Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Lege Thierry Hertoghe i Belgia!

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Jeg var dumm - vi kuttet ut alt medisin siden april. Jeg syntes at behandlingen/reisen er kostbart og jeg lurte på om det virkelig var så mye forskjell. Ja, når jeg kuttet ut så fikk jeg se... Det var i mai at jeg begynt å miste håret mitt, i mengder. Nå har jeg circa halvparten av det jeg hadde før. (Heldigvis hadde jeg for tjukt hår så jeg ser ikke rart ut nå, men jeg merker det at det er lite i forhold til hva jeg hadde.) Håret har igjen blitt "umilig", krusete og tørt. Ble etterhvert mer sliten. Huden ble svært tørt, ble svimmel hver gang jeg reiste meg, osv. Så jeg fant ut at jeg trenger medisinen. Egentlig så var det et år siden jeg kuttet jeg ut alle andre medisner enn HC og Erfa. (Liker ikke å ta så mye medisiner...) Syntes ikke det gjorde så forskjell når jeg kuttet ut de andre hormonene.
    Lulu altså... Jeg kan slet ikke fatte, du gjorde det...

Utfallet er at jeg fikk masse hormoner på resept, pga lav stoffskifte, binyretrøtthet, og hormoner i ulage: erfa thyroid, hydrocortisone, DHEA, osv. Fikk også skikkelig d-vitamin kur. 25.000 ug to ganger hver uke. I tillegg til omega 6, A vitamin, sink, jod, selen, og kalk. Reseptene kjøpt vi på apoteket rundt hjornet fra legekontoret.
    Hertoghe skriver ikke recepter uden grund. Det var jo ikke "lægemidler" men "erstatnings-hormoner" for de hormoner din krop ikke selv danner nok af. Det kunne sammenlignes med, at man frivilligt skærer sine hormonkirtler ud og smider dem væk. Det er ikke bare nogle tilfældige tabletter... men i de særlig vanskelige tilfælde er det ikke mangel på èt hormon, men på mange dvs. ”multiple deficiency syndrome”. Der er no way at man kan komme sig af den uden at hormonunderskud udlignes ved tilskud.

Så nå skal jeg begynne igjen med å ta medisinen. Eller, jeg begynt for nesten 3 uker siden. Men, jeg har kun hydrocortisone og erfa igjen, er tom for de andre hormonene.
    Det bliver nok svært at give råd om det... Forudsætningerne har ændret sig ved at du har nu hormonmangler der er værre end de var før. Hvad med at skrive til klinikken og bede om en receptfornyelse for alle hormoner du har fået recept på før, og hvis klinikken kan sende recepten til klinikkens sædvanlige apotek "lige om hjørnet", kan apoteket sende det hele til dig, vedlagt kopi af recepten til tolden, for en sikkerheds skyld, men ellers er Belgien et EU-land så der burde ikke være problemer med at sende lægeordinerede hormoner til Norge, mener jeg.

Jeg tror ikke, at du kan restarte optimalt uden de øvrige hormoner og tilskud.

Kan du huske præcis hvilke hormoner og tilskud Hertoghe har ordineret?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Lege Thierry Hertoghe i Belgia!

Hei Anisa og klem til deg!

Du har sikkert rett. Jeg er flau over at jeg kunne være så kort tenkt.

Nå har jeg imidlertid mer håp om å få det bedre snart! Jeg våknet idag uten smerte og kl 5.10 istedenfor 4. Våknet fordi sønnen din vekket meg pga kramper i beina og hadde kanskje sovet enda lengere hvis ikke han hadde vekket meg.

Tenkt nå at jeg skulle dele opp dosene mine slik:

Erfa:
    15 mg før frokost
    7.5 mg før lunsj
    7.5 mg før middag

HC:
    10 mg til frokost
    5 mg til lunsj
    15.00 2.5 mg
    19.00 2.5 mg

Jeg skal prøve meg slik før jeg bestiller alle resepter/medisin. Vi har time i Januar alle sammen. Men hvis ikke jeg klarer å få det bra snart så får jeg prøve å få til en raskere time.

Jeg ble så glad for å våkne smertefritt!!!!

Lulu

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg har aldrig opplevd en så grundig undersøkelse. Utfallet er at jeg fikk masse hormoner på resept, pga lav stoffskifte, binyretrøtthet, og hormoner i ulage: erfa thyroid, hydrocortisone, DHEA, osv. Fikk også skikkelig d-vitamin kur. 25.000 ug to ganger hver uke. I tillegg til omega 6, A vitamin, sink, jod, selen, og kalk. Reseptene kjøpt vi på apoteket rundt hjornet fra legekontoret.
    Dette skriver du i første innlegg i denne tråden. Du fikk altså DHEA. DHEA er viktig dersom du mangler den. Kan du huske om du fikk noen hormoner du smurte på kroppen, som testosteron? For meg gjorde DHEA og testosteron en kjempeforskjell. Men det er forskjellig hva vi mangler. Det er ikke sikkert at du trengte testosteron, som jeg gjorde.

Du kan jo også vurdere om du skal gå til den legen som er elev av Hertoghe her i Norge, Dag Schiøth, Heggeli Helhetssenter i Oslo. Det er lang ventetid. Hormonene koster mer i innkjøp her i Norge, så det kan hende at det prismessige utfallet av behandlingen blir det samme som å reise til Hertoghe, hvor hormonene koster mindre.

Min tanke er som Anisa sier, at dette er hormoner kroppen min ikke danner nok av, jeg må belage meg på å leve med dette resten av livet. Unntaket er kanskje hydrokortison, der tror jeg at jeg muligens kan komme til å enten slutte, eller klare meg på en svært lav dose.

Jeg skjønner at dette blir svært, svært kostbart når hele familien behandles.

Jeg har selv gått fra å være totalt ikke-fungerende til å være normalt fungerende. Jeg tenker at dette er "utgifter til inntekts ervervelse" som det heter i skatteetaten. Du går fra et vrak som enten ikke kan, eller nesten ikke kan, jobbe, til en person som er velfungerende og altså er i stand til å skjøtte en jobb og tjene penger. I Norge i dag tjener folk så mye penger, de skifter ut kjøkkeninnredning og kjøper kostbar elektronikk og dyre sofaer. Kanskje kan mye av dette som er forgjengelig, for å være i en litt åndelig terminologi, forsakes, og så tenker dere i stedet på det mest dyrebare dere har, nemlig helsa? Kan det gå rundt for dere da?

Håper dette ordner seg for dere alle. Og jeg tror ikke du kommer utenom å enten få nye resepter fra Hertoghe, eller oppsøke en kyndig lege der du er nå. Du trenger homonene som et komplett hele.

Varme tanker til deg
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Hei Vigdis,

Så snille dere er. Jeg blir rørt at dere er så omtenksom mot meg. Tusen takk for ditt innlegg.

Det er utrolig flott å høre hvordan du ble så mye bedre av bedhandling. Blir oppmuntret å høre det og glad for din vegne.

Så fantastisk at det er en lege i Norge som er elev av Hertoghe. Jeg tror at det blir rimeligere å reise til Belgia når vi skal ha medisin til alle 4 siden det er dyrere å kjøpe i Norge. Vi har i grunn råd til dette opplegget, men det er ikke sikkert at vi da har råd til å reise til å besøke min familie i USA hvert år men helse er viktigst og vi har et kjøkken og bad som er 25 år gammel. Det blir ikke så galt, når vi nå trenger sikkert bare å reise ned en gang i året, istedenfor 3 ganger som det var det første året.

Jeg hadde DHEA og testosterone. Jeg er i gang nå med å inse at jeg trenger alle disse medisinene/hormonene og trenger dem hele livet lang.

Jeg tror at jeg skal greie meg med HC og erfa frem til januar når vi har time hos Hertoghe. (så lenge jeg ikke har vondt i kroppen som jeg hadde forrige uke. Men nå tror jeg at jeg vet hva det skyldes: jeg hadde en mage sykdom og var dermed kvalm og hadde ikke matlyst. Har nok gått litt ned i vekt og hver gang det skjer så får jeg vondt. Mulig at det er fordi det er stress for kroppen eller fordi jeg har mye giftstoffer i kroppen som blir utløst når fettet brennes.)

hilsen Lulu

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Hei Lulu

Mitt kjøkken er fra 1957, det fungerer helt utmerket Jeg vet hva jeg prioriterer, og jeg synes kjøkkenet vårt har en helt annet sjarm enn ett nytt med plastliknende fronter. Hver gang jeg drømmer om oppvaskmaskin, som vi heller ikke har, tenker jeg på det som jeg heller vil ha enn en oppvaskmaskin. En reise for eksempel. Så reiser jeg i stedet. Og vasker opp på gamlemåten. Livet er fullt av prioriteringer. Jeg tror ikke lykken ligger i det nye kjøkkenet, det siste i jeans eller andre ting.

For meg har lykken ligget i å komme tilbake til meg selv, etter mange år med en behandling som absolutt ikke var god nok for stoffskiftet mitt. Det er skummelt hvor mye hormoner, eller rettere sagt fravær av hormoner har å si. Det er jo det du har merket nå, på det mest smertefulle vis. Så vi er dem vi er, vi har noen små krykker vi må klare oss med for å fungere. For meg er det en liten pris å betale, for å kunne få meg selv tilbake. Jeg hadde glemt at det er slik jeg er. I mange år var jeg plaget med symptomer av forskjellig art. Og både jeg og legen min trodde at det var slik jeg var. Så feil kan vi ta. Jeg kjenner en dyp glede over hver dag å ha nok krefter til hele dagen. At jeg etter arbeidsdagens slutt kan pusle med andre ting, uten å kjenne at det har jeg ikke krefter til. I mange år var det slik at jeg knapt hadde krefter til å arbeide. Jeg håper du også kan kjenne den gaven det er å få deg selv tilbake, fullt og helt, både fysisk og psykisk.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    43
    Meldinger
    303

Hej Lulu

Jeg går også i Hertoghes klinik i Bruxelles - og jeg vil bare kommentere på det med at købe hormoner på apoteket nær klinikken dernede og få dem sendt til Norge.. jeg her nemlig spurgt apoteket, og de vil ikke sende hormoner med posten, som ikke er lovlige at sælge i DK - som fx DHEA, testosteron osv. Tænker at det samme nok gælder i forhold til Norge...

Jeg kan godt forstå, at du har været i tvivl om, om du skal tage alle de hormoner - og blive ved med at tage dem, du har fået udskrevet... jeg har selv fået udskrevet Thyroid Erfa, HC, DHEA, Estradiol, Progesteron og Aldosteron - og har svært ved at acceptere, at jeg skal have så meget.

Derudover fik jeg en forskrækkelse i sommer, da de havde sat mig på en ALT for høj dosis DHEA, som jeg blev rigtig dårlig af... så nu er jeg blevet lidt hormon-forskrækket...

Selvfølgelig skal vi have alle de hormoner, hvis vi virkelig mangler dem, men min oplevelse er, at de på Hertoghes klinik meget hurtigt konkluderer, at man har brug for rigtig meget - og at de er meget gavmilde med doserne... Bare som eksempel, så blev jeg sat på 25 mg DHEA, fordi mit DHEA målt i blodprøven var lavt, men samtidig var mit DHEA i spyt- og urinprøve for højt... og jeg fik da også voldsomme overdoseringssymptomer efter et par måneder...

Men jeg kan forstå, at du responderede rigtig godt på behandlingen i starten, så forhåbentlig kommer du hurtigt ovenpå igen, nu hvor du genoptager den!

Jeg håber, vi kan blive ved med at dele erfaringer med Hertoghes klinik herinde.

Sharon

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg ved ikke, om dette bevæger sig for langt væk fra Lulus oprindelige tråd (undskyld Lulu)... håber det ikke, synes bare det er meget relevant, nu hvor der på det sidste har været nogle stykker, der overvejer at tage til Bruxelles. Jeg har virkelig brug for at dele mine overvejelser og tvivl med jer, da jeg er rigtig fortvivlet over, at det at søge (meget dyr) lægehjælp i udlandet ikke har givet mig den tryghed i forhold til behandling, som jeg havde håbet på...
    Jo, det er lidt på siden af Lulus egen problem med restart af behandlingen, så vi har overflyttet Sharons (meget relevante) indlæg inkl. respons fra andre, over til den "Hertoghe-tråd" Sharon har startet i marts > Erfaringer med Hertoghe?, så Lulus "restart-af-behandling-tråd" forbliver indenfor emnet.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Østjylland, Danmark
    Alder
    59
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeJ Vis post
    Kære Lulu.

Tak for al din Hertogheinfo. Det er lidt sjovt, for jeg har så været der dagen efter dig og kan genkende meget fra din beskrivelse.

Har fået næsten de samme hormoner som dig, og blev også noget overvældet.

Mine T3, T4 i urin er næsten identiske med dine, ligeså mine D-vit værdier. Er også begyndt på Erfa, skal dog stige fra 15mg til 30mg efter 10 dage.

Skal indtage 8000I.E. D-vit. dagligt mod dine 2 x 25.000 om ugen.

Mit frie Cortisol er lavere end dit, men ellers er mine Cortisolværdier ikke så lave, så jeg skal kun indtage 4mg hver morgen.
    Jeg må have stærke binyrer, for når jeg laver J. Wilsons spørgeskematest, så når jeg op på værdier der siger alvorlig binyretræthed, men det afspejler sig ikke så meget i Cortisolværdierne. Det har jeg svært ved at forstå.

Jeg har været overloaded med alvorlige begivenheder - tab, tab, tab, alvorlig sygdom - de sidste 10 år af mit liv, så jeg ville forvente meget lavere Cortisolværdier.

Havde du mon Hertoghe under hele din/jeres konsultation ? Jeg havde Charlotte Godefroit til at starte med. Så kom Hertoghe ind midt i det hele. Desuden var der en canadisk læge som observatør. Det glemte hun bare lige, at hun var, så hun prøvede hele tiden at blande sig. Jeg gjorde så alt, hvad jeg kunne for at koncentrere mig om den ene læge, og prøvede at ignorere canadieren. Det var noget forvirrende og trættende.
    Men havde jeg dog bare haft kendskab til denne klinik for længe siden, så kunne det være, at jeg ikke var blevet invalideret. Ak, ja.

Jeg kan ikke mærke noget til de medikamenter jeg har taget indtil nu. Ifølge Hertoghe skulle jeg kunne mærke noget efter en måned.

Hvor er det flot, at du sådan har kunnet komme afsted med dine 2 børn. Held og lykke med dig og dine.

KH

Vibeke
    Hej Vibeke

Har du stadig glæde af Thierry Hertoghes behandling?

hilsen
    Nordlys

EDIT/Admin: kopiert til tråden til VibekeJ her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=1275
    Sist endret av Admin; 26-06-14 kl 16:30
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Østjylland, Danmark
    Alder
    59
    Meldinger
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Hej Lulu

Jeg går også i Hertoghes klinik i Bruxelles - og jeg vil bare kommentere på det med at købe hormoner på apoteket nær klinikken dernede og få dem sendt til Norge.. jeg her nemlig spurgt apoteket, og de vil ikke sende hormoner med posten, som ikke er lovlige at sælge i DK - som fx DHEA, testosteron osv. Tænker at det samme nok gælder i forhold til Norge...

Jeg kan godt forstå, at du har været i tvivl om, om du skal tage alle de hormoner - og blive ved med at tage dem, du har fået udskrevet... jeg har selv fået udskrevet Thyroid Erfa, HC, DHEA, Estradiol, Progesteron og Aldosteron - og har svært ved at acceptere, at jeg skal have så meget.

Derudover fik jeg en forskrækkelse i sommer, da de havde sat mig på en ALT for høj dosis DHEA, som jeg blev rigtig dårlig af... så nu er jeg blevet lidt hormon-forskrækket...

Selvfølgelig skal vi have alle de hormoner, hvis vi virkelig mangler dem, men min oplevelse er, at de på Hertoghes klinik meget hurtigt konkluderer, at man har brug for rigtig meget - og at de er meget gavmilde med doserne... Bare som eksempel, så blev jeg sat på 25 mg DHEA, fordi mit DHEA målt i blodprøven var lavt, men samtidig var mit DHEA i spyt- og urinprøve for højt... og jeg fik da også voldsomme overdoseringssymptomer efter et par måneder...

Men jeg kan forstå, at du responderede rigtig godt på behandlingen i starten, så forhåbentlig kommer du hurtigt ovenpå igen, nu hvor du genoptager den!

Jeg håber, vi kan blive ved med at dele erfaringer med Hertoghes klinik herinde.

Sharon
    Hej Sharon

Har du stadig gavn af behandlingen hos Thierry Hertoghe?

Hilsen
    Nordlys

EDIT/ADMIN: kopiert til tråden til Sharon her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=12537
    Sist endret av Admin; 26-06-14 kl 16:31
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    Av nora i forumet Biblioteket
    Svar: 21
    Siste melding: 22-04-11, 16:47
  2. "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    Av nora i forumet Thierry Hertoghe
    Svar: 22
    Siste melding: 22-04-11, 16:47
  3. Mulig at erfa Thyroid kan skaffes påreg.fritak fra Belgia
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner