Side 1 av 7 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 70
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    125

Standard Lavt stoffskifte i 11 år

Hei alle sammen!

Jeg er en ny medlem 42 år gammel mann som er gift og har 4 barn. Problemene mine startet for mange år siden, etter mange lege besøk og en haug med resepter for depresjon midler, klarte ingen å finne hva som plaget meg. Intil en dag jeg leste på en uke avis om hypotyroidsme og dens symptomer. Der og der viste jeg at jeg var hypotyroid. Jeg kontaktet legen min og etter en blod prøve viste resultatene at jeg hadde lavstoffskifte, og begeynte med Levaxine. Dette var 11 år siden. Jeg har blitt bedre på en del omrade men er fortsat dårlig på mange andre område. Jeg har tenkt å bytte levaxine med Aramoure ller Erfa Thyroid el, er det noe her med tips, videre er det noen som kan hjelpe meg å tolke resultatet på blodprøven jeg fikk idag som er følgenda:

S-Anti-Tg : <40> 3000
    S-Anti-TPO : <35 810
    S-Anti-TRAS <1.5 <1.00
    S-Fritt T3 3.5 - 6.5
    S-Fritt T4 11.0 - 23.0
    S-TBG, tyroksin 12.0 - 28.0
    S-Trijodtyronin 1.2 - 2.7
    S-TSH 0.20 - 4.0
    S-Tyroksin 60 – 150

Par idag bruker jeg 150 mcg Levaxin.

Takk på forhånd

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Standard Sv: Blodprøve...

Hei

Tror du har glemt å legge inn dine resultater for jeg kan kun se referanseverdiene?

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    125

Hei og takk Siven!
    Ja min feil, det er vel første gang jeg engasjere meg for å finne en løsning for min lidelse. Har vært i Balder klinikken og tok blod prøve der.

Referanseverdiene er

S.Fritt T3 5.3
    S.Fritt T4 13.2
    S-TSH 0.10

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei igjen

Du ligger ganske lavt innenfor referanseverdiene på F4, men dette er jo svært individuelt.. Hva sier de på Balderklinikken da?

Kan hende du ville følt deg bedre med en høyere F4. Det er imidlertid vanskelig å si som du vil se hvis du leser litt rundt omkring her på forumet, alle er forskjellige og må behandles individuelt, men jeg tror de fleste som må medisineres har nytte av å ligge litt høyere på F4.

Ellers så er vel prøvene greie og ikke spesielt avvikende, men det er vel mye av problemet vårt at selv om prøvene viser at vi er innenfor normalen så er det ikke slik at vi føler oss i form.

Du får kjenne etter selv og forsøke å legge frem de symptomene du har til legen din og forsøke å komme til enighet om hva du kan prøve.

Jeg hadde stor nytte av å begynne på Armour m.h.t. hode, humør og energi.
    MEN dette er også individuelt...

Lykke til

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

De to øverste prøvene i første innlegget ditt er viktige.
    De viser at du har antistoffer mot kjertelen - (hvis oppgitte tall er korrekte)
    Det betyr at du har en Thyreoiditt (Hashimotos), altså en betennelse i kjertelen som er skapt av antistoffene.
    Denne tilstanden har man ikke noe botemiddel mot, og kjertelen vil gradvis miste sin evne til å produsere stoffskiftehormoner.

Behandlingen er Levaxin, og en dose rundt 150 brukes når kjertelen er helt ute av stand til å produsere.

Man tilbys kun denne behandlingen i Norge, de fleste sies å klare seg på denne, men ikke alle.
    Og de som ikke klarer seg kan forsøke et Tyroid - men i velferdssataten Norge må du pent betale selv......

Du får gi Levaxinen en sjanse et år eller to max.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    50
    Meldinger
    125

Standard Vitamin D...

Hei alle sammen!

Det er en stund siden sist, men jeg pleier å lesse mye stoff og har faktisk lært mye her.
    Det har kommet andre blod resultat og jeg håper noen vil hjelpe meg i tolkningen og hvordan best jeg kan bruker vitaminer. Jeg har blitt skrevet resept for Vitamin D 1000 IU, som jeg må ta 1.5 tablett daglig. Videre legen (Balder klinikk) så et jeg må ta Zink, Selen, Calcium, Magnesium og Multivitamin og mineral tilskud. Dette fikk jeg etter jeg ba legen i Balder klinikk om å bytte Levaxine med Naturlig thyroid medikamente. Tilvanlig bruker jeg 150 mcg Levaxine. Jeg har vært dårlig i det siste, Jeg jobber som Laste bil sjåfør. Noen dager er det bare viljen min som jobber mens kroppen er totalt utslit.
    Kan noen gi meg råd om hvordan best jeg kan bruker vitamin D, og hvordan jeg kan kombire alle de andre tilskudene. Jeg pleier å har sur oppstøt når jeg tar noe mineraler som Zink, Calcium etc.

S-ALAT >70 78*
    fS-Vitamin D3 50 - 150 23*
    S-Folat 5.7 8.1
    S-Magnesium 0.71 - .94 0.75
    S-Selen 0.6 - 1.8 1.2
    S-Zink 9.0 - 17.0 10.8

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Vitamin D...

Det var jo en lang liste Hassan.
    Jeg vurderer nok D.vitamin manglen som det verste fordi det er så grunnleggende og har så mange vikninger i kroppen.
    Så lav mangel som du har tåler du meget store doser, og må opp i store doser over lang tid.
    Vær sikker på at det er D3 i pillene og ikke noe annet - D2 finnes også i piller - ikke bruk dem !
    Du kan helt sikkert bruke 200µg/dag helt til å begynne med, men feks 100µg (4000IU) i noen måneder så på 50µg resten av livet.
    Husk på at du bor i Norge (du vet det isflaket ute i nordsjøen) Da trenger du D3 for det er ikke nok sol.

Etter noen måneder kan du si du er mer stabil og dette påvirker stoffskiftedosen din, så den må også tilpasses.

Iallfall : Lykke til med det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Husk på at du bor i Norge (du vet det isflaket ute i nordsjøen) Da trenger du D3 for det er ikke nok sol.
    Der er mere sol i Danmark. Alligevel er det kun de to sommermåneder, hvor der er sol nok til D-vitamin. Resten af året bør man bruge pillerne, hvis man skal undgå en mangel.

Hej Hassan

Jeg ved, at nordmænd med pakistanske rødder har indledt en decideret D-VITAMIN BEVEGELSE. Det tyder på, at det er ved at gå op for folk, at sol-mangel = D-vitamin-mangel. Jeg kender dog masser danskere, som fortsat tror på, at blot kosten er varieret, så kan man bare umuligt udvikle vitaminmangel. De skal nok blive klogere en dag. Godt du er kommet i gang.

Fortsættelse følger i morgen, Hassan Hav en god nat.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er mere sol i Danmark. Alligevel er det kun de to sommermåneder, hvor der er sol nok til D-vitamin. Resten af året bør man bruge pillerne, hvis man skal undgå en mangel.

Hej Hassan

Jeg ved, at nordmænd med pakistanske rødder har indledt en decideret D-VITAMIN BEVEGELSE. Det tyder på, at det er ved at gå op for folk, at sol-mangel = D-vitamin-mangel. Jeg kender dog masser danskere, som fortsat tror på, at blot kosten er varieret, så kan man bare umuligt udvikle vitaminmangel. De skal nok blive klogere en dag. Godt du er kommet i gang.

Fortsættelse følger i morgen, Hassan Hav en god nat.
    Jeg er heldig og har en slektning i U.S.A som skal kjøpe med vit D3 tabl til meg Både i Norge og U.S.A har de offesielle anbefalingene vært på 400 ie, arrester meg hvis (ie) betegnelsen er feil! Nå er den offesielle anbefalingen i U.S.A 1000 ie daglig, godt at har forstått viktigheten av det, så får vi håpe at de nordiske landene kommer etter

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Jeg og mine barn har tatt 800 iu daglig over flere år og vi har stor underskudd på D-vitamin. Ja, det er dobbelt den daglig offisielt dosering i Norge og USA. Men nå er det en del leger som anbefaler mye høyere dosering som vedlikeholdsdosering og enda høyere ved mangel tilstander.

Dr. Mercola anbefaler 5000 iu daglig for 18-30 åringer. http://articles.mercola.com/sites/ar...the-Truth.aspx

Jeg har fått anbefaling nå fra legen min (Hertoghe) å ta 25,000 iu to ganger i uken. Sønnen min på 9 år har fått samme råd av han!

Jeg har også hørt om flere som går til alternative leger som anbefaler lignende skyhøye doser med D-vitaiminer.

Lykke til!
    Med vennlig hilsen Lulu

Side 1 av 7 123 ... Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 14:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 21:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 20:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 21:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 23:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn