Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Vigdis' glutenfrie havrekjeks og scones

Vel, oppskrifter har aldri vært min sterke side. Jeg pleier bare å kikke i kjøleskapet og mikse jeg..
    Vi kan jo starte en tråd og råde hverandre?

Men dere kan få en fin oppskrift på glutenfrie havrekjeks her:
    Jeg dobler oppskriften når jeg lager den, da varer den lenge. De er fine å ha i veska som krisemat, enten det er legebesøk eller begravelse.

9 dl glutenfrie havregryn
    3 dl vann
    150 gr smør fra kua

Vann og smør kokes opp, havregryn sveller min 15 min i vann og smørblandingen.
    Bland i:
    1/2 ts salt
    3-4 dl mel (havre, quinoa, bokhvete, amaranth eller soyamel)
    ev ett egg

Jeg lar alt stå og godgjøre seg, svelle litt (gjerne kaldt til dagen etter).
    Kjevler. Bruk gjerne litt potetmel når du kjevler ut.
    Tips: bruk kniv og skjær bitene fra hverandre. Det smaker det samme om bitene er ruglete og ujevne eller perfekt symmetriske.

200 grader 10-15 minutter. Avkjøles på rist. Puttes i boks.

Tips: Siste bakst ble med litt julesmak med raspet fersk ingefær i deigen, veldig godt

Scones

7 dl glutefrie havregryn
    5 dl vann
    1,5-2 dl havregrøt eller kokte frø/gryn av andre slag
    1-2 kokte store poteter, knuses
    1,5 dl olje
    4 egg
    4-5 dl mel, havre, quinoa, bokhvete, amaranth eller soyamel (potetmel og maizena har lite næring i seg, frarådes)
    2 ts bakepulver
    6 ts fiberhusk

Bland alt det tørre slik at bakepulver og fiberhusk blir jevnt fordelt. Bland i det våte. Deigen skal være klissete og fuktig. Sett dem som klatter på bakeplaten med spiseskje. 200 grader ca 20 min. Min variant fra et oppskifthefte om mat uten gluten jeg la ut
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Bokhveteknekkebrød

Noen ganger når jeg er på reisefot må jeg ta med meg litt mat. I mai lagde jeg denne oppskriften basert på noe annet jeg fant på nettet. Noen ganger befinner jeg meg på steder i verden hvor ordet glutenfritt knapt nok finnes. Og glutenfritt brød blir selvfølgelig umulig å få tak i! Da kan tørt knekkebrød være en redning for ett av måltidene i løpet av dagen. Jeg pakket dem inn i en liten pappeske i kofferten, det gikk temmelig bra, de var ikke veldig knuste da de kom frem. Jeg tåler ikke nøtter og frø. Men det går an å eksperimentere med å tilsette det i knekkebrødet dersom du er glad i det.

Bokhveteknekkebrød

750 gr bokhveteflak (3 pk økologisk fra helsekosten)
    500 gr bokhvetemel (1 pk økologisk fra helsekosten)
    litt salt
    ca 3 ts psyllum (kalles også "husk", blandes i melet, det er enklest)
    ca 17 dl vann

Bland husk/psyllum i melet. Tilsett gradvis og langsomt mel og flak i vannet, bruk mikser. deigen skal være litt klissete. Jeg lot den stå og svelle litt før jeg startet med å bake. Dette er en veldig stor oppskrift og tar lang tid! Jeg hadde følelsen av at ovnen sto på hele dagen Vurder å lage en mindre porsjon.

Smøres tynt utover 5-6-7 bakeplater. 160 grader ca 1 time, sjekk underveis. Bruk pizzahjul og lag ruter før du setter plata inn i ovnen, prikle med gaffel. Noen steder har jeg sett anbefalt å stekei 10-15 minutter før du deler opp i ruter. Etterstek på lav temp om knekkebrødene ikke er ferdige, altså skikkelig tørre.

Et lite baketips: Husk/psyllum er billigere fra IHerb.com enn på norsk helsekost
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Oversettelse av tråden til Vigdis
    Av piri-piri i forumet Recovering with T3
    Svar: 6
    Siste melding: 15-03-12, 16:02
  2. Kosthold med Vigdis
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 32
    Siste melding: 22-02-10, 19:35
  3. Hei, jeg er Vigdis
    Av Vigdis i forumet Presentasjoner
    Svar: 2