Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Standard Tenåring som har fått Hashimotos

Hei

Er det noen andre her som har tenåring med Hashimotos, vi fikk beskjed om forhøyet Anti tpo hos vår datter på 14 år i går. Fikk kun ett brev om at vi måtte ta nye og flere prøver så snart som mulig, så jeg vet ikke hvordan de andre verdiene ser ut Ft4 og T3 og TSH.

Jeg ser på dette med skrekk og gru, har sykdommen selv og har slitt en del.

Har merket på henne at hun har vært veldig trøtt, sovner hver dag etter skolen og karakterene har blitt dårligere og dårligere... Har sagt at hun ikke klarer å konsentrere seg og at hun får hjerneteppe på prøver etc. Hun har også hatt en del hodepine. Tragisk dette her for hun har vært både skoleflink og veldig aktiv tidligere.

Jeg lurer på hvordan i alle dager vi skal få dette til å fungere og hvordan man skal få til å medisinere korrekt. Lurer også på om legen er en slik som vil avvente medisinering til hun ligger flat ut eller om de tar dette med barn mer alvorlig

Noen som har erfaringer?? Hvilken medisin Levaxin eller Armour? Jeg selv går nå på Armour men jeg har en annen lege enn hun så jeg ser for meg en ny runde med diskusjoner.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Jeg lurer på hvordan i alle dager vi skal få dette til å fungere og hvordan man skal få til å medisinere korrekt. Lurer også på om legen er en slik som vil avvente medisinering til hun ligger flat ut eller om de tar dette med barn mer alvorlig
    Har du andre tal på hendes prøver? Hvor højt er Anti-TPO?

Hun skal medicineres, selv hvis hendes TSH er så lavt (endnu) som 2! Hun kan ikke udvikle sig og vokse uden at der er tilstrækkeligt med T-hormoner i hendes blod! Teenagere har endda brug for mere hormon end normalt for en voksen i tilsvarende sygdomsfase. Lægerne siger ofte, at man skal vente på TSH kommer op på mere end "for lidt" og at man skal ikke være bekymret for væksten osv. fordi ungerne vil indhente væksten senere ved medicinering. Men denne holdning må du kæmpe IMOD med næb og kløer! Teenagere har det i forvejen hårdt nok, selv uden at være dødtrætte, udmattede og ikke så høje som deres jævnældrende. Det er nogen "skader", som de på sjælen, som aldrig heles helt og så mener jeg ikke, at det tilkommer en læge eller endokrinolog at bestemme over, hvor mange sår på sjælen et barn skal have, bare fordi en læge vil "vente og se".

Kan hun ikke få samme læge som du?

Da jeg kiggede på Nettet for lidt siden, er jeg faldet over et brev som en teenager har skrevet til sin skjoldbruskkirtel: Kjære Skjoldbruskkjertel. Det er en tung læsning og undervejs fik jeg den tanke, at måske hendes læger har "ventet og set" alt for længe....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei Anisa

Jeg fikk innhentet hennes prøvesvar i går og da tok hun også nye prøver som jeg får svar på neste uke. Den 17 nov. var TSH 1,8 og F4 var nede på 11, forrige gang jeg tok prøver var F4 14 og TSH 1,3.

Skal bestille time med legen igjen neste uke, hun har en flink lege i utgangspunktet, men jeg vet ikke helt hvordan han er på disse problemstillingene. Jeg er spent, men jeg har ikke tenkt å gi meg!!! Jeg skal kjempe med nebb og klør hvis han mener at hun ikke trenger å begynne med medisin ennå:evil: Må si at jeg virkelig håper han tar dette alvorlig og at jeg skal slippe å kjempe så mye. Jeg er så lei meg på hennes vegne, håper at det skal gå bra, det må det

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei

Fikk svarene på de nye prøvene av min datter. Dumme meg tenkte ikke på at hun burde ta disse på morgenen så de var tatt ca kl 14.30. Fatter ikke hva jeg tenkte på, er totalt hjernedød om dagen. Jeg tar jo selv prøvene om morgenen og vet jo hvorfor så innmari godt

TSH 3,47 økt fra 1,8.
    T3 4,5
    FT4 11 uendret fra forrige gang
    Anti TPO forhøyet

Fikk ikke legtime før i neste uke...

Jeg ser tydelige signaler på jenta mi om at dette går feil vei

Jeg blir gal av dette. Stakkars jente har nå mange tentamener på skolen og det går fullstendig på trynet.

Beklager at jeg syter så fælt, men må bare få det ut Bekymrer meg så innmari for hva slags liv hun skal få fremover.

Er det noen som kan gi meg håp

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Barn har en mye høyere TSH enn voksne. De vokser jo hele tiden og trenger derfor en økning av stoffskiftehormoner hele tiden. fT4 blir ofte lav for den henger derfor noe etter.
    Det normaliseres gjerne når teenårne starter.

Du skriver bare "forhøyet" anti-TPO.
    Anti-TPO gir lavt forhøyet svar som er falskt i ca.10% av alle målinger.
    Anti-TPO viser om det er grunn til å mistenke kjertelsykdom, men FNB er et sikkrere verktøy man gjerne bruker i tvilstilfeller.

Prøvene ser for meg heller ut til å reflektere en for lav TSH. Denne er ofte over 5 på barn. Og derav kan jo det gi den lave fT4.
    TSH har jo steget fra sist, noe som er bra. Det viser at det reageres på den lave fT4. Denne tar det tid å bygge opp og vil kanskje bruke et par måneder på dette.

Så er det jo all grunn til å følge opp situasjonen av flere grunner.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei Finn

Takker for svar. Du sier at TSH er høyere hos barn, men bør ikke FT4 også være høyere? Jeg tok prøver av henne for 4 år siden og da var TSH 1,33 og FT4 14, T3 4,7 Anti TPO ble ikke tatt den gang.

Anti TPO prøver tatt ikke siste men forrige gang for ca 3 uker siden var 135 (ref 0-15). Videre så hadde hun Ferritin på 10 (ref 10-150), B-Hb 13,8, så jeg lurer på om hun trenger jerntilskudd.

Synes å huske at jeg har lest på forumet at TSH normalt er høyere om morgenen, prøvene ble tatt om ettermiddagen. Vet du noe mer om dette?

Finner ikke noe på nett om normalverdiene for barn/ungdom, vet du om noe sted jeg kan finne mer info

Vet forresten ikke om jeg kan kalle henne barn lenger, fikk mens for ca 1,5 år siden. Hun har hatt relativt kraftige blødninger. Videre så mener jeg å ha lest at det ofte er etter hormonforandringer eks.vis ved graviditet at sykdommen slår ut så jeg lurer litt på om det er pga puberteten at det har endret seg. Det er siste året at jeg har merket at hun har forandret seg veldig. Jeg har bare tenkt at ok hun har blitt tenåring og at det skjer mye i kroppen som forklaringen på at hun har vært trøttere, ukonsentrert og glemmer mye. Det er først nå når jeg ser at karakterene har blitt dårligere og at vi har prøvd å hjelpe henne med lekser o.l. at vi merker at hun har tyngre for det enn før. Hun har liksom alltid tatt ting så lett.

Mange spørsmål Men jeg vil så gjerne vite litt mer før legetimen på tirsdag slik at jeg ikke blir overkjørt med legeteorier uten å kunne stille de riktige spørsmålene. I brevet vi fikk så skriver han at prøvene kan indikere Hashimotos. Heldigvis så er han en veldig grundig og flink lege, men jeg vet ikke hvor mye peiling han har på stoffskiftesykdommer da jeg ikke har samme lege.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Jo - ideelt sett bør jo fT4 være høyere, men barn er spesielt følsomme for påvirkning og denne parameteren varierer i praksis mye hos barn.

Så syns jo jeg at det er veldig riktig å følge opp om stoffskifte-arven har slått til. Det gjorde den gamle familielege helt naturlig - det bør fastlegen også.

Forholdne rundt kjertelen er viktige. Den må ha visse forhold på plass for å fungere - kanskje er det enda viktigere for barn av hyperiote foreldre ?
    Det var kanskje noe slikt som gjorde at vi fikk det ?
    Jod og Thyrosin må være tilstede, jeg tror også at D-vitamin har et "ben" med her, feks i å hindre at kjertefeber oppstår.
    Men det er nok ikke noe som lar seg google - - -
    En kjenner jo til at når stoffskiftet er laft, så kan lave Ferritin og B12 verdier gi symptomer det ellers ikke ville gitt.

Ellers er nok den målte anti-TPO verdien litt i overkant av gråsonen og bør nok følges opp og kanskje forsøke å finne ut om det er antistoffer tilstede eller ikke.
    Furst.no skriver dette :

4. Anti-TPO
    "Anti-TPO er samlebetegnelse på antistoffer som er rettet mot ett av enzymene i syntesen av thyroksin. Forskjellige laboratorier kan benytte ulike metoder, og både tallverdier og referanseområder kan variere fra laboratorium til laboratorium. Vi kan også risikere at analyseresultatene tilsynelatende er motstridende, idet samme pasient kan ha forhøyet titer med en metode og normale funn ved en annen. Ikke alle anti-TPO metoder ser alle aktuelle antistoffer, og ved diskrepans vil det være det forhøyede titer som vinner, dvs at den metoden som gir utslag, er den sanne.

Forhøyet anti-TPO tyder på en autoimmun prosess i kjertelen, nå eller tidligere. Er dette nyoppdaget, og funksjonsparametrene er normale, kan det tolkes som at pasienten kan ha en thyreoiditt som før eller siden kan ende i en hypothyreose. Hos disse pasientene kan det være hensiktsmessig å kontrollere TSH med 1 - 2 års mellomrom.

Har en autoimmun thyreoiditt endt med hypothyreose, er det ingen grunn til gjentatte anti-TPO målinger under en pågående substitusjonsbehandling. Et forhøyet titer kan holde seg resten av livet, selv om den autoimmune prosess har brent ut."

De skriver også - i infobrev nr 57 :
    "Hos barn er TSH normalt litt høyere enn hos voksne. Vi har valgt ikke å angi eksakte referansegrenser for forskjellige aldersklasser, men hos små barn (1-5 år) kan f.eks. 6 mU/L være en akseptabel verdi. Det skjer så et gradvis fall mot voksen alder. At øvre grense også for de perifere hormoner (FT4 og FT3) kan være noe høyere, tyder på at "thyreostaten" er stilt noe høyere hos barn. Den samme "krysspeiling" ved hjelp av TSH og de perifere hormoner gjelder også hos barn, men vi aksepterer altså litt videre grenser."

Så får vi håpe legen er flink Siven.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei

Da har vi vært til legen igjen. Han mistenker Hashimotos på grunnlag av utviklingen i prøveresultatene og arvelighet, men han vil ha et bedre grunnlag for å medisinere. Jeg er enig i at man ikke skal medisinere uten grunn og at man skal være sikker før man begynner på livslang behandling, men man bør ikke overse symptomer heller da. Han sa videre at dersom det blir stilt spørsmål i ettertid så må verdiene være utenfor ref områdene ellers så blir vel han tatt for det!!

Vi hadde en lang diskusjon om ref verdiene, fordi han nevnte dette med TSH og da kjenner jeg bare at det begynner å koke. Det spilte nemlig ingen rolle hvordan FT4 utviklet seg, men TSH måtte over 4,5 for at man skal være syk. Da måtte jeg bare fortelle om mine egne erfaringer fra dette med TSH og da sa han at ja, i enkelte tilfeller så stemmer det ikke helt.

Jaja, vi ble i hvert fall enig om at vi skulle ta nye prøver rett over nyttår og at han avventer Tras som han ikke har fått svar på ennå. Jeg forstår ikke helt hvorfor Tras er viktig i denne sammenhengen? Trodde det gjaldt Graves jeg. I mellomtiden så skal hun på ultralyd for å se om det kan være med på å begrunne en diagnose. Han smilte litt til meg og sa at når det gjaldt de prøvene som skulle tas over nyttår så trengte han ikke å fylle ut skjema, jeg visste vel hva som var nødvendig så det var bare å gå på laben og ordne det.

Så da er det bare å vente og se..

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Thumbs up Sv: Tenåring som har fått Hashimotos

Du har litt å stri med, heldigvis virker det som legen ikke er helt vrang så kan hende dere kommer greit i mål innen ganske normal tid. Inntill så skjer så er jo vitaminer og mineraler veldig viktig også i alle aspekter av de forskjellige stoffskifte variantene, Sjekk mange gode råd på forumet her ang det slik at hun kansje kommer litt opp. En del vitaminer kan man få som injeksjoner man kan ta selv hjemme, det gjør jeg med B vitaminer som jeg trenger en del av ganske jevnt og det virker mye bedre enn tabletter. Nevn dette for legen for det finnes et multi vitamin samt flere som kan fåes for injeksjon. Veldig enkelt og effektivt. Det er som regel en type i starten med en injeksjon i uken for så enannen vedlikeholds type som tas en gng pr. mnd. Sjekk dette slik at hun kansje kommer litt i gang på en eller annen måte før annen behandling er avklart.
    Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Takk Pebles

Jeg føler ihvertfall at det går an å snakke med ham og at han tar det relativt alvorlig.. Han ser heldigvis hvor apatisk og slapp hun er.

Når det gjelder vitaminer så lå hun i øvre ref område på B12, D vet jeg ikke. Hun lå på nederste tall på Ferritin så nå gir jeg henne jerntilskudd og litt D3 så får vi se om det kan hjelpe litt Men jeg skal jammen sjekke det med multivitamin injeksjoner

Ellers ja så får jeg bare lese mer her inne, enorme mengder info her

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 05:25
  2. Hashimotos muskelsmerter
    Av johanne72 i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 3
    Siste melding: 19-07-09, 05:25
  3. Tenåring med lavt stoffskifte
    Av gurimalla i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 5
    Siste melding: 14-10-07, 18:02
  4. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn