Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Standard Faste før blodprøve

Jeg har lest at man bør faste i minst 12 timer før blodprøve og ta prøven tidlig på morgenen?

Hva skjer med prøven om f.eks jeg har drukket eller spist?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg jobber natten ut hele uken, men legen min ville helst at jeg tok en prøve i løpet av uka. Men da innebærer det at jeg må gå veldig sulten på jobb, eller heller komme å ta prøven på ettermiddagen etter at jeg våkner da..
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Standard Sv: Faste før blodprøve

Hei Moxa

Jeg har fått beskjed om å ta blodprøven om morgenen og å vente med å ta medisinen til etterpå. Dvs. medikamentfastende, men ingen har sagt noe om at jeg ikke kan spise eller drikke rett før. Jeg tar alltid medisinen min om morgenen for å komme i gang.

Vet ikke helt hvordan det at du jobber om natten og sover om dagen kan påvirke disse prøvene, kanskje du kan ringe legekontoret å høre hva de sier om saken.

Lykke til

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Ringte nettopp legekontoret for å høre. Hun ble veldig usikker hun jeg pratet med. Hun sa at hun med sikkerhet visste at man ikke skulle ta noen medisiner før prøven. Men jeg går jo ikke på medisiner så det spiller jo ingen rolle enda.. Men hun var usikker på om man burde faste matmessig eller ikke.

Det står faktisk dette på Dr.Oftebro sine sider:
    "Blodprøven må tas på morgenen og etter 12 timers faste"

Men har det noen betydning da tro? Blir f.eks stoffskiftet lavere/høyere med eller uten mat og drikke?
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    33

På Fürst spør de alltid om man er fastende. Vet ikke for hvilke prøve det har noe å si for, men legen nevnte vel og at man hverken skulle spise eller ta medisin før prøvene.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Jeg har gjort stoffskifte prøvene sent på ettermiddag ikke fastende og hadde omtrent de samme resultatene som når jeg gjorde det fastende på morgen. Men legen jeg går til nå ber om å få det tidlig på morgen, fastende, men at jeg drikker et par glass vann det siste timen før. Vet ikke grunnen til det.

Lykke til med prøvene!

Lulu

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Selv har jeg aldri fått beskjed om å faste, bortsett fra å vente med medisinen den dagen til etter prøvene er tatt. Moren min, derimot, fikk beskjed om å faste i 12 timer.

Etter hva jeg har skjønt, vil stoffskiftet stige noe når man inntar mat/drikke, og man vil derfor få de laveste verdiene av stoffskiftehormon ved å ta prøven fastende. Jeg har prøvd å ta blodprøver både på kvelden, morgenen, morgenen fastende osv., og den gangen jeg tok prøven fastende, var verdiene ganske mye lavere enn når jeg ikke hadde fastet, uten at jeg vet om det skyldtes fasten (verdiene mine er noe ustabile).

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg vet ikke hvor jeg skal legge inn denne informasjonen!

Jeg snakket med legen min, han sier at Hertoghe sier at det skal gå 24 timer fra siste Thyroiddose til blodprøve tas.

Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Blodprøve
    Av Vilja i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-09, 09:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •