Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Dr. Wilson og dr. Hertoghe om pregnenolone

Dr. Wilson om Pregnenolon

En sikrere og bedre måde at øge niveauet af DHEA på hos kvinder er at lade dem tage enten progesteron eller pregnenolon, men der er dog nogle undersøgelser af kronisk træthedssyndrom eller lupus, som har påvist, at kvinder med disse sygdomme kan have gavn af at tage 200 mg DHEA om dagen.

Progesteron og pregnenolon

Progesteron og pregnenolon er hormoner, som fremstilles både i binyrekaskaden og i ovarier og testikler, før de via stofskiftet bliver omdannet til DHEA. I binyrekaskaden er pregnenolon det første hormon, som fremtilles af kolesterol, og progesteron er det andet. Begge kan omdannes til flere andre binyrehormoner ud over DHEA, blandt andet kønshormoner, aldosteron og kortisol. At tage erstatningshormoner som pregnenolon og progesteron, der optræder tidligt i binyrekaskaden, tillader kroppen ud fra sin egen intelligens at vælge, hvilke andre hormoner den vil fremstille af dem ud fra sine behov. I forbindelse med binyretræthed falder niveauet af kønshormoner ofte, fordi bi nyrerne ikke er i stand til at opretholde en tilstrækkelig hormonproduktion. En af kønshormonernes opgaver er at fungere som antioxidanter, der medvirker til at forebygge de iltningsskader, kortisol forårsager. Så jo lavere niveauet af kønshormoner er, jo mere fare er der for vævene, især når du er under stress. Denne iltningsskade er en af de afgørende faktorer i hurtig ældning. Det er bedre at bruge progesteron til både kvinder og mænd for at hæve hormonniveauet og reducere visse aspekter af binyretræthed. Når binyrerne slipper for de meget komplekse og energi krævende trin i fremstilling af progesteron ud fra kolesterol, behøver de ikke at arbejde nær så hårdt for at holde hormonerne på et passende niveau.

Naturligt progesteron kan fås i enkelte helsekostforretninger i form af creme udvundet af Yamsrod. Pregnenolon er forbudt i Danmark. Ud over at være en hjælp for trætte binyrer er begge hormoner også blevet brugt til at lindre præmenstruelt syndrom (PMS).

Kilde: "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" af James L. Wilson

Om Pregnenolone skriver Dr. Hertoghe:

Pregnenolon er det hormon jeg kalder for hukommelseshormonet. I dyreforsøg forbedrer det hukommelsen 100 gange så meget, som selv DHEA i samme dosering. Dets gunstige virkning på hukommelsen skyldes i hvert fald delvist, at det giver klarere tanker og bedre koncentration (som naturligvis også er positive effekter i sig selv) og forhindrer hukommelsestab. Derudover kan pregnenolon mindske træthed, modvirke depression, beskytte leddene, lindre diverse gigtsygdomme samt fremskynde sårheling. Den måske mest særprægede effekt er at stoffet ifølge nogle patienter intensiverer oplevelsen af farver.

Pregnenolon, som dannes i binyrebarken, er et forstadium til alle binyre- og kønshormoner. Det er det hormon, der optræder i rigeligste mængder i hjernen. Der er to til fire gange så meget pregnenolon end DHEA, som i forvejen har en koncentration i hjernen, der er dobbelt så høj som i blodet.

Mangel på pregnenolon vil uværgerligt medføre hukommelsesproblemer og svigtende koncentration. Man bliver sårbar over for stress og depression, risikerer at udvikle kronisk udmattelse og nedsat fysisk ydeevne. Der kan opstå ledsmerter og høj urinproduktion.

Fordi pregnenolon bidrager til produktionen af så mange andre hormoner, vil mangel på det medføre en dominoeffekt - ledsaget af utallige andre symptomer, som følge af påvirkningen af hele kroppens hormonfeedback.

Kilde: "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Dr. Wilson og dr. Hertoghe om pregnenolone

Tusen hjertelig takk Anisa!!! Det var jammen oppmuntrende! Jeg som har så dårlig hukommelse... gleder meg å starte med pregnenolone!!! (har ikke begynt med denne enda, men det er på medisin listen fra Dr. Hertoghe å starte om ikke så lenge!)

Takk at du finne så mye bra info og at du bruker din dyrbare tid til å dele det!

Lulu

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    61
    Meldinger
    1,971

Jeg vil fortelle at jeg har brukt Pregnenolone-tabletter i over 2 år, og før den tid smurte jeg med Pregnenolone-krem. Tilsammen hvor lenge husker jeg ikke helt, men altså - hvis noen er engstelige for å begynne med disse så kan jeg bare berolige. Jeg har ikke hatt noen form for bivirkninger, bare positive virkninger så langt jeg kan registrere selv. Jeg smører i tillegg med Progesteron-krem, og som jeg har fortalt før så slo det gunstig ut på blodprøver.

Jeg kommer aldri til å slutte med disse. Det tør jeg bare ikke. Jeg er i rimelig fin form, noe jeg tilskriver bl.a nettopp Pregnenolone og Progesteron.

Lykke til dere som er i "startgropen", og bare spør om det er noe dere lurer på. Jeg tar 25 - 30 mg av Pregnenolone pr dag. Tar det om kvelden. Husker ikke akkurat hvorfor, men ikke så usannsynlig at det kan ha noe med søvnen å gjøre. Skal prøve å finne ut av det.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Dansker i Frankrig
    Alder
    64
    Meldinger
    41

Er netop startet på et helt hormonbatteri ad modum Hertoghe. Er endnu ikke kommet i gang med det hele. Tager 100mg Pregnolone om morgnen. Ved ikke lige hvorfor, men det er anbefalet, at jeg tager hormonerne når jeg vågner. Har dog store problemer med søvnen, vågner kl 4-5, så det bliver i praksis kl. ca. 8.
    Har så også netop lært, at hypothyroid og højt cholesteroltal hører sammen. Det er mig noget uforståeligt, da jeg ca. 3 uger inden blodprøverne havde afsluttet 4 måneder på rawfood, dvs. udelukkende frugt og grønsager. De sidste 3 uger inden havde jeg spist noget kød og lidt ost. Jeg finder det teoretisk nærmest umuligt, at jeg skulle kunne have et højt 'dårligt' cholesteroltal. Kan nogen mon forklare det?

Mange hilsner

VibekeJ

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Dr. Wilson og dr. Hertoghe om pregnenolone

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Takk at du finne så mye bra info og at du bruker din dyrbare tid til å dele det!
    Tak

Men jeg synes din tid er også dyrebar. Alligevel poster du to vigtige tråde den og den til nytte for andre, selv om, når sandheden skal frem - burde du have nok at gøre med at passe på dig selv og dine to poder, alle tre syge. Jamen, så tak og i lige måde.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeJ Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Jeg vil fortelle at jeg har brukt Pregnenolone-tabletter i over 2 år, og før den tid smurte jeg med Pregnenolone-krem. Tilsammen hvor lenge husker jeg ikke helt, men altså - hvis noen er engstelige for å begynne med disse så kan jeg bare berolige. Jeg har ikke hatt noen form for bivirkninger, bare positive virkninger så langt jeg kan registrere selv.
    Kære Yvette.

Du skriver om bare positive virkninger. Kan du sætte mere præcise ord på, hvad det er for virkninger ? Jeg trænger til at have noget at glæde mig til
    Nu er jeg ikke Yvette, som kommer nok senere forbi tråden her Men jeg "blander" mig alligevel. Jeg bruger nemlig også Pregnenolone og har gjort det længe. Jeg bruger det samme præparat (bare klik på linket for at se hvad vi får) fra Source Naturals som Yvette. Men man kan altså ikke remse op, hvordan man mærker virkningen i hverdagen, fordi det indgår i det samlede hormonsamspil. Men du kan glæde dig til at det virker og at din dygtige læge mener at du har godt af det.

Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Dansker i Frankrig
    Alder
    64
    Meldinger
    41

Hej Anisa.

Vedr. pregnenolone.

Jamen, jeg vil væbne mig med tålmodighed og glæde mig til en 'samlet' effekt.

Mit præperat er nu ikke så 'fint'. Det ser ud til at være fremstillet på det lokale apotek nær Hertoges klinik.

Herligt med så mange vidende mennesker, der bare lige er klar med nyttig info. Super! .

Mange hilsner

Vibeke

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Kan det være lurt å dele opp pregnenolonen i to deler i løpet av dagen, i stedet for å ta den bare om morgenen? Noen som har noen tanker om dette?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Kan det være lurt å dele opp pregnenolonen i to deler i løpet av dagen, i stedet for å ta den bare om morgenen? Noen som har noen tanker om dette?
    Jeg tror at siden den uansett skal omdannes videre i kroppen så er det nok ett fett. På samme måte som levaxin, skal den bare være til stede når kroppen har behov for å lage noe...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ja, det tenker jeg også, smgj. Men samtidig tenker jeg at om det omdannes til diverse hormoner, kanskje det er godt å få en liten dytt fra dem senere på dagen også?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Pregnenolone
    Av Bille i forumet Pregnenolone
    Svar: 44
    Siste melding: 08-12-11, 09:00
  2. "Binyretrøtthet" av James L. Wilson
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 25-09-11, 20:28
  3. Wilson's Syndrom
    Av Pusen i forumet Sygdommer som ligner hypothyreose
    Svar: 19
    Siste melding: 17-05-10, 01:22
  4. "Binyretrøtthet" av James L. Wilson
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 5
    Siste melding: 29-06-09, 13:16

Søkeord for denne tråden

Bokmerker