overdoserings symptomer enda være, Faktisk det er så ille at jeg er sykemeldt i 2 uker.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,062

Standard Sv: 8 Uker med D3 og noe bedring...

Hassan--er du sikker på at du er overdosert?
    Når kroppstemperaturen stiger ,føles det ofte som "varmebølger".
    Selv kan jeg ha den "ekle varmen" selv om jeg har lav tempr.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Sv: 8 Uker med D3 og noe bedring...

Hei Hassan!

Din opplevelse ligner litt på min:

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=9089

Tror at du har helt rett i at du er overdosert.
    Jeg brukte mye lenger tid enn deg på økningen av D3, men det ble likevel for kraftig kost etterhvert. Jeg tar i dag 3000 IU

Nå tar jeg 137.5 mcg Levaxin (125mcg + 1/2 tbl. 25mcg). Har brukt lang tid på økning både av Levaxin og D3.

Håper at du får bedre dager snart!

Side 2 av 7 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn