Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Talking Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Ja det burde du gjøre, sjekk litt rundt i forumet her også for jeg er ikke så inni alt som mange andre her, De fleste vitaminer og mineraler er viktig Zelen,masse c-vitamin også så jeg har faktisk kjøpt meg en stor dosette slik at jeg får fordelt alt jeg ikke kan sette i baken utover dagen, vet det sto noe om at noen av mineralene ikke skulle tas sammen med medisiner(hvis hun blir medisinert) så jeg har fordelt mitt over 4 ganger pr. dag, godt med omega 3 er visst også viktig. Ganske mye pr dag som skal inntas derfor kjekt å ta runden en gng i uken også følger man så mye bedre med hva som er tatt(ihvertfall for meg som er surrete i hue til stadighet)og lett å ta med seg i veska/sekken for å få tatt alt til rett tid.
    Stå på!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Barna i behandling

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Jaja, vi ble i hvert fall enig om at vi skulle ta nye prøver rett over nyttår og at han avventer Tras som han ikke har fått svar på ennå. Jeg forstår ikke helt hvorfor Tras er viktig i denne sammenhengen? Trodde det gjaldt Graves jeg.
    Det er nok fordi TRAS kan "falskt" sænke TSH og lægen vil nok kunne udelukke det først. Vær du bare glad for at denne prøve er taget. Det plejer være en prøve lægerne elsker at undlade, mest fordi deres viden er for ringe.

Jeg mener helt bestemt at her har været nogen med både Graves og Hashimotos på en gang... selv det lyder underligt. Jeg mener det er godt, hvis det kan udelukkes og der er ikke så lang tid til efter Nytår, gudskelov.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Standard Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Takk begge to

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Siven: Det er lov å syte. Litt derfor dette forumet er bra. Og du har jo god grunn....

Hvis hun har kraftige blødninger og de også er uregelmessige kan det være tegn på PCOS (Polycystisk Ovarie Syndrom) som er en vanlig sekundærtilstand av Hypothereose. Ta henne med til gynekolog (hvis hun går med på det da) og få satt henne på p-piller. Jeg sleit med det samme på hennes alder men tok mange år før diagnose, fint du følger med.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei alle sammen!

Lenge siden sist, jeg har vært fraværende på forumet i over 1 år nå. Jeg har slitt delvis med meg selv, men egentlig mest med bekymring for datteren min...

Vi har tatt prøver siden da, nå er hun 16 år.

År 2010
    I januar i fjor (rett etter en uke i syden) var resultatene;
    Fritt T4 på 11 (ref 9-24)
    Tsh på 1,77 (ref 0,35-4,7)
    Anti TPO på 106 (ref 0-15)

I mars var resultatene;
    Fritt T4 på 14 (ref 9-24)
    Tsh på 1,11 (ref 0,35-4,7)
    Anti TPO på 85 (ref 0-15)

I september var resultatene;
    Fritt T4 på 15 (ref 9-24)
    Tsh på 2,6 (0,35-4,7)
    Anti TPO på 70 (0-15)

2011
    I mars (forrige uke) var resultatene;
    Fritt T4 på 14 (ref 9-24)
    Tsh på 4,45 (0,35-4,7)
    Anti TPO på 181 (0-15)

Siste månedene har hun vært veldig skral igjen. Feberperioder, vondt i halsen, press bak øynene, oppblåst i magen, dårlig matlyst, legger på seg, blødninger sammenhengende i 3 uker og hun blør mye, svimmel og sover stort sett hele døgnet med unntak av de dagene hun kommer seg på skolen..

Fikk brev fra legen etter de siste prøvene om at stoffskiftet var HELT FINT!!! Sist vi var der sa han at prøvebehandling kunne være aktuelt ved TSH på 3,5 og over, men det er visst glemt.

Blødningsforstyrrelser var helt vanlig blant tenåringer!! What? Er det normalt å ha blødningsforstyrrelser når man går på p-pillen for menssmerter? Dette uten en ordentlig undersøkelse. I tillegg så var det bare å få nok søvn og spise sunt!!!! Jadda!! Vi spiser kun mat som er laget fra grunnen av og jeg jobber faktisk mye med akkurat kosthold for familien...

Var på legekontoret og hentet de siste prøveresultatene og nå har jeg bestilt time hos et privatmedisinsk senter, hun fikk komme inn på tirsdag.

Ærlig talt, har jeg ikke grunn til å være bekymret?? Dette er en viktig tid for henne, skole og alt. Jeg har brukt over 15 år på å bli noenlunde i form og så skal hun gå igjennom det samme!

Vet ikke, men blir så frustert, hodet mitt er ikke på plass heller så jeg klarer ikke å tenke skikkelig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Jeg blir både sint og forskrekket av å lese hva noen leger får seg til å si er "fint"?! Med de Anti-tpo verdiene er det vel ikke tvil om at datteren din har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, og bør medisineres jo før jo heller? Med de symptomene?

Det har visst blitt mer vanlig blant leger å sette i gang medisinering når anti-tpo er utenfor referanseområdet, fordi det viser seg at de fleste pasientene da før eller seinere utvikler Hashimotos / hypothyreose. Men denne her er tydeligvis ikke oppdatert .... fint at du ikke slår deg til ro med de såkalt "fine" prøvene, men tar henne med til en privatklinikk - lykke til med det!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

TSH-en på nærmere 5 "sier" at kroppen IKKE er fornøyd med en fT4 på 14.
    I tyskland begynner de nå å medisinere for lavt stoffskifte når TSH=2-2,5.

Min klare mening er at hun trenger stoffskiftemedisin....hun har svingenda antistoff, men nå har de steget noe igjen samtidig er stoffsiftet blitt lavere,

Hvis du fortsatt har krefter...ikke gi deg før hun får behandling..om ikke annet enn såkalt prøvebehandling....og da vil en jo se hva som skjer!!!

MANGE LEGER KAN IKKE LESE STOFFSKIFTEPRØVER....DET ER MANGE HER SOM HAR FÅTT ØDELAKTE LIV PGA DET!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Takk begge to for støtte

Gunnda; Jeg har akkurat samme mening, når TSH stiger og FT4 går nedover og antistoff øker, i tillegg til alle symptomene så er det på høy tid med behandling. Det er merkelig så liten sammenheng enkelte leger klarer å se!!!

Bettie; Jeg gir meg ikke nå, jeg er så sint

Det er helt utrolig egentlig, jeg har fortalt om familiehistorien vår også! Hun er nå fjerdegenerasjon med hashimotos!! I min mors familie er alle 6 søsken medisinert og noen har operert bort kjertelen, 3 damer og 3 menn. Av mine 4 søstre så er vi 3 som har fått diagnose og den siste er under utredning.

Jeg holder faktisk på å jobbe med et brev til legen nå som jeg skal levere i morgen slik at hun får tid til å sette seg inn i det. Håper det kan hjelpe!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Siven,

det høres nesten utvilsomt ut som din datter har lavt stoffskifte når man ser på symptomer og ikke minst familiehistorie. Håper du vil få støtte av privatlegen til denne oppfatning. Kjør på med at en prøvetid med Levaxin umulig kan skade. Hvis det skulle bli nødvendig, kan du jo ta en hvit løgn om at du selv hadde verdier innenfor referanserammen da du fikk prøve stoffskiftemedisin, og at dette fjernet symptomer for deg. Tross alt er dette en realitet, og gjelder for mange som har vært uheldige ved å ha verdier utenfor ref område.

Jeg husker jeg leste tråden din for en stund siden. Det virket som om alt gikk veldig bra med deg da. Håper det vil fortsette å gå veien.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei Berit

Det går relativt bra med meg, lengre og lengre perioder hvor jeg er bra og mindre av de dårlige. Jeg sliter litt med å få stabile verdier, men jeg klarer å trene litt og jeg klarer å jobbe så da kan man vel egentlig ikke klage. Det har jammen tatt lang tid å komme så langt..

Håper du også er/blir bedre, det er tøft å ha små barn og lavt stoffskifte. Jeg tenker mange ganger på hvor mye jeg gikk glipp av i forhold til datteren min i den perioden

Nå har jeg nettopp sendt over prøveresultatene og annen info inkl. symptomer som datteren min har til legen hun skal til på tirsdag. Det er imidlertid samme legen som jeg går til så jeg tror hun vil forstå. Det er hun som lot meg prøve medisin og hun som har gitt meg resept på armour. Jeg burde egentlig tatt med datteren min dit for lenge siden, men prøvene har vært så varierende og legen hun har gått til skal være flink sies det så jeg har drøyd det... Det var de siste resultatene, formen hennes spesielt de siste månedene og kommentarene fra han som fikk det til å renne over for meg, har vært litt laber selv de siste ukene.

Håper og tror at hun får videre utredning og prøvemedisinering nå!! Blir så sliten av å kjempe for å få hjelp..

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 04:25
  2. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 04:25
  3. Tenåring med lavt stoffskifte
    Av gurimalla i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 5
    Siste melding: 14-10-07, 17:02
  4. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn