Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Nå har jeg nettopp sendt over prøveresultatene og annen info inkl. symptomer som datteren min har til legen hun skal til på tirsdag. Det er imidlertid samme legen som jeg går til så jeg tror hun vil forstå. Det er hun som lot meg prøve medisin og hun som har gitt meg resept på armour. Jeg burde egentlig tatt med datteren min dit for lenge siden, men prøvene har vært så varierende og legen hun har gått til skal være flink sies det så jeg har drøyd det... Det var de siste resultatene, formen hennes spesielt de siste månedene og kommentarene fra han som fikk det til å renne over for meg, har vært litt laber selv de siste ukene.

Håper og tror at hun får videre utredning og prøvemedisinering nå!! Blir så sliten av å kjempe for å få hjelp..
    Kære Siven Når lægen (gennem dig) har nu gode erfaringer med Thyroid og ellers respekterer dig og dine erfaringer, hvorfor så ikke lade alt dette komme din datter til gode og lade hende starte direkte på Thyroid? Da får hun alle de T-hormoner og calcitonin med, fra starten - og bliver sparet for at udvikle sideløbende hormonmangler senere... Hendes unge krop har i forvejen nok at slide med, med både pubertet, vokseværk og håndtering af antistoffer, til også at skulle kompensere for mangel på de hormoner, en pille Levaxin ikke indeholder. Desuden er din datter endnu så ung, at der er store chance for, at hendes binyrer fortsat er friske og dermed chancerne for, at hun ikke selv skal vente 15 år på en bedring er meget gode. Selv med min bedste vilje kan jeg ikke se, hvorfor i alverden skulle pigen nøjes med Levaxin i denne unge alder, hvor alle ressourcer er i forvejen anstrengte, når der er en organisk-korrekt alternativ til ensidig, syntetisk hormonerstatning.

Skal man slås, kan man lige så godt slås om det bedste alternativ.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Standard Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Hei Anisa

Håper du har det bra!

Du har helt rett! Jeg har tenkt å foreslå Thyroid dersom hun får prøvemedisinering, mine argumenter er nettopp alt jeg har vært igjennom før thyroid og at det virker å være bedre for de med antistoff å bruke dette.

Noen som vet om undersøkelser eller lignende om dette med thyroid og antistoff som jeg kan finne på nett? Hadde vært fint å ha med til legen.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Hei Berit

Håper og tror at hun får videre utredning og prøvemedisinering nå!! Blir så sliten av å kjempe for å få hjelp..
    Ja det håper vi alle her inne også!! Jeg får spesielt vondt inne i meg når så unge folk skal slite med dette. Som Anisa skriver, har din datter høyst sannsynlig gode og sterke binyrer ennå, hvilket er en kjempefordel når det gjelder å gå i gang med stoffskiftebehandling. Så jo tidligere man kommer i gang, dess bedre. Skjønner dog at du har vegret deg litt for å ta steget helt ut- man ønsker jo i det lengste at ting skal stabiliserer seg selv. Men det høres ut som det er riktig å gjøre det nå, i og med at din datter er såpass dårlig. Håper det går an at hun begynner rett på tyroid isåfall. Du har jo prøvd det selv og merker forskjellen.

Ellers har du rett i at det er slitsomt å være stoffskiftesyk og ha små barn. Heldigvis begynte jeg veldig raskt på tyroid så jeg ble i alle fall meg selv igjen, og kan være 100% til stede når jeg er med barna. Mitt største problem nå er generell slitenhet - binyrer- men det kommer seg forhåpentligvis med tiden, og med rett behandling.

Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Ja, det er forferdelig trist at disse unge skal slite med sånt. Hun skulle jo egentlig vært full av energi og glede seg til fremtiden nå. Hun kom nettopp inn døren nå, har vært ett par timer i byen med noen venninner og nå måtte hun legge seg... Sliten igjen, sov til kl 13 i dag. Jeg har innmari vondt av å se på hvordan hun sliter..

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Jippi!!!

Min datter ble tatt på alvor i dag hos min lege!! Legen mente at symptomer, familiehistorie og prøver viser at det er Hashimotos som nå gir utslag. Siden hun er så ung etc. så ville hun henvise henne til spesialist (privat indremedisiner som behandler mange stoffskiftesyke) slik at vi var sikker på at ingenting ble oversett før man setter i gang prøvemedisinering Det ble også tatt alle slags prøver som sendes til Hormonlaboratoriet på Aker i tillegg til vitaminer, jern osv. Jeg er så glad for at jeg tok henne med dit!!

I brevet jeg fikk fra fastlegen hennes forrige uke så stod "det alle prøver kjempefine, ingen tiltak nødvendig." Det stor ikke engang at hun burde ta nye prøver om 3 mnd

Da er det bare å vente på innkalling til spesialisten og svar på de siste prøvene så får den forbanna fastlegen bare ha det så godt

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Siven, hvordan har det gått med datteren din? Venter dere fortsatt på innkalling fra spesialist?

Nå er det vår tur ... Datteren min, snart 17, har det siste halve året sovet mer og mer, er uopplagt, nedstemt, og resultatene på skolen har det blitt dårligere med. Hun har alltid hatt lett for det tidligere. Sist uke klarte hun rett og slett ikke å komme seg opp for å gå på skolen, så det har blitt mye fravær også. Alt har blitt et ork for henne, har lite overskudd til å være med venner, og ting som hun før pleide å like er nå bare slitsomt.

Jeg bestilte time til henne hos lege, og sendte med et brev om at det måtte tas prøver av stoffskifte fordi hun er arvelig belastet med det, i flere generasjoner - som hos dere. Prøvene viste at hun har antistoffer

- Anti-TPO 70 (0-9)
    - TSH 2,2 (0,5 - 3,9)
    - FT4 12 (7-16)

men de andre prøvene er innenfor "normalområdet". Jeg fikk lov til å bli med henne til neste legebesøk, hvor det ble tatt nye prøver, som så omtrent likedan ut (har ikke utskriften og husker ikke de siste tallene nøyaktig) bortsett fra at anti-TPO hadde sunket til 44. Legen, som er en vikar, ville ta enda et sett blodprøver av henne, for å se hvordan det utviklet seg.

Jeg har snakket med rådgiver på skolen, og vi har fått levert legeerklæring slik at 10 dager med fravær ikke føres på vitnemålet.

En av min datters store bekymringer for tiden, er at hun ikke skal ha gode nok karakterer til å komme inn på 2. år på videregående. Nå er det slik at elevene må søke på nytt hvert år, og det stresser henne. Rådgiveren sier at det går an å søke inntak på særskilte vilkår, dersom det er medisinske grunner til at en elev ikke klarer å henge med. De er opptatt av at elever ikke skal falle ut av videregående. Jeg har da snakket med fastlegevikaren igjen, som skulle skrive en legeerklæring - som jeg må få sendt inn så snart som mulig, og før skoleåret slutter. Rådgiveren skulle skrive en søknad til inntakskontoret, og sende sammen med legeerklæringen.

Hva bør jeg gjøre videre i forhold til medisinering? Foreløpig er det jo bare anti-TPO som avviker, men hun har jo en familiehistorie, og symptomer, som tyder på hypothyreose. Man skal vel ikke vente for lenge, heller? Jeg føler at vi ikke har tid til å gå og vente og se så lenge, for det vil jo gå ut over utdannelsen hennes, forholdet til venner og familie og alt sammen.

Er det noen som har gode argumenter, som jeg kan ta med til legen, om at vi bør starte medisinering allerede nå? Han er opptatt av dette med TSH (sukk) og at den helst skal være forhøyet før man medisinerer.

Hjelp?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Er det noen som har gode argumenter, som jeg kan ta med til legen, om at vi bør starte medisinering allerede nå? Han er opptatt av dette med TSH (sukk) og at den helst skal være forhøyet før man medisinerer.

Hjelp?
    Husk at prøvene MÅ taes klokken 08, Bettie B. Det er da TSH er på sitt høyeste=er lettere å få hjelp...

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    49
    Meldinger
    225

Hei Bettie,

Vi har ventet og ventet! I dag var vi omsider hos spesialisten. Positiv opplevelse Grundig undersøkelse og masse nye prøver, etter dette var konklusjonen hennes at hvis det ikke viste seg å være noe galt med binyrene så skulle vi starte prøvemedisinering i neste uke!! Tenk at en lege sjekker binyrene før medisinering??!! Utrolig bra. Hun sa videre at selv om prøvene var på grensen så mente hun at det var verd å prøve medisinering på bakgrunn av symptomer og familiehistorie!! Trodde ikke mine egne ører

Så da er det bare å vente en ukes tid så får vi nærmere beskjed!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    551

Så deilig å høre at det faktisk går an! Jeg er glad på deres vegne.

Får datteren din prøvebehandling med Armour, eller er det Levaxin først?

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 05:25
  2. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 05:25
  3. Tenåring med lavt stoffskifte
    Av gurimalla i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 5
    Siste melding: 14-10-07, 18:02
  4. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn